vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
97 %
2 %
1 %
397 vots
Martí: Ferran: Aqueta cati del PPciu que canvia tot sovins de ...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
24/09/2011
Pas a pas

"¿Donde dije digo, digo diego?"

“Alguns, mancats de perspectiva, sembla que no comprenguin que el camí cap a la independència es juga per etapes”

“Quisiera haber ayudado a comprender que Cataluña es una realidad que viene de lejos, que se ha ido forjando gracias al esfuerzo de mucha gante, que se ha ido forjando a través de su propia interiorización, però también a través de una confrontación dialéctica y de una colaboración con el resto de pueblos de España. Y este hecho aparece, o reaparece, animado de una gran ilusión. De la gran ilusión de ser catalan, y de poder ser constructiva y eficazmente español”. Jordi Pujol (30 de novembre de 1981, Cercle Català de Madrid)
 

“Durant quaranta o cinquanta anys he procurat convèncer els catalans que no creien en la possibilitat d’una Catalunya amb el reconeixement, la garantia i la capacitat de projecte que ens calen en el marc espanyol. Ara aquests arguments no els tinc. Ara només tinc el de la molt gran dificultat d’assolir la independència. Molt gran. És veritat que han passat i passen coses al Món que eren tan difícils com ho pugui ser la independència de Catalunya. També és veritat que, si la idea d’Espanya que ara preval es consolida, l’alternativa està entre la independència i el gradual esborrament de la catalanitat i de Catalunya” Jordi Pujol (29 de març del 2011, Universitat Pompeu Fabra)
 

Entre aquests dos paràgrafs hi ha més de 30 anys d'història, de canvis i de transformacions. El personatge és el mateix, però l'escenari ha canviat radicalment. El Pujol que abans practicava la pedagogia de l'encaix, ara va fent “bolos” per Catalunya predicant que ja no té arguments per negar-se a la independència. Aquest canvi d'opinió sembla que alguns els molesti. Els inquieta i els descol·loca. Voldrien que Pujol continués defensant la mateixa postura d'abans, com si no hagués passat res. Suposo que d'aquesta manera podrien continuar linxant el personatge. Ara bé, els mateixos que critiquen aquest gir sobiranista també li retreuen els pactes amb populars i socialistes, la pedagogia envers Espanya i que no plantegés una confrontació demolidora al Congrés espanyol. Alguns, mancats de perspectiva, sembla que no comprenguin que el camí cap a la independència es juga per etapes. És una cursa de fons on la resistència és indispensable. Al capdavall és un procés de sedimentació. Sense Tv3 o la immersió lingüística –per posar només dos exemples assolits durant els governs de Pujol- no seríem on som ara. Però també era necessari el fracàs clamorós de l'Estatut per arribar fins aquí. També s'havia de dinamitar la teoria que afirmava que amb un govern socialista a la Generalitat i a la Moncloa s'acabaria “el problema català”.
 

Oriana Fallaci –com ens va recordar el president Pujol aquest dimecres- va escriure que no hi ha res més reaccionari que veure com el món que t’envolta canvia mentre tu continues pensant igual que abans. Doncs bé, el canvi d'opinió de Pujol –com el de molta altra gent- ha estat el resultat d'un procés. El del president, però, té un afegit que no tenen molts d'altres: ha hagut d'assumir el fracàs d'un model que, durant molts anys, ell havia liderat. No és gens fàcil reconèixer això als 81 anys. És necessita valentia i coratge. Pujol,diferència d'altres, ha admès que els temps han canviat i que, per tant, s'han de plantejar nous horitzons. Tant de bo alguns federalistes, socialistes, ecosocialistes i altermundistes tinguessin la valentia del president Pujol i admetessin el seu fracàs. 

Comentaris (7 en total)
Eduard
26/09/2011 02:39
Per a no ser "reaccionari", es a dir "per a no veure com el mon que t'envolta canvia mentre tu segueixes pensant igual que abans" hi ha una formula molt segura, que es la que els espanyols en diuen "chaqueteo". Es la que arreu del mon s'anomena "fer politica", "ser politic" i, es clar, viure'n d'aixo...
Au,va
25/09/2011 11:55
A aquest pas el Pujol reconeixerà que està a favor de la independència quan es cel.lebri el desè aniversari de la Catalunya independent.
Narcís
24/09/2011 19:13
A) per què ' títol en castellà ' àdhuc primer paràgraf, per ventura mitjans castellans tenen cap deferència vers el català quan, a hores d'ara, els hi sap greu fins i tot els ' noms catalans ' ( n'hagués estat prou dient ' on va dir blanc ara diu negre '!)? B) no n'és qüestió d'ésser o deixar d'ésser reaccionari així com de cap procés, sinó de ' reaccionar '/ compensar tanta ' ofensiva endemoniada retrògada ' ( així el món no canvia .. és espanya, n'és l'espanya de sempre!)! PD: per etapes .. quan sempre hi rep el mateix i de constant fins l'holocaust final? Nota: altrament, tens tota la raó pel que fa a la por al perill, o, pitjor encara, a la pèrdua d'interessos del tot particulars, que no pas de Catalunya, d'aquests ' pa sucat amb oli ' .. simples ' vampirs ' xucladors de, a hores d'ara, nostra misèria! Anotació al marge: s'ha de decidir ara o, després, no hi serem per decidir-hi ningú ..!
Domènec
24/09/2011 12:23
Company Guillem, la denúncia que fas de l'actitud dels que volen el canvi per a que tot segueixi igual, és conseqüència, per a mí, de la seva pròpia manca de personalitat i de perspectiva. Només els ingenus miren el dit i no la Lluna.La foscor de les seves interioritats no els permet veure que la Terra gira dia rera dia i ells no se n'adonen.Es creuen el melic del mon, que només ells, els més farrucs, tenen raó i per això no els cal canviar de parer. Tot canvi, evidentment, requereix uns estadis temporals i que a més canvi més temps. El President Pujol és el mirall de l'actitud positiva i valenta.
cati
24/09/2011 12:19
Molt d'acord amb tu. Moltes persones hem anat fent aquest mateix camí, el que passa és que ja fa uns quants anys que hem arribat a la conclusió. Jo concretament després de la OPERACIÓ REFORNISTA" ja ho vaig tenir clarríssim...
joanot
24/09/2011 12:14
Com et sents Pujol, despres d'haver estat tota la vida portant el ramat cap a l'escorxador?? A mi aquestos matisos no em serveixen, que faci una declaracio independentista que no deixi lloc a dubtes, com han fet Barrera, Broggi i tants d'altres
Quim Amorós
24/09/2011 10:30
Genial el teu anàlisi Guillem, el comparteixo fil per randa. Gran president en Pujol!!!
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida