vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
98 %
1 %
1 %
364 vots
cati: El Ferran de sempre, tant anti el president Mas. Doncs s...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
Actualitat

Política

15/03/2011
00:00  h.
Entrevista a Uriel Bertran, secretari general de SI
“Sense Laporta podrem presentar el projecte de SI de forma nítida”
L’idil•li entre els quatre diputats que formen el grup parlamentari de Solidaritat per la Independència ha durat poc més de tres mesos. Joan Laporta ha decidit abandonar el partit que va abanderar el 28N i associar-se amb ERC a les eleccions municipals del 22M però, això sí, mantenir-se a la seva cadira parlamentària. Mentrestant SI ha escollit aquest cap de setmana Santiago Espot com a candidat a les eleccions municipals a la capital catalana. Tot plegat demostra que a Catalunya “unitat” i “independentisme” són paraules difícils de quallar. I Uriel Bertran, secretari general de SI, encara que ho desitja, ho reconeix.
Uirel Bertran
per Maria Coll
El candidat de SI a les eleccions municipals de Barcelona serà Santiago Espot. Què pot aportar com a candidat?
La resta de candidatures són gent que porta molts anys en política i en un moment que la ciutadania demana un canvi, una altra forma de fer i una regeneració democràtica, una cara nova com Santiago Espot pot connectar amb aquest corrent de fons.

Espot ha estat especialment criticat per alguns mitjans de comunicació espanyols...
Espot ha demostrat que és un independentista de pedra picada, que ha plantat cara a l’Estat espanyol i que lluita pel nostre país, la nostra llengua i la nostra identitat. Nosaltres no ens movem segons com bufa al vent a la caverna mediàtica, sinó per plantar-li cara sense por i de forma desacomplexada.

Amb què es diferenciarà la proposta de SI respecta les altres?
El projecte de SI serà un projecte genuí. Volem que Barcelona sigui una capital d’estat i això implica tenir serveis d’alt nivell: un aeroport amb vols intercontinentals, infraestructures de primera, una ciutat vinculada a les noves tecnologies, un canvi de model industrial... Apostem per una versió complerta de Barcelona i no en una parc temàtic turístic com han fet els socialistes.

Tres propostes independentistes per una mateixa ciutat no és massa?
Nosaltres som els únics que defensem un projecte transversal de ciutat. La CUP és una esquerra molt definida i ERC vol pactar amb el PSC. Per tant, falta un independentisme formal, tranversal i que pugui articular diferents grups i això és SI.

Creuen que tenen possibilitats?

És un repte difícil. Necessitem incrementar de forma important els vots. No ens volem marcar un llindar d’èxit i fracàs. Partim de zero i la il•lusió ens fa treballar.

Diu que ERC farà de “crossa” del PSC. I vostès, quina és la seva aposta davant possibles pactes postelectorals?
Defensem el nostre projecte polític i veiem Trias molt lluny d’aquest. Si CiU no fa un gir de 180 graus amb molta probabilitat haurem de fer oposició. Però no ens fa por fer oposició a l’Ajuntament de Barcelona perquè allà també cal una oposició catalanista.

Com afectarà la marxa de Laporta al projecte SI?
Ara podrem presentar el projecte de forma nítida i clara. La ciutadania ara coneixerà bé el nostre projecte, sense que aquest estigui mediatitzat per altres qüestions. I això ens enfortirà.

Però una part de l’èxit de SI és gràcies al Joan Laporta mediàtic...
És una suma de factors: de la personalitat de Joan Laporta i del propi projecte polític. Ara bé, en els partits polítics el que importa i el que genera un creixement sostingut en el temps és el projecte polític i no les persones.

El grup parlamentari de SI ha durat tres mesos. És un fracàs?

És una decepció. Aquesta és una situació que no volíem; és fruit d’una decisió personal que no compartim, però respectem. La marxa d’en Joan Laporta no ha afectat ni a l’estructura territorial ni a l’executiva nacional. Ara cal continuar endavant i demostrar que SI és un projecte sòlid.

Darrera del trencament hi ha un problema de personalismes?
Evidentment que no, només respon a una decisió política. SI, a diferència de Laporta, vol presentar-se a les eleccions municipals i a les eleccions del 2014 amb un projecte genuí que no passa per fer de crossa d’espanyolistes.

Vostè encara aposta per la unitat dels grups independentistes el 2014. Després de fracassar en les eleccions al Parlament, en les municipals... no és una mica il•lús?
Cal tenir en compte que ara SI té representació parlamentaria. La crida que vam fer el 2010 a CiU, a ERC, a CUP... es manté. La crida per poder fer junts una declaració per la independència, si no es pot fer aquesta legislatura, continua en peu. I sempre tindrem en compte un ventall ampli de partits, des de CiU a ICV, és a dir, tots els partits polítics que han aprovat el dret a l’autodeterminació per a Catalunya. Si tots ens posem d’acord, podem declarar la independència.

També passa per Laporta?
Nosaltres fem la crida als partits polítics reals i no a persones concretes.

A part de Barcelona, quina presència tindrà SI a les eleccions municipals?

En aquests moments estem convocant assemblees per saber a quins municipis ens presentem. Segons les primeres prospeccions estaríem entre 80 i 100 llistes.

S’ha comentat la possibilitat d’una candidatura unitària independentista a les eleccions del 2012. Vostès, que no volen tractes amb Madrid, es presentaran?
És evident que Espanya no s’ha de posicionar sobre la independència de Catalunya. La independència l’hem d’aconseguir a Catalunya i l’hem de negociar amb la comunitat internacional.

Això vol dir que SI no es presentarà?

Presentar-nos o no a les eleccions espanyoles és un debat obert a SI i l’abordarem després de les eleccions municipals. Es decidirà en assemblea nacional.

CiU accepta el debat sobre la independència però hi votarà en contra. Quines esperances té que prosperi el projecte de Llei sobre la Independència?

Activarem la mobilització ciutadana. Hem convocat pel dia 2 d’abril una concentració nacional en suport de la Llei per la Independència i en aquest moment s’estan enviant milers de correus electrònics als diputats perquè hi votin a favor. I demanem la llibertat de vot dels diputats. No posarem fàcil que aquells que diuen estar a favor de l’autodeterminació i de la independència hi votin en contra.

La setmana passada es va aprovar la seva proposta de suport a les consultes. Van haver, però, de rebaixar el text per tenir el suport de CiU...
Vam decidir aplaçar per una moció posterior les qüestions de dret internacional públic perquè això diluïa el missatge central. Però no es va tocar res substancial. De fet, per primera vegada el Parlament va reconèixer que és la seu de la sobirania del poble de Catalunya i que el dret a l’autodeterminació és irrenunciable. Per tant, ja tenim les bases per afrontar el debat per la declaració de la llei d’independència.

Més enllà d’aquests temes, durant suport al govern en altres aspectes?

En el camí de l’autonomia i de l’empobriment farem al govern una oposició seriosa i formal. En canvi, en el camí de la independència caminarem plegats. Si hem d’encertar diàlegs amb CiU perquè pugui aprovar mocions d’aquest tipus ho farem.

Com estan les relacions amb el grup d’Esquerra?
Les relacions són les normals amb qualsevol grup de la cambra catalana. D’ERC nosaltres volem conèixer el seu posicionament de futur. Volem saber si seguiran apuntalant l’espanyolisme i l’autonomisme a les institucions o si apostaran només per governs independentistes. No jugarem en aquesta ambigüitat. Jo he viscut l’experiència dels tripartits i no s’ha de tornar a repartir perquè implica la desnacionalització i la subordinació del país.

Aquesta “ambigüitat” d’ERC sembla que ara atrau Laporta, Carretero.. Vostè que és exrepublicà hi veu alguna explicació?
El problema no és captar gent, el problema, des del punt de vista de Solidaritat, és la necessitat de canviar d’estratègia i de fer coses diferents. La motiva del senyor Laporta i del senyor Carretero se’ls hi ha de preguntar a ells.

Donaran suport al concert econòmic?
Primer, demanarem al govern de la Generalitat que porti la seva proposta a la comissió d’estudi i aleshores ens posicionarem. I dos, demanem que la consulta del concert econòmic es faci abans de negociar amb Madrid. I, evidentment, aleshores allò que s’aprovi no es podrà després negociar a la baixa com va passar a l’Estatut.

ERC ha patit diverses escissions. Vostès també s’han trencat. L’independentisme polític acaba sent “molt soroll per no res”?

L’independentisme, ben sovint, dóna moltes senyals de desorientació. Tot i així, estem en un moment de maduració política de l’independentisme com no teníem ara fa uns anys. Vull pensar que tant SI i com la resta de l’independentisme estem compromesos perquè això surti endavant.

Amb Barcelona es tanquen tres anys de consultes.... I aleshores què?

Després de la consulta de Barcelona tocarà parlar de la política i aquí vindrà la llei de declaració de la Independència. Nosaltres volem donar sortida a tot aquest moviment i per això posem sobre la taula aquesta proposta de llei.

“Més enllà de la independència no tenen discurs”. Els molesta aquest estigma?

És una imatge interessada per part de tots aquells que no volen la independència. Som el grup polític que hem presentat projectes de llei més diverses. Al final, aquesta etiqueta tampoc ens crea cap problema perquè nosaltres pensem que la independència és la solució estructural als problemes del país.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
22Veure i/o afegir comentaris
Noentencrés:A mi em sap greu que marxi Laporta. És un mal pressagi. Ep!...
Comentaris (22 en total)
Noentencrés
15/03/2011 20:37
A mi em sap greu que marxi Laporta. És un mal pressagi. Ep! Si marxés l´Strubell o l´Uriel o el López Tena també em sabria greu... Ja va passar amb Carretero també. Plega d´Esquerra. Funda Regrupament. Marxa i torna de/a R.cat i ara acaba tornant a Esquerra. Que poc segurs estem de fer les coses bé! Que poc creïble tot.
el nom
15/03/2011 19:07
si en laporta nó es presenta ni tú ni l'estafador de'n lópez tena n´esteriau al parlament soc de badalona hi et conec mès que la teva mara.fantasma ests un paca vaergonya hi un trepa espero que us futeu una hostia de cullons a les municipals
JB
15/03/2011 17:49
capsigrany, parla per tu i no per els demés. Jo si entenc a Lopez Tena quan parla i en conec a molts més que també l'entenen.
JB
15/03/2011 17:49
Anna, una mica més de rigor. L'àmbit d'aplicació de la llei 13/2005, de 27 de desembre, del règim d'incompatibilitats dels alts càrrecs al servei de la Generalitat, no inclou els Diputats del Parlament de Catalunya.
JB
15/03/2011 17:35
capsigrany, parla per tu i no per els demés. Jo si entenc a Lopez Tena quan parla i en conec a molts més que també l'entenen.
C.I.
15/03/2011 16:56
Jo el Tena l´entenc perfectament , es un problema de C.I. Es un tio mollt inteligent que pot parlar i respondre rapidíssim, i amb una claredat al.lucinat.
capsigrany
15/03/2011 16:19
en tena quant parla a les rodes de premsa no l'enten ningú. L'Uriel defensava el tripartit fins el dia 3 d'agost de 2010 quan va demanar la baixa de diputat del grup parlamentari d'ERC i que a més no fotia ni brot. Prou mentides i demagogia
Anna
15/03/2011 14:53
Doncs si és així, Josep, si fa de diputat i alhora treballa a la UB, TÉ UN PROBLEMA SEGONS LA LLEI D'INCOMPATIBILITATS DE 2005!!!! Ui,ui,ui.....
Maria
15/03/2011 13:10
Els electors el que volem és feina i treball. Per ara, segons el meu humil parer, ho esteu fent força bé tots tres.Pocs diputats però doneu un alt rendiment amb propostes i mocions, espero que continueu així. El diputat López Tena és un crack a les rodes de premsa al canal parlament, s'explica molt bé i és contundent, sense mitjes tintes. Laporta que segueixi el seu camí.
Al carrer, collons !
15/03/2011 12:47
2on. intent: Repasseu hemeroteques de fa 4 anys i veureu les lloances que dedicava a en Montilla en forma d'articles-llepada
Josep
15/03/2011 12:43
Uriel Bertran és Professor d’Economia a la Universitat de Barcelona on imparteix classes de microeconomia a primera hora del matí de 8:00h a 9:30h i ho compagina amb la seva tasca de Diputat. És dels pocs polítics que no abandonen la seva feina per viure només de la política. Un 10 Uriel i ànims!
Josep
15/03/2011 12:37
No mentiu companys. Uriel Bertran va ser expulsat de la direcció d'ERC per estar en contra del tripartit. Va votar en contra del tripartit i el van multar els sectaris d'ERC. http://hemeroteca.e-noticies.com/edicio-1858/actualitat/la-direcci %F3-derc-for%E7a-la-dimissi%F3-duriel-bertran-24792.html http://hemeroteca.e-noticies.com/edicio-1955/actualitat/erc-multa-bertran-per-no-votar-contra-cremar-fotos-29259.html I va liderar tres anys un corrent crític a ERC contra el tripartit i, finalment, va fundar Solidaritat Catalana per la Independència. Demanar més, impossible.
trucafort
15/03/2011 12:36
Home, dir que l'Espot "és nou" en política només té un qualificatiu: MENTIDA!
el nom
15/03/2011 12:27
El Sr. Bertran l'hi deu el sou de diputat al Sr. Laporta. No l'hagues votat ni el tato. A les properes eleccions al paro. Tenen el programa de Rcat., han fet el partit després de les eleccions i es queden sense lider. Mal futur.
Ramon
15/03/2011 11:45
com critica els pactes amb el psc quan ell va ser el promotor a esquerra aquest noi es un mercenari politic que nomes li interessa la seva cadira.
el nom
15/03/2011 09:58
I sense Laporta no hi seriau al Parlament. Desagraïts !
Carles C.
15/03/2011 09:34
L'Uriel Bertran fa politiqueria des dels 17 anys, com el Montilla. No té cap experiència professional. Convé que aquestes coses no puguin tornar a passar.
Núria
15/03/2011 09:00
No entenc com una persona brillant com ell, va poder estar dins a ERC-ESPAÑA tants i tants anys; una mica d'intuició Sr. Uriel
catañol
15/03/2011 06:27
Alfons López Tena [Dando caña - Intereconomía - 11/03/2011]
carmen bagaria
15/03/2011 06:24
Mireu aquest video val la pena. Entrevista a Alfons López Tena a "Dando Caña" d'Intereconomía TV. Vídeo
carmen bagaria
15/03/2011 06:24
Mireu aquest video val la pena. Entrevista a Alfons López Tena a "Dando Caña" d'Intereconomía TV. Vídeo
Quico
15/03/2011 00:28
FARSANT !!!!!!
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida