vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
98 %
1 %
1 %
378 vots
cati: El Ferran de sempre, tant anti el president Mas. Doncs s...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
Actualitat

Ticker

09/04/2011
00:00  h.
Pastilles de papiroflèxia
Votaria Joan Sales a la consulta sobre la indepen- dència?
"No és que haguem de deixar de ser catalans, el que hem de fer és deixar de fer l’imbècil”
A qui no li agraden els contes? De gats i gossos. D’espardenyes dubitatives i escombres vanitoses. De cireres presumides i enciams trenca cors. Ai, m’agrada tant i tant el conte d’en Joan Barceló: “Sempre una poma, Jaume Poma”. En Jaume era un home més feliç que un tornavís. Guaita. Tothom es preguntava el secret. Què serà, què serà... Les pomes!!!! Vaja, un addicte. Pomes per esmorzar, dinar, sopar... Sopa de poma, bistec de poma, arengada de poma.... el planeta poma. Iiiiiii?.... És va morir. Ohhhh! No, no… amb la mort de Jaume Poma “la casa s’omplí de pomes i el taüt era una poma i quan el van plantar al cementiri va créixer una pomera de la seva llosa”. Oh! Ressuscita! Serà la poma una major naixença?

A vegades em grato el caparró. I no és broma, poma. Què devia pensar el poeta Màrius Torres el 1939 quan s’estava morint ell i el seu país? Què devia pensar quan va escriure: “Pàtria, guarda’ns: la terra no sabrà mai mentir”. Sia’m la mort una major naixença. Torres no va morir. El seu amic Joan Sales va fer foc de les brases. Fins 1976 no va poder publicar les 185 cartes que Torres i Sales es van escriure entre 1936 i 1941. Sí, Sales no va poder explicar la realitat i per això la va ficcionar amb la novel•la Incerta glòria. Cos i anima. Les dos obres (de categoria universal!!!) expliquen la veritat sobre la Guerra, sobre Catalunya com mai ningú ha explicat. El país atrapat entre el roig i el negre. Atrapats per la mentida. Perquè Sales diu la veritat molts ho amaguen, ho espolsen, ho silencien. Però també molts mai més hem tornat a ser els mateixos després de descobrir la veritat... que ja dúiem dins. Perquè ho va cantar com sardina fresca Francesc Pujols: la veritat és la reproducció de la realitat. Galta contra galta. Llesca contra llesca. Mirall contra mirall.
Perquè hi ha gent que no vol saber la veritat caldrà explicar per exemple que Joan Sales va ser d’Unió Democràtica de Catalunya. I se’n va fer el darrer període de la seva vida. Que ho expliqui la seva vídua, la increïble Núria Folch:
“Els dels Quaderns de l'exili van fer un programa comú, al marge de tot partit polític concret, del que havia de ser la gran pauta de la renaixença nacional, de la represa de la Renaixença. El programa anava encapçalat per la declaració «Catalunya, València i Balears són tres països i una sola nació». I a l'hora de fer la crítica, al llarg de les cartes, del que van fer uns i altres, l'únic partit que surt intacte és Unió Democràtica de Catalunya. I quan vam tornar aquí veníem a fer país, a ajuntar-nos amb tots els que feien alguna cosa. I un d'ells era UDC, a la clandestinitat, i d'altres partits també a la clandestinitat. En Joan, es va fer d'UDC, sense sentir-se cap aptitud per la política de partits, més que la macropolítica, però era una manera de sostenir-la... En Duran i Lleida s'ha llegit bé les Cartes a Màrius Torres i més d'una vegada ha fet seves coses que en Joan deia, i una d'elles és que en Joan critica l'esquerra perquè volen fer del nacionalisme català un programa de partit quan ha de ser una cosa comuna a tots els partits”.
La veritat és aquesta. I em pregunto: si estigués viu Joan Sales votaria a la consulta sobre la independència? S’admeten apostes. Molts militants d’Unió han votat en aquests dos darrers anys a totes les consultes que s’han fet al llarg i ample del país. Unió de joves ho diu clar. El col•lectiu aspirina efervescent El Matí, també. La seriosa plataforma Sobirania i Justícia amb el prestigi d’Agustí Bassols, també. L’ex president del Parlament Joan Rigol, també. Josep Maria Vila d’Abadal, alcalde Vic i diputat, anima com un volcà. La diputada Titon Laïlla ja ha votat. Voten, a Gava, el candidat a l’alcaldia Ramon Castellano. A Barcelona, els regidors Gerard Ardanuy, Raimon Blasi i Sònia Recasens. I el Sector del Coneixement (SC) d’Unió: Antoni Castellà (Secretari d’Universitats i Recerca); Josep Mª Martorell (Director General de Recerca) i Marta Vidal (Responsable de Comunicació de Coneixement). Poca broma, poma.
El conte. Recorden el conte? Sí, el conte de Jaume Poma: de Poma a Poma. Com el parxís, com l’oca. Circular. Ja li va escriure Joan Sales a Mercè Rodoreda: “els catalans portem tres-cents anys fent l’imbècil, això vol dir que no és que haguem de deixar de ser catalans, el que hem de fer és deixar de fer l’imbècil”. I –algun dia- van menjar anissos i van ser feliços.


Pd: A la memòria de Manuel Carrasco i Formiguera, en el 73è aniversari del seu assassinat.
“El que ha estat el lema de tota la meva vida i que porto al cor vull que sigui el meu crit en aquest moment transcendental: Visca Catalunya Lliure!”

Paraules de Manuel Carrasco i Formiguera en el moment de ser afusellat
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
17Veure i/o afegir comentaris
Target-a ferrusòlica:I no et pensis que amb la target-a et faré descomp...
Comentaris (17 en total)
Target-a ferrusòlica
10/04/2011 22:34
I no et pensis que amb la target-a et faré descompte. Les flors per a casaments i consultes es paguen trinco-trinco, que tot el demés són retallades, ha, ha, ha, quina gràcia de CiU que sempre ha tingut el meu home.
Jaume
10/04/2011 21:45
Què deia? Un mateix target.
Boda Ferrusòlica
10/04/2011 18:08
Què vols dir de casament?. Perdona però jo sols hi he posat les flors. Cares, eh, però, no fotem conya marinera de la roda del timó d'aigua dolça, que això no li agrada gens ni mica al Padrone Pujol.
Jaume
10/04/2011 17:00
Què, gàngsters, l'altre dia vau anar de boa, eh? Unió matrimonial ente la teleescombraries i el PSOE, dos productes amb un mateix target. Les fotografies són un barril de micos. No m'estranya que hagueu donat ordre d'aquí no fer-les córrer gaire. A Espanya les fa córrer la premsa propera al PP. Són per partir-se el cul. Amb perdó.
Ramon
10/04/2011 15:02
A CiU només voten donant la cara els sociatas com el Mascarell. Heu de votar, hòstia. Ni que que sigui dient que no, però feu la comèdia i participeu.
Àlvar
10/04/2011 14:15
El dia d'avui potser serà més letal per al PSC, encara, que el 28 de novembre. La clamorosa visualització d'un PSC fent pinya amb Falange, PP i Ciutadans, contra el Dret a Decidir, és el cop definitiu. Un català votant PSC a les municipals serà digne de ser entrevistat pel Cárdenas, com a freak extrem. Parafrasejant el gàngster Bolaño, estàs mort, PSC, i tu encara no ho saps. O potser sí, que ho saps?
Ramon
10/04/2011 13:05
L'esperança de més comissions és l'ultim que perdem a CiU.
Ramon
10/04/2011 00:22
Però llavors tens una vegada més evidència de l'estat de l'ànim (i també l'estat del recte) de les escorrialles del Tripartit i tornes a recuperar l'esperança.
Peraixòesvanajuntar
09/04/2011 18:10
A UDC hi ha el mateix que a CDC: molt xoriço espanyolista.
Pere
09/04/2011 15:59
A UDC, ia de tot com a la resta, quina mania li tenen al Duran, jo sòc SI, perque ERC+ICV es van rebaixar per entrar al govern i el PSC per poder fer govern, aixi com quedem ia ¿ interessos o sentiments ?
M.Cinta
09/04/2011 15:48
Ni drestes ni esquerres, tot lo que es partit es fastigós, no veieu que per pujar es matarien entre ells, lo principal es la persona i cada dia més.
Salvadó
09/04/2011 15:45
Companys no ens desmoralitzen,pas a pas, el cas es no tirar la tovallola,i tenir criteri propi sense deixarsse influenciar pels comentaris de certes persones sobre la valoració del article.
Narcís
09/04/2011 14:43
Òbviament que la ' llibertat ' naconal dels tres països així nació catalana .. no és ideologia política de cap mena sinò del col·lectiu/ comunitat sencera!; d'això, avui, ara i ací la demana gairebé tothom més/ menys transparentment o opacment, però i .. UDC? D'altra banda, per curiositat femenina .. tots aquells que se'n feien dir anrquistes, comunistes i éssers varis en aquells temps, eren majoritàriament de nostre Poble, Poble Català? PD: Manuel Carrasco i Formiguera ' al cel sigui ' així d'altres no recordats a ca nostra i, sens dubte, silenciats i omesos per aquest neandertal estat ( m'excusin aquests, de segur, no tan perversos!)! Nota: gràcies per recorda'ns-ho! Anotació al marge: en Duran, sabent-hi tot això ( i esperm-nos-en) .. pot dir de nostre manca de ' sobirania ' amb l'afegit de submissió absoluta fins perir-hi tot el que li escoltem?
Ramon
09/04/2011 14:33
L'article fa tenir esperança en el país però llavors veus que els espanyolistes Pujol i Mas voten d'amagat perquè els fa por destorbar els seus aliats del PP i el PSOE, i la perds.
Ramon
09/04/2011 13:00
L'article fa tenir esperança en el país però llavors llegeixes el primer comentari i la perds.
JoMateix
09/04/2011 12:18
Tot això, que cal conèixer i difondre convenientment, no pot amagar el paper galdós que està fent en Duran i els seus des de que han arribat al govern. A no ser que toto sigui una estratègia planificada de "poli bo, poli dolent" davant la qual em trauré el barret. Però ho dubto, ho dubte, ho dubt. L'Artur Mas, que fins el dia d'avui no s'ha caracteritzat pas per mentir, preguntat per Mònica Terribas sobre una hipotètica ruptura de la coalició política per poder avançar més a nivell nacional no ho negava pas en rodó. Es va limitar a dir que no volia avançar aconteixements. Vaja, que fins i tot ell en algun racó del seu cap s'ho deu estar plantejant. Com a mínim això. Ep, però si la culpa és de l'esquerra, carretera i mantra i fot-li pel boc gros. Ja no ve d'aquí.
paldepaller
09/04/2011 10:04
reflexió i ànim positiu!és un article potser interessant però difícil de llegir noi... tant links desconcetren!
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida