vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
97 %
2 %
1 %
397 vots
Martí: Ferran: Aqueta cati del PPciu que canvia tot sovins de ...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
22/09/2011
00:00  h.
Cop de vent
CAMPANES I IMMERSIÓ
"A Catalunya, un país sense estat, benvolent i acollidor, tres famílies i un tribunal malden per modificar-nos la boca, les dents i la llengua pròpia"
A Sant Mori, un poblet de l’Empordà interior, quatre pixapins i un tribunal han menat de silenciar les campanes seculars de l’església del sant patró (que ningú no s’ofengui: pixapins –com camaco, o de can Fanga– no deixa de ser una fórmula amable i considerada, amical, que els aborígens de cap a la part del Pirineu fan servir per designar els homos procedents de la capital que necessiten un sherpa per anar a pagès. És un qualificatiu nostrat i tendre, en consonància amb els tòpics que determinats urbanites adrecen als sorruts de poble, amics per sempre, amén).

Fet el parèntesi, la cosa: a Sant Mori, un hereu escampa va bastir un hotelet pretensiós al costat de la parròquia mil·lenària; i, ai las, la clientela que hi cercava desconnexió i repòs pastoral es va trobar de sobte que es ramats duien esquelles, que les granges feien ferum, que les campanes no els deixaven fer la migdiada… Emparats per les constitucionalíssimes lleis de la contaminació acústica i la protecció ambiental van presentar recurs d’empara als òrgans suprems –aliens a la sensibilitat, la idiosincràsia i la història de Sant Mori. I què van dictaminar, els tribunals? Ras i curt: les campanes, mudes. El folkore, per la festa major. I tapa.

A Catalunya, un país sense estat, benvolent i acollidor, tres famílies i un tribunal malden per modificar-nos la boca, les dents i la llengua pròpia. La cosa no va de campanes, sinó d’immersió. No s’enlaira fins als llimbs celestials, es capbussa en les profunditats de la cívica convivència, interfereix en les relacions terrenals. O sang o podrit (que ningú no s’enganyi: el bilingüisme és cosa nostra, i millor tres idiomes que un de sol –aquí ningú no vol guerra). Però quan la llei l’escriu el veí monolingüe amb dret de cuixa, o derrotats o insubmissió.

A l’Empordà, l’alcaldessa de Sant Mori tenia dues opcions: l’obediència per imperatiu legal o la fidelitat al poble que democràticament la va elegir. I el poble volia i vol repic. El poble vol mantenir-se hospitalari sense renúncies. El poble, civilitzat i obert, ha triat la via més consensuada: no permetre excepcions, ni de dia ni de nit. No separar, no establir dues bandes sonores. I les campanes… batallen.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
15Veure i/o afegir comentaris
Manel:Quina llàstima no sabeu res de res de les campanas ni tècnicament...
Comentaris (15 en total)
Manel
26/09/2011 23:51
Quina llàstima no sabeu res de res de les campanas ni tècnicament que ha pasat hi ha una barreja de comentaris tots ells sobran, veniu a dormir a casa meva a Sant Mori a 25 metros de la campana. Ara sonen el doble martellejades elèctricament, tot es mol mes sencill, jo us convido a dormir i us ho explico. Abans de opinar s'ha de saber molt bè el escrius i el que es diu.
Joan
26/09/2011 19:17
amb un Estat propi no hauríem de donar cap explicació i a ningú se li acudiria reclamar ensenyament en ejpañol per a 3 famílies : per aixó volem l'independècia ( i pq no ens robin més clar...)
Farta
24/09/2011 12:52
Per quin set sou un article sobre el repic de campanes ha d'acabar provocant una discussió sobre el català o el castellà? O sobre el racisme i el feixisme? De pijos que van a poble a tocar l'oremus als foranis n''hi ha a tot arreu!! (parlin català o castellà o xinès!!!) Sempre barrejant" el tocino con la velocidad"!
Didu
24/09/2011 00:48
El següent pas: prohibir als galls cantar a trenc d'alba, els grills durant les nits d'estiu, les granotes al capvespre i, fins i tot, els rossinyols a la primavera... perqué, és clar, no deixen dormir els xaves que anyoren el soroll dels cotxes circulant pels carrers de Barcelona des de bon matí, allló si que és un soroll agradable i "musical" i no el so centenari de les campanes
Narcís
23/09/2011 14:56
xarnego .. voldràs dir ' quinqui '! PD: cadascú a ca seva i Déu a la de tothom .. i sinó respectar llengua, cultura i història de terra que et dóna de menjar o, per ventura, ta espanya no és ampla? Nota: què nassos ha de renunciar un català a territori propi .. només faltava aquesta! Anotació al marge: així, de vell antuvi, deixeu d'atracà'ns .. epanyole!
xarnego nui
23/09/2011 10:59
Dues consideracions: les lleis que s'esmenten en aquest article són totes catalaníssimes, els tribunals, també... i en quant a conviure, conviure civilitzadament, comporta renúncies de tothom, i, en fi, aquesta rauxa que els venen a alguns d'agafar les armes cada vegada per una menuderia més imperceptible es diu faixisme...
Narcís
22/09/2011 23:13
A banda que parlar-nos de prejudicis o racisme, quan a Catalunya hi viu mitja espanya, quan qui no hi viu té parents, quan n'és ple de matrimonis d'ambdues cultures així familiars a dojo, quan som envoltats de fills de pare o mare de diferent nació ( català- castellà), quan som inundats de forans d'herència lingüística hispan/ castellana, quan ..... així doncs, això vosaltres que sou ' espanyols broixos ' així provincians anihiladors de casa d'altri! PD: aire, que vol dir vent, ço és, vés-te'n a dir ' falàcies ' .. a ' tu epanyole '! Nota: nosaltres, ni sobirans, no ens hi podem pas permetre aquest ' luxe ' .. cosa que vosaltres sí, i, a més, feu despietadament ( així de què nassos hi parles?)! Anotació al marge: no en teniu prou amb tota la ' central lletera ' .. en aquest cas pseudopolítica- pseudoperiodística amb la que ' repodreixen ' ta espanya de baixa estofa?
Narcís
22/09/2011 20:59
sergar, hi ha lleis, fins i tot, universals, que tenen sa excepció, ço és, si és pel bé d'una societat/ gran majoria limitada en el temps i l'espai així en un context determinat .. un hom no pot ser tan passerell sinó, directament, curt! PD: per ventura a espanya no hi ha el règim que en diuen ' concejo abierto ' ..? Nota: què dius de racisme? quan a espanya àdhuc diuen als mitjans ' i ara música en espanyol ' .. i mai per mai en català; quan parla en Guardiola en català i sos mitjans .. desconnecten ( havent-hi periodistes de la terra per tradui'l); quan diuen tots som espanyols així el ' congreso ' també ser nostra i .. no ens hi deixen ser/ parlar català!; quan català que pugui ser a espanya n'és amputat/ extirpat de sa llengua àdhuc ni .. a Escola Oficial de'Idiomes!; quan, molt sovint, compatriotes nostres ( teus?) no poden escoltar res en català perquè els hi trepitgen el so a dretcient!; quan no n'accepten un espanyol ' enriquit ' amb mots o sintagmes catalans .. dient-les ' catalanades ' amb tot el menyspreu!; quan no permeten catalans a ses terres, ni sentir ' bon dia ', marginant-te d'allò més en tots els ordres!; quan conec un munt dels nostres .. Anotació al marge: amb tot el respecte .. aneu's-en a ' malmesclar ' fora, mateu-vos-hi entre vosaltres així no ens empenteu envers vostre primitivisme i, damunt, ple de perversitat!
mari
22/09/2011 18:03
hi parqué a la nit no poden tocar les campanes si ho han fet sempre?
Marta
22/09/2011 17:32
les campanes a la nit no cal que sonin
ferran
22/09/2011 17:22
De les dues opcions que tenia l'alcaldessa, et deixes la tercera, que era la principal. Et deixes l'opció de no deixar construir un hotel dins del poblet...Penseu que el nostre país, amb el consentiment de polítics sense escrúpols, esta en mans del complex mafiós: totxo/turisme, més els traficants d'il·legals encarregats del seu manteniment..Potser que en aquest cas, l'alcaldessa ha pecat d'ingenuïtat, però deixar construir un hotel en aquest poblet és com posar tèrmits aprop de la fusta, la carcoma és inevitable...Respecte de la llengua, immersió etc. passa exactament el mateix, en un país colonitzat pels espanyols i francesos com el nostre, la llengua pateix la carcoma en forma d'invasor, fins la seva extinció.
Batall
22/09/2011 17:18
Racisme? Queda prou clar: Catalunya acollidora, oberta, integradora...
sol
22/09/2011 16:42
Quants prejudicis, fruit de tant racisme. Qui signa "sergar", és incapaç d'escriure un comentari en la mateixa llengua en que està escrit l'article que comenta i el diari que llegeix amb prou interés com per enviar comentaris. Prejudicis i racisme.
sergar
22/09/2011 14:41
Cuántos prejuicios, fruto de tanto racismo. La normativa que se ha aplicado para prohibir las campanadas es normativa dictada en Cataluña: - Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica. - Decret 176/2009, de 10 de novembre, pel qual s’aprova el desplegament de la llei 16/2002
atlasac
22/09/2011 11:17
Em de procurar canviar el XIP dels servells i que dàpiguen lo més elemental, que els que ODIEN aquesta terra VOTARAN i MILITARAN com sempre han fet, però els que L´ESTIMEN la voldran LLIURE e INDEPENDEN-TISTA!!!. i aixís ho demanaran amb el seu VOT
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida