vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
98 %
1 %
1 %
364 vots
cati: El Ferran de sempre, tant anti el president Mas. Doncs s...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
01/04/2011
00:00  h.
Penjant d'un fil
EL SR. DURAN, INDEPENDENTISTA
"Si volem una confederació (que, per raons lògiques, és més complicada d’obtenir que la independència), el primer pas és ser independents"
Ahir dijous, en unes declaracions fetes a Sabadell, el sr. Duran i Lleida, va manifestar que entenia i respectava el sentiment independentista que ha expressat el President Pujol (i que l’ha dut a votar sí a la consulta popular de Barcelona) però que no el compartia. Tot seguit, el portaveu de CiU al Congrés dels Diputats ha afegit que ell defensa “la postura [imagino que vol dir la solució] de l'estat confederal”.

Les declaracions del sr. Duran em fan sentir optimista. Conviden a l’optimisme perquè la diferència entre la tesitura confederal i la posició independentista és més prima que un paper de fumar, sobretot en un món globalitzat. Una confederació, diu el Diccionari de l’IEC, és una “unió temporal de prínceps, nacions, estats” i, també, una “associació permanent d’estats independents formant un sol estat en allò que concerneix la política general, especialment internacional”. Una confederació pressuposa, doncs, dues coses: l’existència d’estats independents, units en condicions d’igualtat, i amb la seva capacitat inalienable de desfer el pacte si ho creuen convenient.

Dit d’una altra forma, la confederació implica, primer de tot, la independència de les parts. I, per tant, per crear un Estat confederal a la Península Ibèrica, caldria primer constituir Catalunya com a Estat separat i després unir-lo, en condicions d’igualtat i sempre temporalment, a Espanya. Això és el que somiaven les esquerres catalanes del segle XIX. I això, que aleshores va crear tanta confusió, és el que ens ofereix, d’una manera més barata, eficaç i pacífica, la Unió Europea.

Jo crec que entenc el que volia dir el sr. Duran. El Sr. Duran parla de confederació perquè imagina el Rei Joan Carles com a sobirà constitucional vetllant per la felicitat de les seves corones separades. L’independentisme, en canvi, fa tuf a republicanisme. I el republicanisme sempre ha generat molt caos a la pell de toro. Si aquesta interpretació és bona, a mi la solució confederal (entesa com un sol rei amb dos Estats completament separats) ja m’està bé. I, per això, li dono al sr. Duran la meva més sincera benvinguda al que ja s’està configurant com la posició majoritària dels catalans. (Amb la seguretat que si, per alguna raó, el rei espanyol no acceptés la corona, aleshores passariem al confederalisme versió independentista sense cap problema.)

En una paraula, sr. Duran, jo m’ofereixo a ajudar-lo, de franc, a assolir el que vostè, home clarament pragmàtic, anomena “la seva utopia”. Si volem una confederació (que, per raons lògiques, és més complicada d’obtenir que la independència), el primer pas és ser independents. I el procediment per a ser independent, considerant els obstacles formals que imposa l’Estat espanyol avui en dia, ja el vaig explicar en el seu moment i el va recollir el meu bon amic Quim Torra amb la seva habitual generositat en aquestes mateixes pàgines d’El Singular: a) declaració institucional del parlament favorable a obrir el procés d'independència; b) formació d’una comissió per a determinar les decisions jurídiques i econòmiques a fer per separar-se d’Espanya; c) convidar l’estat espanyol a formar una comissió de negociació bilateral; d) presentar públicament el dictamen de la comissió del punt b; e) convocar eleccions amb el compromís de declarar la independència, si hi hagués una majoria de diputats sobiranistes. Ara, si cal, hi afegiria una condició f: oferir al rei espanyol la corona de Catalunya amb les mateixes atribucions que regulen l’activitat del cap d’Estat a països com ara Noruega o Suècia.

Tanco agraïnt al President Pujol la seva decisió de votar i votar sí a la consulta de Barcelona. Després de tants anys batallant per una altra solució, el gest i la capacitat de sentir la pulsió de la terra són d’una significació i honorabilitat extraordinàries.

Visca Catalunya Lliure!
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
15Veure i/o afegir comentaris
Joaquim de Juià:MOLT BEN ENGRANAT EL SEU RAONAMENT. DE FET DEIXA AMB EL...
Comentaris (15 en total)
Joaquim de Juià
02/04/2011 13:18
MOLT BEN ENGRANAT EL SEU RAONAMENT. DE FET DEIXA AMB EL C.. AL AIRE AL Sr DURAN. PER MOLTS ANYS
P. Esteve
01/04/2011 16:18
Tot està molt bé i tot és molt respectable, però una mica de coherència s'agrairia en el mapa polític català. Què fa Unió amb Convergència? A Navarra hi ha l'a UPN, que és la delegació local del PP. Doncs, semblaria que Unió hauria de jugar aquest paper. Hi ha diferències ideològiques entre la Sra. Ortega i la Sra. Sánchez? Si alguna vegada els dirigents d'ERC retroben el senderi, què els allunya de Convergència?
Narcís
01/04/2011 15:19
Però a què hi juguem? .. no hi ha cosa més dificultosa que explicar l'obvi!, o n' és de per riure? Som conseqüència/ efecte/ resultat d'un original ' statu quo ' amb son respectiu modus superandi així actuandi i vivendi o tot plegat ' cultura ' de centúries que ens fa ser qui som ..!, així doncs què és això d'importar d'altres que atempten contra el sentit comú/ son idioma? PD: sembla mentida, fa dos dies ens n'esgarrifàvem veient-ho per tv i ara ho tenim ací, a ca nostra amb el beneplàcit del TSJC so pretext de llibertat religiosa .. quin sarcasme de baixa qualitat n'és aquest? Nota/ Anotació al marge: doncs és clar d'haver-hi ' drets col·lectius ' .. sinó què és una nació sinó la prolongació d'un dret individual? Anotació al marge: ningú nega de poder fer el que és vulgui, però a sa casa o a sa país .. i no emboliquem la troca comparant-ho amb Duran ( què compon això amb allò!)!
Oriol
01/04/2011 14:33
Genial
Narcís
01/04/2011 14:04
Tan sols dues paraules més per en dir-ne:-amb un mer resum/percentatge sociològic d'aquesta gent baixa de CiU fos d'aparença quina fos pels voltants o arreu n'hi havia prou !-n'eren catalans..o simplement el parlaven( doncs l'actitud res té a veure amb el que és el caràcter català..òbviament en sa majoria ) ?-d'on surten tants de penjats ,això és ,fillets de bona familia jugant a 'rebels sense raó' o francament esguerrats de no disposar-hi de prou céntims àdhuc a dojo així simple/ acomplexats/gelosos ?-sigui com fos això no n'és pas na Catalunya..és conseqüencia de tanta invasió/colonització( a banda molt de decent )així com de catalans venuts en exclusiva per ses comptes corrents !PD avans la nota :el darrer paràgraf hi 'quadra' de bé..dirigit cap a espanya ,cap a l'estat que ni a dretcient( quantes desenes de milions d'euros se'ns enduen dia rere dia ? )!Nota despres la PD :quina quantitat de coses que hi patim a ca nostra són conseqüencia/efecte d'aquesta maquiavèl·lica/estúpida..malaurada Catalunya?
Laura
01/04/2011 13:53
Cal que en Maragall també voti!
Josep
01/04/2011 13:49
Carles, gracies per posar tant en evidencia a en Duran, sense despentinar-te com d'altres. Encara que sembli altrament, en Duran no sap gaire de que parla quan parla de politica.
Reliogios a matar
01/04/2011 12:32
En Duran es de l'escola Cainita, capaç de matar al germà per un simple plat de llenties, ep, de llenties d'or. les llenties son el simbol des diners... son la seva religió.
Hornet
01/04/2011 12:28
El reconeixement i rectificació dels errors dignifiquen a qui ho fa. Mai he votat al M H Jordi Pujol, però vull manifestar-li el meu agraïment per la seva presa de posició tan valenta. Esperem que el actual President no tingui que fer el mateix dintre de 27 anys.
Narcís
01/04/2011 12:02
Anem's-en ja, si us plau!.. no veieu tot el que ens fan i continuaran fent així anar al baix?, ço és, no us n'adoneu que: - ser espanyol no tan sols vol dir ser castellà broix sinó anticatalà? - els separatistes, separadors, la reserva, el clan amb sa capital provincial mardid són ses terres anomenades espanya així la resta simple .. guanys? - terres de sa ètnia cultural són una i les que no, com la nostra, també, mentres que les que sí són catalanes diuen no ser-ho ( sabent-ho, però, com no són seves, diuen ser ' valencià ')? PD: com podem permetre en vida .. nostra anihilament? Nota: fins quan literatura/ omplir fulls i més fulls d'allò que és ' lloc comú ' .. estic esgotat! Anotació al marge: Catalunya sempre ha tractat bé tothom, d' això, mitja espanya és a ca nostra i qui no, té familiars!, d'això, catalans-es casats-des amb ells-es!, d'això, fills d'ambdues cultures amb parents varis!, però i a ses terres .. com són tractats nostres compatriotes ( volen fer com els romans, ells arreu, però tots els altres, no pas a ca seva .. la diferència és que Roma era capdavantera que no pas la cua!)?
Despertaferro
01/04/2011 11:22
Curiós que en Duran, durant tot l'any no diu ni piu de federalisme, i només en parla quan es parla d'independentisme. Com l'hi tiren els diners al paio aquest.
jgavaldà
01/04/2011 10:56
OIUOIU, es pot dir més alt, però no més clar...
oiuoiu
01/04/2011 09:59
El Duràn recolza el federalisme imaginari. Aquell que serveix per anar enredant la troca, permetent als polítics unionistes fent negociets al cortijo espanyol.
fènix
01/04/2011 09:21
No hi ha honorabilitat en aquell que es resigna i la significació és clara perquè Pujol accepta el seu fracàs personal quan tota la seva vida política ha estat emmarcada en l'encaix de Catalunya a Espanya.
Pere
01/04/2011 08:30
Gràcies Boix per l'article, i gràcies al president Pujol pel seu vot.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida