vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Divendres, 03 de Setembre de 2010
nivell c universitat
S'ha d'exigir el nivell C de català als professors universitaris?
88 %
12 %
67 vots
Actualitat

Política

04/11/2009
00:06  h.
Entrevista a Heribert Barrera, expresident del Parlament de Catalunya
“S’ha de votar contra totes les propostes del govern espanyol, siguin bones o dolentes”
Heribet Barrera no s’ha allunyat mai de la política. El passat mes de maig va decidir abandonar Esquerra, formació a la qual s’havia incorporat l’any 1935 i de la qual n’havia estat secretari general entre els anys 1976 i 1987, i associar-se a Reagrupament. Confessa que els anys li han radicalitzat la ideologia, però ara més que mai, creu que Catalunya té la independència més a prop.
Heribert Barrera
per Maria Coll
Quina valoració fa del cas Pretòria. L’ha sorprès?
És un desastre que els Ajuntaments tinguin competències en urbanisme. Sempre he estat partidari de l’autonomia municipal, però menys en aquesta qüestió perquè, alguns més i altres menys, alguns amb legalitat i altres des de la il•legalitat, però moltíssims municipis han fet coses que no s’haurien d’haver acceptat. Des d’aquest punt de vista no m’estranya res.

I personalment? Vostè coneix Lluís Prenafreta i Macià Alavedra.

Sí, són amics meus i mentre no hi hagi una raó poderosa continuaran sent amics meus. Del senyor Garzón no me’n fio gens. És un monstre d’egocentrisme, enemic dels bascos i dels catalans –durant els Jocs Olímpics va tolerar la tortura a nacionalistes catalans-, per tant, mentre no quedin demostrades les acusacions jo no me’n fio. Crec que Garzón ja hauria d’haver estat expulsat de la magistratura.

Creu que aquest cas és la punta d’un iceberg o un cas aïllat?

Aquí n’hi ha molts menys casos corruptes que a la política espanyola. Nosaltres no tenim ningú com l’amic del rei, el senyor Colon de Carvajal; ni tenim ningú com els Albertos, que han estat prou potents i han tingut prous diners per aconseguir que el Tribunal Constitucional, canviant tota la jurisprudència i totes les normes, revoqués una sentència ferma de presó del Tribunal Suprem. Per moltes coses que hi hagi als municipis de Catalunya som lluny de Marbella, Benidorm i llocs d’aquests. Nosaltres encara no hem tingut ningú amb tants alts càrrecs com el president del Banc d’Espanya o el director de la Guàrdia Civil barrejats en negocis bruts. Per tant, l’autoflagel•lació que ens fem els catalans em sembla bé, perquè hem de ser exigents amb nosaltres mateixos, però no oblidem que els altres són molt pitjor.

I del cas Palau, què en pensa?
Conec personalment Fèlix Millet, però no hi he tingut cap amistat. Havíem coincidit en algun dinar de les entitats de Barcelona. M’ha sorprès, però no tinc cap motiu per doldre-me’n. Se sentien rumors, però no creia que les dimensions del cas fossin així.

Creu que ambdós casos poden perjudicar les institucions del país?

En el cas Millet no s’hi ha de barrejar el Palau. El Palau només ha estat una víctima del senyor Millet. Potser els patrons podrien haver estat una mica més malfiats. És absolutament inadequat culpabilitzar la cultura catalana pels actes d’una persona. Respecte les institucions municipals, l’Ajuntament de Santa Coloma és important, però hi ha nou-cents ajuntaments més a Catalunya.

Definitivament s’ha trencat l’Oasi català? O mai ha existit?
La política catalana va tenir un cert nivell d’entesa mentre hi va haver la gent de la generació antifranquista. Jo era un d’ells, un dels més vells. Ara, actualment, hi ha gent nova i la situació ha canviat. Però repeteixo, si ens comparem amb la política espanyola, la catalana està menys podrida. Però allà com que tenen més poder també poden tapar més coses.

El passat mes de maig vostè va anunciar un tomb d’Esquerra cap a Regarupament.

No es tracta d’un tomb. Si algú ha fet un tomb ha estat Esquerra que s’ha desviat de la seva tradició i dels seus principis.

D’acord. Doncs, què no li ha agradat d’Esquerra per seguir Joan Carretero cap a Reagrupament?

Després de l’experiència del primer tripartit, fer el segon. Però més que això, la meva diferència amb Esquerra és de base ideològica. La doctrina “de la pluja fina del catalanisme” i “creure que la independència és un horitzó” va en contra dels principis del partit. No oblidem que durant la República, amb cinc anys de normalitat, Esquerra va proclamar en boca de Macià la república catalana i en boca de Companys l’Estat català. Això era Esquerra Republicana i aquesta és la meva Esquerra. Ara el partit s’ha transformat en una agència de col•locació i en una eina per arribar al poder.

Vostè parla de fa molts anys... El gran canvi és quan Esquerra entra a la Generalitat?
Sí. Fa anys que Esquerra ha canviat, però no tant com en els darrers anys. Del primer tripartit, jo no n’era partidari, però era defensable. Ara, el segon ja no té justificació.

Puigcercós va ser elegit candidat per Esquerra a la presidència de la Generalitat. En el seu discurs va semblar que intentava recuperar el missatge independentista que vostè enyora.

Sí, però immediatament el senyor Ridao va rectificar una mica el discurs i Puigcercós no ho va desmentir. No crec que hi hagi canvi. Ara, en Joan Puigcercós és un home intel•ligent i no es pot eliminar cap possibilitat, ja veure’m que farà.

De cara possibles aliances en les properes eleccions, quina aposta fa?

Jo crec que si el tripartit suma, tornaran a pactar. Però si no sumen tot és possible.

Vostè que els coneix a tots dos, com valora que Carod-Rovira no vagi a les llistes?
Em sembla que lògic que quan algú ha tingut el càrrec més important del partit després no vagi de número dos. No acostuma a fer-se i m’estranya que Carod hi volgués anar. No ho vaig fer jo quan em va succeir en el càrrec Joan Hortalà, Obiols tampoc ha estat mai número dos després de ser número 1, Pujol tampoc... Carod hauria estat el primer cas de la política catalana.

Els problemes entre Carod i Puigcercós creu que eren una qüestió de caràcter?
Això passa a tots els partits.

Sí, però no tots els partits són assemblearis.
Les critiques que s’han fet a Esquerra en aquest aspecte són injustificades. En tot cas, criticaria que a Esquerra són poc autènticament assemblearis.

Fins on creu que pot arribar Reagrupament?

Confio que Reagrupament tindrà un bon resultat electoral i confio que en Joan Carrtero i els qui l’envolten ho sabran administrar.

I no pot ser simplement una bafarada d’entusiasme?

Reagrupament tindrà uns quants diputats i a través de l’acció d’aquests diputats durant la pròxima legislatura serà quan es podrà veure si Reagrupament esdevé un partit important en la política catalana o si ha estat un fenomen fugaç. Això dependrà dels seus elegits.

S’atreveix a fer un pronòstic?
En política no es poden fer pronòstics. Contràriament als missatges que surten a la premsa, que intenten minimitzar a Reagrupament, crec que hi haurà presència al Parlament perquè a l’opinió pública hi ha moltes persones que comparteixen una visió nova de la política i demanen coherència.

Carretero també aposta per donar suport a Convergència abans que es formuli un tercer tripartit. I està d’acord?
Sempre he cregut que en una nació sotmesa, colonitzada, com és Catalunya, les qüestions nacionals en política han de tenir preferència. No hem d’estar junts en el govern, però sí prioritzar les qüestions nacionals sobre la resta.

Com veuria Joan Laporta com a cap de llista de Reagrupament?
A les pròximes eleccions farà massa poc temps que ha estat president del Barça i penso que no voldrà participar. Això no vol dir que no vulgui intervenir en política, però potser no tan aviat.

Doncs qui hauria de ser el cap de llista de Reagrupament?

En Joan Carretero.

Ell prefereix una persona externa.

Crec que s’equivocaria si no encapçalés la llista. És un actiu important per Reagrupament i un exemple en molts aspectes. Confio que ell sigui el cap de llista.

Creu que cada vegada tenim la independència més aprop? Carod-Rovira parlava del 2014.

Donar una data sempre és un error. Sempre he cregut que, si no es produïen esdeveniments imprevistos, la independència al 2014 era impossible. De totes maneres crec que és més pròxima que anys enrera. Tinc la sensació que molts catalans que fins ara no se n’adonaven, ara veuen que amb Espanya no hi ha res fer. El fracàs del nou Estatut, aquesta sentència que s’aproxima del Tribunal, la comèdia del finançament... tot això demostra que fins i tot amb aquells espanyols més proclius a entendre’ns estem a anys llum de distància.

Creu que les consultes per la independència programades pel 13 de desembre a diferents pobles de Catalunya tindran alguna repercussió a Madrid?

És útil que es facin, però no faran cap pressió a Madrid. Madrid no està disposat a cedir res. La independència ha de ser decisió nostra, només depèn de nosaltres. Pensar que ens l’atorgaran és somiar.

La independència ha de sortir del Parlament?

Sí. El Parlament de Catalunya ha de decidir sotmetre a consulta la independència del país. El govern espanyol la prohibirà, però s’haurà de fer igualment. Entremig hi ha una etapa indispensable i que de moment no sembla fàcil: els diputats catalans a Madrid, els que es diuen nacionalistes, haurien d’estar sistemàticament sempre en contra del que digui o faci el govern espanyol. Quan era secretari general d’ERC, el partit mai va votar cap investidura ni cap pressupost. Ara aquesta via encara s’hauria d’extremar més. S’ha de votar contra totes les propostes del govern espanyol siguin bones o dolentes. Aquest és el camí per preparar la independència.

Però mentre no s’assoleix la independència el país ha de caminar, avançar.

Catalunya només avançarà amb la independència. Ara perdem un llençol a cada bugada. La única manera d’aconseguir la independència és boicotejar el 100% la política espanyola.

Una altra persona de molts anys d’experiència, el doctor Broggi, també s’ha associat a Reagrupament. L’edat els fa dir: ara o mai?

L’experiència ens demostra que no hi ha un altre camí. De jove jo era independentista. A finals del franquisme vaig tenir l’esperança que potser sí ens podríem entendre i, malgrat defensar el dret a l’autodeterminació, vaig deixar la independència de banda per veure què passava. Però des de la mort de Franco han passat més de trenta anys i totes les coses que he vist m’han indicat que no hi havia res a fer.

Està preparant un llibre, què ens pot avançar? Quan es publicarà?

Això ja es veurà. A la meva edat vaig tan a poc a poc fent les coses que no puc donar cap data.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
38Veure i/o afegir comentaris
http://abatemarchena:Esta oportunidad que nos da la historia no tendría...
Comentaris (38 en total)
http://abatemarchena
05/11/2009
Esta oportunidad que nos da la historia no tendríamos que desaprovecharla. Ahora o tardará muchos decenios en que sea posible la INDEPENDENCIA. hay que hacer una gran coalición y REAGRUPARSE.
Àlex
05/11/2009
Jo milito a l'esquerra independentista "CUP" i estic a Reagrupament,qui diu que som de dretes? Miquel menys parlar i més treballar.
Àlex
05/11/2009
Un Gran Home,digne,honrat i un bon Català.
atzucac
05/11/2009
Miquel, t'equivoques en criticar el nacionalisme. Jo em considero nacionalista i, personalment, penso que l'estadi a què aspira tot nacionalisme és el de la llibertat de la nació, com és en el nostre cas: la llibertat dels Països Catalans. Tanmateix, el concepte nacionalisme s'ha anat tergiversant amb el pas del temps i les experiències. Als inicis era només un sentiment molt emprat per artistes, sobretot poetes; un sentiment d'exaltació de la nació, d'admirar la pàtria i allunyar-la quan s'és fora d'ella. Malauradament, algunes nacions han fet un ús imperialista i colonitzador del nacionalisme, com és el cas de l'Estat espanyol. Però això no vol dir que tot nacionalisme sigui igual. Mentre penso que el nacionalisme espanyol és un nacionalisme opressor i imperialista, el nacionalisme català és un nacionalisme científic. I crec que això és d'aquesta manera perquè malgrat que el nacionalisme és un sentiment (i com a tal, irracional), en el nostre cas és un nacionalisme justificat, raonat, que va acompanyat pels sentiments, sens dubte, però amb una base científica que el sustenta (lingüística, cultural, econòmica...). Per tant, penso que criticar el nacionalisme per considerar-lo sempre imperialista és un error. Jo sóc nacionalista, i com a tal, mentre la meva nació no sigui lliure, seré independentista.
pau
05/11/2009
És l'hora de Catalunya, és l'hora de reagrupament! visca Catalunya lliure
Gil
05/11/2009
si si Miquel, els de Reaugrupament som uns nazis super-dolents. Dolentots dolentots. De fet a les nits ens mengem nens crus que caçem pel carrer. PS: Algun dia deixareu d'insultar i començareu a treballar pel país?
miquel
05/11/2009
reagrupament: colla de nacionalistes (no confondre amb independentistes) que trauran 0 diputats en honor a la dreta catalana.A Madrid serien del PP.A França de Le Pen.
Carles
04/11/2009
Alexia, jo no conec cap polític actual que pugui parlar amb la claredat que parla el Sr.Barrera, no diuen el que pensen sinó allò que els hi pot anar bé a les eleccions. és Ciu independentista?? no ho saps ni tu, ni jo ni ells. Depèn, avui si, demà no, a sant Cugat si, a Badalona, no. Vots es l'únic que anhelen, res mes
Jordi Romaguera
04/11/2009
Moltes Gràcies President Barrera. Vós sou un clar exemple de patriotisme català. En som deutors del vostre mestratge. Sempre avant. Cap a la independència. Jordi Romaguera. L´Hospitalet de Llobregat.
Maya
04/11/2009
Després de tan esplèndida entrevista, estimat amic, segueixo el seu exemple i consell, i em Reagrupo!
Joan
04/11/2009
El Sr. Barrera és una lliçó sencera de dignitat i de claredat d'idees, de fermesa i d'estímul, d'honestedat i de patriotisme insubornable. Llastimosament, com diu, ERC és al Govern una simple agència de col·locació de gent sense ofici ni benefici, de mediocres amb un bon sou completament subordinats al seu soci -o amo- majoritari espanyol. El Departament de Cultura n'és, per exemple, un cas molt clar i especialment de doldre.
Maria Rosaa Xifré
04/11/2009
Clar i català. Un gran home i que ho sigui per molts anys!
salva
04/11/2009
mai mes votare ERC, estic decepcionat, fins mai esquerrañola. vinga a reagruparse.
salva
04/11/2009
mai mes votare ERC, estic decepcionat, fins mai esquerrañola. vinga a reagruparse.
Almogaver
04/11/2009
Deu vos guard Noble Heribert... I que el vostre ejemple ens sigue guia com vergonya als que es venen ells i sa Patria per un infame plat de llenties.en i a un mal colonial Estat. Amb vos Sr. Barrera dic: Visca la Nacio Catalana Sobirara i Independent
Alexia
04/11/2009
Els politics de veritat son els que NO son al tripartit, no ens equivoquem ni jutgem a tots els politics per les miseries d'aquests incompetents.
jaume trepat
04/11/2009
Gràcies senyor Barrera. Continuarem endavant fins a la victòria final.
Ramon
04/11/2009
Discrepo en el punt Joan Laporta. És ara, que hauria de presentar-se. És ara, acabat de guanyar el Mundial de clubs i amb el Barça líder de la Lliga i viu a la Champions, que més mal podria fer a la màfia sociata. La memòria del futbol és quasi tan efímera com la del peix.
Joan T.
04/11/2009
Jo fa temps que comento que si, per exemple, acaben carregant-se l'Estatut, els partits catalans, i quan dic catalans vull dir no sucursalistes, han de posar recurs al tribunal constitucional a qualsevol llei que s'aprovi a Madriz. Tocar els collons per sistema
Manel
04/11/2009
Quina clarividència la de Sr. H. Barrera! Aquesta clarividència són molt pocs els que l'assoleixen, la majoría sempre ensopega amb la mateixa pedra. Fem-ne casdel que diu.
Marcel Esclasans
04/11/2009
Sempre amb la ment clara, felicitats !
BERNAT SEGURA
04/11/2009
Quina diferència la humilitat i el patriotisme de Barrera comparat amb la vanitat, prepoténcia, egocentrisme, botiflerisme i traidoría del despreciable Perez-Carod.
el nom
04/11/2009
Que dos homes que han viscut tan i tan com el Dr Broggi i el Sr Barrera s'hagin reagrupat ho diu tot. Quin parell d'homenots! Si Pla fos viu en faria un retrat esplèndit. Si Pla fos viu... ai Senyor, segur que es reagruparia també. ;·)
Quim
04/11/2009
Ments clares com la vostra honoren el país. Salut i República,
Carles
04/11/2009
llegint aquesta entrevista m'adono que els polítics de veritat, els de les idees, els que es mouen amb el cor, i amb el patriotisme, son els de abans, ara, per desgràcia per tots nosaltres, nomes queden els polítics que es mouen per càrrecs públics, i per el bé del seu propi partit, per els polítics d'avui, Catalunya sempre queda en segon lloc.
pepet grill
04/11/2009
Primer de tot, dir que la tertúlia d'en Cuní ja està ratllant els límits de la vergonya més aberrant: dels quatre tertulians, tres són socialistes o prosocialistes eminents i l'últim prové de l'extremadreta més cavernària i casposa. Noms: Josep Maria Ureta (pravdiorico), Juan José López Burniol (notari pravdiorico palanganero), Enric Hernández (cap de la delegació a Catalunya del Pravda-País) i Juan Carlos Girauta (dit periodista, prové del diari de Giménez Lo"SS"antos). Vergonya de televisió pública. Segon i últim. Aquest home és un dels prohoms de la política nacional i mai se li ha prestat l'atenció que es mereixia. Sempre ha parlat clar i ha dit les coses pel seu nom cosa que ha molestat a molts, incloent a gent del partit en el que militava anteriorment. Ha raonat les seves decisions i ha estat coherent en el seu pensament. Respecte d'en Laporta, potser sí que és massa aviat, ja es veurà. Respecte de'n Carretero, tan si ell encapçala la llista com si no, el meu vot serà per Reagrupament. Espanya és una llosa, un jou. Motius, em sobren per pensar d'aquesta manera. Sense eixelebraments. Amb SENY. I el més assenyat en aquests moments i en l'esdevenidor crec que és fer confiança a en Joan Carretero i a Reagrupament. Programa simple i directe. I dic simple per que són dues idees ben clares qles que proposa: REGENERACIÓ POLÍTICA i INDEPENDÈNCIA.
Jaume
04/11/2009
Cada dia estic més orgullós d'haver-me reagrupat.
Ex votant d'ERC
04/11/2009
Alló si que era ERC!!
Marcel Pintó
04/11/2009
Es un Senyor!!! i a la politica calen senyors, no delinquents i analfabets sense estudis
Joan
04/11/2009
Heribert Barrera; un clar exemple de ideals i principis purs.
XAVIER
04/11/2009
ARA SI QUE NO EM QUEDA CAP DUBTE! EM PENSO REAGRUPAR!
Ramon
04/11/2009
Visca, visca, visca Heribert Barrera!
Marc
04/11/2009
Quin senyor. És collonut.
Voltaire
04/11/2009
Quina claror mental que té aquest home. Llàstima que sigui masa gran.
Meritxell Causàs
04/11/2009
Felicitats Heribert. Amb tu cap a Reagrupament!
Eduard VF
04/11/2009
Un rar exemple de patriotisme i coherència. Gràcies Sr. Barrera.
Joan
04/11/2009
Sr. Barrera, Per molts anys ens pugui anar marcant el camí. Moltes gràcies!!
Reagrupa't
04/11/2009
Patriotisme i Dignitat. Ja us heu reagrupat???
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Has de copiar, en el camp de text, els 6 caracters, del 0 al 9 i de l'A a la F
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida