vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
97 %
2 %
1 %
409 vots
Martí: Ferran: Aqueta cati del PPciu que canvia tot sovins de ...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
29/12/2011
00:00  h.

La tortuga de l'Ateneu

El Nadal de la tortuga
"Gairebé era un pessebre canònic. Totes les figures portaven barretina, excepte les del naixement"
Va citar-me per la tarda del dia de Sant Esteve (“abans de les 6, que després vaig al concert al Palau”). Feia un mes que no la veia. L’Ateneu respirava una placidesa melancòlica, barrejada amb el deliciós sopor de l’endemà de Nadal i aquella sensació d’alegria rossiniana que dóna un plat de canelons a l’estómac. Vaig trobar-la en plena forma, diria que més cepada, amb una petita sotabarba que no podia dissimular el llacet que s’havia posat.

“Veniu, veniu”, va fer, tot senyalat un racó al darrere del terràrium. En una cantonada, mig amagat per unes fulles de cols, s’hi veia un pessebre que hauria fet les delícies al mateix Joan Amades. Gairebé era un pessebre canònic. Totes les figures portaven barretina, excepte les del naixement. Un detall, però, cridava l’atenció: s’havien substituït les ovelles per tortugues. “Quan van arribar els primers xais a la cova, nosaltres ja havíem marxat”, va afirmar amb aquell to de veu displicent que reservava per als grans moments. “Ja va demostrar-ho Zenó d’Alea: si Aquil·les no va poder atrapar-nos, un cop ens vam posar en marxa, com volíeu que ho fessin aquelles pobres ovelles mig mortes de fred?”.

Feia temps que havia renunciat a entendre la lògica tortuguil. Em vaig aixecar i vaig arribar-me a la barra. Vaig demanar un te per mi i un vaset de ratafia per ella. Quan vaig tornar, vaig preguntar-li pel llacet.

“Jove, a casa sempre ens hem mudat per les festes de Nadal. I us recordo que enguany és el cinquantenari de la mort del meu amic Lluís Nicolau d’Olwer. L’heu llegit? Feu-ho. I us recomano començar amb El pont de la mar blava, un dels grans llibres de viatges de la literatura catalana. En Nicolau és més noucentista que jo mateixa però no patiu, el seu llibre és bellíssim i fins i tot vós el podeu entendre”. Va empassar-se un glopet de ratafia. “Ja ho veieu, doncs, tot ho porta. O cal que us recordi que el corbatí era considerat pel franquisme un símbol del 'rojo separatismo'?”

Havia passat la nit de Nadal visitant les tortugues invàlides del Centre de Recuperació d’Amfibis i Rèptils de Catalunya (“una obra de caritat”) i la missa del Gall la va anar a escoltar a Santa Maria del Mar perquè al començament s’hi pot escoltar el Cant de la Sibil·la. “Em recorda la besàvia”, va limitar-se a apuntar, enigmàtica. Per Nadal, com feia la seva família cada any des del 1786, s’arribaven als soterranis de Can Culleretes. “Deuen atipar-se de pastanagues”, vaig interrompre-la, jovial. Em va repassar de dalt a baix i va contestar-me, allargant el coll i fixant la mirada en un punt inconcret de la copa de la palmera més alta: “Davant de la carn d’olla i la botifarra negra, vos us penseu que ens entretenim amb pastanagues?”.

Hi havia una certa tensió en aquest comentari i, amb voluntat de canviar de tema, vaig preguntar-li pels últims llibres llegits.

“El Cambó de l’Heribert Barrera. Vaig devorar-lo en una nit d’insomni. Sóc una vella centenària i a vegades costa agafar el son. Intento aprofitar-ho. És un llibre magnífic, magnífic!. El president Barrera s’endinsa en les profunditats del pensament i de l’obra de govern de Cambó com un explorador en la selva de l’Amazònia. Quina lliçó d’història i de manera de narrar. Absolutament imprescindible. I així com el filòsof Zenó d’Alea va formular la paradoxa d’Aquil·les i la tortuga, Barrera n’estableix una altra: la dels catalans que volen jugar la carta espanyola. La paradoxa és com volent regenerar Espanya, Espanya mai es deixa regenerar. O si voleu, com volent federar-se, mai hi ha la voluntat per part espanyola de fer-ho. Per això Barrera, que d’altra banda mostra una fascinació per Cambó enorme, demostra com el fracàs de qualsevol intent d’encaixar Catalunya a Espanya esdevé absolut, permanent, total, inqüestionable, còsmic, etern. Amic meu, i si em permeteu, confiar a regenerar Espanya des del catalanisme és més difícil que no pas un camell passi pel forat d’una agulla”.

Va arreglar-se el llacet, va fer mitja volta i amb un “Me’n vaig al concert de l’Orfeó, passi-ho bé” va començar a gratar al terra.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
9Veure i/o afegir comentaris
Narcís:ferran, moltes gràcies!, gràcies de tot cor! PD: com feia tant d...
Comentaris (9 en total)
Narcís
30/12/2011 18:27
ferran, moltes gràcies!, gràcies de tot cor! PD: com feia tant de temps sense tornar a escoltar res ( no sé pas que li hagués costat en Quim dir fos tan sols .. el jutje la o no admesa o, a hores d'ara, encara no se'n sap res!)! Nota: sembla mentida .. tractant-se de DDHH! Anotació al marge: que hagis passat un molt bon Nadal i, sobretot, un feliç Any Nou amb tota la salut possible i benavenir d'allò més millor .. per Catalunya, tant de bo, pels PPCC!
ferran
30/12/2011 13:09
Narcís: -- Del cert, només sé que el gener del 2011 Quim Torra i l'advocat Jordi Cortada van presentar un recurs al tribunal d'Estrasburg per demanar la nul·litat de la vomitada en forma de sentencia d'uns magistrats espanyols contra l'estatut de Catalunya. Respecte de la mecànica del tribunal en aquest tema en particular, precisament fa poc vaig escoltar un professional del dret en tertúlia, dir el següent: “Tot això començara a moure's entre el 2013-14”..Ja pots imaginar que si aquest “moure's”, signifiques la seva acceptació a tramit, lo que podria tardar la seva resolució en forma de sentencia...Salut i que tinguis un bon any nou.
Narcís
30/12/2011 08:56
ferran: -- Atès que en Quim Torra (sia per manca de temps, sia per costum així no anar a remolc, sia per no valorà'ns-e suficientment, sia per què no cobri complement per fer-ho, sia pel que fos ..) i d'altres companys comentaristes no en diuen res de la ' demanda ' presentada per l'autor i Jordi Cortada a Estrasburg ( Tribunal Europeu de DDHH) pel que fa a la violació que pateix Catalunya en sos drets reconeguts en el Conveni Europeu de DDHH o Protocols .. et pregaria em diguessis quelcom, ço és: s'admeté/ acceptà o encara no se'n sap res?; així mateix, la Sala féu sentencia?; si n’és que no, quin temps de triga?; si sortís no favorable, seria remesa a la Gran Sala? PD: en Quim Torra ens informà en aquest digital el 21 de gener d'aquest any i .. mai més n'he sabut res! Nota: excusa'm aquesta confiança! Anotació al marge: molt agraït!
Feliç 2012
29/12/2011 19:37
Salutacions des de l'Ateneu. Signat: Una tortuga.
ferran
29/12/2011 15:09
La fascinació d'Heribert Barrera per la figura de Cambó, li va donar la lucidesa i saviesa política per haver pogut ser el polític Català més decisiu de la transició. A diferencia del senyor Pujol que fins fa quatre dies encara predicava l'impossible encaix Catalunya/Espanya, Heribert Barrera ja estava vacunat contra aquesta malaltia, sobre tot, després d'estudiar una figura tan controvertida, per bé o per mal, com Francesc Cambó.
Un patriota.
29/12/2011 12:10
Un país on només brilla l'or de la corrupció, és un país abocat a la seva destrucció. Un país sense dignitat patriótica és qualsevol cosa menys un país.
Narcís
29/12/2011 11:14
Si és clar .. ni ens deixen ser espanyols ( no els interessa deixà'ns-e passar com qui, què, com i on som .. que no els ' enfosquim '!) ni deixen ho deixem d'ésser ( el delinqüent mai afluixa davant l'objecte del delicte .. si no és obligat!)! PD: agraït per donar a conèixer en Lluís Nicolau d'Olwer! Nota: pel que fa a la paradoxa seria la majoria absoluta pro la independència així unilateral ( com diu SI!) .. aquest és el canvi, aquest és .. l"instant '! Anotació al marge: què nassos passa .. que ni a grans trets ens dius res d'aquella ' demanda a Estrasburg ' ( tot plegat molt estrany aquest silenci pel que fa a tu .. o el negoci n'era un altre?)?
Endevina-ho
29/12/2011 09:32
Com sempre, magnífic, Quim. Aprofitant que ahir, 28.12, va ser un dia assenyalat, només unes consideracions festives: 1. Em costa de creure que la velocitat de la tortuga -i més sent centenària- li permetés arribar a temps a Santa Maria des del Centre de recuperació aquest. Un punt fatxenda aquesta tortuga! 2. Les tortugues són vegetarianes i no poden menjar butifarra negra. Tal vegada algunes tortugues confonen desitjos populistes amb la realitat! 3. És curiosa la referència bíblica. Tothom sap -jo també vaig a l'Ateneu i l'he sentida rondinar en veu baixa- que pel forat de l'agulla primer va passar la tortuga i després va desafiar el camell a passar-hi. I 4. Zenó era d'Elea, no d'Alea, la qual cosa em fa pensar que les escudelles i carn d'olles nadalenques ens afecten a tots. En fi, Elea jacta est!
Oriol
29/12/2011 09:05
Si la tortuga es presenta a les eleccions, la voto
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida