vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
98 %
1 %
1 %
365 vots
cati: El Ferran de sempre, tant anti el president Mas. Doncs s...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
04/03/2011
00:00  h.
Penjant d'un fil
WASHINGTON
"El problema és que si no es crea un lideratge amb l’autoritat moral apropriada, amb virtuts washingtonianes, aquesta massa del país ho deixarà estar"
La nova biografia sobre Washington de Chernow, publicada l’any passat, és un llibre excel.lent: té una prosa densa, amb gust a maduixes amb nata; fa de mirall moral i psicològic per mirar-s’hi amb transparència; i produeix el reguitzell d’aventures suficients per consolar-nos del cúmul de misèries col.lectives que ens rodeja.

De jove Washington va voler ser oficial de l’imperi britànic. Però, com que era un “colonial”, el van vetar. Després, com tots els terratinents de la seva estimada Virgínia i com tots els botiguers bostonians, va acceptar que no hi havia més remei que fer un país independent i va acabar convertit en un separatista contumaç. Sembla que els proveïdors londinencs li prenien el pèl constantment: li enviaven mobles de segones, trajos caríssims, barrets passats de moda, estris agrícoles de segona. Quan va arribar el temps de la revolta, els representants de les colònies rebels el van fer comandant en cap de les forces revolucionàries perquè de jove havia fet d’oficialet en un exèrcit irregular contra indis i francesos. En realitat, ho havia fet sense gaire èxit. Però l’elegiren perquè devia el millor que aquells comerciants, homes de negocis i literats-inventors trobaren en aquelles contrades. Sembla que la seva capacitat estratègica va ser més aviat baixa. D’entrada va perdre Nova York i les seves tropes van escapar-se d’un moviment de pinça mortal per part dels britànics gràcies a una boira espessa que va cobrir el Hudson (on ara hi ha el pont de Brooklyn).

El que sí va tenir Washington va ser capacitat de sacrifici i sentit patriòtic. Mai es va postular per cap càrrec en la guerra per la independència. Sempre va esperar instruccions del congrés continental. Sempre se’n va considerar un servidor. I sempre va informar públicament, transparentment sobre les seves decisions als revolucionaris del moment. I quan va arribar la victòria final va evitar en tot moment la temptació de tirà salvapàtries en què van caure els líders llatinoamericans cinquanta anys més tard.

No hi ha gaire acord sobre perquè la revolució americana va sortir bé i va produir una democràcia. Uns diuen que va ser una revolució d’iguals (professionals, granjers i botiguers) que van poder coordinar-se tots per acabar amb els bandits interns que haurien volgut fer una dictadura. Altres creuen que el protestantisme, amb la seva capacitat de crear persones autònomes i responsables, va generar el caldo de cultiu democràtic i republicà d’Amèrica. Jo crec que una bona part es deu a la personalitat de Washington i dels seus contemporanis. A la seva independència econòmica: la seva proprietat de Monticello, espaiosa, amb vistes al Potomac, a mb l’exuberància del clima atlàntic moderat, era el somni suficient per retirar-s’hi un cop acabada la seva missió. No li calia crear xarxes polítiques i clientelars per sobreviure i sentir-se realitzat. I, al capdavall, al seu sentit de l’honor i de la virtut, constantment cultivats per la religió i per l’exemple i la lectura (molt de moda al segle divuit) dels antics herois de la República romana.

Tot això no sembla que existeixi al moviment independentista de Catalunya. No hi ha cap Washington. O jo no l’he sabut trobar. Tot són baralles i picabaralles. Tothom té raó i probablement cap d’ells la té. Això contrasta amb la conversió ideològica, amb la il.lusió pausada del centre de la societat civil. O potser és aquesta nova massa independentista (un botí massa sucós) el que explica perquè tots es barallen. Ara bé, el problema és que si no es crea un lideratge amb l’autoritat moral apropriada, amb virtuts washingtonianes, aquesta massa del país ho deixarà estar. I això serà la fi, per suicidi induït, de la nació catalana.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
10Veure i/o afegir comentaris
Angel de CAtalunya:Si, jo ja he trobat el washinton catala, sabeus qui ...
Comentaris (10 en total)
Angel de CAtalunya
07/03/2011 00:38
Si, jo ja he trobat el washinton catala, sabeus qui es? Es senzill, acompleix allo que CArles Boix demana. Es de Reagrupament i sera decissiu a Barcelona. TEnim a Ignaci Planas. SEra el proper candidat a President i podria ser el primer President de la Catalunya Independent
Narcís
06/03/2011 13:57
Convergéncia Democràtica de Catalunya? .. què n'heu fet de nastra nació?, què n'heu fet de nostres ciutadans?, què n'heu fet de nostres diners? PD: és clar sou el cavall de Troia d'espanya així de nostre exhauriment .. extermini via gota malaia! Nota: no ens ensenyis la camisa sense corbata .. ensenya'ns el compte corrent! Anotació al marge: pobra Catalunya .. podent ser una potència com Estat acabar-hi com una simple regió/ comarca del nord d'Àfrica!
joan
05/03/2011 16:13
Tota la raó del món. Catalunya estè plena de miserables, educats sense valors patriòtics, enlluernats per ideologies, dreta-esquerra, antiliberalisme. L'espectacle dels independentistes és per caure de tos. Esperant el miracle continuarem resistint.
Jordi S. Camardons
05/03/2011 11:00
Molt d'acord
Anotació al marge
04/03/2011 20:48
Narcís, para de dir parides. No et canses?. Nosaltres, sí.
Narcís
04/03/2011 19:34
I si el tenim .. com te n'adonaries, ço és, què ha de fer per teni'l com un ' Washington ' ?, o per ventura reconeixeries en López Tena si ho és àdhuc el mateix Carretero? PD: diguem com dilucidar qui ho sigui! Nota: sinó tot és palla que no porta enlloc! Anotació al marge: crec que en Tena és una mina! o .. no?
Anònima
04/03/2011 13:05
Mount Vernon era la residència de Washington. El mateix que confondre Laporta amb Jordi Pujol, que en pau descansi, després de tants anys de no haver fet res de res.
Anònim
04/03/2011 08:27
Monticello era la residència de Jefferson
Anna
04/03/2011 08:25
Tractant-se d'algú que en va demanar el vot, com vostè, la setmana vinent parlarà del que ha fet en Laporta, oi?
Carme
04/03/2011 07:42
Si apareixes un Washington catala, el teu amic notari el desactivaria en un tres i no res. El nostre problema esta tant o mes en el filldeputisme i la frivolitat d'uns pocs que en la falta de traca dels altres.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida