vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
97 %
1 %
1 %
357 vots
cati: El Ferran de sempre, tant anti el president Mas. Doncs s...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
08/01/2011
00:00  h.
La caixa de música
Viure plenament en portuguès
"Qui no recorda el boicot a Nestlé per culpa d’una sospitosa política de promoció de la seva llet infantil en pols al tercer món? O contra Nike per l’explotació infantil als seus centres de producció a Àsia?"
Nadal és sinònim de consum. Aquest dies de compres i més compres i, per tant, de sobreexposició a les etiquetes, a les instruccions i als certificats de garantia, he pogut constatar l’avanç considerable de l’etiquetatge multilingüe al nostre país i l’augment de la presència en igualtat de condicions amb el castellà de la llengua... portuguesa.

Quin xollo ser portuguès resident a Catalunya! És sorprenent la quantitat de productes que podem trobar al supermercat que estan etiquetats en castellà ien portuguès en peu d’igualtat. És a dir, que ambdues llengües apareixen amb lletres de grandària i estètica idèntiques. Tant és així, que vivim la gran paradoxa que podem pràcticament “comprar en portuguès” i d’estar a un pas de “viure plenament en portuguès” a Catalunya! Així, podem comprar Dodot Primeiros Jogos, Cereais Cuétara em forma de bolacha, Ananás en Rodelas en Calda d’Importaciones Vidal, Pao de Especiarias e Mel, Sardinhas em molho escabeche, Espinafres em Folhas, vinho tinto, etc.

Les decisions en matèria de logística i distribució de multinacionals i grans superfícies estan implantant un bilingüisme en l’apartat dels productes de consum cada cop més visible i cada cop més estès. La consideració de la península ibèrica com a mercat unitari ens mostra una de les paradoxes del món dit modern: la disminució de costos de producció i distribució, la geografia i les infraestructures manen més que dels drets lingüístics de les persones. L’espai que hauria d’estar ocupat pel català, l’ocupa una llengua totalment aliena al país. Això no molesta els espanyols, ningú no s’ha queixat d’una invasió portuguesa! Suposo que perquè es tracta del portuguès, perquè si el mateix espai estigués ocupat pel català, ja tindríem un Francisco Caja de Consumo Cívico Catalán per interposar denúncies als tribunals i a Intereconomía dient què s’han pensat aquests “catalinos”.

El que altres països poden percebre com una normalitat (a Suïssa els productes estan etiquetats en 2 o 3 de les llengües oficials) aquí sembla un impossible. Hi ha notables excepcions, com els productes Eroski-Caprabo (molts etiquetats en les 4 llengües de l’Estat) o els de Bonpreu (exclusivament en català) ; que, si no n’ets una client habitual, encara et criden l’atenció en tractar-se d’una oferta tan fora del comú si ho compares a altres punts de venda. Però, en realitat, en això de l’etiquetatge en català, la sensació és d’estancament (versió optimista) o de retrocés (versió pessimista). Segur que trobaríem xifres per defensar una o altra posició, però en tot cas mai d’optimisme. Sobretot després de la sentència del TC sobre l’estatut que permet una interpretació basada en les tesis d’UpD i de la resta de l’ultranacionalisme espanyol, sigui d’arrel jacobina o tardofranquista, que sota l’eufemisme de “lengua común” estan aconseguint que s’estableixi la idea d’ “única lengua oficial”, com si les dues coses tinguessin res a veure.

Cal seguir lluitant pel reconeixement oficial de la nostra llengua a Espanya i a Europa. No pot ser d’altra manera. Els esforços han estat considerable i és lloable la feina feta per ADEC, plataforma per la llengua, òmnium, etc. però, resulta molt dur veure com el determinisme lingüístic més mercantilista s’imposa malgrat tot els esforços per defensar l’oficialitat del català. Però, mentre la via de la difusió i la sensibilització i la de l’ampliació de la protecció via normativa i convenis continuen sent les principals línies d’acció, on és la via que fomenta les accions concertades dels consumidors? Els consumidors anglosaxons –salvant totes les distàncies culturals i de nombre respecte a noslatres- són capaços d’unir-se per boicotejar un producte o marca fins que aquesta obertament o veladament rectifica. Qui no recorda el boicot a Nestlé per culpa d’una sospitosa política de promoció de la seva llet infantil en pols al tercer món? O contra Nike per l’explotació infantil als seus centres de producció a Àsia?

Potser la nostra conscienciació nacional no ha assolit el grau d’amplitud i de maduresa per provar campanyes pro etiquetatge a través de la mobilització de milers de consumidors . El risc de fracàs pot frenar aquest tipus d’iniciativa o fer pensar que no és convenient. Però, la lectura contrària potser sí és la correcta. En una societat opulenta com la nostra, les decisions de compra i el consum de productes ocupen una bona part de la nostra vida personal i familiar, i conseqüentment, accions concertades de boicot o de pressió per part de ciutadans-consumidors, poden ser una via útil de conscienciació i de mobilització social.

La suma de voluntats, els resultats tangibles, la immediatesa, etc. poden fer obrir els ulls a molts escèptics i a molts incrèduls, i que aquestes petites (o grans) victòries en el terreny del consum, permetin una traducció a un escenari polític. Però, tal i com està la cosa, potser la solució més fàcil seria que tots aprenguéssim portuguès i que féssim aquesta llengua cooficial a Catalunya. Així almenys tindríem una llengua no castellana a les etiquetes. Però, llavors –al contrari d’ara que no diuen res- des d’Espanya farien perquè aquesta “llengua estrangera” desaparegués de joguines, productes de bellesa, aliments, etc.

Mentrestant, tot fa pensar en les ironies de la història: què bé que ho van fer els portuguesos el 1640! Avui, 371 anys després, malgrat ser independents, la seva llengua està més present arreu d’Espanya que les altres llengües “pretesament” espanyoles... Tret del castellà, és clar!
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
5Veure i/o afegir comentaris
Narcís:Fähndrich, te n'assabentes ara de que el català: - és en escac i...
Comentaris (0 en total)
Narcís
09/01/2011 14:09
Fähndrich, te n'assabentes ara de que el català: - és en escac i mat? - en biblioteques de terres castellanes ' regalen ' o ' llancen ' àdhuc ni 'obren les capses' de nostres llibres fins i tot de recent edició? - defora no s'escolta ni per tv ni ràdio aixì compatriotes nostres creixen sense son so? - hom no el pot practicar/ aprendre/ estudiar enlloc ni a l'EOI? - quan n'és parlat via ràdio pel mateix Pep Guardiola com resposta .. tanquen conexió ( tenint-hi coneixedors per traduir)? - molt sovint és trapitjat a tv per la veu en off sense deixa'l escoltar? - com dir' bon dia' a mass media per compatriotes nostres ho fan traduïnt-ho a l'instant ( quan n'és obvi .. no sigui se sentin ofesos)? - encara que no sigui exercit gens ni mica defora/ terres castellanes només sentir-ne el ' to ' .. ja els hi sap greu amb mobbiing social d'allò més? - no te'n recordes d'un tal Álvarez d'esports tve dient allò de: mal dia pels equips espanyols car At. Madrid ha perdut amb l'Espanyol i R. Madrid ídem amb el Barça fins i tot rematant-ho pocs dies després dient Pepe que no Pep ( no sense ironia/ presa de pèl) .. i en menys d'una setmana rebre-hi un premi dels periodistes o no en sé pas quina associació de Madrid amb pretexte de a saber quina trajectòria ( serà pels 5 minuts de lloro al 'telediario'!)? - ..... Tot plegat seria inacabable .. i ho saps bé! i sinó mou-te arreu d'aquest fumut/ forçat i malaurat estat! PD: prou de perdre el temps! .. ens en son exterminant i soterra'ns l'economia fora mida com ' cop de gràcia ' ! Nota: deixem-nos-en de literatura i .. anem al gra qual és ' evitar ser còmplices de nostre assassinat/ genocidi cultural/ etnocidi sense cap mena de dubte!
L'Avia
08/01/2011 13:55
Jo personal-ment ja fa una colla d'anys,soc jubilada,pro crec que tampoc es necessita gaire temps per fer-ho,que intento comprar tots els productes que puc etiquetats en català inclús si haig de pagar una mica mes,compro la llet,iogurts,llegum,tomàquet triturat,la fruita i verdura de Empordà,el vins catalans,l'aigua catalana,l'oli català,tot català i etiquetat en català.Cada cop i poso mes esforç per buscar els productes de la nostre terra.Considero que aixo es un gest patriòtic i al mateix temps ajudem els nostres productors.Tampoc vaig a comprar segons quins supermercats.
david
08/01/2011 12:25
es pot boicotejar un producte, però seria complicat de boicotejar el 95% dels productes del mercat, que són els que no tenen etiquetatge en català. Cal dir, a més, que la majoria d'empreses catalanes no etiqueten en català, i que la Generalitat no té @#~ per legislar sobre el tema. Per tant, no hem d'anar a buscar els culpables a fora.
el nom
08/01/2011 12:25
Quina solució més estúpida noi. A mi el que em dol no és que l'etiquetat sigui en espanyol, en portuguès o en xinès, sinó que no hi sigui en català! Des del odi i el menyspreu no aconseguirem mai res, només posar-nos al seu nivell. Caldria apostar per solucions en positiu per tal de poder viure sense esforç en català a Catalunya, com seria desitjable i ara mateix no passa. Donem suport a aquells que etiqueten en català sense per això haver de boicotejar res ni ningú i les coses, si s'escau, cauran pel seu propi pes.
rosa
08/01/2011 11:11
Em fa l'efecte que la gent del carrer està narcotitzada i no és pas conscient del seu propi genocidi cultural i lingüístic, ni té patriotisme català; només cal veure que molts se senten espanyols i catalans, si és així no és tan important si les etiquetes només són en castellà o si no és parla català al comerç o l´hostaleria. No és conscient tampoc de la seva història ni tant sols la coneix. Em sap molt greu.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida