vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
98 %
1 %
1 %
386 vots
cati: El Ferran de sempre, tant anti el president Mas. Doncs s...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
17/06/2011
00:00  h.
Penjant d'un fil
DUES CRISIS ECONÒMIQUES
"No crec que les mesures d’austeritat, necessàries fiscalment, puguin resoldre els problemes de fons de l’economia espanyola"
A Espanya hi ha, com a mínim, dues crisis econòmiques: una de conjuntural, l’altra estructural. D’això, però, se’n parla poc, per motius polítics. El govern del PSOE prefereix no parlar de la crisi estructural perquè acabaria pintant un horitzó electoral més negre del que ja té: al govern Zapatero-Rubalcaba li interessa subratllar les coses comunes amb altres països i no les específiques d’Espanya. Al PP tampoc en parla per dos motius: primer, perquè va ser còmplice o fins i tot autor de la majoria de les mesures que van aguditzar el component estructural de la crisi; segon, perquè encara pensa que la crisi és simplement una qüestió de confiança social i que, quan arribi a governar, els actors econòmics es posaran a treballar per art de màgia i la crisi s’acabarà. I al govern català, que n’hauria de parlar més, i que amb prou feines pot passar uns pressupostos escanyolits, no té els instruments reals per combatre-les: per aconseguir-los haiuria de plantar cara a l’Estat i no hi ha cap prova que això ho vulguin fer.

Tenir una crisi estructural vol dir tenir una crisi que va més enllà d’un cicle de baix creixement d’uns pocs anys que han patit el nord d’Europa i els Estats Units. Una crisi estructural vol dir que el model productiu espanyol està esgotat, amb uns estocs de producció que no pot col.locar enlloc. Encara que sembli paradoxal, en l’època de les vaques grasses que es va acabar l’any 2007, Espanya ja patia una crisi estructural incipient. L’únic que ha passat ara és que aquesta crisi ha sortit a la llum de manera desvergonyida.

Aquesta crisi estructural té tres components. Primer, l’economia espanyola es basa en sectors poc productius (i, de fet, amb una productivitat decreixent). El motor de creació de treball a l’Estat espanyol va ser, com ja vaig escriure fa unes setmanes, la construcció. Una forma de mesurar la producció d’un sector és mirar el seu valor afegit per persona empleada. El valor afegit, com diu el seu nom, és el valor que una empresa o sector afegeix al producte final durant el procés de producció. El valor afegit es calcula restant el valor dels productes utilitzats per produir un bé o un servei X del valor de mercat final del bé o servei X. A la construcció, el valor afegit per persona a Espanya va ser d’uns 31.000 euros al 1991. Aquestes xifres són ridícules. Comparem-les amb un sector amb més tecnologia i capital humà millor: al sector químic espanyol el valor afegit per persona va ser el doble o uns 60.000 euros l’any 1991. La productivitat del sector de la construcció no solament va ser baixa: de fet, va caure fins arribar als 28.000 euros (euros constants, o sigui, control.lant per inflació) l’any 2008.

Segon, fins i tot als sectors d’alt valor afegit, la indústria espanyola és de segon ordre. Al sector químic, el valor afegit per persona va de ser de 62.000 euros l’any 2008. A Alemanya, el mateix sectot tenia un valor afegit per persona de 115.000 euros. A França de 174.000 euros. Als Estats Units, de 209.000 euros. O, al sector automobilístic: 39.000 euros a Espanya; 71.000 a Alemanya; 77.000 a França; i 109.000 als Estats Units. Fins i tot al sector de la construcció, Alemanya ho fa millor que Espanya: 33.000 euros contra els 28.000 a Espanya l’any 2008.

Tercer, els sectors de valor afegit alt a Espanya, i n’hi ha un parell, són “curiosos”. El sector de les grans companyies elèctriques, de provisió d’energia, etc. espanyoles va tenir un valor afegit per treballador de 174.000 euros – contra els 149.000 euros alemanys i els 130.000 a França. Tenint en compte el valor afegit baix dels altres sectors industrials espanyols, l’única explicació sembla ser que a Espanya hi ha un sistema de monopolis o quasi-monopolis que distorsiona el sector elèctric i energètic – una explicació alternativa és que aquestes empreses tenen una grandària que permet obtenir economies d’escala. El segon gran sector que funciona prou bé (massa bé?) és el financer. El seu valor afegit per persona a Espanya va ser de 121.000 euros l’any 2008. A França fou de 100.000 euros. I a Alemanya de 65.000 euros! L’únic país amb un sector financer més brillant va ser els Estats Units, amb 165.000 euros per treballador. Ara bé, els Estats Units tenen un sector bursàtil extraordinari i han estat al capdavant en la creació de nous instruments financers. Com pot ser que Espanya tingui un valor afegit tan alt al sector financer? La meva explicació és que té uns passius completament sobrevalorats (i lligats al sector de la construcció).

En una paraula, no n’hi ha prou amb parlar de crisi conjuntural. I, francament, no crec que les mesures d’austeritat, necessàries des d’un punt de vista estrictament fiscal (fa temps que he criticat en aquesta columna el keynesianisme de les administracions Obama i Zapatero), puguin resoldre els problemes de fons de l’economia espanyola. Cal un canvi productiu a més llarg termini. En parlo en el proper article.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
10Veure i/o afegir comentaris
JK:Espanya és un país fallit des del punt de vista de l'ortodoxia finan...
Comentaris (10 en total)
JK
18/06/2011 01:56
Espanya és un país fallit des del punt de vista de l'ortodoxia financera. Con diu en Carles Boix subsisteixen 2 crisis, l'estructural molt més greu i que ha estat negada. Recordem en Zapatero quan davant d'empresaris de Singapore deia que "la economía española es un poderoso trasatlantico", i no continuo.... El problema ve de la primera crisi de l'any 1992, quan se surt de la mateixa posantlliberalitzant el sol i creant les bases d'una bombolla immobiliaria. Que es fomenti i es tracti d'aprofitar un sector productiu com la construcción en aquells moments no és problemàtic; el problema ve quan els mateixos governs se cegant pensant que això durarà sempre, en comptes de destinar recursos en l'època de bonança per canviar el teixit productiu. Ara tenint per anys i necessitarem més que un miracle.
En dues paraules
17/06/2011 23:48
El ferran és el "trollet" del Narcís?. Lògic, l'extrema dreta i l'extrema esquerra espanyola es toquen pels extrems.
Narcís
17/06/2011 23:32
ferran, millor explicat per tu tot el maremàgnum econòmic d'aquest fumut i forçat estat .. ningú! PD: d'aquest arxiconegut ' trollet ' .. ni cas ( massa en sap tothom de sos cops amagats!)! Nota: verament no sé pas a sou de qui està .. és grotesc! Anotació al marge: llàstima que ningú posi el dit a la llaga de tot el que hi relates, ço és, on són els polítics així assessors licenciats, postgraduats, màsters, catedràtics, doctors i altres d'origen ' business schools ' varis .. que no tan sols no deien res aleshores, que, damunt, es permetien dir d'allò més lleig al ciutadà mil del carrer?
Narcís
17/06/2011 22:59
Només dir en dues paraules:a hores d'ara no sabem que és un bon polític?..estem ben llestos atès que de titulats incompetents/ineptes/ineficaços/ineficients en som plens d'allò més !Així del Mas també sense comentaris fins i tot copiant-s'hi 'dites' tant de pura dreta com d'ignorants inclusivament potser ambdós espargits de malesa i no diguem-ne res d'incoherències !PD:exemples a dojo! ,com dir-ne :1.hi mancava mà d'obra perquè els necessitats d'ací amb penúries de por no..volien de treballar-hi!2.venien a omplir llocs de difícil ocupació per luxe d'aquells..i n'arriben milions!3.després va dient( o no ho nega )estigué treballant a feines fumudes de 6 matí a 12 nit i..no té res a dir de lleis que compatibilitzen un grapat d'ingressos públics de por que paga el darrer de la cua?així doncs parleu-me de consciència/'dretura'/camàndules!Nota:això de banda..n'estic d'acord que ser normal no n'és pas un son mèrit com ser un privilegiat no n'és pas un son demèrit!
ferran
17/06/2011 22:23
(Pel llest de les 19:47) Llàstima que un digital d'una qualitat contrastada com aquest pugui ser embrutat per gent sense arguments i que nomes sap insultar...Quan estem sota un capitalisme d'escala planetària amb eines d'una sofisticació extrema, sembla mentida que encara hi hagi ingenus armats amb el manual socialista del segle passat...Aquest tio, encara no s'ha assabentat de que no existeix la burgesia ni amb prou feines la classe mitjana que està en vies d'extinció...Aquest tio encara no sap que les grans fortunes i els grans monopolis estatals (disfressats d'empreses privades) estan fora del control dels governs i que l'estat nomes pot treure els diners dels treballadors, del petit empresariat i de la cada vegada més escassa classe mitjana...Xato, mentre estiguem sota el colonialisme Espanyol, si vols fer la revolució, hauràs d'anar al palau d'hivern que esta a Madrid, aquí no trobaràs ni un duro.
Jordi Corroní
17/06/2011 19:47
Manifestació davant de quina delegació del PPciu, ferran-submarí de Conveniència i Unificació amb Escanya, la de l'Ajuntament respectiu, el Consell Comarcal, la Diputació o la Província?... Il.lumina'ns amb la teva subnormal barreja de revolucionari àcrata de la dreta espanyola regionalista.
ferran
17/06/2011 18:43
Rato/Montoro de la primera època del Aznar, van modificar lleis fiscals/financeres/urbanístiques que en la practica legalitzaven la corrupció basada en la especulació del totxo i blanqueig de diners...Més tard amb els socialistes en el poder, la festa va continuar corregida i augmentada. Aquest model, nomes va ser possible per la practica legalització dels traficants d'il·legals que subministraven milions de persones de tots els continents, com una ma d'obra barata imprescindible perquè el model funciones...Aquests astronòmics beneficis que han estat generats fonamentalment per les colònies de Castella: Illes/València/Principat més els fons Europeus, han estat utilitzats per engreixar les autonomies subvencionades i crear un monstre absolutament ineficient com és Madrid, ple d'una casta funcionarial que per subsistir necessita vampiritzar els països Catalans de manera indefinida. Avui, com han esclatat totes les bombolles basades en l'especulació, l'estat ha quedat com el rei d'aquell conte, despullat...Davant d'una Catalunya que pateix un tracte colonial i que els recursos que genera s'en van per engreixar l'estat i autonomies subvencionades, em pregunto, com és que els indignats no es manifesten davant de qualsevol de la delegacions del govern central?
Suís
17/06/2011 14:03
Com sempre, dades i claredat. Inapel.lable.
Guerau
17/06/2011 09:19
Espanya no està en crisi, Espanya viu la seva realitat, quan ha sigut un país productiu? Sempre ha viscut a base de robar i expoliar altres pobles, no és res nou, sempre ha viscut molt per sobre les seves possibilitats, mai a treballat. Espanya no en té per 4 o 5 anys, Espanya en té per una llarga temporada, no m'atreveixo a dir ni quants anys, però molts, perquè no es tracta de recuperar-se, es tracta de canviar la mentalitat de la gent i posar-se a treballar, i tal com estan demostrant no en tenen cap ganes, volen continuar vivint de conte a costa nostra, no han treballat mai i ho faran ara.
asp
17/06/2011 08:25
Molt gran, Prof Boix. Pq ningu no parla aqui d'aquestes dades??
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida