vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
98 %
1 %
1 %
378 vots
cati: El Ferran de sempre, tant anti el president Mas. Doncs s...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
18/04/2011
09:30  h.
Societat en Xarxa
Som independentistes els catalans?
"Cal que ens preguntem i resolguem quins són els grans impediments que poden frenar els “sí” dels catalans a la independència"
Ricard Lobo
Club d’Opinió Arnau de Vilanova
L’anàlisi dels resultats de les Eleccions al Parlament de Catalunya del 28 de novembre de 2010, els resultats de les recents Consultes populars sobre la independència tancades el recent 10 d’abril, i també enquestes d’opinió sobre el tema, revelen un notable canvi de tendència sobre l’opció independentista en la Catalunya actual. Però malgrat tot, penso que ens convé de tant en tant mirar-nos al mirall com a col•lectivitat i com a projecte.

Jaume Vicens Vives, analitzant el fons de la psicologia dels catalans, va escriure: “el primer ressort de la psicologia catalana no és la raó, com succeix en els francesos; ni la metafísica en els alemanys; ni la intel·ligència en el italians; ni la mística en els castellans. En els catalans el mòbil primari és la voluntat de ser”. La qual cosa ve confirmada en certa manera per la nostra història: donada la situació geogràfica de Catalunya que és com un entrepà entre dos Estats que han necessitat dominar-nos amb més èxit que fracàs – ens hem caracteritzat pel nostre afany de no deixar-nos absorbir.

La voluntat de recuperar la nostra sobirania que avui es detecta més i més, ens porta a preguntar-nos quin percentatge de catalans la vol realment, i d’entre aquests, quants i què estem disposats a fer per aconseguir-ho. De moment, pels resultats de les Consultes populars realitzades amb totes les limitacions conegudes (manca de suport institucional i fins obstrucció en alguns municipis importants; molt migrats mitjans econòmics; absència gairebé total de publicitat,etc.), malgrat tot això, sabem que 885.000 catalans han votat “sí” a la independència.

Si ens fixem ara en les eleccions al Parlament del passat novembre, els resultats revelen que els partits dits sobiranistes (els que es manifesten clarament independentistes, o que no posen límits al dret a decidir, o que no s’amaguen de votar “sí” a la independència (ERC, SI i CIU), sumen 1.518.253 vots (el 48,75%), amb 76 diputats (per sobre de la majoria absoluta que és de 68). I els partits que no es reconeixen com a sobiranistes (PSC, PP, ICV i CS) sumen 1.290.192 vots (el 41,44%) amb 59 diputats. Però tots sabem que hi han diputats socialistes que s’han manifestat públicament independentistes encara que el seu partit no ho avali. Com és cert també que dins de CIU hi han diputats d’Unió Democràtica independentistes. D’altra banda, una dada significativa és la que resulta de l’enquesta efectuada per la revista “El Temps” (n.1.384 de 21.12.2010), segons la qual, amb noms i fotos incloses, 58 diputades i diputats de l’actual Parlament dels partits CDC, UDC, ERC, ICV i SI es declaren obertament independentistes.

Les xifres anteriorment citades sobre resultats electorals i consultes sobiranistes (i l’enquesta recent que xifra en el 34% els catalans que es declaren independentistes) apunten a una evolució de l’electorat cap a un considerable increment de les aspiracions dels catalans per arribar a constituir-nos en Estat independent i sobirà. Però de fet, i malgrat aquest progrés, és evident que només amb un referèndum podríem saber on som, amb possibles sorpreses incloses (en més o en menys) sobre la voluntat efectiva dels catalans al respecte.

Cal que ens preguntem i resolguem quins són els grans impediments que poden frenar els “sí” dels catalans a la independència, com són sobretot: la viabilitat econòmica d’un Estat català independent d’Espanya (objecte ja de diversos estudis disponibles i acreditats), i els aspectes i procediments jurídics per a que Catalunya sigui reconeguda internacionalment sense traumes com Estat independent dins de la Unió Europea. Però també cal considerar, per avançar cap a l’objectiu final, aquells elements negatius que depenen exclusivament de nosaltres i que analistes interns i observadors externs han formulat. Destaca el del bilbaí Miguel de Unamuno, filòsof doblat de psicòleg que deixà escrit: “los catalanes cuidan más del escudo que de la espada. Y esto revela en el fondo, lo mismo que la vanidad (que no es orgullo), una muy vacilante, muy apagada, muy insegura fe en sí mismos”.

És un fet que altres pobles d’Europa amb menys recursos, menys història com a nació, menys riquesa institucional i cultural multisecular han accedit a la seva independència política des del segle XIX fins ara. Si Jaume Vicens Vives reconeixia que “el mòbil primari dels catalans és la voluntat de ser”, calen veus que col•laborin a enfortir aquella “fe en nosaltres mateixos” que Unamuno ens negava, potser amb bona part de raó.
Imprimir Enviar notícia
La TafaneraRemoumeIndependènciaTechnoratiCatosferaDeliciousMeneameWikoGoogleDiggYahooFurlRedditFresqui
9Veure i/o afegir comentaris
Jaume:Els catalans som independentistes, i els polítics de CIU, + PSC l...
Comentaris (9 en total)
Jaume
24/04/2011 22:01
Els catalans som independentistes, i els polítics de CIU, + PSC la llosa espanyolista que ens empresona ecaixonats dins Espanya
atlasac
19/04/2011 11:31
EL MES GRAN DE TOTS LA IGNORANCIA, la gent NO pot votar una cosa que desconeix, si ningú li diu és per a deixar d´èsser ESCLAUS, per a trencar les cadenes, per NO tenir que fer sempre el que els d´allà volen, per a que NO ens diguen sempre NOOOOO!!, per....estaria dies posant per......
atlasac
19/04/2011 11:14
Fora dels TIRANS INVASORS i dels BOTIFLERS=TRAIDORS, i els metimfotis-m´hi, la resta (fora tanbé dels enxufats) seur, segur, que TOTS votarien INDEPENDENCIA, SI, algú els fes memoria DE TOT EL QUE PATIM, que comj és un mal crònic, ja ni li fanj cas.... però per favor que algú els assabenten de que NO VOTEN ALS NEGRERS SIIII, NEGRERS= Partits Polítics que almenys en una gran part de València son més facistes que en temps de franco, i més envalentonats!! i clar analfabets!!.
antoni
19/04/2011 08:39
Por, ignorància, mandra, etc... De que i/o de qui?. "El dia que la majoria de catalans ens treguem de sobre la por, la ignorància , la "bona fe" i la mandra serem, de veritat, independents.". Algú s'ha pres la... molestia(?) (si es que algú te els coneixements suficients) de explicar com s'ha d'articular tot això?. Es molt facil criticar, pero... no es tan facil ser constructius i articular un assumpte tant delicat com esdevenir independents. Als votants s'ens demana no tenir por, ingnoráncia, mandra, etc... I jo pregunto..., de que... de qui?. Jo he votat si a la independencia. Però es que jo, a la meva edat, situació social i miserable situació económica, ja no tinc por de perdre res... per que... res puc perdre (la meva dignitat me la guardo per a mi). Peró i els qui no estan en la meva situació? (que afortunadament, deuen ser, la majoría); que poden perdre?; de quina ignorància pateixen?; i quina mandra?. Fins que algú no expliqui tot aixó no hi haurà mes gent independent. El problema es que cap polític s'ho ha pres seriosament. Penso que per falta de coneixements técnics (burocràtics, administratius, económics, socials, etc...). Tos els que ací critiqueu a certs partits polítics, mes valdria que posessiu el vostre granet de sorra i fossiu mes constructius... explicant les pors, les ignoráncies, les mandres... A jaume Vicens Vives, si pogués, li diria...; una, nova, característica, ha assolit últimament a certs "catalans": la falta de visió positiva. Dit en termes coloquials(?): el "pasotisme"... Però... no oblidem que hi hà "pasotisme" per que... la gent te por..., ignorància..., mandra... El diccionari diu: Por: 1) Sensació provocada per la percepció d'un perill, real o imaginari. 2) Emoció derivada de l'aversió natural al risc, a l'amenaça, o al desconeixement de l'avenir. El día que algú es preocupi, de veritat, a aclarir aquests temors... Aquell día... serem indepenedents... Mentrestant... "ajo, agua, y resina"
Santi Vidal
18/04/2011 22:35
Han votat "sí" 885.000 catalans, però no tots els catalans han pogut votar: uns 400 municipis no han fet la consulta. Queda molta feina per fer, però tenim pressa.
Acollonits
18/04/2011 18:02
El català per sobre de tot és cagat. A les consultes vota independència, però després vota CiU. Fins que això no canviï no serem independents.
rafa
18/04/2011 18:02
Tal vegada la pregunta s'hauria de fer diiferent. Perquè no som independentistes els catalans? Vull dir, una gran majoria dels catalans. Per por, per ignorància, per bona fe, per mandra. Por dels tancs (ara no de la Brunete), de perdre clients ¡¡¡, de què farem sols. Ignorància de la nostra història, de la nostra llengua,de la nostra cultura, de la nostra capacitat de governar-nos. Per la bona fe de creure que els i ens interessava l'encaix amb Espanya. Mandra de pensar, d'unir-nos, de seguir fent les coses ben fetes a la nostra manera,sense dependre d'una forma de veure el món i d''administrar-nos que no és el nostre taranna. El dia que la majoria de catalans ens treguem de sobre la por, la ignorància , la "bona fe" i la mandra serem, de veritat, independents.
Joan Alcaraz
18/04/2011 13:54
Jo crec que hi ha, cada cop més, catalans independentistes. Fins i tot n'hi ha força que no ho eren fins fa poc temps... Altra cosa és que la poca convicció, la inèrcia, el càlcul o fins i tot la por -encara- no continuïn tenallant-nos. Que em penso que sí. I en el marc d'un espai europeu i un món global que són també, avui dia, molt contradictoris.
Tomppa
18/04/2011 11:36
Catalans són independentistes en sentit que sentint diferent que persona a castellà. Sempre ha estat això però no tothom que viu a Catalunya ( meitat ? ) són catalans en sentit que no tenen català com llengua propi i gran part d'ells no importa el català o catalunya ( encara ? ).
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida