vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Dijous, 11 de Març de 2010 última actualització: 00:06 h Satisfacció incomplerta
pagar rescat
Creu que el govern central ha pagat pel rescat d’Alicia Gámez?
90 %
10 %
10 vots
09/02/2010
00:03  h.
Amb criteri
Els enemics del català al cinema
"A més de tenir sindicats espanyols, tenim sindicats nacionalistes espanyols"
Víctor Alexandre
Fa trenta-cinc anys de la mort d’en Franco, però encara hi ha alguns sectors empresarials de Catalunya i d’Espanya per als quals és ben viu. Són aquells que van néixer emparant-se en les seves lleis i decrets i que continuen fent negoci d’acord amb els mateixos principis. Ens en faríem creus, del nombre de remenadors de cireres que es diuen catalans i que, si poguessin, confessarien una profunda nostàlgia dels temps del dictador. Llavors tot era tan fàcil, oi? Amb el decret de 23 d’abril de 1941, Franco –Hitler i Mussolini feren el mateix, respectivament, amb l’alemany i l’italià– va prohibir les versions originals i va imposar la versió espanyola de tota pel•lícula que s’estrenés a l’Estat.

Franco, ja ho sabem, era un gallec botifler amarat d’autoodi que sentia repugnància per la diversitat lingüística i compensava el seu complex d’inferioritat imaginant-se que tot el món parlava la llengua de Roberto Alcázar y Pedrín. La seva mesura, tanmateix, va tenir –i encara el té– un efecte contraproduent en el cinema espanyol, ja que si el doblatge no hagués existit les pel•lícules espanyoles haurien atret tota una gran massa de públic que no volia llegir subtítols. Cosa que n’hauria augentat la rendibilitat i la llengua s’hauria convertit en el seu esquer més competitiu. El doblatge, en canvi, va permetre que les produccions foranes competissin en el mercat espanyol en un mateix pla d’igualtat amb les autòctones, i aquestes –que, llevat del cinema de crítica social de Berlanga, Bardem, Neville i algunes excepcions, eren molt inferior a les nord-americanes– van perdre el seu avantatge i van quedar reduïdes a la categoria d’espanyolades. Així era, si més no, com els catalans definíem les produccions espanyoles, unes produccions que no tenien cap altra finalitat que complementar les nord-americanes en els cinemes de programa doble.

Amb el pas dels anys, per raons biològiques, hi ha hagut canvis de persones en el Gremi d’Empresaris de Cinema de Catalunya, però no pas en els esquemes que el regeixen. Els seus principis romanen inalterables i són fidels hereus de les normes que Franco va dictar. Per això, quan la senyora Pilar Sierra, gerent del Gremi, diu que “una de les mancances que trobem és que en aquest país no tingui més èxit el producte nacional”, està parlant d’Espanya, no pas de Catalunya, perquè per a ella no hi ha més país que Espanya ni més producte nacional que l’espanyol. Adduint averanys apocalíptics i basant-se en mentides –que ja han estat desemmascarades per la Plataforma per la Llengua–, el Gremi i la Federación de Distribuidores de Cine de España (Fedicine) intenten que tot continuï exactament igual que el 1941 i el president del grup Renoir, Enrique González Macho, amb 13 pantalles a Barcelona, es permet fins i tot menysprear Catalunya confrontant-la a la “grandesa de Madrid” on, segons ell, “no et pregunten d’on ets, d’on véns ni cap a on vas”. Ja veu el lector quina mena d’empresaris de cinema estan en contra de la normalització de la llengua catalana i farà bé de pensar-s’ho dos cops abans de deixar diners a les seves taquilles.

Un altre sector que també s’ha revelat defensor del decret franquista ha estat el dels grans sindicats. Ves per on, UGT, CCOO i CGT no sols estan en contra que el 50% de les còpies es projectin en versió catalana, sinó que han donat suport al boicot que una setantena d’exhibidors van fer el passat 1 de febrer contra la nostra llengua. Això, és clar, no passaria si tinguéssim sindicats nacionals, com el País Basc. Però resulta que, a més de tenir sindicats espanyols, tenim sindicats nacionalistes espanyols. Heus aquí la raó per la qual l’independentisme creix espectacularment: perquè cada cop són més els catalans que s’adonen que si no tens Estat no ets ningú. Ningú.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
38Veure i/o afegir comentaris
m'en vaig a clapar:anem a veure versions originals i s'acabat el proble...
Comentaris (38 en total)
m'en vaig a clapar
12/02/2010
anem a veure versions originals i s'acabat el problema,però no repetim els esquemes politics que estem criticant.
SMS Roc
09/02/2010
I parlen d'obligar. Si el castellà és obligat des de la seva constitució trucada tramposa, castellanista i antidemocratica. Si hagues un jutge internacional imparcial els tancaria tots els castellans i acastellanats al frenopatic.
Aris
09/02/2010
D'acord.
and
09/02/2010
De veritat es creu algu lo que escriu el paio ese. Ja ja ja Es bonissim , guanayria en un concurs de monolegs, per pisarse de riure
pepet grill
09/02/2010
Matterhorn... No!!!! Tens raó tros de troll!!! Pel català, Catalunya i els catalans tranquils, no hi ha pressa... Ja n'hi ha prou!!! PROU!!! INDEPENDÈNCIA!!!!!! INDEPENDÈNCIA!!!!
Quico
09/02/2010
"And" abans de fer gargots a la xarxa hauries d'anar a P3 perquè t'ensenyin a escriure: a, e, i, o, u... El Singular té un nivell massa elevat per a tu.
Bonaventura Peiró
09/02/2010
Si tenim sindicats nacionals i de classe. I sinó mireu ací; www.intersindical-csc.cat. Una altra cosa és que els catalans s'estimin més fer sindicalisme espanyol perquè surten als mitjans i tenen les seus al centre de la ciutat. Per cert, molt sovint, en edificis que pertanyeren a la CNT. D'això se'n diu usdefructuari tardà del franquisme.
el nom
09/02/2010
Estic totalment d'acord, sobretot amb la darrera frase, que sense un estat no som ningú. Tot que si un dia tenim estat propi,ja no ens hauràn de dir de fora el que hem de fer, però no ens pensem que serà fàcil d'entrendren's entre nosaltres, sobretot perquè crec que els catalans volem i dolem, ens falta una certa autoestma, hem perdut masses guerres, i anar de víctimes ens és molt més còmode que no pas assumir les nostres possibilitats reals i limitacions.
Kefes
09/02/2010
Recepta Matterhorn: A poc a poc, Si en 35 anys ja hem arribat al 3%, d'ací 35 anys més potser arribem al 6%. Li va be?
Vicenç Marquès i San
09/02/2010
Només es tracte d'anar a un cinema, acostar-se a la taquilla, preguntar si la pel·lícula és en català i, a la resposta de "NO", no entrar-hi, però dient-li a la persona de la taquilla que quan facin la pel·lícula en català ja l'anirem a veure. Així de senzill. Si això ho fes tothom, en quatre dies la major part de sales de cinema o haurien de tancar o haurien de fer cinema en català. A vegades a les catalanes i els catalans ens manquen un parell d'ous per protestar.
Francesc
09/02/2010
Molt bo, Tots tenom referències de la qualitat de sentiments catalans de molts ciutadans d'arrels catalanes, sense anar-hi gaire lluny. fa uns dies vaig tenir d'interrompre una conversa amb un catala que negava la necesitat de "l'obligatorietat" del català a les escoles. i jo soc un mal educat per parlar català a qui em parla Castellà. Sempre ho dic, els enemics de la nostra llengua son autoctons, natius.
Jotaema
09/02/2010
La UGT no ha recolzat el lock-out dels empresaris de cinema. Han estat CCOO i CGT. Víctor, repassa la premsa i corregeix l'article.
Eduard
09/02/2010
Jo també boicoteijaré als cinemes botiflers!!!
Raimon Pavia Segura
09/02/2010
Decret de 23 d'abril!!! Per a més INRI!
Noemí
09/02/2010
Vicenç, està molt bé, però et falta un detall. Demanar el full de reclamacions per tal de denunciar-ho. jJo ja anys que els boicotejo; no hi vaig mai, al cinema: pagar per veure unes pel·lícules que fan venir-me basques....
Àngelblau
09/02/2010
El meu nebot ja s’ha donat de BAIXA de CCOO, ben fet, i jo queda clar i català que no penso trepitjar en ma vida cap Cinema Renoir. Tots els catalans en tindrien que seguir l’exemple, tant sortir de CCOO com no humiliar-se anat a veure pel•lícules “es castellà” als Renoir.
Esteve
09/02/2010
Jotaema, UGT s'ha declarat a favor en contra del català i a favor dels cinemes que van fer boicot. Repassa la premsa i no diguis mentides. A sobre de botiflers, mentiders.
Joanet
09/02/2010
Aquí teniu el boicot d'UGT contra la llengua catalana. Segons aquest sindicat, Catalunya ha de renunciar a veure cinema en la seva llengua per salvar el lloc de treball dels acomodadors: http://www.eltriangle.eu/cat/notices/ccoo_i_ugt_s_uneixen_als_exhibidors_contra_la_llei_del_cinema_9611.php
consulta
09/02/2010
Victor, la meva dona i el meu fill em volen espanyolitzar, què puc fer? Em diuen que em prenc un cafè hispanocèntric i i un croissant ple d'autoodi per esmorçar. Estic desesperat.
Resposta
09/02/2010
A aquest que es diu "consulta", li hem de recomanar que el remei és deixar de votar Montilla. Defensa la independència de Catalunya i et passarà l'autoodi de cop. Ben senzill, noi. Ho captes o t'ho expliquem?
pepet grill
09/02/2010
consulta. canvia ambdues marques.... la cafetera, la cuina, el pis i fins i tot de país. Si toques el dos a escanya ja no et passarà això. I si cap de les anteriors et serveix, divorcia't i que la dona s'enporti el fill amb ella. Comença una nova vida. O t'acabaràs tallant les venes... ;-)
ramu
09/02/2010
jo ja he començat a baixar-me les pel.lícules actuals, puc estar-me de no anar al cinema mentre no tingui l'oportunitat de veure-les en català. que es fotin ells i l'SGAE.
Jep
09/02/2010
Fa més de 30 anys que es va acabar la dictadura, i des de llavors els cinemes han estat sempre en castellà. Com és que s'ha trigat 30 anys en denunciar aquesta discriminació lingüística? Hi ha moltes més àrees on el català encara es troba discriminat. Haurem d'esperar 30 anys més, també?
Ramon
09/02/2010
Ja fa més de 30 anys que es va acabar AQUELLA dictadura. Hi havia més espais de llibertat, o millor dit, espais d'oposició, en els darrers anys del franquisme que en aquesta Catalunya en mans també espanyoles i també antidemocràtiques.
JCP
09/02/2010
Els sindicats majoritaris són un problema pel treballador, ara ja han pactat un 1% de pujada salarial (irrisori)...Són un problema per catalunya, tant Ugete, com Cocos són sindicats de partit l'un partit,,,causant dels gans mals que tenim a catalunya i centralista a parir, l'altra el comunista que pixen fora test...Penso que Catalunya té un problema, l'assignatura del sindicalisme i que no sigui com el d'aquests Cocos i ugete que secunden una vaga empresarial i no fan res per l'obrer
Alex
10/02/2010
Diuen que la gent no anira a veure les pel·licules en catala perque actualment va a veure-les poca gent. Pero la veritable rao es que no havia mes remei que anir a veure-las en castella ja que la varietat de pel·licules en versio catalana era ridula. Ara amb aquesta diversificacio si que haura mes diversificacio i poder de decicio. Jo personalment anire mes al cine, pero aixo si en catala
pepet grill
09/02/2010
BRAVO
Genis Cliville
10/02/2010
Crec en sinceritat que els empresaris de les sales de cinema, tenen que se mes solidaris i patriotes, si volem subsistí com a cultura i poble. “ho despertem ho morim”
rosa m.
09/02/2010
Estic totalment d'acord amb tu Victor, ningú ho haria pogut explicar més clar i millor.
Ramon
09/02/2010
Seria millor ni tenir-ne, sindicats, que tenir aquesta merda.
Marc
09/02/2010
no em gastaré ni un duro més en cinemes neo franquistes!
Miquel
09/02/2010
Fantàstic.´ El que és ben segur que jo no anire al cine sinó està doblat al català.
Roc Moltó
10/02/2010
Benvolgut Víctor, excel·lent com sempre... dissortadament vivim on vivim, i possiblement una de les causes d'això és precisament el fet que el 90% dels que tenen una mica de consciència nacional, no en tenen gaire de social o no la tenen gens clara... I només cal veure el nombre de militants d'ERC, Reagrupament, i fins i tot de l'EI i les CUP que militen en sindicats espanyols... De nacionals a casa nostra n'hi ha dos. Un la Intersindical-CSC que ha triat la via d'enfortir-se al Principat i de tenir subvencions. L'altre la COS, que treballa, fins on pot, al Principat i al País Valencià, i no demana subvencions... Jo sóc del PV i de la COS, en algun moment ens haurem de juntar d'una forma o una altra... però sincerament, cal que la gent amb consciència s'afilie i prenga partit pel sindicalisme d'alliberament... Salut
REAGRUPAT
09/02/2010
Algú s'ha preguntat perquè Franco va arraconar el teatre - excepte el costumista Quintero - i va promocionar el cinema ?. ERA PERQUÈ LA CENSURA REL PODIA CONTROLAR TOT ENTER. UN COP D'ESTISORES I TOTES LES CÒPIES IGUAL
josep
09/02/2010
El Franco no era pas gallec, sinó espanyol, d'una família de militars espanyols, que va néixer per casualitat a una colònia militar espanyola, com podia haver nascut a Melilla. No en tenia res de gallec.
MATTERHORN
09/02/2010
Estic d´acord i m´estimo molt Catalunya, però crec que la part económica està per sobre de la moral i la del cor...Si poses un micro a la porta de moltes sales, encara hi ha una gran part de població que li agrada mes veure cinema en castellà que en català. Crec que es un tema delicat que pot provocar moltes perdues. S´ha d´anar imposant el català, però a poc a poco. Franco va fer molt mal i no podem cambiar el doblatge d´un dia per l´altre.
Raimon Pavia Segura
09/02/2010
Decret de 23 d'abril!!! Per a més INRI!
Oriol
09/02/2010
Sí, Matterhorn, a poc a poc fins que al segle XXII ja no quedi llengua. Ai, Déu meu, com se't nota que defenses el decret franquista encobertament.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Has de copiar, en el camp de text, els 6 caracters, del 0 al 9 i de l'A a la F
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida