Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 17 de Maig de 2013
Opinió
Opinió.
26/05/2011
INDEPENDENTISME SILENT
"L'última dècada ha vist néixer una gran minoria silenciosa independentista, que duu tota la força necessària per convertir-se en majoria"
Montserrat Tura constatava ahir, en una entrevista amb en Basté a RAC1, el que ella qualificava, si no m'erro, de la paradoxa que l'independentisme hagi semblat, en els últims anys, una opció política puixant, i que en canvi, a l'hora de la veritat (que és la de les urnes), aquesta expectativa es desinfli sense remei. Ho deia a la vista de la patacada (em sembla que ella parlava, directament, d'ensorrada) d'Esquerra a les municipals de diumenge passat.

Es tracta d'una confusió interessada, que aquests dies s'escolta i es llegeix sovint per aquí i per allà. Però cal puntualitzar que, aquí, l'únic que s'ha desinflat és Esquerra, que —com deia David Miró en un article recent— ha protagonitzat, entre 2003 i 2011, una de les trajectòries polítiques més vertiginoses i dignes d'estudi i reflexió que es coneguin entre partits amb un cert grau d'implantació en una democràcies occidentals. S'ha desinflat Esquerra, doncs, però no l'independentisme, que, pesi a qui pesi, segueix fent la seva taca d'oli que de cada dia impregna més racons del teixit de la vida política catalana. Què voten els independentistes, doncs? Doncs, a banda dels que voten Esquerra (que també n'hi ha encara, i és desitjable que en el futur en tornin a ser molts més, si és que en aquest partit es fan les coses amb una mica més d'encert), tenim els que han votat les CUP (que han fet el seu sorpasso particular, en detriment de la mateixa Esquerra i de SI), els que no han votat (pocs) i, last but not least, els que han votat CiU. Ja sabem que el vot independentista de CiU és molt difícil de quantificar, però hi ha motius per pensar que no és precisament escàs, i que ha contribuït significativament a la configuració de l'hegemonia de què actualment gaudeix el partit d'Artur Mas. Tura deia que, aleshores, aquests independentistes que ja no voten Esquerra (ni altres opcions més radicals) sinó que voten CiU són independentistes que s'han moderat, gairebé com si ja no fossin independentistes. Però sí que ho són. Potser estan acollonits per la crisi i l'atur, han arribat a la conclusió que la proclamació de l'Estat català no és la primera prioritat, i han votat a la recerca d'estabilitat i ordre, que és el que acostumen a vendre els partits de centredreta com CiU. Potser s'han fet l'ànim que la independència necessita temps, i seguint una tendència consuetudinària, s'han resignat a postergar-la una vegada més. Però al mateix temps ja saben, i aquesta és la gran diferència respecte de deu anys enrere, que la independència no tan sols és un camí possible, sinó segurament inevitable. I perfectament transitable, ni que sigui havent de suportar la bel•licositat hispànica.

En resum, l'última dècada ha vist néixer una gran minoria silenciosa independentista, que duu tota la força necessària per convertir-se en majoria. Silenciosa, però majoria. És la que va rompre l'any passat el seu silenci habitual amb la manifestació del 10-J (d'acord, no ens hem d'arrepenjar, nostàlgics, del 10-J, però sobretot no l'hem d'oblidar). Potser, per acabar de créixer i mostrar tot el seu abast, només necessita dues coses: un darrer estímul, que perfectament li pot arribar amb un nou govern espanyol del PP (sobretot, si és per majoria absoluta) i una canalització política adequada. Ara com ara no la té, i per aquí ens plora la criatura.
(11 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
26/05/2011 20:14
Què per tenir Estat no ser la primera prioritat?, què per estabilitat i ordre?, què pels votants de CiU que s'han moderat?, què per no haver-hi més destrosses?, què per la presència de CUP?, què per canalitzar una política adequada vers la independència', què .. , no fumem!, ço és, ha estat per quelcom més senzill, senzillíssim .. ' por ' a la suma dels partits baliga-balaga i fraudulents d'allò més dient-se d'esquerres ( excepció feta d'algun detall en l'ordre individual) quan són simples practicants de catarsis de ses més que brivallades excusant-se amb els de l'exterior a costa del patiment laboral, econòmic i de seguretat dels de l'interior! PD: això no anul·la detalls presos pro Catalunya .. però pocs, poquíssims de la mà de partits castellans broixos/ pelats autoanomenats espanyols! Nota: si us plau!, anem's-en!, què pintem a lloc on no se'ns desitja cap bé? Anotació al marge: estic molt fart de primitius/ neandertals i maquiavel·lisme fora mida !.. no podem perdre més nivell defensant-nos de tanta gentalla!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Susi Pi
26/05/2011 19:22
Convé que ERC es reorganitzi, amb líders potents que treballin pel país i no pels seus interessos. I una gran coalició ERC-CIU-RCAT-SI-CUP e tutti quanti per a les generals. Hem de superar la divisió que ens afebleix. Tots junts faríem "tremolar l'enemic en veient la nostra ensenya".
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
ferran
26/05/2011 16:51
Sis-plau, us heu equivocat de nom en el comentari de les 14:38...Es meu.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep
26/05/2011 15:59
Quan pugui votar independència ja ho faré, si aquesta ha d'arribar a través de les urnes; però l'impuls higiènic de desplaçar el PSC de l'Ajuntament de Barcelona em va fer votar CiU confiant que aquest era el camí més dret per aconseguir-ho, i no votar altres que parlaven sobre tot d'independència. Bé o malament així ho vaig fer.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan de l'Os
26/05/2011 14:53
Algú ho havia de dir!!!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
26/05/2011 14:38
No cal donar-li gaires voltes Sebastià, esta claríssim...Davant d'un tripartit practicant el capitalisme més salvatge de la historia de Catalunya (A mi no em valen les polítiques assistencials que han predicat els d'esquerra, per justificar un model econòmic que ens porta cap el desastre) la divisió independentista era inexorable...Més d'una tercera part dels vots de CiU son vots prestats pels independentistes com una mena de vot útil, i la resta s'han anat a les escombraries de la divisió.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
pasbort
26/05/2011 12:13
l´INDIGNACIO deuria d´anar contra SI MATEIX -(necessitem FORÇOSAMENT un pastor? -per favor digueu-m´hi que NO!! però que devem de pensar si el "billet de MIL EUROS (si es que hi han) el preferim cremar que aprofitar-lo individualment (AI mare, si ningú m´antendrà) una papereta en blanc no es com un BILLET DE MIL EUROS ESBORRAT?--Mira ESPARVER deries d´acostumbrar-t´hi a dir Psoe perque JO em sento ofés cada vegada que dius SOCIALISME, jo no ho dic això jo sempre dic SOCIOLISTO ...per als altres.---LES PASSES PUTES?---Però tú que vols, després de donar als NEGRERS i BOTXINS el teu XEC=VOT en blanc anaves a nadar entre billets de mil? per culpa meva, segur que NO!!! i per la vostra?....NOOOO....ens estan MATANT tant ECONOMICAMENT com CULTURAL-MENT ----primero el CASTELLANO i....después ya veremos.....BRAVO!!! (un INDIGNAT que no ha estat en cap Plaça)
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antoni
26/05/2011 11:21
Hi falta una tercera "cosa": Un líder i un equip de sigui capaç de portar-ho a terme sense dilacions, dubtes, etc... Hi haurà només una única oportunitat
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jordi
26/05/2011 10:19
Esquerra tornarà a fer-la dringar per una victòria del PP a les eleccions legislatives tal i com ja ho va fer la vigília de les eleccions del 14-M de 2004. Maleïts trens. Saben que és el seu major agent electoral. No obstant, aquest cop, els agafa havent perdut la virginat i amb un lideratge i un capital humà per construir. No és el mateix ser diputat, ni que sigui de l'oposició, que alcalde d'una vila de les rodalies de Barcelona a l'hora de liderar una opció política amb voluntat majoritària. I haver estat al Govern no et permet dir segons què, o sí, però amb escassa credibilitat.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Identitat
26/05/2011 09:59
Per identitat, sentiment i economia el poble català no vol mes autonomía.Per que Catalunya recuperi la dignitat, necessitem el propi Estat.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
gr
26/05/2011 05:11
El 9 de juliol s'està preparant una nova sortida al carrer per reclamar la independència. https://www.facebook.com/home.php#!/event.php?eid=217094981653646
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
98 %
1 %
1 %
291 vots
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida