vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
reforma laboral
Què li sembla la reforma laboral del govern de Rajoy?
10 %
30 %
60 %
10 vots
Dissabte, 11 de Febrer de 2012
30/07/2010
00:09  h.
El millor dels núvols
La felicitat dels abolicionistes
"Han contribuït a promoure els toros després de prohibir-los"
Melcior Comes
Una de les coses que més em desagraden dels antitaurins és l’escassa o nul•la consideració que demostren envers els toreros. Sí, aquesta gent prohibicionista —ara feliç després de la votació al Parlament— plora i es fustiga quan veuen morir un bou a l’arena, però senten una secreta complaença, una delectació justiciera, un regust de sadisme al paladar, quan veuen que un torero ha estat agafat, fitorat per una banya, emportat pels aires per una bèstia, sovint quedant mort o esguerrat.

Mireu les fotografies que usen a les seves campanyes: només de toros ensangonats, però mai de toreros coixos o morts, d’homes destrossats per la banya de la bèstia. Recordeu la imatge del torero Aparicio, amb la banya del bou sortint-li per la boca? Pot ser no és el millor argument per a la prohibició?

Em direu que el torero s’exposa de manera voluntària: però aquesta voluntarietat no la considereu quan del que es tracta és de prohibir el tabac, per exemple, quan es considera que s’ha de prohibir el fum perquè mata, com si el fumador no sabés a què s’exposa, cosa que li és recordada de continu pels missatges macabres que el govern fa escriure en els paquets de tabac. La voluntat de l’home no és tinguda en compte en tots els casos.

Sembla que ja no es tracta d’una qüestió de la defensa dels animals, sinó d’una lluita de bàndols: els que són partidaris de la victòria de la bèstia i el que ho són de la victòria de l’home. Jo prohibiria els toros per defensar l’home, no l’animal. S’ha de tenir una ment molt estreta per considerar que el Mal, en el món en què vivim, recau tan sols en el toreig, com si no visquéssim en un planeta on més de la meitat de la població mundial viu en règims dictatorials, sofrint la misèria i la més fosca desesperació social, política i material, com si la prohibició del toreig en un petitíssim racó de món fos una fita en la història de la humanitat, un acte de santedat, una victòria del Bé i de la Justícia.

Però no és res. La relació que té aquest acte de prohibició amb el Bé i la Justícia és la que pot haver-hi entre un clip de metall i la Torre Eiffel. És misèria, una ximpleria, i no m’explico les celebracions, com si hagués abolit la pena de mort als homes d’arreu del planeta. (Una causa que mobilitza poca gent, dit sigui de passada: ¿quan d’aquests defensors dels animals militen a favor d’alguna causa humanitària?) És ara Catalunya una terra més decent, més caritativa? Per favor! Aquesta prohibició serveix més a les ànimes càndides que imaginen així haver fet història que no a la veritat de la seva intenció. El toreig havia de morir sol, víctima del refinament moral de la societat, no d’una llei promoguda per un Parlament exànime. Si almenys s’hagués esperat la nova legislatura, amb una nova majoria…

La prohibició: és la mateixa ficció que sustenta les maratons televisives per a buscar diners per curar malalties. Per molt que es recapti no es recapta res! És com si ens apropéssim a un captaire sense sostre i li donéssim una moneda de dos euros tot dient-li: ‘Au, vés i compra’t un pis!’. L’aportació de diners és insignificant quan del que es tracta és de subvencionar les recerques mèdiques, per molt que es doni una dotzena de milions d’euros.

Amb això vull dir que la prohibició —o les maratons— serveixen més per a la tranquil•litat moral de qui les promou que no a l’objectiu de la seva causa. Fem caritat no pel necessitat —o pel bou— sinó per a sentir-nos moralment superiors, ocupats en una causa justiciera o humanitària que ens dóna il•lusió d’heroïcitat o preeminència ètica.

Només amb una ment molt estreta i desinformada es pot considerar que s’ha fet alguna cosa meravellosa amb aquesta prohibició. S’ha de ser molt infantil, molt ploramiques, s’ha de tenir el cervellet i la formació d’un nen de sis anys per alegrar-se i deixar anar llàgrimes conscienciades davant de la votació del nostre Parlament. ¿Qui plorarà algú d’alegria quan les dones de Teheran deixin de ser lapidades?

No ens enganyem: a partir d’ara es mataran més bous que mai a la resta d’Espanya, i només perquè estan prohibits a Catalunya. Un ritual vetat a Catalunya crearà més adeptes a la resta d’Espanya, on se sentiran qüestionats, i on les joves generacions, per anar simplement a la contra, tornaran a les places. A partir de l’any 2012 els toros agafaran una nova embranzida a Espanya, i és probable que es facin caravanes de cotxes catalans cap a València, Aragó i el sud de França, només per a seguir veient corregudes de bous. Durant l’any 2011 moriran més bous que mai, només perquè és l’últim any abans que ‘la festa’ sigui abolida.

I així s’acaba produint l’efecte contrari al desitjat: es mataran més bous, simplement perquè ara el toreig està prohibit —a Catalunya, terra ja odiada, i ara més odiada que mai. Cosa —aquest odi— que em preocupa i, alhora, em sembla molt bé: la crispació racional crea debat —i la premsa de Madrid ens insulta, ui quina por!—, i ja és hora que els termes del contracte siguin revisats, sigui amb la motivació ximpleta dels bous o de les mosques o de l’Estatut, pobra voluntat catalana amb “la puntilla” clavada a la nuca.

La meva recomanació literària és que passeu un estiu feliç i en companyia d’homes i dones agradables. Sigueu feliços, que la vida és curta.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
33Veure i/o afegir comentaris
carles:Si, és una merda d'article però bueno cadascú es guanya la vida ...
Comentaris (33 en total)
carles
01/08/2010
Si, és una merda d'article però bueno cadascú es guanya la vida com pot no?
Eudald
01/08/2010
Melcior: un dels pitjors articles que mai he llegit. El pitjor per a tú és que es fa palès el teu dèficit com a intel.lectual ( raonaments i sil.logismes que fan aigües per tot arreu ), el teu dèficit ètic ( es nota que no fas res per altri) i el teu dèficit estètic ( l'insult barroer en un article d'opinió fa molt lleig noi !). El millor, tal com deia En Narcís, és que ara tots sabem quin peu calces .Quina intel.ligència més pobra !!.
Xavi
31/07/2010
Ets lamentable nen, igual que la teva merda d'escrit. I si, cada vegada que vegi com agafen a un torturador a qui tu tant defenses, gaudiré encara més.
núria
31/07/2010
D'enfants terribles com tu , n'estem farts, Melcior Comes! La teva argumentació , per molt que t'esforcis,no s'aguanta per enlloc. Ets escriptor? Doncs si tots els teus llibres són com aquest article, val més que et dediquis de passant.
fuitziu
01/08/2010
Cada cop que vegis l'assassinat d'una dona a mans del seu home diràs: "I els pobres que moren a mans d'ETA què???" Aviam, nen amb aspiracions d'enfant terrible; millora una mica, que aconseguir ser radical i generar comentaris en contra, no et fa millor escriptor. És a dir; no es que s'hagi d'estar en contra o a favor del que diu el teu article; es que es dolent de collons.
bacus
01/08/2010
melcior el que fotin al iran és el seu problema mentre no ens toquin els collons aquí, és el seu col.lectiu individual. jo estic contra el toros o bous i a favor de legalitzar les drogues dures, el que fotin els veïns és el seu problema. si a tu et cau la llagrimeta veient gent morint-se de gana al estranger, subvenciona-ho amb la teva cartera o les teves hores de treball i no ens arrosseguis a la resta. cada cop que omplis el tanc de gasolina o pugis en un avió pensa amb les dones lapidades i el petroli dels països musulmans. menys moralina i més aplicar-se el cuento.
en Cabat
30/07/2010
Quan vaig veure la foto del tal Aparicio, vaig adonar-me que el toro no padia apuntillar-lo per rematar la faena.
Voltaire
31/07/2010
Tranquils: el "progresista" gallec Pepiño Blanco ja ha dit que el dia 8 d'agost pensa anar a la plaça de toros de Pontevedra ( vila d'en Rahoy on, potser, s'hi trovaran tots dos) a gaudir de la Fiesta Nazioná.
Eulàlia N.
31/07/2010
D'acord amb la majoria. Aquest Comes vol amagar-nos aquesta fita important. Un article estúpid com pocs. La festa taurina és comparable a les lluites de gladiadors que, per sort, es van acabar fa dos mil anys.
Eulàlia N.
31/07/2010
Però de què va aquest Comes? Per sort s'han abolit les ditxoses curses de braus i Catalunya és més civilitzada que abans. Un article estúpid com pocs.
Joaquim N.
31/07/2010
Quin article més poca-solta!
Antoni
31/07/2010
Comes ja tan canviat el "dodotis", avui?
Xesca
30/07/2010
Ho procurarem. Sigues felijç tu també. L'article és valent i complex.
ramon
30/07/2010
Heus aquí un al que se li'n van anar de cop les veleitats protaurines. Llegiu-lo que paga la pena: http://savallscat.blogspot.com/2010/07/toros-i-altres-tradicions-hispaniques.html
Xavier
30/07/2010
El senyor Comes està insultant a tots els que ens alegrem per la prohibició d'un espectacle públic basat en la tortura d'un ésser viu molt i molt més proper als humans del que vostè es pensa.Senyors de elsingulardigital : no permetin l'estil "sostres" pq ens allunya de la civilització.No s'hi val tot per l'audiència.P.ex. e-noticies té audiència però la credibilitat pel terra.
axel
30/07/2010
No es pot comparar el tabaquisme amb el toreig perquè el tabac és una droga. Les persones que fumen tenen una malaltia i per això, són addictes i els costa molt deixar de fumar. En canvi, els toreros no tenen cap malaltia (des d'un punt de vista mèdic). Lliure i voluntàriament decideixen a exposar-se al brau. Poden deixar quan vulguin perquè no tenen cap alteració al cervell (des d'un punt de vista mèdic) És molt patètic trobar-te amb aquests articulistes/tertulians/escriptors que parlen de coses sense tenir-ne ni idea.
lluis
30/07/2010
Això! Molt bé Melcior, això! Catalunya aconsegueix sortir als diaris de tot el món com una societat civilitzada i avançada, i genteta com tu han d'anar trobant punyetetes, fent-se els llestets i muntant la brometa d'un fet que ja està entrant per la porta gran en els llibres d'història. No n'aprendrem mai! Se suposa que la gent que escriu en mitjans catalans hauria de dur l'estendard que guiés la nostra nació cap a un millor futur, però a l'hora de la veritat confonen i desencanten la gent amb el seu pensament estret i d'estar per casa.
Pius Todolí
30/07/2010
al menys internacionalment ha quedat clara la frontera entre la civilització i la barbàrie encara que sigui per un dels molts detalls que ens diferencien.
ramon
30/07/2010
És possible que en l'any i mig que quedi les places (la plaça) s'omplin d'energúmens espanyols que vagin a donar suport a la seva "cultura". Veurem més d'un, de dos i de tres sortint a fora plorant i/o vomitant. L'espectacle que es veu a dins no és agradable, sobretot quan en porten uns quants de morts, amb l'olor de la sang i aquella calor... Potser llavors recapacitaran i s'adonaran que només han donat suport a un grup de salvatges. A menys que tinguis el do de la profecia, diria que t'equivoques força, noi.
Joanot
30/07/2010
Melcior, dit amb tots els respectes, aquest és un article demencial: 1) Passes de puntetes quan esmentes el dret a triar que té un torero a l'hora d'exposar-se a ser ferit. Aquí rau la diferència entre la capacitat d'un ésser racional i la incapacitat d'un mamífer sense ús de raó per evitar la tortura; 2) Mai no gaudiré ni amb la tortura d'un brau ni amb la mutilació d'una persona. No generalitzis ni escampis aquesta falsedat; 3) No serveix de res recaptar diners? Ho dius per les primeres campanyes de patrocini per acabar (ACABAR) amb la Polio?; 4) Sí, torturar és un mal. N'hi ha molts que ho creiem. També som molts els contraris a la lapidació de les dones, però també cal denunciar el sofisme de barrejar dues temàtiques tan diferents. Fas una trampa argumental patètica; 5) El debat sobre les curses tot plegat ha començat a la resta de l'Estat i a França en particular. Dónes per feta una evolució i una rebifada d'un costum barbàric i, francament, crec que t'equivoques. De fet, tot el teu article està fonamentat en equívocs, suposicions interessades i argumentacions esbiaixades. Terrible i lamentable article.
Albert
30/07/2010
Si seguissim el teu raonament encara es farien sacrificis humans als déus. Però t'equivoques, les coses com els toros s'han de prohibir perquè represneta una victòria moral sobre la barbàrie. No hi haurà un augment d'assistència, com a mínim no en el llarg plaç, a la najoria de la gent no li interessen i inclús els detesten i l final les "corridas" són força aburrides, la veritat.
Jordi C
30/07/2010
I a mi què m'importa el que facin a Espanya? Nosaltres responem pel marc legal en el qual hi tenim influència: Catalunya, que és el nostre país i el nostre imaginari. Però tu no et deies "sobiranista", Comes? I ara et preocupa la reació dels espanyols i el que facin amb les seves festes i ritus, com si nosaltres en fóssim responsables? Quin article més lamentable; és dels que cal guardar per emmarcar-lo d'aquí uns anys.
miquel
30/07/2010
El millor efecte de tot plegat,és que ara podrem començar a anar pel món dient que som catalans.La paraula Catalonia ha sortit des de la portada del New York Times,a Al-Jazzira. Un fet sense precedents d'internacionalitzar Catalunya i dir-los que som diferents.S'ha acabat allò de dir "sóc de Barcelona" per situar-nos al Món.Ja podem dir que som catalans sense donar més explicacions.
RR
30/07/2010
He llegit comentaris aprobatoris i tambe de desaprobadors dels toros i la seva lidia, pero un de tan imbecil com aquest no l'he vist mai cap ... fina ara.
Sergi
30/07/2010
Comes, fiques un munt de raonaments poc lligats dins la mateixa cassola, amb molta demagògia, i a més a més et dediques a insultar els que no pensen com tu. És un dels pitjors articles que mai he llegit, ets al nivell de la Lucia Echevarría o la Maria de la Pau Gener.
el nom
30/07/2010
No afegiré res més. Estic d'acord amb el to general dels comentaris.
anti-dretà
30/07/2010
Liberals, no gràcies!
Teresa A.
30/07/2010
Comes, bravo! Ple de seny, noi. La majoria dels comentaristes demostren que no hi ha res a fer, en aquest país, amb gent que no pensa sinó que només "rumia" (ergo, només fa anar les entranyes). Ens sobra sentimentalisme a dojo i rauxa mal entesa i ens falta aprendre a pensar bé. Em penso que no tenim remei. Bon estiu, també; i calma, que prou que ens cal.
Sergi
30/07/2010
Teresa A. tú qui ets, la iaia d´en Melcior?
Llibertinatge
30/07/2010
No sé qué pretens amb aquest article, Melcior. Justament tota aquesta argumentació que utilitzes és de la que es nodreixen els protaurins per defensar la 'prohibició de la prohibició', portant els raonaments cap els extrems i sent incapaç de veure un fet irrefutable. I l'únic argument coherent, l'únic realment poderós és que el brau no surt de la plaça perquè és maltracta cruelment fins a la mort i, a sobre, és fa un espectacle d'aquest esdeveniment. Tu parles del sadisme dels antitaurins quan veuen, supossadament joiosos, que el torero és embestit i ferit pel brau -crec que la teva apreciació és més bé producte de la teva imaginació que d'un sentiment real dels antitaurins- pero ets incapaç de veure el sadisme quan l'espasa atravessa el cos de l'animal i el goig, aquest sí real, dels asistents a la plaça que, agiten els mocadors davant una 'feina ben feta' (curiós, aquest eslogan em recorda un que feiem servir des de les institucions a Catalunya: "la feina ben feta té futur". Quina paradoxa!) reclamen el premi pel torero: l'orella o el rabo o els dos. I es que no tenen suficient amb la vida de l'animal... volen un record de la seva mort. Posaré un exemple absurd, com el que tú has dit al respecte de les dones que moren a cop de pedra en alguns dels païssos pendents de civilitzar (sí, això és el que crec, que tenen un camí evolutiu pendent de recòrrer). Imagina't que en una entrevista de treball tinc que enfrontar-me, dins d'aquest flaire competitiu que ens envolta, amb un altre candidat i el més resistent, el més fort (mentalment, s'enten) acaba impossant-se en les proves de selecció. T'imagines que el guanyador, en aquesta competició, acabi a mastegots amb l'altre candidat i un cop l'ha superat l'li arrenqui l'orella com a premi? Absurd, eh! La diferència entre un animal i l¡esser humà és que sap dir PROU! (mai millor dit). Per tu, que no sé si jugues a ser l'advocat del mateix dimoni, es tracta només d'una qüestió de conciència, de mala conciència millor dit. Ja veus que la conciència està present en els dos bàndols però mentre en un cas s'utilitza com una eina educativa, si em permets l'expressió, a l'altra bàndol és completament irracional i arrelat en la pura tradició, a on tradició no equival a bo precissament ni a cultura. Uns argumenten que haurien d'impedir la mort de qualsevol animal i en qualsevol circumstància. Que això de menjar carn o peix xoca frontalment contra la política antitaurina. Això és un debat interessant -i interessat- però hi ha una qüestió diria que biològica contra la que no podem fer front. Ja et dic que no es tracta d'anar cap els extrems, només prohibir un esdeveniment del tot cruel i sanguinari. Alguns només volen veure política a on només hi ha sentiments. I pitjor encara: alguns parlen de llibertat. Llibertat per matar, clar, perquè sembla que la llibertat del poble català, amb veu en el Parlament decideix, no és la mateixa llibertat de la que ells parlen. Deu ser que té moltes accepcions. Si els braus poguéssin parlar, segur que ens donarien les gràcies. ;) I ara, a pels correbous.
Ramon
30/07/2010
Fins vint-i-tants anys enrere, a Catalunya s'organitzaven escapades turístiques de cap de setmana per assistir a la matança del porc. L'odi espanyol i l'autoodi van fer que allò es prohibís a la primera queixa. Mira que la festa per la matança tenia arrels més antigues que les arrels mateixes. Mira que la lògica joia per la matança estava relacionada amb el fet de menjar i de disfrutar menjant, en un context habitual de penúries. Tot i tot, va prohibir-se fer espectacle del patiment d'un animal i en realitat a mi no em sembla malament que així passés. Ara bé, el que sí que em sembla malament, el que em sembla escandalós, és que no s'apliqués el mateix criteri amb la salvatjada de les curses de brau només pel fet que són espanyoles i per tant no objecte ni d'aquell odi ni d'aquell autoodi. Dit això, no recordo que quan la prohibició de les anades en autocar a la matança cap televisió entrevistés persones afectades negativament i és clar que n'hi havia (agències de turisme, guies, diaris que publicaven els anuncis, restaurants, propietaris de granges...). Tampoc no recordo que llavors ningú no comparés la contradicció entre aquella sensibilitat i el fet de continuar cobrant entrada per veure com un brau vomita sang de ferides causades per llances, espases i banderilles clavades encara al tors. I no cal ni dir que tampoc no recordo que cap entès fes avaluacions de les pèrdues econòmiques que comportava aquella prohibició de fa vint-i-tants anys. Tenim dos enemics: ells, i nosaltres.
Narcís
30/07/2010
Excusa´m però és un escrit estúpid , a més de fals i injust!..doncs és clar que hi hem pensat en el torero ( té son lliure albir)!; sou vosaltres que quan més se n´arrisca/ frega la mort n´aplaudiu o dieu ´bravo´ així si ho fa amb prudència i, no diguem-ne, por, el xiuleu ..! PD: continua amb la ficció o si vols juga a anar-hi ´contracorrent´ si creus fer-ne negoci o ..verament aquest és el nivell de pensament/ ingeni que tens? Nota: n´és impossible puguis viure d´escriure, això és, també ´treballes´ / cobres a l´Admó Pública/ dels céntims dels més necessitats?
ramon
30/07/2010
Hem pensat en l'espectacle horrorós que es dóna dins les places, i per tant hem pensat en el torero i el toro. Val a dir que el torero no només s'exposa als perills de la mort o la incapacitació física permanent, sinó que també està exposant-se clarament al seu embrutiment com a persona i ésser racional. Per què us creieu que hi ha toreros penedits? hi ha potser metges, paletes, pagesos o secretaris penedits?
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida