Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 17 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Quim Torra
21/07/2011
Dos Oriols i una responsabilitat
"Si el senyor Oriol Pujol i el senyor Oriol Junqueras volen el mateix -la independència-, per què no s'haurien de posar d'acord?"
Per primera vegada en molts anys es dóna al nostre país la possibilitat de refer la trencadissa entre els dos partits nacionalistes més importants: Convergència i Esquerra Republicana.

La dècada del menyspreu mutu va arrencar l'any 2000 quan l'aleshores president Pujol rebutjà l'oferta de pacte que proposava ERC per a no lligar el país a la sort de l'aliança amb el PP, i va continuar el 2003 quan, segons paraules del propi Carod-Rovira, el tripartit es va planificar amb l'objectiu de destruir Convergència. Des d'aleshores, un teló d'acer ha caigut entre convergents i republicans.

Però murs més gruixuts han anat a terra. Em sembla que és el moment de plantejar-nos si no és hora ja d'agafar el pic i la pala i, començar a fer miques un dels taps que ens impedeixen avançar. Però per poder-ho fer, en aquesta operació seran peces claus dos polítics que representen una nova generació: Oriol Pujol i Oriol Junqueras.

Juraria que Oriol Pujol hauria de sentir-se a gust amb algú que predica el liberalisme polític, la solcialdemocràcia econòmica controlada i el retorn als valors republicans. Tampoc no tinc cap dubte que Oriol Junqueras no pot deixar de reconèixer el sobiranisme explícit de l'actual president del grup parlamentari de CiU i secretari general adjunt de Convergència que l'ha portat a votar sí en el referèndum per a la independència.

Insisteixo, una de les més urgents necessitats és recompondre els mil bocins esquinçats del preciós gerro de la fraternitat catalanista. No podem passar-nos una altra dècada de guerra civil. Algú que ha votat Sí a la independència no pot ser mai adversari polític d'un altre que ha votat Sí a la independència. El camí dels qui volem la llibertat de Catalunya, per més estacions intermitges que alguns necessitin, el podem fer junts en molts trajectes.

Si el senyor Oriol Pujol i el senyor Oriol Junqueras volen el mateix -la independència-, per què no s'haurien de posar d'acord? Per què a un nacionalista català li costa tant pactar amb un altre nacionalista català? Per què CiU i ERC busquen, en el poder, aliances amb altres partits sucursalistes? Ho lamento, em nego a resignar-me que el PP o el PSC siguin socis acceptables, no puc compartir viatge, ni en òmnibus ni en patinet, amb els qui passen el ribot sobre les nostres lleis i l'ambició d'un futur nacional ple. Però, esclar, em cal que Esquerra faci tot el possible i més per arribar a acords amb Convergència.

L'entranyable col•laboració entre nacionalistes de tots colors en els referèndums dels ajuntaments catalans o el magnífic exemple de treball solidari entre els eurodiputats Ramon Tremosa i Oriol Junqueras -i també Raül Romeva-, són ja uns precedents clars, brillants, indiscutibles, que haurien de facilitar aquest nou diàleg nacionalista. Com a mínim, seguint el lema d'Òmnium, hauríem de ser capaços de lligar amb xarxes indestructibles tres grans àrees mínimes: llengua – cultura – país (i per país entenc, en aquest cas, infraestructures, concert fiscal i dret a l'autodeterminació).

Sense Convergència no hi ha independència. Però sense ERC ni els altres partits independentistes, tampoc. En canvi, amb el PP i PSC només hi ha més desert provincià. Cal donar forma a la centralitat que l'independentisme ocupa en el catalanisme, que ha condemnat als autonomistes a la marginalitat i als extrems. Aquesta és l'enorme responsabilitat dels dos Oriols: tenyir de complicitats un camí que, per arribar al capdamunt, hem de fer junts.

PS. Per cert, la tortuga de l'Ateneu em prega els desitgi molt bon estiu, cosa que faig amb molt de gust.
Quim Torra
Quim Torra Advocat i editor. Ha treballat durant 20 anys a l’empresa privada, dos dels quals a Winterthur (Suïssa). És autor de: Ganivetades Suïsses (2007) i Periodisme? Permetin! La vida i els articles d’Eugeni Xammar (2008). I ha editat l´epistolari de Pau Casals i Josep Trueta. Ha guanyat el Premi Carles Rahola d´assaig 2009.
Seguir l'autor
@quimtorra https://www.facebook.com/quim.pla http://www.acontravent.cat
(13 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
cronometrador
21/07/2011 19:23
També tenim un Uriel que va molt per davant dels dos Oriols Cargols.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
lliga regionalista
21/07/2011 19:11
Tenim dos ORIOLS, però UN d'ells es un ORIOL UNIONISTA CONVERGENT amb ESPANYA. Es diu Oriol PUJOL i FERRUSOLA fils del seu pare i de la seva mare, també com ell, unionistes convergents amb Espanya de tota la vida i hereus polítics del unionista CAMBÒ, que va ser el PARE DE TOTS ELS UNIONISTES CONVERGENTS amb ESPANYA d'avui i sempre.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
21/07/2011 18:43
De debò CiU de manera crua i neta se'n dirà independentista algun cop .. així tot allò que implica agafant el bou per les banyes? o la por a perdre vots d'anihiladors/ espanyols .. per sempre la tindran aturada, jugant a dues bandes àdhuc en pro de nostres botxins? PD: tant se me'n fum!, car SI escombrarà totes aquelles iniciatives de partits- mitges tintes! Nota: no podem seguir més amb espanyols que ens comparen amb comarques o regions seves .. quan som del tot diferents ( i no diguem-ne com PIB àdhuc població)! Anotació al marge: què nassos hi fumem a un estat on ni se'ns vol, ens obliguen a ser-hi i no deixa anar-nos-en? .. patir fins morir!, i de cap de les maneres mai per mai un català ha de tolerar per més temps aquest ' suplici '!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Felip
21/07/2011 17:11
No ma agreda cap dels dos o sento no als votare mai
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Albert
21/07/2011 15:44
amén.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Albert Vila
21/07/2011 13:58
Totalment d'acord, tot i que la personalització en els dos Oriols pot ser efectista, però correm el risc de deixar de banda tanta i tanta gent vàlida que hi ha a ambdues bandes de la muralla.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
21/07/2011 13:16
d'acord
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
adrià
21/07/2011 13:00
Per molt desitjable que sigui pel votant nostàlgic i il·lus de CiU, això que planteges, Quim, no esdevindrà. Pronostico que una nova força política pendrà el relleu de Pujol i Carod-Rovira en positiu. Perquè tant l'un com l'altre van acomplir una part del trajecte de l'alliberament Nacional els efectes colaterals del qual eren l'autodestrucció. Acceptem-ho, deixem la nostàlgia de banda, i apostem per la via ràpida i directa. Ens estalviarem molts tràmits feixucs que probablement no reeixiran. No cal que furguem més en les ferides. http://www.naciodigital.cat/opinionacional/noticiaON/1596/filla/cdc/erc
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Ramon
21/07/2011 12:58
Felicitats per l'escrit. Molt encertat. Crec que això és precisament el que necessita Catalunya i estic esperançat que els dos Oriols poden encetar aquests camí. Tant de bo!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Que innocent!
21/07/2011 12:50
Coi, que fàcil. Cap dels dos Oriols vol de veritat la independència, per això mai es posaran d´acord. Si es posessin d´acord aleshores no tindrien excusa i s´haurien d´abocar a un conflicte amb l´estat espanyol que no desitgen, instal.lats comodament en les prebendes de l´administració de l´autonomisme.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
camila
21/07/2011 10:59
I, potser, tant de bo t'escolti fins i tot el diable.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Primer Catalunya
21/07/2011 10:22
Tots el nacionalistes catalans haurien de posar en primer lloc Catalunya,es a dir, sumar fins arribar a l'objectiu sobirá. Desprès votarem els partits catalans de dreta, centre i esquerra com en qualsevol Estat democràtic europeu
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Un altre Oriol
21/07/2011 10:13
Déu t'escolti.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
98 %
1 %
1 %
343 vots
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida