vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
98 %
1 %
1 %
373 vots
cati: El Ferran de sempre, tant anti el president Mas. Doncs s...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
Actualitat

Política

11/04/2011
00:00  h.
I després de les consultes?

La història de les consultes va començar el 13 de setembre del 2009 a Arenys de Munt. Aquell dia, per primera vegada, els ciutadans d’aquesta petita població maresmenca van votar si volien que Catalunya fos independent. Finalment, un any i mig més tard i 571 municipis després (18% de vots), Barcelona va tancar ahir la darrera pàgina del llibre. Per tant, és hora de fer balanç i preguntar-nos: I ara què?
cardus
SALVADOR CARDÚS
,
professor Titular de Sociologia a la Universitat Autònoma de Barcelona


Barcelona Decideix diu que la consulta de Barcelona ha estat un èxit. Ho comparteix?

Sí. En aquest cas les dades parlen per si soles. Són unes dades extraordinàries obtingudes a partida d’una consulta feta amb mitjans molt limitats i amb poc suport per part dels mitjans de comunicació més importants i de les mateixes institucions, com ha estat el cas del Periódico, l’Ajuntament o el Bisbat de Barcelona. Per tant, felicito l’Alfred Bosch perquè ha fet una feina extraordinària.

Els resultats han estat molt diverses segons els municipis. Es pot fer un balanç general de les consultes?
L’acte del vot no ha estat el principal objectiu d’aquestes consultes ni la fita més gran aconseguida. Cal recordar que per organitzar aquestes consultes s’han mobilitzat centenars de voluntaris. A més, en cada lloc, a part de la pròpia consulta, s’han celebrat un gran nombre d’activitats (concerts, taules rodones, conferències...). Més enllà dels resultats, la qüestió més important ha estat fer visible aquesta demanda d’independència. I és que aquest temps de feina demostra que, a diferència de la manifestació del 10-J, les consultes no han estat un gest merament reactiu. Aquests dos anys demostren un procés sòlid del desig independentista.

I ara què? Ara els polítics han d’agafar el relleu?
No, encara no. Una cosa és el desig i l’altre la realitat. A la política institucional encara li queda un recorregut llarg fins que es trobi amb la voluntat d’aquests ciutadans que volen la independència, que són molts però no la majoria social. El que s’ha fet és fonamental però encara s’ha d’avançar per aconseguir aquesta majoria. Ara s’han pensar noves estratègies per difondre el projecte independentista en àmbits de població poc polititzats i que només reben informació per mitjans espanyols, gent que no està connectada al nostre país.
Xavier Martí

XAVIER MARTÍ
,
president de Sentit Comú

Quina valoració fa dels resultats de la consulta de Barcelona?

Respecte les previsions la participació ha estat més alta, però si tenim en compte que el procés estava obert des del 12 de desembre, l’actual increment del sentiment independentista i la participació dels líders polítics és fluixa. I, per tant, demostra que aquest procés encara genera dubtes a molta gent malgrat declarar-se independentista.

Després de dos anys, quina valoració global se’n pot fer?
Cal tenir en compte que la sentència marca un abans i un després. Després de la manifestació del 10 de juliol la centralitat del país s’ha mogut cada cop amb veu més alta i sense por respecte el trencament amb Espanya. La retallada del TC va provocar entre els catalans de diferents sensibilitats alguna cosa més que una simple fractura temporal. Aquestes consultes també demostren que la desafecció ciutadana no vol dir despolitització, els ciutadans tenen voluntat d’incidir en les decisions de la vida política del país. Ara bé, si aprofundíssim més en el vot d’alguns ciutadans també sorgirien alguns dubtes sobre el ritme d’aquest procés. Una gran majoria dels catalans, inclús els que han votat a favor de la independència, voldrien que aquest procés es fes amb un gran consens social, cosa que actualment no existeix.

I ara què?
Aquest és el gran problema d’anar a votar. Es creen unes grans expectatives que no poden aplicar-se el dia següent. Avui les preocupacions dels ciutadans, també pels que hem votat, estan a un altre nivell. Les preocupacions immediates són la situació econòmica, l’estat del benestar, els llocs de treball, com la Generalitat es pot consolidar, la viabilitat financera i els serveis públics. Les grans expectatives també acostumen a generar grans frustracions.

Sense títol

MIQUEL PORTA PERALES
,
articulista, llicenciat en Filosofia i Lletres i Enginyer Químic

Quina valoració fa dels resultats de la consulta?

Cap sorpresa. Han participat aquelles persones prèviament convidades a la festa i el resultat –a la búlgara, com correspon- també ha estat el previsible. El vini, vidi, vota no ha funcionat - superar el 10% no és un èxit
- en una societat interessada per coses més terrenals. En definitiva, la nació –vull dir, els ciutadans de carn i ossos- no vol ser salvada ni redimida. Aquests no són temps de grans paraules, de grans promeses, de grans somnis (o malsons).

Aquesta ha estat la darrera onada de consultes.... Èxit o fracàs?
Algú podrà dir que tot plegat ha estat un èxit. No és cert. Les consultes sols han mobilitzat els convençuts. Els de casa. De fet, no es tracta d’una consulta, sinó d’un recompte de forces el resultat del qual ja s’intuïa abans de començar la votació.

Com creu que s'ha de gestionar el resultar d'aquests anys?

En faltar quòrum autodeterminista, i en no haver cap partit polític rellevant disposat a articular políticament la pulsió autodeterminista –l’actitud ambivalent de CDC es pur tacticisme que ofereix emocions nacionalistes per marcar espai i perfil davant ERC o SI-, en succeir això, l’onada de les consultes s’esgotarà ràpidament. El que vull dir és que demà mateix tornarem allà on érem un dia calorós del mes de setembre de 2009 quan tot va començar a Arenys de Munt.
Sense títol

MURIEL CASALS
,
presidenta d'Òmnium Cultural

Quina valoració fa dels resultats de la consulta a Barcelona?
Hem tingut uns resultats que ningú s’esperava, que supera tots els somnis. I cal tenir en compte que es tracta d’uns resultats aconseguits només des de la societat civil, sense diners i sense cap mena de suport oficial. La participació de Barcelona queda per sobre de la mitjana, per tant, aquesta consulta demostra que a la capital també ens interessa la independència. Aquesta vegada Barcelona ha actuat realment com a capital del país. Un altre fet destacat és que aquesta vegada hi ha hagut molts vots de persones immigrades.

Més enllà dels resultats de Barcelona. Què ha après Catalunya d’aquests dos anys de consultes?

De vegades es contraposen les aspiracions polítiques i les necessitats econòmiques, doncs ara els ciutadans de Catalunya tenim molt clar que només sortirem de la crisi si tenim un govern que pot governar amb totes les atribucions. Amb aquestes consultes hem demostrar una voluntat, unes aspiracions, de més i més dosis de govern.

I ara què?

Ara la societat civil ha expressat uns desitjos i unes aspiracions que han de tenir una resposta política. Ara la pilota està en mans dels partits polítics. Ells han de prendre bona nota dels resultats, perquè les consultes no han estat una anècdota. El ritme ja es veurà, però el camí cap a la independència és imparable.

Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
18Veure i/o afegir comentaris
el nom:dimecres el Parlament, s'ha de fer un nou pas, donar recolçament...
Comentaris (18 en total)
el nom
11/04/2011 19:20
dimecres el Parlament, s'ha de fer un nou pas, donar recolçament a la força majoritaria CiU, perquè exigeixi, no demani, el pacte fiscal i si la resposta es negativa per part d'espanya, el parlament sobiranament declara la independència. Conclusió els nsotres diners per nosaltres i nosaltres decidim la solidaritat, aquesta no pot venir imposada.
el nom
11/04/2011 17:52
Ara què?. Continuar lluitant tocant amb els peus a terra. El dia 13 a cridar al parlament, tocant amb els peu aterra. El 30, reunir-se amb tots els que hem fet consultas, intentant fent un altre pas endavant...tocant amb els peus a terra
Marc
11/04/2011 17:06
Després de les consultes? Bé, molts catalans hem decidit sortir de casa després de 9 MESOS i tornarem a hivernar durant uns altres 9 o 12 mesos per fer una altra manifestació... La història es va repetint i no som capaços de canviar-la... Deixem l'eufòria pel dia que proclamem l'Estat català. No es pot donar un pas cada any, nanos, ens hem de moure!
Vicenç Ramoneda
11/04/2011 14:16
I després de les consultes? Toca proclamar la independència de forma unilateral, rés més! S'ha de ser valen però, clar! Traïdors o Patriotes? http://www.youtube.com/watch?v=_5dlCY-TFTk
Pepona Duran
11/04/2011 13:12
Doncs a ajudar a què guanyi el PP i em facin ministro... de la Regiones.
FETS
11/04/2011 12:10
EL PERIÓDICO=UNIONISTES ESPOLIADORS
atlasac-pasbort
11/04/2011 11:54
I la satisfacció de poder dir----JO NO SOC UN TIRA INVASOR NI UN BOTIFLER---o YO NO SOY UN TIRANO INVASOR....la satisfacció que dona....
atlasac=pasbort
11/04/2011 11:48
CONCLUSSIO No estem podrits VISCA!!!
Juanitu el Tort
11/04/2011 11:33
Per Eduardo Gonzalez: Efectivament: - no es descavellado pensar que lejos de alcanzar aún su ruptura política, los independentistas logran el quebrantamiento, con su ejemplo y con las cifras de participación, que su programa político no es descabellado ni su realidad, invisible. Eduardo, hace poco, poquito menos que terroristas o enajenados neuróticos.- Te parece poco encuadrar la foto por ahí?. - Salutacions.
Ruth
11/04/2011 11:26
Diria que secretament ja s'està estudiant com articular la separació de Catalunya, amb els mínims costos per Espanya.
Marga B.
11/04/2011 11:18
"àmbits de població poc polititzats i que només reben informació per mitjans espanyols, gent que no està connectada al país." - No, el més greu és que hi ha molta gent de classe mitja catalana que tenin un menyspreu brutal fins al independentisme. No és qüestió de manca d'informació ni connexió al país.
guerau
11/04/2011 11:00
Espanya ha decidit expulsar Catalunya d'Espanya, i Catalunya ha decidit que la independència és l'unica via polítca possible, la independència de Catalunya és la opció més prudent, assenyada.
Eduardo González P
11/04/2011 10:54
¡Echa el freno, Magdaleno! Por Eduardo González Palomar (Manlleu). Urnas en Barcelona casi vacías a las que durante horas apenas acudían votantes y, según los organizadores, cifran la participación en el… 18 %. No obstante, sorprende aún más que en la consulta independentista de la ciudad condal incluso hubo periodista gráfico que se dio tono encuadrando simultáneamente más de un elector delante de la urna. Por consiguiente, y a tenor de lo acaecido con anterioridad en cuanto a sobredimensionadas cifras de asistentes facilitadas por convocantes en manifestaciones (18-2-2006 ó 10-7-2010), ante tan sonrojada comunión con el conjunto de la sociedad en la capital catalana (10-A), ¿parecería descabellado manifestar al respecto que lejos de alcanzar su anhelada ruptura terrenal, los independentistas en Catalunya, logran el quebrantamiento entre la Realidad y sus celestiales cifras de participación?
nyerro
11/04/2011 10:10
Resultat emocionalment agradós, técnicament prometedor, democràticament insuficient. Ens falta molt i molt encara per a arribar a la solució jurídicament vàlida i reconeguda internacionalment. Llegiu "La porta de la gàbia" d'editorial Contravent. I podreu entendre amb més profunditat el significat de la consulta d'ahir. I tocar de peus a terra. Només amb realisme podrem construir.
Pirineus
11/04/2011 09:30
I ara què? Doncs ara s’han de pensar noves estratègies per difondre el projecte independentista en àmbits de població poc polititzats i que només reben informació per mitjans espanyols, gent que no està connectada al país.
Anna
11/04/2011 06:59
Sí, el camí cap a la independència és imparable.
el nom
11/04/2011 00:17
Crec que un dels secrets de l'èxit ha estat el canvi d'actitud de TeleCarod-Montilla. Durant el Tripartit mai van informar de res referent al referèndum, en canvi ara hi ha hagut una mica més d'informació. Gràcies ERc(aganera)...¡¡¡¡¡ Gràcies Manelich dels Calçots...!!!!
Ramon
11/04/2011 00:04
Ara, al Parlament. Però allà ho tindran més difícil, Pujol i Mas, per tornar a votar d'amagat.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida