vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
NOVES TAXES
Què pensa de les taxes que proposa el Govern?
65 %
9 %
26 %
131 vots
Jaume de Segarra: Qualsevol nova càrrega cal mesurar-la molt i...
Dimecres, 08 de Febrer de 2012
06/09/2010
00:01  h.
Amb criteri
I MENTRESTANT, QUÈ?
"A les properes eleccions no es decidirà la independència de Catalunya. El debat electoral s’ha de centrar, si de cas, en esbrinar qui està en condicions de liderar la construcció d’una majoria social sobiranista que ens hi porti"
L’Avui d’ahir va publicar tres articles que signaria de gust i sense fer-hi gaires esmenes. Un era de Salvador Cardús, l’altre de Ferran Mascarell i el tercer de Jaume Sobrequés. Els explicaré per què.

Una vegada em vaig enfadar molt per un article que Salvador Cardús va dedicar-me, Creure en el país (12 de juny de 2009) amb el qual responia (o simplement comentava, no ho sé) les tesis d’un que servidor havia publicat amb el títol, La il•lusió per l’Estat (1 de juny de 2009). Al meu blog vaig replicar-lo amb una virulència que, segurament, era innecessària. Però reconec que les insinuacions de Cardús em van doldre. Llegint l’article que d’ahir de Cardús, Esperances i poca fe, no entenc per què van discutir-nos. Què ens separava. Potser algun malentès i massa judicis de valors. Sigui com sigui, ens uneix la primera frase del seu article: «Sóc dels que creuen que la independència de Catalunya no tan sols és desitjable, sinó que és possible». I tant! Com també compateixo amb Cardús, que la independència, quan arribi, «haurà estat resultat d'un procés complex, responsable, molt ben pensat i construït, fet sense urgències i bastit damunt de les millors energies del país. La plenitud nacional dels catalans —sí, també penso en la resta de Països Catalans— només pot arribar com a expressió de plenitud democràtica. I això vol dir aconseguir una majoria política que som lluny de tenir ara mateix. Una majoria, d'altra banda, que no tan sols s'expressa amb el resultat electoral d'un sol dia ni d'un referèndum, sinó que implica l'adhesió favorable prèvia de les voluntats de la majoria d'agents socials sobre els quals es trena una societat avançada com la catalana. No són les estructures polítiques institucionals les que sostenen un país, sinó les seves empreses, les seves organitzacions cíviques, els seus professionals, els seus artistes i creadors. I sense tot aquest suport, ni una gran majoria independentista al Parlament no faria un país sobirà. Tenim molta feina per fer, i cal fer-la molt ben feta». Ja em perdonarà en Salvador si aprofito l’avinentesa per recordar a l’audiència que el que ell ara defensa, incloent-hi que “a les properes eleccions no ens hi juguem la independència de Catalunya”, és el fonament dels dos anys de treball de la Casa Gran del Catalanisme. En fi, celebro la coincidència, que lliga amb el que exposa Ferran Mascarell a l’article La propera legislatura.

Afirma Mascarell que els que no comprenguin que el principal repte de la política és construir un relat coherent i ambiciós, capaç d'aglutinar un nombre ampli de ciutadans no faran un bon paper a la propera campanya electoral. I aquest relat, segons l’exconseller socialista, ha de partir d’assumir que som davant una crisi econòmica de llarga durada, que al nostre país és sinònim d'atur i de dificultats per als joves, en què l’única de poder minimitzar-la és arribant a pacte polític i social intern per modernitzar el nostre sistema econòmic: «Qui guanyi les eleccions —escriu— tindrà l'obligació de proposar-lo, qui les perdi tindrà l'obligació de comportar-se com un home d'estat». Pactar per avançar, renunciant als interessos partidistes, que és el que ara mateix no passa, atès el partidisme del president Montilla en optar per endarrerir al màxim les eleccions. El segon repte que diu Mascarell que caldrà encarar serà de caràcter polític: «Necessitem una profundíssima regeneració democràtica. Qui guanyi les eleccions haurà de liderar una renovació profunda del sistema polític. La desafecció política és el pitjor enemic de la nació. Una nació amb poc estat necessita més que ningú la política democràtica i la participació de la gent». El tercer repte que preveu Mascarell serà la posada al dia del concepte de nació, que implicarà, a parer seu, la redefinició de les relacions institucionals amb Espanya i el reforçament de l'aposta per Europa: «De poc servirà dividir els catalans a partir d'un receptari de conceptes genèrics i grandiloqüents (independència, federalisme, sobiranisme o autonomisme) si no van farcits d'una proposta rigorosa de com es construeixen i a quina societat aspiren». Com Mascarell a mi també em sobre les etiquetes actuals. Ens cal un sobiranisme de nova generació. Un sobiranisme 2.0, per dir-ho d’alguna manera.

A Independència i regeneració política, l’exsenador socialista Jaume Sobrequés s’alegra que la societat catalana hagi pogut començar a fer un debat lliure, seré i normalitzat sobre el dret a la independència. I en aquest respecte, diu Sobrequés, hi ha un fet de capital importància: «que el líder del partit nacionalista que és majoritari a Catalunya hagi obert, en seu parlamentària, un nou camí sense límits en la direcció de “som una nació, nosaltres decidim” i hagi manifestat que a Catalunya li cal un canvi de rumb en la marxa cap a la llibertat». En l’entrevista que també publicava l’Avui d’ahir, Artur Mas feia honor al que assegura l’exsenador en respondre afirmativament a la pregunta de si ell era, personalment, independentista: «L'Artur Mas, a títol personal, el dia que hi hagi un referèndum sobre la independència de Catalunya votarà sí. Però jo sóc el president de CiU, i com a tal marco una línia, que és canviar la dels darrers trenta anys, obrir una línia nova, el dret a decidir. I hi poso una primera escala, el concert econòmic». I si això és així, tot fa pensar, com diu Sobrequés, «que l'anunciat triomf electoral d'aquesta opció política contribuirà a arrossegar cap a posicionaments més sobiranistes aquells que tenen un entusiasme nacional menor i que aquests entendran que sense defensar el dret a l'autodeterminació el seu futur a Catalunya no tindrà un bon pronòstic i que els indubtables serveis que durant anys han prestat al país no tindran el reconeixement històric del qual són mereixedors». I dit això, poden tornar a l’article de Cardús per entendre en quina fase ens trobem.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
14Veure i/o afegir comentaris
hernán imken:que quieres saber quién está en condiciones de liderar la ...
Comentaris (14 en total)
hernán imken
10/09/2010
que quieres saber quién está en condiciones de liderar la construcción de una mayoría social soberanista que os lleve a la independencia? sólo Hitler o Papá Noel. no lo vais a conseguir ya hay una mayoría social antiindependentista y cuando haga falta dejarán de ser borregos y empezarán a votar, no tenéis futuro y ahora que me acaban de conceder la ciudadanía menos.
Mentre, Solidaritat
06/09/2010
Jo per si de cas votaré Solidaritat, com a toc d´atenció, perque a CiU i a Esquerra vegin quin és el camí. Si després al 2014 volen el meu vot ja saben que han de oferir-me la independència.
Reagrupat
06/09/2010
Això del "nou" programa basat en independència i REGENARACIONISME polític, REAGRUPAMENY ho diu des l'AUDITORI. Benvinguts al club.Tenim un seguit de lleis preparades amb una redacció prèvia pel MENTRESTANT
Indigeta
06/09/2010
Completament d'acord amb el Sr. Cardús...i per tant, amb vostè. Els catalans, si arribem a la independència, cosa del tot dessitjable, no serà pas gràcies als ectoplàsmes independentistes, sino més aviat malgrat ells.
Joan
06/09/2010
Respecte al prestés "infantilisme" amb que Mas qualifica cert independentisme, voldria fer un comentari. Es lloc comú a tots els partits autonomistes (aquells que juguen el joc marcat i insitucional de l'autonomisme") atribuïr "infantilisme" i en general frikysme, a qui impugna el joc. Doncs bé, hi ha un independentisme pretesament "gradualista" (amb pretesa aura de "seriositat") que ha estat incapaç per si mateix, de generar dinàmiques que fessin "real" el seu discurs. D'això en pateix en gran part, la seva pròpia credibilitat. No será jo qui recordi l'antic "ara no toca" que també, en realitat, enbocallaba l'adormidera, la prudència feta de por, i le tares psicològiques del nostre poble (si us plau per força). Ni tampoc aquells que pretesament ens venen "construïr l'Estat" des de la comunidad autónoma de régimen común. No, no s'ha degut únicament als seus fracassos el motiu pel qual cada vegada més gent s'està fent adulta (amb refereixo a adults polítics catalans). Ha estat també, l'existència de uns pretessos frikys, cada vegada menys subjectes a les cadenes del règim. I ha estat bàsicament, la superació cada vegada més de la por congènita dels professionals, artistes, entitats cíviques, empresaris i treballadors, que han descovert que les seves cadenes, no son les que els polítics nostrats branden contínuament. Ha estat que el poble català comença a trobar una mica més "d'equilibri" col.lectiu i democràtic. La superació a dir les coses pel seu nom, com ha de ser en democràcia, i de perdre la por al ridícul... dels altres!. Es a dir, menys frikysme, ves per on!
Narcís
06/09/2010
És l´hora de posar el cascavell al gat i deixar-se de punyetes..sinó quan? Els catalans no podem pas seguir essent presidiaris a casa nostra així el català un argot carcerari (som catalans, som europeus, som internacionals) ..per no parlar-ne de la malvolença fora mida envers nostre de majoria quasi absoluta d´espanyols/ ètnia castellana broixa! PD: tot n´és prou clar de fa ja massa temps ..o cal ens tornin a ´canonejar´? Nota: ara n´és el momen i ho aconseguirem ..amb vós o sense tants d´altres com vós ( ja podeu anar esperant!)!
el nom
06/09/2010
La teva opinió m'ha deixat esmaperdut, banyatrencat per la lògica que comporta. L'independentisme si és possible serà gràcies a totS. Potser fora bó incluore TAMBÉ ALGUN independentista, no ?.
BIEL
06/09/2010
comparteixo l'opinió d'en Mas, una cosa es el que voldriem i altra el que cal com a governant. No entenc els que com a soldat agosarat i valent es llança contra l'enemic a pit decobert amb la bandera independentista al coll, condemnat al fracàs o a la mort ( això si generosa i sincera) No es millor establir una estrategia per bastir un exercit nombrós i ben mentalitzat encar que costi temps i llvors donar el cop de gràcia ?
Lluís
06/09/2010
De camins tothom té el seu i tothom tothom se'l creu bo... I així ens anem desgastant i perdent els convençuts ignorant que la independència es decidirà al Baix Llobregat, al Barcelonès, al Vallés Oriental. I que l'únic factor que en aquestes comarques el soterra és l'emocional. És aquí on cal abocar els nostres esforços.
adria
06/09/2010
Sembla que de moment ERC no ho ha fet malament del tot. El que és segur és que desanimant, els independentistes no augmentaran. I desqualificant-los menys.
pau
06/09/2010
Biel, es que ja portem molts anys així...30, o 300...És molt clar que la bona lletra no duu enlloc
Robert
06/09/2010
Totalment d'acord amb Lluís. La batalla és al Barcelonès, al Baix Llobregat, al Vallès Occidental i al Oriental. En còmput global són 4,25 milions i només el 30% vota CiU o ERC, la resta a partits federalistes o autonomistes. És en aquesta gent i en aquests barris i ciutats on hem de guanyar la batalla i aquesta no la guanyarem confrontant sentiments. Tots els habitatants dels pobles moralment fora de la Constitució no són més gent que qualsevol barri d'Hospitalet, Sta. Coloma o Sabadell.
Montserrat
06/09/2010
Dir que els de l’Esquerra, o ER o ERC - ja em començo a perdre amb tant de marketing polític -, ho han fet bé; home, s’ha d’estar més perdut que el Montilla en una biblioteca publica, o s’ha de ser sociata espanyolista, fins i tot pepero. La aposta de l’E (ara sí, exRC), de fet ho han reconegut ells mateixos, era per destruir i fer desaparèixer a CiU foragitant-los de totes les administracions, ja es repartien els seus votants amb aquella alegria dels cretins. I carai, la cosa els va sortir moooolt malament. Desprès, per justificar la traïdoria i l’ignomínia política tripartita, es varen treure de la màniga no sé què de catalanitzar a un garrulo indigent cultural com el Montilla i a un PSC que sempre s’ha caracteritzat per fotre als catalans des de Madrid, dir altra cosa és una fal•làcia, una estupidesa o una manipulació, en fi, és una justificació per idiotes polítics. Ara, a Catalunya, gracies a la desgestió dels firaires del tristpartit, estem en fallida econòmica, en una desorientació social i política mai coneguda avanç i d’aquesta situació n’han sorgit oportunistes com el Carretero i el Laporta, que qui els coneix bé, ja saben de quin peu calcen aquesta colla. No hi ha cap dubte, votar a l’E (exRC) és votar espanyolisme garrulo montillà en nom d’un falç independentisme de calçotada a temps parcial. Esteu, estem avisats, desprès no si valdran més llàgrimes.
Montse
06/09/2010
Jo confiu amb CIU, son unes persones ficades amb política fa molts anys. I estic segura que entre tots els catalans ho aconseguirem!!!Estem passant una de les pitjors crisi mundial? Estic d'acord de fer la feina ben feta. El Sr. Mas sempre ha demostrat ser un home seré i valent!!
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida