vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Pagaràs els impostos a la Hisenda catalana, si Mas la crea?
Pagaràs els impostos a la Hisenda catalana, si Mas la crea?
97 %
3 %
0 %
36 vots
Dijous, 17 de Maig de 2012
Actualitat

Esports

19/03/2010
00:05  h.
Entrevista a Lluís Simon, autor de 'Catalunya-Espanya. El partit interminable'
"Els nostres polítics no tenen clar quins límits volen per les seleccions catalanes"
El periodista Lluís Simon porta anys seguint el periple de les federacions esportives catalanes per ser reconegudes internacionalment. No és casualitat, doncs, que el seu darrer llibre parli d’aquesta lluita com ‘El partit interminable’ (Ed. Cossetània Edicions). Un encontre que es juga en terreny polític, amb Espanya com a equip poderós i Catalunya com a conjunt sense discurs clar.
Sense títol
per Xavier March
D’entrada, el títol del llibre és tan explícit com preocupant…
Volia fer una metàfora d’un partit de futbol en el qual juguen dos rivals disposats a utilitzar totes les seves armes per guanyar. Malgrat tot, portem més de 100 anys jugant i, si no és que Catalunya esdevé independent, aquest partit encara s’allargarà molts anys.

Ara per ara l’única possibilitat és que Catalunya esdevingui un Estat?
No. Hi ha una altra gran alternativa aprovada pel Tribunal d’Arbitratge de l’Esport (TAS) i que passa perquè les federacions catalanes, com a entitats privades, entrin a formar part de les federacions internacionals.

I amb aquest pas les federacions catalanes estarien legitimades per competir oficialment?
Sí.

A simple vista no sembla tan complicat...
Però llavors s’obre el capítol de pressions de l’estat espanyol. Aquest ha aconseguint canviar els estatuts d’algunes federacions internacionals, com la FIFA, per tal que només s’acceptin com a membres oficials els estats reconeguts. Espanya és l’equip gran d’aquest partit i fins i tot està disposat a canviar les normes per guanyar-lo.

I quin paper tenen les federacions?
Les seleccions no haurien d’anar a negociar a Madrid, sinó directament a les federacions internacionals. Caldria saltar-se el pas de Madrid, però la maquinaria de l’Estat té molt poder. Espanya controla les grans federacions i és només en esports més minoritaris on Catalunya ha pogut trobat escletxes.

Què hi ha d’esport i què de política en aquest partit?
Quan vaig començar a escriure aquest llibre hagués dit que hi havia un 50% de cada ingredient. Ara puc assegurar que aquest conflicte és un 99% polític i un 1% esport.

És un duel entre Generalitat i Moncloa?
Quan el govern socialista es va instaurar a Madrid vam creure que amb un govern menys agressiu es podria negociar. Però llavors es va certificar que el govern català i l'estatal només estan d’acord en què mai s’arribarà a un acord. Espanya no permetrà que una federació catalana i una espanyola estiguin en la mateixa internacional.

I els polítics catalans, actuen amb prou contundència?
Mentre a Espanya hi ha un sentiment cohesionat en contra de les seleccions catalanes a Catalunya els nostres polítics no tenen clar quins límits volen. Els mateixos socis de govern poden arrufar el nas si un dels partits fa un gest important per les seleccions. A més, la clàssica actitud socialista passa per dir ‘sí’ a les seleccions catalanes, però quan entres una mica més a fons, no ho tenen gens clar.

És viable assolir seleccions catalanes amb el PSC al Govern?
Si el PSC pogués portaria el tema de les seleccions catalanes a baix de tot del llistat de les seves preferències. Però hi ha altres forces al govern que han lluitat per les seleccions.

Com valora, doncs, la feina d’ERC...
El fet que el debat de les seleccions estigui sobre la taula és gràcies a ERC, que ha fet d’aquest tema el seu cavall de batalla en certs moments. Esquerra s’hi ha esforçat, ha comés errors i moltes vegades no ha tingut èxit. Però la Plataforma Pro Seleccions Esportives Catalanes, per exemple, no existiria si no fos per ERC.

L’esport ha esdevingut un element clau de cohesió i reivindicació nacional. Aquest fet juga en contra els interessos de Catalunya?
La transcendència simbòlica que ha pres l’esport ha provocat el xoc de trens entre Catalunya i l’Estat. Tenir seleccions significa un salt importantíssim respecte el reconeixement internacional. Avui, el País de Gal·les, que no té cap tipus de moviment sobiranista, té més presència al món que no pas Catalunya gràcies a les seves seleccions. En el nostre cas, malauradament, des de l’Estat es considera que Catalunya no ha de ser més que Murcia.

Al llibre afirma que la lluita de les seleccions costa molts diners...
Des d’ambdós bàndols. El Consejo Superior de Deportes, per exemple, envia persones arreu del món per fer campanya contra les pretensions d’algunes federacions catalanes. S’imposen recursos judicials per combatre decisions que han afavorit les nostres seleccions i es creen noves federacions espanyoles per tapar les catalanes reconegudes.

I des de Catalunya...
El govern català també se’ls gasta. Com que no hi ha acord polític, l’únic camí del govern català és exercir pressió en les federacions internacionals per diferents vies, i aquesta pressió genera una despesa important, que fins ara no ha sortit a la llum.

Per quin moment passa la lluita per les seleccions catalanes?
És un tema que té alts i baixos. Ara potser passem per un petit sotrac, però això no vol dir que d’aquí cert temps tornem a estar amunt. Malauradament aquesta lluita provoca fatiga, ja que el futbol és l’esport que desperta més interès i ara per ara només tenim un partit de costellada.

La Copa de les Nacions hagués estat un estímul...
Sí, però la Federació Espanyola de Futbol també ho va frenar. Cal recordar, per cert, que dins d’aquesta federació també hi ha Joan Laporta, el mateix que ara va de salvador nacional.

Però hi ha més situacions, si més no, curioses...
Sí. La lluita per les seleccions genera tota classe de situacions absurdes i grotesques. La Federació Europea d’hanbol, per exemple, va aprovar l’ingrés d’Escòcia amb el vot favorable del representant espanyol.

Té solució aquest conflicte?
La solució lògica hagués estat que en aquells esports on Catalunya hi té una gran tradició s’hagués arribat a un pacte i poguéssim tenir representació internacional. El cas més evident és el del patinatge. Malauradament, tampoc aquí els polítics es van posar d’acord.

I, amb aquest panorama, qui està més a prop de guanyar el partit, Catalunya o Espanya?
Posem-nos al minut zero d’un Alcorcón-Reial Madrid. El 99% de la gent dirà que el Madrid s’emportarà el partit. Té més pressupost, recursos i poder. Però tots sabem com va acabar aquell partit. Fa uns anys ens deien que aquesta lluita era antinatural. Molts dels seus arguments s’han anat enfonsant i avui només els queda el joc brut i la utilització de la política pels seus interessos.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
20Veure i/o afegir comentaris
Ramon:Les del sincrotó, com les del metro amb el que Montilla i Carod v...
Comentaris (0 en total)
Ramon
20/03/2010
Les del sincrotó, com les del metro amb el que Montilla i Carod van contraprogramar les consultes d'autodeterminació, per exemple, sí. Els peatges en canvi, no. Els peatges són anteriors a la Generalitat d'intenció nacional que vam tenir durant 23 anys i ara tornarem a tenir. I els del Tripartit, que en temps d'aquella Generalitat nacional bramaven per suprimir els peatges i anaven a les barreres a fer sonar els clàxons per reclamar-ho, només signat el Tinell van perdre el cul per apujar les tarifes per damunt la inflacció. Dues altres coses que els van córrer molta pressa i per tant van fer-les de seguida van ser homenatjar Boadella pels serveis prestats i tancar aquella oficina de la Generalitat al Marroc, que tant s'havia hagut de lluitar contra els socialistes per obrir-la.
Ramon
20/03/2010
Quines obres venen del temps de Pujol?. Ah, sí, els peatges. (La culpa la té Madrid, part one).
Ramon
19/03/2010
Ara la sucursal del PSOE ja a esperar algun miracle -tipus que torni el PP a la Moncloa-, a tirar de Fiscalia, a inaugurar obres que vénen dels temps de Jordi Pujol, i a desmobilitzar els altres electorats amb l'argument que tots els polítics són iguals.
Ni un politic bo
19/03/2010
Es mes senzill que aixo: els nostres politics es venen tots als espanyols.
Ramon
19/03/2010
Apart de la satisfacció de veure'ls enfollits per la patacada que els espera, que durà grapalluts i més grapalluts a les cues de l'INEM i a la ignomínia social ("Mira, aquell era del Tripartit!"), apart d'aquesta gran satisfacció que proporcionen els trolls, també serveixen de senyalització. Et visualitzen més. Fan pensar al lector: "Guaita, la bestiola, senyal que aquí el Ramon n'ha dita alguna que el Tripartit l'ha volguda neutralitzar. A veure, tirem enrere els comentaris". Doble honor. Doble goig.
Martí
19/03/2010
Indigneta, l'objectiu no és penjar-se medalles de qui ha fet més o menys.... l'objectiu és aconseguir-ho, i per això calen dues coses: - No barallar-se per veure qui és més eixerit - Tenir un estat propi abans Per tant, preocupem-nos d'aquestes dues prioritats abans de dilapidar el temps en altres àmbits Salut!
Ramon
19/03/2010
Tens raó. Ni trollejar, no saben fer. No fan res bé. Per a mi que aquests grapalluts de la SocioVergència van de ventre i s'obliden d'apujar abans la tapa. Quins pòtols. Quins sapastres. Però grapalluts m'agrada més. Seria bonic que el DIEC incorporés una nova accepció de grapallut, per referir-la a la SocioVergència, tens raó, és cert.
Ramon
19/03/2010
Ni trollejar, saben fer. No fan res bé. Per mi que aquests grapalluts del Tripartit van de ventre i s'obliden de pujar abans la tapa. Quins pòtols. Quins sapastres. Però grapalluts m'agrada més. Seria bonic que el DIEC incorporés una nova accepció de grapallut, per referir-la al Tripartit.
Jordi
19/03/2010
Les seleccions catalanes estan molt bé, però per ara la preocupació principal és solucionar els més que múltiples problemes crònics que pateix Catalunya a través d'un estat propi. Les seleccions no deixen de ser la xocolata del lloro, un romanticisme molt maco que ja tindrem temps de fer quan siguem un estat. Ara, és perdre el temps començant la casa per la teulada.
Josep-Empordà
19/03/2010
Per cert Ramon (el de veritat), que jo de tu em queixaria a Nicaragua per la baixa qualitat del becàri-troll que t'han assignat.
Josep-Empordà
19/03/2010
Fou justament ERC, amb la seua necessitat de penjar-se medalles la que va treure a la llum lo de la selecció catalana de patinatge a Fresno que s'havia portat amb tanta discrecció que els espanyols estaban a la lluna. En Carod, amb la seua ansia de protagonisme els va possar en alerta i al final s'ho varen carregar tot. És dificil trobar a un partit catalá que hagi fet més mal a la Nació catalana que ERC.
Ramon
19/03/2010
Discrepem per una vegada, Josep. Al meu parer el PSC n'hi ha fet més encara, de mal. Ni que sigui perquè porta molts més anys fent-ne.
Josep-Empordà
19/03/2010
Si Ramon, però jo em referia a un partit català, no accepto pop com animal de companyia.
Ramon
19/03/2010
Discrepo. Al meu parer el PSC n'hi ha fet més encara, de mal, bestiola estranya i desnortada. Ni que sigui perquè porta molts més anys fent-ne. Exactament, 23 anys. 23 anys de Governs de Jordi Pujol pactant a Madrid, alternativament, amb el PSC-PSOE, i amb el PP, per fer mal a Catalunya.
Jordi 1er.
19/03/2010
Toni2010, ara sí que 'flipo'... he trobat l'article clarament pro-ERC (però és clar, marcant paquet respecte psc i Laporta) i ara tu dius que és pro-CiU. Flipo de veritat. La evidència, però, que amb CiU es treballa millor per a les seleccions catalanes, tot i les seves mancançes i possibilismes, suposo que han fet que interpretessis malament l'article. Torne'l a llegir. Accepta-ho, amb el psc perdeu la meitat de vots a cada elecció, perque no teniu força suficient ni capacitat per imposar el que dieu. Jo a les properes, passo de ERC i de CiU. Votaré Reagrupament, amb el Laporta o sense.
Lluís
19/03/2010
El Partit Republicà Català RC, sempre ho hem tingut clar: Independencia i seleccions propies. Aquest és el camí, no cal restar supeditats a Espanya,necessitem TOTS els recursos per construïr un Estat, destinats a Infraestructures,seleccions,Empreses,Societat civil,etc. Sense objectius clars no hi ha decissions clares. Cal un canvi a Catalunya si volem tenir futur. www.prc.cat
Toni2010
19/03/2010
Diari convergent... Us agafeu a un ferro roent per deixar anar malvestats... Acusar en Laporta de perjudicar les seleccions catalanes... com goseu... Vosaltres, convergents de la punyeta, que només voleu Escanya, que gràcies a vosaltres en Laporta ha d'estar a la federació escanyola, goseu atacar-lo per aquest fet... sou ridículs...
DDT al Tripartit-PP
19/03/2010
Toni, personatge montillesc....
Jordi
19/03/2010
Si llegint això ja no queda clar el tema de les seleccions i els politics,doncs a veure si ho aclareix aquest tetx:http://orain.blogia.com/2010/031901-barrebusa.extra-san-jose-jaiak..php
Indigeta
19/03/2010
Mai es va treballar tant seriosament i amb intel.ligència per les seleccions catalanes com amb CiU.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida