vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Divendres, 03 de Setembre de 2010
nivell c universitat
S'ha d'exigir el nivell C de català als professors universitaris?
87 %
13 %
82 vots
11/01/2010
00:14  h.
Penjant d'un fil
ELS FILLS PRÒDIGS DEL CATALANISME
"Ara és qüestió de fer un pas endavant, unir-se a tots els altres que ja han canviat de criteri, deixar d’amoinar-se per les opinions dels membres del Cercle i de Foment"
Carles Boix
A més de bonica, la paràbola del fill pròdig és instructiva i reconfortant. La política i, per suposat, la vida en general són plenes de fills (petits) que, després de portar una vida desordenada i de disbauxa, es penedeixen, tornen al cau patern i al sentit comú: anarquistes que finalment accepten que l’Estat de Dret és la condició que els permet “okupar” cases sense acabar morts a mans de la màfia mexicana; liberals rabiosos que, un cop es troben amb el seu primer bebé als braços, es fan membres de la Lliga de la Bona (i Quant-Menys-Millor) Televisió; comunistes que, tips de rellegir Gramsci i Negri, reconeixen que el mercat funciona millor que l’economia planificada.

A Catalunya, degut a la seva complicada situació política (aquesta transició inacabable en què es troba instal•lada), li han sortit, a més a més, una espècie original, estrictament autòctona, de fill pròdig: la del catalanista-regionalista-estadista que, després de predicar durant vint, trenta, quaranta anys, un programa d’intervenció i modernització d’Espanya, ha decidit deixar-ho estar i, tip d’esperar les engrunes que havien de caure per ampliar l’autonomia catalana, ha abraçat la fe separatista (això sí, amb un llenguatge més aviat opac).

Tot i que la història és ben sabuda, la cosa ha anat més o menys així: ara fa molts anys un munt de nois i noies plens de bones intencions van prendre, alimentats per un excés de soleturisme i sartrianisme, una drecera equivocada que els va portar a practicar i a tastar la política, una mica axampanyada i al capdavall poc productiva, de la gauche divine. La seva posició va ser fàcil mentre vivien a l’oposició. Tanmateix, un cop al govern es van trobar que només aconseguien acords financers minsos, promeses estatutàries buides de contingut i traspassos tramposos. Tanta misèria els ha acabat de transtornar i, en un fet d’intel•ligència que els honora, han decidit que no ho suportaven més i que no volien, com explica l’Evangeli, menar una vida feta de “pasturar porcs” per “omplir-se el ventre amb les garrofes que menjaven els porcs” (Lc 15:15-16).

La llista d’aquests ‘nouvinguts’ és il•lustre i coneguda per tothom. A dins hi ha filòsofs que finalment han deixat de defensar que catalanisme i cosmopolitisme són incompatibles: una proposició que, com a bon viatger, sempre m’ha semblat absurda perquè no conec a ningú que se senti més tolerant pel sol fet d’haver de canviar d’avió a Barajas per poder arribar a Amèrica. Hi ha polítics municipalistes (dels que fan articles numerats) que ja no s’empassen allò de què la cohesió social pot petar si es fa un referèndum sobre la independència: efectivament, no sabem si la independència farà Catalunya millor i més rica, però sí que sabem que la manca de llibertat la farà pitjor i més pobre. Hi ha periodistes progressistes, col•laboradors habituals de la premsa il.lustrada de Madrid, que han acabat d’entendre que el mercat peninsular no és més que un fragment (més aviat petit) d’un mercat continental: admeto que en aquest cas (però solament en aquest cas) tenen tota la raó perquè, per primer cop en segles, la geografia política juga a favor nostre i no cal haver d’empassar-se l’insult i la tonteria constant per poder menjar un plat de carn d’olla a casa.

La llista és il•lustre i llarga. I cada dia que passa es fa un pèl més llarga. Aquest degoteig de fills pròdigs és important perquè, tot i que Catalunya és molt democràtica o molt mesocràtica (o, almenys, més democràtica que Espanya), les seves xarxes d’opinadors juguen un paper central en la construcció i coordinació de l’opinió pública del país.

El professor (i bon amic) Domingo sosté la tesi que els catalans tenen un sentit del ridícul molt elevat: els atemoreix aparèixer com uns excèntrics davant dels altres. (Serà per això que els excèntrics de debò han tingut un èxit tan aclaparador a Catalunya. Els tabús hi són per a no trencar-los. Però algú els ha de trencar de tant en tant per recordar-nos que existeixen. I la gent ho agraeix sota la condició que no els obliguin a ells a trencar-los.) Amb un sentit del ridícul tan exacerbat, propi d’un país conformista i de l’anar-fent, la gent no fa un pas endavant si no té l’absoluta seguretat que els altres també el faran. A Catalunya jo no hi veig mai senyors vestits amb americanes d’un color groc canari. Ara bé, tothom porta unes jaquetes i jerseis d’un verd marronós que al forani tot just aterrat al Prat li fan un efecte absolutament esborronador i li fan venir unes ganes de riure incontrolables. De la mateixa manera, l’autonomisme, d’un color de gos quan fuig, ha estat dominant perquè l’independentisme té una coloració massa llampant i cridanera. Tanmateix, quan tots aquests fills pròdigs reconeguin que no hi ha cap altra alternativa, aleshores portar una jaqueta independentista produirà badalls infinits.

La paràbola del fill pròdig és tendra i optimista. A Catalunya, però, cal ser realistes i reconèixer que la situació no és exactament igual que a l’Evangeli de Lluc per dues raons. En primer lloc, perquè hi ha una diferència clau entre el Pare Etern i Catalunya. El primer és, efectivament, etern. La segona, no. El Pare Etern pot esperar pels segles dels segles el retorn del fill pròdig. La casa que habita és sòlida, plena de servents atrafegats repintant parets, vernissant mobles, fregant terres i trinxant xais. Quan el fill petit torna, troba la taula parada, les flassades planxades i els radiadors bullint. El fill pot fer tota mena de bestieses i la casa ni s’esfondra ni desapareix. En canvi, Catalunya no té garantia il•limitada. A vegades sospito que els nostres fills pròdigs trigaran tant a convertir-se que faran tard perquè el país ja no existirà. I és que, quan els coneixes, t’adones que són uns romàntics: no es converteixen perquè vulguin menjar rovellons en comptes de garrofes (el motiu del fill pròdig de l’Evangeli, que era un tipus fred i racional) sinó perquè els fa pena veure que la casa pairal cau a trossos (en canvi, estic convençut que el fill pròdig no hauria tornat si hagués sospitat que el pare no podia oferir-li un hotel de cinc estrelles). Això no pot ser. Cal que entenguin que els que han deixat de ser autonomistes ho han fet per una raó eminentment pràctica, després d’haver dut a terme una estricta operació comptable de costos i beneficis.

La segona diferència rau en el grau de conversió de cada cas. A l’Evangeli, el fill pròdig està disposat a tirar-se als peus del progenitor per dir-li: “Pare, he pecat contra el cel i contra tu” (Ll 15:21). En canvi, a Catalunya, els nostres fills pròdigs encara romancegen, encara juguen amb les paraules, i continuen deixant la porta mig oberta a federacions i confederacions imaginàries i quixotesques. Això és també una equivocació. Un no pot portar dues corbates, una verda verda i l’altra groga, alhora. Fa uns dies el conseller Castells va dir que “amb independència de la sentència del Tribunal Constitucional, Catalunya haurà de replantejar-se les seves relacions amb Espanya”. Hi estic d’acord. Però, benvolgut conseller, siguem rigorosos. Replantejar-se aquestes relacions vol dir una sola cosa. Totes les altres coses ja les hem provat des d’un temps immemorial. Estic absolutament convençut que vostè ho sap tot això. Ara és qüestió de fer un pas endavant, unir-se a tots els altres que ja han canviat de criteri, deixar d’amoinar-se per les opinions dels membres del Cercle i de Foment, i posar-se a treballar per racionalitzar el PSC.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
24Veure i/o afegir comentaris
montserrat:independencia
Comentaris (24 en total)
montserrat
18/01/2010
independencia
Mike
12/01/2010
Pol, a la resta d'Espanya ? tampoc. El comentari que més he escoltat és el de si se quieren ir que se vayan y nos dejen en paz. Que no et confongui el Losantos que parla per boca d'una casta de privilegiats que vieun de la fantasia a Madrid.
UN SENYOR DEL FUTUR
12/01/2010
`NO CREC QUE EUROPA VULGUI UNA BALCANITZACIO DE LA PENINSULA IBERICA, NO ES RENDIBLE, ES MES POSITIVA, I ASUMIBLE, UNA SOLUCIO ESCANDINAVA PER A LA PENINSULA IBERICA, ON JA CONVIUEN TRES ESTATS, L`US DE L`EXERCIT NO SEMBLA POSSIBLE, LLEVAT DE QUE ALGUNS HO DESITJARIEN, LA PRINCIPAL ARMA DEL NACIONALISME ESPANYOL ES ALS NOSTRES CERVELLS, "CREURA QUE NO TENIM DRETS NACIONALS NI A TENIR UN ESTAT PROPI", AIXO HA SIGUT UNA LINEA DE TREBALL MANTINGUDA AL LLARG DEL SEGLES, AMB COMPLICITAT DE SECTORS DE LA SOCIETAT CATALANA QUE HAN TRET BENEFICIS PROPIS EN CADA CIRCUMSTANCIA HISTORICA, ES POT DIR , VALGUI LA ANALOGIA QUE ESTEM VAMPIRITZATS I SOTA AQUEST EFECTE ACTUEM, CAL FER SERVIR LA BALA DE PLATA.
Favorable
13/01/2010
Independència i a treballar. És només el que volem.
Pol
12/01/2010
A la resta d'Espanya! ;)
Evarist Planes
11/01/2010
Molta literatura per dir poca cosa. Els socialistas del PSC no son de fiar per el seu sucursalisme i capacitat de aperantar lo que no son : catalanistas. Mentres controlin la major part de la politica catalana, només posaran pals a la roda del independisme, que es la unica solució per el país.
Pol
11/01/2010
Deixar l'amoinar-se? Un proces de independencia mes que probablement topara amb l'exercit espanyol. Miri, a Bosnia la guerra la varen lluitar grups irregulars no professionals. Al acabar un conflicte armat que s'estima que queien unes 1,000 bombes del cel al dia, ningu sabia on eren les mines antipersona i les UXOs. Sap que ha implicat? Doncs que s'estimi que per desminar el pais sencer, caldran uns 200-300 anys!! No li sona que a Catalunya podria passar alguna cosa semblant? No tenim exercit, i la policia que tenim es novella. I jo em pregunto: que val mes, 300 anys de no creixement degut a les mines, o be mes autonomia?
Pol
11/01/2010
Deixar l'amoinar-se? Un proces de independencia mes que probablement topara amb l'exercit espanyol. Miri, a Bosnia la guerra la varen lluitar grups irregulars no professionals. Al acabar un conflicte armat que s'estima que queien unes 1,000 bombes del cel al dia, ningu sabia on eren les mines antipersona i les UXOs. Sap que ha implicat? Doncs que s'estimi que per desminar el pais sencer, caldran uns 200-300 anys!! No li sona que a Catalunya podria passar alguna cosa semblant? No tenim exercit, i la policia que tenim es novella. I jo em pregunto: que val mes, 300 anys de no creixement degut a les mines, o be mes autonomia?
Manel Arnó
11/01/2010
Pol, estàs dient que els espanyols són uns criminals ?
Reusenc
11/01/2010
POL: desde quan Catalunya és Bosnia i desde quan Bosnia ha tingut el PIB de Catalunya? és com dir que si l'espanyol guanya per 5-0 al tenerife tindra la mateixa classificació que el Barça...
Quim T
11/01/2010
Brillant
Pol
11/01/2010
No. No estic dient que els espanyols siguin uns criminals.Simplement que és la Constitució la que diu que l'exèrcit velarà per la integritat territorial d'Espanya. Qualsevol ex`rcit del món faria lo impossible per mantenir-la aquesta integritat en cas de perill de secessó unilateral. En segon lloc, el PIB amb un parell d'atacs se'n pot anar a norris. La Republica Socialista Federal de Yugoslavia, abans de comencar la guerra a Croacia, era un Estat reple de progres i dinamisme. A l'estil de l'Europa que s'estaba creant.
REAGRUPAT
11/01/2010
AIXÒ DE L'EXÈRCIT NO ES AVUI PURA INTEL·LÈQUIA ?. QUAN TARDARIA L'EURO A TRONTOLLAR ?. ELS EUROPEUS EL DEIXARIEN TREMOLAR ?. EL QUE CAL ES CONTINUAR AMB UN PROCÉS D'INTERNACIONALITZACIÓ DEL PROBLEMA I CERCAR BONS I FIDELS AMICS
Pol
11/01/2010
No. No estic dient que els espanyols siguin uns criminals.Simplement que és la Constitució la que diu que l'exèrcit velarà per la integritat territorial d'Espanya. Qualsevol ex`rcit del món faria lo impossible per mantenir-la aquesta integritat en cas de perill de secessó unilateral. En segon lloc, el PIB amb un parell d'atacs se'n pot anar a norris. La Republica Socialista Federal de Yugoslavia, abans de comencar la guerra a Croacia, era un Estat reple de progres i dinamisme. A l'estil de l'Europa que s'estaba creant.
Pol
11/01/2010
No em negara que es un tema que cal debatre. No es pot ser tant naive..I perdo pels errors ortografics. Accents i l'us de la "b" alta! =)
un blanenc
11/01/2010
srs, meus que som al segle 21. que ja es hora que ens despertem d´aquet letarg i comencem a fer les coses tal com s´han de fer, per primer nosaltres els catalans em de ser una mica mes valents que no u som gaire per no dir res, sempre parlo politicament, la meva avia , ja mho deia sempre, que els catalans ens van foten garrotades cada día en espolíen i callem com tontos,srs, siguem seriosos ara venen eleccións ara es el moment de demostrar que volem, que es lo que endefinitiva valdría en cas de guanyar un partit, o partits indepentistes lo de mes es fer volar coloms. un independiste,
Mike
11/01/2010
Pol, això de l'exèrcit espanyol ja està passat de moda. A París ja han donat l'ok a la independència de Catalunya i a Madrid no els quedarà altra opció. Estan endeutats fins al coll (deutes que tenen amb els principals bancs del món). Et penses que els creditors internacionals (Alemanya, Xina, França, Japó, ...) estaran gaire contents si en comptes de tornar els interessos dels crèdits, Madrid es dedica a enviar els tancs a Barcelona?
Pol
12/01/2010
Que passaria si la independencia fos una realitat de facto d'aqui a 10 anys amb el mateix Tractat de Lisboa? No soc en Nostradamus. Pero hi ha un principi de dret internacional que prohibeix interferencies en els afers domestics dels Estats. Doncs be, un cop els Estats s'hi impliquin i intervinguin, sera probablement, per resoldre un conflicte que ja esta en marxa. Cal veure que hi ha un risc important de desestabilitzacio social, politica i economica ( en el pitjor dels casos de conflicte armat). Esperem que no sigui el cas, pero trobo insultant que no se'n parli gaire.
Pol
12/01/2010
Que passaria si la independencia fos una realitat de facto d'aqui a 10 anys amb el mateix Tractat de Lisboa? No soc en Nostradamus. Pero hi ha un principi de dret internacional que prohibeix interferencies en els afers domestics dels Estats. Doncs be, un cop els Estats s'hi impliquin i intervinguin, sera probablement, per resoldre un conflicte que ja esta en marxa. Cal veure que hi ha un risc important de desestabilitzacio social, politica i economica ( en el pitjor dels casos de conflicte armat). Esperem que no sigui el cas, pero trobo insultant que no se'n parli gaire.
toni
11/01/2010
Si, encara ens falten els empanats federals, de fet jo no esl trobo gens a faltar tan de bo ens deixessin amb el nostre estat i se n'anessin a federar espanya, a veure quant els dura la tonteria.
Mike
12/01/2010
Pol, el conflicte social el porta l'atur, el dèficit públic i la incompetència del govern espanyol (això és del què es parla en entorns internacionals). El procés de la independència de Catalunya no genera cap por (on has vist el conflicte social?)
Darwin
11/01/2010
Per molt apostolic i romà que siguis, pensar que el PSC.ESPAÑA I ha catalanistes per reciclar es una pura demencia senil!! el PSC no es un partit politic, sino una pura camorra sicialiana, amb el corrupte Castells al davant; no sap vosté que aquest lladre espanyol es qui va dissenyar l'estrangulament fiscal de Catalunya? Castells, el cancer de Catalunya per alimentar a la seva bandida espanya, la feixista!
Josep
11/01/2010
Carles, no siguis bledo to també. En Castells és del partit dels nostres espoliadors. El que ha de fer no és racionalitzar-lo sino donar-se'n de baixa.
Sergi (Sabadell)
11/01/2010
A mi no em preocupen els socialistes que ens volen vendre la moto sense rodes del federalisme, ja que no enganyen a ningú perquè ells defensen Espanya. Els que m'amoïnen són els "nostres", els d'ERC i els de CIU. Els d'ERC perquè han regalat el poder de la Generalitat a l'espanyolisme socialista a canvi de mantenir algunes poltronetes i els de CIU perquè per guanyar aquestes mateixes poltronetes pactaran amb l'espanyolisme socialista o popular. En resum, el handicap de Catalunya no són els espanyols, sinó els independentistes republicans o els nacionalistes convergents que amb el seu suport partidista legitimen el domini polític i l'espoli esconòmic a què ens sotmet Espanya. Així que a les properes eleccions hem de decidir si votem els partits autonomistes de l'stablisment per continuar la submissió a Espanya o votem SÍ a la independència i la llibertat de Catalunya de la mà de Reagrupament i Laporta.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Has de copiar, en el camp de text, els 6 caracters, del 0 al 9 i de l'A a la F
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida