vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
NOVES TAXES
Què pensa de les taxes que proposa el Govern?
66 %
8 %
26 %
144 vots
Jaume de Segarra: Qualsevol nova càrrega cal mesurar-la molt i...
Dimecres, 08 de Febrer de 2012
11/01/2010
00:14  h.
Amb cor i nervi
"Buenos Días"
"És culpa nostra, culpa de tots els catalans que pensen que parlar català a la gent de fora, ni que només sigui per dir-los "bon dia", és de mala educació"
Àstrid Bierge
A la meva escala hi ha un porter, paradigma de l'Andalusia profunda que fa cinquanta anys que viu a Catalunya, un home simple, taujà, rude, mal vestit, amb una cara simiesca i un caminar costós, arrossegat, un bon home, un pobre home que s'està tot el dia assegut sense fer res, a l'estiu passant calor i ara arronsat a la seva cadira com un pollet, de vegades escoltant la ràdio i de vegades mirant la paret, però tot i així si el necessites per qualsevol cosa es posa dempeus ràpidament, com si fos un soldat quadrant-se, i et fa saber que està a la teva més absoluta disposició, i quan algun cop hem anat junts fins a la meva porta perquè jo tenia algun problema dins de casa em segueix amb el cap acotat sense atrevir-se a dir res, i si algun cop truca per informar-me de qualsevol cosa el primer que fa és demanar-me perdó per molestar-me, i deu quedar-li poc per jubilar-se, vull dir que ja és gran, però a mi em tracta sempre de vostè, i quan em veu passar dreça de seguida les espatlles perquè no el vegi escarxofat, i em mira amb uns ulls que m'intimiden perquè semblen els d'un esclau, que jo crec que voldria fer-me una reverència, i llavors és quan jo li dic "bon dia" i quan ell em respon "buenos días" i quan jo penso que en aquest país hem fet alguna cosa malament. Aquest home exageradament servicial, humil i submís, sense cap rastre de vanitat, aquest home que si li ho demanés em portaria fins la porta de casa a collibè, no té en canvi la deferència de dir-me "bon dia". Perquè dir "bon dia" no és parlar català, no requereix cap esforç ni hi ha perill de fer el ridícul, i és com quan anem a un país estranger i parlem en anglès però al final donem les gràcies o ens acomiadem amb la llengua pròpia del país, i això que hi estem de passada, que no hem de viure-hi ni hem de treballar-hi, però considerem que és una cosa bonica de fer, i dir "bon dia" és un detall que no costa res, és només una mostra de respecte per una persona que paga pels teus serveis -primer- i per la terra que t'ha acollit -segon. No cal dir que si el meu porter no ho fa no és per malícia, que no en té cap, sinó perquè no creu que hagi de fer-ho, no s'ha plantejat mai que com a mínim li deu aquest "bon dia" a Catalunya, i qui diu el meu porter diu qualsevol cambrer o taxista o metge que sap que té el deure de tractar-te amb amabilitat i en canvi no et dóna ni les gràcies en la teva llengua perquè no considera que això estigui en el protocol de la bona educació. Naturalment és culpa nostra, culpa de tots els catalans que pensen que parlar català a la gent de fora, ni que només sigui per dir-los "bon dia", és de mala educació.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
11Veure i/o afegir comentaris
Aris:Estic d'acord amb la idea de l'article.
Comentaris (11 en total)
Aris
12/01/2010
Estic d'acord amb la idea de l'article.
Pau
11/01/2010
Knossos: les dues llengües no són pròpies. El castellà no és propi de Catalunya per molt que ho penseu els que són com tu, que ja no sé si ets sociata, de Ciudadanos contra Catalunya o d'alguna andròmina rara d'aquestes, segons es desprèn dels teus comentaris.
Jaume
11/01/2010
Jo visc a un barri de majoria castellanoparlant. Ple de gent d'aquesta que diem que "fa 40 anys que sñon aquí i no parlen català". Doncs jo sempre parlo en català i cap problema. I de fet m'enduc més d'una sorpresa com avis d'aquests em contesten en un català correcte, el que em porta a la conclusió (ratificada més d'un cop ja que ho he preguntat) que sí, que saben català més o menys i que veuen la TV3 (el Barça i el "cor de la ciutat" i les noticies) però que al barri no el fan servir perquè ....tots són de fora. De tota manera, més que aquests avis el que hauriem de mirar és les generacions joves. A hores d'ara no és acceptable que una persona de menys de trenta anys escolartizada no sapiga desenvolupar-se en català. D'altra banda cal dir que sovint veig que parelles castellanoparlants parlen en català als fills. (Altre exemple: Les reunions de l'escola, que és pública, són integrament en català i mai ningú no ha dit res fins ara).
QUIM
11/01/2010
A VOLTES SER CATALÀ ES CONFON AMB SER MESELL.HO CONFONEM NOSALTRES MATEIXOS
knossos
11/01/2010
No li veig el problema... és com si ell et saludés primer en castellà i tu li contestessis en català. No hi ha cap mal en respondre en una llengua diferent (sempre i quan considerem que les dues són llengües pròpies amb els mateixos drets)
Moragues
11/01/2010
Jo soc molt mal educat.des de fa 6 o 7 anys parlo sempre en català, i això m'ha fet descobrir que fins i tot que un dels col·lectius mes reacis a l'us del català com potser el de les caixeres de les grans i mitjanes superfícies , l'entenen perfectament i contesten amb la nostra llengua. La llàstima es que darrere meu hi ha el meu bon veí català de soca rel votant catalanista de tota la vida que que en arribar-li el torn , li pregunta a la mateixa caixera que m'atés en català : "¿Que le debo?"
paco martines soria
11/01/2010
cualquier xarnego le ablaria en catalan ya xarnego es el hijo de una catalana y un frances o bice versa
Torsimany
11/01/2010
Aquesta és la qüestó. Se o no ser. Si ets català cal ser-ho sempre parlant i fent veure que és normal allò que tu fas sense sentir-te ridícul. En tot cas que se sentn ridículs els qui no sàpiguen o no vulguin contestar-te en llengua catalana.
Margarito
11/01/2010
Jo, des de sempre inclús a la feina -una multinacional alemanya, on la direcció no ho veia amb bons ulls- he parlat en català a tot deu encara que a mi em parlesin en castellà. Així ho vaig entendre ja fa molts anys i així ho he aplicat cada dia, passi el que passi, peti qui peti. La veritat es que em va bè perque molts xarnegos de "tota la vida" s'esforçen em parlar-me en català.
Marc3
11/01/2010
Correcte. No descobreixes res, de fet ja has fet algun article al respecte, però la culpa és ben nostra. Però sobretot, la dels "catalans educats" o dels "bons catalans", com a mi m'agrada anomenar-los a tots aquests que es pensen que per canviar al castellà amb els que porten 40 anys aquí semblen més educats, però el que semblen és més idiotes.
Josep Maria
11/01/2010
Tot i que coincideixo amb la base, la veritat crec que sobra el tema del posat simiesc, si és simple i si va ben o mal vestit. Les persones mereixen un respecte parlin el que parlin.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida