vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Divendres, 03 de Setembre de 2010
nivell c universitat
S'ha d'exigir el nivell C de català als professors universitaris?
88 %
12 %
73 vots
10/11/2009
00:01  h.
De llevant venen
Els catalans de Ceaucescu
"Creien que es matriculaven en una escola de Jedis quan visitaven el cantó fosc de la força"
Josep Martí
Catalans comunistes a les universitats de Ceaucescu: lectura i revolució. Els totxos del mur eren sòlids encara i el futur emergia dels pamflets de Marta Harnecker. Maletes, París, documentació falsa, Suïssa i, per fi, l’arribada a una de les parcel•les del paradís comunista: Romania, el graner del bloc soviètic.

Esperaven mesos d’aprenentatge enmig d’uniformes i banderes vermelles. Pagava el partit i ells hi posaven la il•lusió. Un miratge. Tornats a casa, la falç i el martell desats al calaix fins que arribés el moment de vestir de roig tota Catalunya. Quants visqueren aquesta aventura?

Durant un temps la culpa és del mentider, no de qui es creu la mentida. Els catalans de Ceaucescu ignoraven que l’home nou estava fet de por, misèria i tirania. Per això viatjaven coratjosos a les fàbriques de pensament comunista. Creien que es matriculaven en una escola de Jedis quan visitaven el cantó fosc de la força.

Solidarnosk va obrir ulls que romanien clucs. Molts catalans de Ceaucescu van renegar del que havien après a les aules grises de Bucarest després de veure Lech Walesa capitanejant la revolta obrera de 1980. Carnets comunistes a la brossa. El cervell es fa gran amb els anys i amb l’experiència. El politburó veia una sotana al darrere de cada treballador de Gdansk però bona part dels catalans de Ceaucescu hi van veure només obrers en lluita contra la injustícia. De la veritat apresa al dubte viscut, del dubte viscut a la necessària rebel•lia. Ens han/hem enganyat.

La caiguda del mur l’any 1989 els agafà ja amb la vida refeta i paït el desengany. Traspassats ja a posicions socialdemòcrates , liberals o purament conservadores, els catalans de Ceacescu havien tingut temps suficient per completar la seva formació iniciàtica amb el coneixement dels homes que l’edat proporciona. Del pamflet llegit al carrer passejat. La paret alemanya esberlada els confirmà en el seu pressentiment: vam fer bé de rectificar.

Ara, quan es troben, encara parlen amb entusiasme de la seva estada a Romania. Eren joves, guapos, forts i estaven a la millor de les edats, la d’equivocar-se. “Vam lluitar per veritats i mentides”, em va dir fa poc un dels catalans de Ceacescu. Li’n dono la raó i afegeixo que no hi ha vida més meritòria que la rectificada. Salut, camarades!
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
42Veure i/o afegir comentaris
srta. comité central:no fotis, dràcula, que ara et fa "parcialment" ver...
Comentaris (42 en total)
srta. comité central
11/11/2009
no fotis, dràcula, que ara et fa "parcialment" vergonya ser un comunista "estrictament" fatxa i "estrictament" assassí de la classe obrera universal ?... buenu, doncs deixem-ho en què "només" n'afusellarem 25 milions de persones, quan tornem a fer el cop d'estat... aquí, a a cuba, o a cambòdia.
anti-dretà
11/11/2009
Actualment estem vivint el final d'un cicle d'eufòria liberal iniciat fa vint anys i que està tocant fons amb l'actual crisi en que se'ns ha volgut fer creu que no hi ha cap alternativa al capitalisme de caire neoliberal. Però això ja s'ha acabat. Tothom ha pogut copsar els horrors econòmics, socials i ecològics d'aquestes dues nefastes dècades de neoliberalisme desbocat. És evident que la història no s'ha acabat i que l'actual model de capitalisme és incapaç de resoldre els greus problemes de l'humanitat, ans el contrari. Potser l'alternativa estigui en un sistema que no sigui ni capitalista ni estrictament comunista, que reuneixi el millor d'ambdos models. El temps ho dirà. El que sí que està clar és que l'actual sistema NO és la solució, ÉS el problema.
la senyoreta lenina
11/11/2009
tens raó, els 100 milions de víctimes del comunisme, a hores d'ara, no són ni pobres, ni rics... el més fotut és que, al damunt, vosaltres només assassineu gent pobre... perquè la pobresa estrema, la misèria, física i espiritual, és l'única cosa que els dràcules i ineptes comunistes sabeu crear.
Zas!
11/11/2009
Però no vau quedar que l'ànima no existia? Com es pot podrir allò que no existeix?
anti-dretà
11/11/2009
Els mil-lions de persones que cada any mata de fam el sistema del capitalisme global deixen en ridícul els morts deixats per l'antic comunisme. Si et documentessis una mica més enlloc de tragar-te la propaganda del sistema te'n adonaries que vivim en un sistema criminal que permet alhora l'extrema riquesa i el morir-se de fam. El capitalisme és el sistema més assassí que ha conegut mai l'humanitat i els seus crims són perfectes perque no deixen rastre de la mà criminal que els provoca.
anti-dretà
11/11/2009
Només a les persones que tenen l'ànima podrida com el Ramon ja els va bé la permanència d'un sistema que condemna a l'exclusió mil-lions de persones com el capitalisme neo-liberal. Ser de dretes només es justifica si ets ric o si tens alguna mena de deficiència moral innata difícil d'explicar.
srta. mòmia de lenin
11/11/2009
"el comunisme tornarà però potser ja no serà com el vell comunisme d'abans" ?... moltes gràcies, dràcula, d'amenaçar-nos ara amb assassinar "només" 50 milions de persones... vull dir, en lloc dels 100 milions de víctimes innocents habituals cada cop que us hi torneu a posar.
anti-dretà
11/11/2009
Mentre continui havent-hi explotats i oprimits, rics i pobres, etc...Les idees que varen inspirar el comunisme continuaran sent perfectament vigent. Només cal adaptar el marxisme a la realitat del segle XXI. I si us pica a la gent de dretes i altres liberals fastigosos, us rasqueu.
Ramon
11/11/2009
El comunisme no va cometre errors ans horrors. El comunisme no va cometre errors: ERA un error. Hi ha qui diu que la idea era bona. En absolut. La idea era el pitjor de tot. L'horror, el sistemàtic horror, és conseqüència directa de la idea.
el nom
11/11/2009
Anti-Dretà; tens el cap ple de caspa. Salva't tu i als teus i oblida't del planeta. D'Atlas només un i pobre...Si cadascú es preocupa de salvar el seu entorn més immediat, feina feta. El que ha de tornar, anti-dreta, és la capacitat de reconéixer el que som, quines són les limitacions que tenim, i el costum de donar les gràcies per tot allò del què disposem sense donar per fet que és un dret que, pel fet de ser, ja ens pertoca. Però això voldria una ment oberta i temps per parlr-ne. Em sembla que no tenim cap de les dues coses.
anti-dretà
11/11/2009
El comunisme tornarà, n'estic del tot convençut. Potser ja no serà com el vell comunisme d'abans i caldrà apendre dels vells errors del passat, però estic absolutament convençut de que les idees de Marx són avui absolutament vigents en aquesta bogeria de capitalisme globalitzat en que vivim. És absolutament necessari un canvi de paradigma socioeconòmic si la humanitat i el planeta quel coneixem volen sobreviure com a tals.
la srta. molotova
11/11/2009
exacte. "els milers de persones que moren de fam diàriament" són, tots ells, residents a països capitalistes, com suècia, suïssa, austràlia, luxemburg o gran bretanya... enlloc de víctimes espoliades pels vampirs xupòpters marxistes de somàlia, iemen, txad, sudan, cuba, corea del nord o birmània... alguna quisca més pendent d'evacuar?... aixuga't, vull dir la sang que et regalima i les quisques que et pengen, dràcula.
Jordi
11/11/2009
Molt bon article, però personalment dubto que molts d'aquests catalans de Ceaucescu hagin rectificat. Després de tot el que ha passat, després de tot el que se sap, encara n'hi ha massa que justifiquen / relativitzen els crims del comunisme i veuen amb simpatia règims dictatorials com Cuba o Corea del Nord.
manel ferran
10/11/2009
Tu creus que els fills de Ceucescu ignoraven? tu creus que no s'adonaven de la misèria moral i de la misèria social i econòmica que significava el Comunisme? Aquí tens la prova: El Saura, i la Mallol, encara es vanaglorien d'aquest passat, i encara no han demanat mai perdó del mal horrible que van fer....¡ Encara se senten orgullosos de la dictura de Corea del Nord, i de la Cuba de Castro....¡
Pare Abad
10/11/2009
Si tothom tingués aquest savoir faire dialèctic, seria més fàcil conviure. Martí no és sospitós de pro-comunista.
anti-dretà
10/11/2009
La major part dels comunistes ja han rectificat dels errors del passat. Quan fareu el mateix els profetes del liberalisme després del rotund fracàs del paradigma neo-liberal certificat per l'actual crisi mundial?
el nom
10/11/2009
Antidretà, tens un empatx que no te l'acabes. Llegeix les històries del pare brown, de chesterton, i -quan acabis- torna al singular fet un home dret i de profit. De res pel consell.
lasrta. qusbombinbis
10/11/2009
la major part dels comunistes ja han rectificat els errors del passat ?... i els 100 milions d'assassinats en menys d'un segle, rècord en la història de la humanitat ?... apa, dràcula, demana perdó a les teves víctimes.
Castro vive
10/11/2009
Anti-dretà- 1.- Els comunistes no es penedeixen de res. Al contrari, aplaudeixen les poques dictadures comunistes que queden, com la cubana. Allà tindries tú tota la llibertat d'expressar-te...
anti-dretà
10/11/2009
El comunisme va fracassar perque negava la llibertat de l'home, i l'altre extrem ideologic, el neo-liberalisme, ha fracassat perque nega la dimensio social de l'home i la col-lectivitat en favor d'una dictadura de mercat que ha fracassat. Els neo-liberals esteu tots acabats, i aviat només els ignorants reivindicaran el neo-liberalisme de merda.
anti-liberal
10/11/2009
Recomano als fanàtics del neo-liberalisme llegir "Falso amanecer" del professor de la London School of economics John Gray, a on es relaten tota la misèria moral i els crims economics, ecologics i socials del neo-liberalisme de merda i l'actual model de globalitzacio. Indispensable per a fonamentalistes del lliure mercat i altres papanates liberals.
anti-dretà
10/11/2009
M'agradaria que algun equip d'historiadors sincers es dediqués a fer un llistat de victimes provocades pel sistema capitalista a la llarg de la seva més aviat bruta historia. Estic força segur que superaria el cost humà que va tenir l'antic socialisme real. El capitalisme mata diariament mil-lers de persones de fam arreu del mon a causa del sistema injust global imposat pel "lliure mercat".
anti-liberal
10/11/2009
El liberalisme i els liberals simplement feu ganes de vomitar. Ja ho va dir a França una coneguda persona de dretes, Jacques Chirac:"el liberalisme és encara pitjor que el comunisme". Res a dir.
Josep Salou
10/11/2009
Aquí els xicots de Bucarest que encara se'n vanaglorien. ja no són ni comunistes, solament dèspotes què és creuen il·lustrats i és justifiquen que ho fan tot pel poble. Però ni per el poble i ni amb el poble.
A favor
10/11/2009
Tots elsa anti quedeu ben retratats. Apa, llegiu i preneu copes amb gent que pensi diferent a vosaltres. No cal que canvieu la manera de pensar, sera prou que entengueu que els altres tambe raonen. Si deixeu l'insult sera suficient. Mitja part: madrid 0 - alcorcon 0.
Peret
10/11/2009
Sempre és dur despertar d'un somni. No sé si tots ho han fet.
icv es stalin-castro
11/11/2009
ICV, partit d'aristocrates i ricatxos, parit de l'estalninisme criminal, partit de galtes, lladres i comunistes que odien a tothom qui no pensa que l'Stalin es el criminal més gran de la historia, com el feixista Castro, criminal i assassí de professió; realment veure el Saura, fa fastic, i a Europa el comunisme hauria d'estar prohibit com el nazional.socialisme; Comunisme es l'explotacio de l'home comunista, superior, a la resta de mortals que no son comunistes com el Miralles o el feixista Herrera, el mesies roig
Anti-babaus
11/11/2009
Anti-dreta/anti-lliberal (Marcel Coderch) Tú a la teva amb les teves burrades encadenades "inasequible al desaliento"
Antifanàtics
11/11/2009
Els esquerranosos funcionen igual que un fanàtic religiós: Tenen una biblia marxista (no Grouxista) que conté la doctrina salvadora del mon mundial. I es dediquen al prosselitisme, a la perssecució d'infidels i a la crema d'heretges: El pitjor enemic d'un marxista es un altre marxista per que, en tractar-se d'una religió politicosocial la mes petita discrepància ataca la fe veritable i única (única per que es individual). Son una plastes.
Groc
10/11/2009
Josep: pots dir-ho tot sense enfadar-te ni fer enfadar. Fins i tot en els articles que utilitzes paraules gruixudes no resultes ofenedor. i aixo sense renunciar a 1 mm de les teves conviccions. Felicitats.
Robespierre
10/11/2009
Tot és mentida?
No cola!
10/11/2009
Queusbombim: Parlan's del iot d'en Miralles, o de la fortuna d'en Ribó o del matrimoni ceaucescu (Saura/Mayol). Grans exemples del comunisme! Tot pel poble però sense el poble
la srta. queusbombin
10/11/2009
exacte: assemblea, assemblea, quatre pèls en guerrilla, corniülls, cràpules, cornúpetes, masclistes-leninistes, i republicans d'ambdós bàndols... ah, i encantats de tornar-se a retrobar ara com assessors dels inútils informes de la sociovergència... i anar vivint del cac, i menjant de gorra, al via veneto, convidats, aquest cop, no per l'fdp del ceaucescu, no, que avui toca fundació catalunya oberta... vull dir pagant nosaltres. com sempre.
Cesc
10/11/2009
Un text per a la reflexió, que hauria de llegir Centella, el nou capo dels comunistes espanyols, que diu que el comunisme no s'ha de penedir de res. No poc.
Estirabot reagrupatt
10/11/2009
Algú mes savi que jo va dir: "Els que de joves no son revolucionaris es que no tenen cor: Els que de grans segueixen sent revolucionaris es que no tenen cap".
Nuria
10/11/2009
Reivindico el paper del Papa Joan Pau II en la caiguda del mur de Berlín. Ara no està de moda dir-ho, però la història ho ppsarà al seu lloc.
Marta
10/11/2009
Sempre hi ha hagut gent honesta que lluita amb honestedat per ideals equivocats (fins i tot danyins). Martí l'article és molt maco. O és que volem ser McCarthy tots?
Dessmond
10/11/2009
Bon article!
patufet
10/11/2009
Quin article més bò! Com pot haver-hi gent que digui que ési tou? Què passa? que per escriure aqui s'ha de desenmascarar dia si, i altre també, la demencial conspiració sociata-espnayolista que ens vol xuclar la sang via impost de successions? Tornant a l'article, n'hi ha que van anar a Romania, n'hi ha que només van ser comunistes per fornicar (i els va anar bé) n'hi que hi creuen i ho viuen amb una certa consciència i n'hi ha que presideixen companyies aèries. En general els ha anat força bé. Marti, en aquest espai d'intolerància sectària, la teva paraula ressona lliure, neta, intel·ligent i penetrant. Espero el proper.
Volem els noms!
10/11/2009
Noms, si us plau, noms !
The name
10/11/2009
Veritats i mentides? Si us plau Martí. Tot el comunisme és mentida. Criminals en nom del poble.
von misses
10/11/2009
Massa tou avui. Encara hi ha massa comunistes que s'enyoren. No tots van fer el procés mental que expliques.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Has de copiar, en el camp de text, els 6 caracters, del 0 al 9 i de l'A a la F
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida