vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
97 %
2 %
1 %
406 vots
Martí: Ferran: Aqueta cati del PPciu que canvia tot sovins de ...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
28/11/2011
00:00  h.
Societat en Xarxa
Catalanoparlants que no parlen català
"Sort en tenim dels pares catalanoparlants de cor que no parlen català, potser ni tan sols als fills, però els han dut a l’escola Bressola, a l’escola en línia en valencià o a l’escola catalana"
Bernat Gasull
Plataforma per la Llengua
Hi ha, en podríem dir, catalanoparlants de llengua i catalanoparlants de cor; i doncs, ciutadans que encara no parlen la nostra llengua, o mai no la parlaran (o tal vegada a mitges) però que fan o poden fer molt per la llengua catalana. Perquè parlar català implica, segons els casos, un entorn, una voluntat i a voltes, si les circumstàncies no són prou propícies, un esforç. Però parlar-lo de cor és només una predisposició, un acte d’eficàcia instantània, en què ja des de bon començament és té una força les conseqüències de la qual són impressionants. La més evident és que un dia es pot arribar a parlar català. Però, fins i tot en el cas que no s’arribés en aquest punt, les conseqüències positives per la nostra llengua poden ser importantíssimes. Massa sovint s’ha criticat el paper d’aquella immigració dels seixanta i setanta que encara avui no parlen català. No analitzarem ara les circumstàncies ni el context; però tanmateix, hem oblidat que molts d’ells són catalanoparlants de cor, que estan orgullosos que els seus néts tinguin el català com a llengua vehicular a l’escola i l’aprenguin amb una facilitat que a ells se’ls va negar, que tenen una percepció positiva en la presència del català en la publicitat, etiquetatge, retolació i mitjans de comunicació i siguin els primers en fer un ús actiu d’aquests productes en català, que de manera assertiva en les converses amb catalanoparlants (de llengua) hi introdueixin un moltes gràcies o un bon dia en actitud de suport a un interlocutor que els parla en català, esperonant-lo perquè que no l’abandoni tot i que ells no el parlin o que els faci vergonya parlar-lo. Aquesta vergonya mateixa ja els delata una voluntat frustrada, però una voluntat, un ser catalanoparlants de cor.

Potser certes actituds s’han fixat més en criticar persones en el poc ús del català en relacions més íntimes, tot menyspreant el paper en pro de la llengua que poden fer aquestes mateixes persones en el conjunt de la societat. Sort en tenim dels pares catalanoparlants de cor que no parlen català, potser ni tan sols als fills, però els han dut a l’escola Bressola, a l’escola en línia en valencià o a l’escola catalana. Sort en tenim també de les parelles que entre ells no parlen català i s’han llençat a parlar-lo als fills, o potser als fills no, però als néts sí, o encara que sigui a mitges els han apuntat al club Súper3 o els compren rondalles i cançons en català. Sort en tenim dels que trepitgen el català, el destrossen, el fan malbé, tenen un fort accent d’una altra llengua, però hi insisteixen, s’hi llancen i àdhuc aguanten el xàfec de mirades desagradables de certs catalanoparlants (no pas de cor, de ben segur). Fins i tot sort en tenim dels que en aquest rebuig i estranyesa es fan enrere i tornen al castellà, però que ho han provat i en tenien ganes. Sort en tenim dels que encara no han gosat, que ho tenen pendent, però pel que sigui no fan el pas. Aquesta ja és una primera actitud favorable. Sort en tenim dels que estimen la seva llengua, la materna: el castellà, l’àrab, l’urdú o el wòlof, i estan orgullosos del patrimoni cultural que és i no s’estan de dir-ho i de fer-la servir, al mateix temps que també fan seva la catalana, i l’estimen, i lluiten pel seu ús, defugint aquells que volen contraposar una actitud a l’altra.

En aquest país, per fer créixer el català, cal que hi siguem tots, i per descomptat, també els que són catalanoparlants de cor.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
13Veure i/o afegir comentaris
Lluís Barberà:Estic content de l'evolució de persones que parlen en val...
Comentaris (13 en total)
Lluís Barberà
19/12/2011 19:03
Estic content de l'evolució de persones que parlen en valencià (o catàlà, com diga el lector) i que actuen des d'una vida centrada ens uns principis morals, això és, en el servici als altres, en l'amor pel que es fa (que motiva a viure i a compartir eixe optimisme) i en la creativitat (cosina germana de l'humor pacífic i de la cooperació). Corren bons temps, bones oportunitats. I si ho veiem com a reptes, millor. Que mane el PP des de Madrid, pot obrir-nos una vegada més, una línia d'actuació que prioritza la imaginació, la germanor, el pacifisme en el llenguatge (verbal, no verbal, simbòlic), etc. El món té moltes finestres i portes. Aprofitem-les per a vore més realitats, i triar en cada moment la que considerem més idònia. Ser els protagonistes de la nostra vida (actuar amb llibertat i maduració emocional)... ens fa responsables de les nostres decisions i, per tant, majors d'edat (més enllà del que indique la constitució del moment, ja que parlem de maduració emocional). Una altra mirada de la realitat és possible. (I açò és més que una frase "clixé": un altre estil de vida) Mestre i historiador
el malnom
05/12/2011 16:19
En referència a l'afirmació de "el nom" que diu que durant segles els catalans hem parlat dues llengües aixó es incorrecte. Durant segles els catalans han parlat únicament i exclussiva català, el castellà als s.XVII o XVIII podia tenir a Catalunya al carrer i a les cases la mateixa presència que té avui dia l'angles a les nostres cases i carrers, merament simbòlica. Es a partir dels anys 20 del s.XX que el castellà es comença a convertir en llengua popular a Catalunya, i especialment arran els anys 60 del s.XX, amb la gran inmigració provinent del sud peninsular, amb milions de persones, sota un règim autoritari feixista, quan el castellà esdevé llengua habitual a Catalunya. Catalunya durant la dictadura no tenia les eines ni la llibertat per a fer possible l'assimilació de tota aquesta massa de població castellanofòna, i amb l'arribada de la democràcia, l'estat espanyol a continuat amb una política d'atacs i arraconament de la llengua catalana a la qual els catalans ni hem pogut, ni hem volgut, contestar. És per això que afirmar que des de fa segles els catalans són bilingües és una incorrecció a banda de posar en entredit la condició de llengua pròpia del català a Catalunya. La llengua catalana a Catalunya viu un procés de substitució lingüística, dirigit per l'estat espanyol, i que compta amb la deixadesa dels propis catalans, al qual si no posem remei, culminarà amb la desaparició de la llengua catalana com a llengua de comunicació popular entre la població de Catalunya i la seva substitució pel castella. Exemples els podem tenir d'aquesta situació a la ciutat d'Alacant, on ara hi ha un 2% de població catalanoparlant, quan als anys 20 del s.XX el percentatge era d'un 70 per cent. Realment aquesta situació existetix i és possible al nostre pais.
el nom
05/12/2011 14:01
Sóc català de cor i de bressol, fill, net i besnet de catalans... i sempre he parlat català i castellà lliurement, espontàniament, content de tenir dues llengues pròpies. El català no està en perill pel fet de que parlem dues llengues. Des de fa segles s'han parlat dues llengues i el català no ha pas desaparegut, molt al contrari.
Miquel
03/12/2011 23:01
No us hi escarrasseu. Al català la seva llengua l'importa una merda perquè ni es veu ni es menja ni paga la hipoteca. El català mitjà és un ignorant, un inconscient, un venut cretí de mena, i no hi ha res a pelar. La llengua desapareixerà indefectiblement de manera miserable com l'aigua que s'escola per l'aigüera, com ja està passant dia rere dia. Catalunya és l'únic país del món que, podent ser lliure, opta per la seva destrucció. El problema de la llengua catalana és, doncs, polític .La resta és perdre el temps posant pegats amb voluntariat davant l'inevitable.
josep m
03/12/2011 22:45
Tinc un negoci, on veig cada dia parelles joves que parlen castellà, pero als fills els parlen català.
el nom
02/12/2011 22:01
Sobre tot no volen parlat persones de america del sur -i lo es problem de Catalunya!!Pero desitjo molta forca i que visca Catalunya lliure!!Gregor de Polonia
Narcís
30/11/2011 18:45
-- Gasull, totalment d'acord!, car una cosa és la relació política, de nacions així, tant de bo, d'Estats ( Catalunya/ PPCC pel que fa a espanya) i una d'altra, entre individus! -- No podem pas oblidar haver-hi persones: a) grans educades en la dictadura b) de mitjana edat arribades temps ha sent adultes c) gairebé de no fa gaire, i el més important .. joves d'edat quina fos de sang catalana nascuts, crescuts, viscuts a terres foranes/ espanyoles per raons que no fan al cas! -- Per últim dir, que nosaltres no som com són els espanyols a ses terres a l'hora de tractar així maltractar un compatriota nostra àdhuc paisà/ originari que resideixi allà! PD: és clar que ser català n'és un sentiment .. per amor maternal/ familiar, per reconeixença- agraïment, per sentit de justícia vers la humanitat .. Nota: de segur, molt castellanoparlant defendria la llengua, cultura i història de Catalunya i sa llibertat nacional, mentre que d'altres sent d'ací no ho farien! Anotació al marge: no parlem de tipus dolents d'ací o d'allà car sempre n'hi haurà .. parlem d'amor a Catalunya, parlem de català de cor!
Calambour
30/11/2011 15:24
Però és trist que uns ciutadans de ple dret, que mai cap branca del catalanisme els ha negat la catalanitat -si la volen- ens hagin de perdonar la vida. Es trist que haguem de "tenir sort" que són prou bon xicots i ens indulten la llengua.
Jordi C
30/11/2011 13:32
Molt interessant, aquest concepte de "catalans de cor". Ens calen molts més articles positius i engrescadors en aquesta línia. Totalment d'acord, senyor Gasull.
Estranger
29/11/2011 15:00
No es tracta de viure en compartiments estancs: català i castellà. Això és una barbaritat social què divideix els ciutadans d'un lloc com Catalunya. A aquest article, com als seus comentaris, hi ha una pulsió per a rebutjar el castellà si s'estima "de cor" el català. Un castellà no necessita ser o no, català de cor. El fet que li agradi el català és suficient. La satisfacció per l'assoliment dels coneixements i el domini del català pels seus- del castellà- fills o nets, té a veure més amb la absència dels obstacles que, a bon segur ja no tindran els descendents a consequéncia del domini d'aquesta llengua que pel efecte que fa al seu cor. Per quina causa no voleu veure la realitat? El coneixement del català per un castelllà o per qualsevol altre ciutadà estranger és un plus, no pas un assumpte del cor, per més que aquests ho diguin a les converses, pel efecte favorable que, sense dubtes, en fa.
De catalanorum
29/11/2011 09:31
El fet de ser català és més una qüestió de compromís personal amb una cultura, una sensibilitat i una manera de veure el món que no pas una qüestió ètnica o de nissaga familiar. Som molt els immigrants o descendents d'ells que sentim aquest país com el nostre i defensem i promovem la seva cultura, cadascú amb les seves limitacions i els seus problemes, però amb la millor de les voluntats. Per a mi és molt més català un Manolo monolingüe castellà que s'enorguellix que els seus fills i nets sàpiguen parlar català que cent mil Aleix Vidal-Quadras o Bodadelles que es proclamen catalans però es dediquen a humiliar la llengua catalana i fer proclames en contra de Catalunya.
món
28/11/2011 20:13
Crec que per aquells que no vam viure una educació en català a Catalunya pot ser difícil dominar el català, Això no treu que el fem servir sempre que hi hagi un entorn de catalanoparlants. Per això agraeixo articles com aquest en els quals no es menysté als castellanoparlants que per insuficiències d'expressió (a l'hora de fer acudits o d'escriure sense errades de sintaxi) encara fem servir el castellà en l'àmbit privat. Hi ha molta gent que encara vol que m’expressi com a nativa i no entén que malauradament no tots aconseguim aquest grau d’expressió oral i escrita.
Reagrupat
28/11/2011 09:43
Ja és haver de fer equillibirs dialèctics en parlar da catalanoparlants de cor i de llengua. A veure, si la parlen son catalanoparlants i si no, no...Una altra cosa és que se sentin catalans. I encara una altra seria com hauria d'estar regulat l'us de la llengua en un país normal. No fem virgueries, val més dir les coses pel seu nom i saber on som.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida