vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
97 %
2 %
1 %
413 vots
Martí: Ferran: Aqueta cati del PPciu que canvia tot sovins de ...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
02/12/2011
00:00  h.
Penjant d'un fil
REFLEXIONS ELECTORALS SOBRE LES DUES ESPANYES
"Espanya és, com deia, el poeta, dues Espanyes: abans es pegaven al carrer; ara, gràcies al creixement econòmic es barallen pacíficament a les urnes"
Gràfiques eleccions 20N
Mentre el sr. Rajoy tria el seu govern i Europa financia els bons espanyols, tenim una mica de temps per mirar l’estructura dels resultats electorals a Espanya. El gràfic 1 de l’article examina l’evolució del vot del PP (sobre el total de’electors) a les dues darreres eleccions generals als municipis de més de 200 habitants i menys de 20.000. El gràfic 2 examina el vot del PP als municipis de més de 20.000 habitants. Els gràfics 3 i 4 fan el mateix per al PSOE. Als quatre gràfics indico en vermell les poblacions catalanes i basques i en blau la resta dels municipis de l’Estat. La diagonal vermella, amb angle de 45 graus, marca els casos en què la mateixa proporció d’electors van votar al partit analitzat a totes dues eleccions

Els gràfics mostren els següents trets:

1. Una continuïtat absoluta del vot del PP, amb un cert increment a les poblacions petites (Gràfic 1) l’any 2011 i en algunes de les poblacions de més de 20.000 habitants (Gràfic 2).

2. Una diferència sistemàtica (i no sorprenent) entre el vot del PP a Catalunya i Euskadi (per sota del 20 per cent dels electors) i a la resta de l’Estat (per sobre del 20 per cent).

3. Una caiguda d’entre un terç i la meitat dels vots recollits per part del PSOE, especialment als municipis més grossos (Gràfics 3 i 4). La caiguda socialista ha estat lleugerament més intensa a Catalunya i al País Basc.

En una paraula, el comportament del 2011 confirma l’existència de les regularitats habituals al mapa electoral espanyol:

a. Dos grans electorats, esquerra i dreta, molt estables, amb una mínima transferència de vot entre si. EL PP pot haver guanyat algun ex votant socialista, però, en realitat, el que ha fet ha estat mantenir el seu electorat de sempre completament fidel i mobilitzat.

b. Per la seva banda, els votants d’esquerres han reaccionat com és usual a Espanya: quan el govern propi fracassa (11-M en el cas del PP, el GAL i els escàndols de corrupció sota Gonzàlez, la crisi actual sota Zapatero), els seus electors s’abstenen massivament i, com a molt, voten per partits de la mateixa família d’esquerres.

c. A Euskadi i Catalunya, hi ha una clara diferència entre PP i PSOE. Però, les dinàmiques són les mateixes: el votant popular ha anat a les urnes; el votant socialista ha prefertit abstenir-se. Evidentment, hi ha un votant nacionalista amb un comportament propi que examinaré en un altre article.

d. Considerant com es mobilitzen i desmobilitzen els votants, al PSOE només li queda esperar, com ja va fer al PP, que el nou govern fracassi o cansi els electors d’esquerra perquè aquests tornin a apropar-se a les urnes.

e. Espanya és, com deia, el poeta, dues Espanyes: abans es pegaven al carrer; ara, gràcies al creixement econòmic dels darrers cinquanta anys, es barallen pacíficament a les urnes. En tiot cas, no sembla que hi hagi massa coses en comú entre aquests dos mons polítiques i que es pugui parlar d’un centre social que es decanti per una opció ara i per una altra opció després segons com van les coses.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
5Veure i/o afegir comentaris
pasbort:CUENTOS XINOS..... Aquet MAS ja a aprés la lliçó d´e. r. c. PR...
Comentaris (5 en total)
pasbort
03/12/2011 11:13
CUENTOS XINOS..... Aquet MAS ja a aprés la lliçó d´e. r. c. PROMETRE, PROMETRE, PROMETRE recorden aquells cartells antics que deien "HOY NO SE FIA MAÑANA SI!" ben MIRAT és el mateix que han VOTAT tots els que en saben un munt....de que DURE, DURE, DURE, l´ESCLAVITUT!!!! aquests VOTANTS tant INMUNES a la PIETAT això SI, saben dir ETA, ETA, ETA, és la CRIMINAL, ELLS? NOOOO!! QUE VA !!!! sols que volen i volen allargar la miseria als MISERABLES i prou!!!! el perquè els agrada la MISERIA NO NO ENS HO HAN DIT MAI PERQUE HOSTIES VOLIEU I VOLEU ENCARNISAR-VOS AMB LA MISERIA DELS MES HUMILS ENS HO DIREU ALGUNA VEGADA PER QUE PER QUE VOLIEU AQUESTA MISERIA?
Narcís
02/12/2011 22:18
Deixant de banda dades, estadístiques i teoria de probabilitat així com idees de qualssevulla mena, sia econòmica o/i laboral o/i, a grans trets, social , el que preval és la de l'espanya com ' castella broixa ' .. sense més contemplacions! PD: així deixem-nos-en de dues de res!, atès que només hi ha, o el reconeixement a un territori nacional català .. o son esvaïment, ço és, o respectar PPCC o solapà'ns-e, esborrà'ns-e de la faç de la Terra deixant-nos com ' diversitat ' ( sa diversitat) fins la secada o anihilació de tot ordre! Nota: després parlem-ne dels que ens hi fan frontera per l'oest, i tindran ses dues espanyes .. fàctics versus amoltonats que volen deixar d'ésser-ho per la misèria/ injustícia que puguin patir! Anotacó al marge: així no pas dues espanyes sinó invasors estrangers bota militaris i d'altres, víctimes procurant exercir la defensa pròpia pacífica .. tot plegat fins quan?
pasbort
02/12/2011 10:28
A la GENERALITAT ja no s´estan de dissimular que estan més a favor de Castella que dels catalans´ A la GENERALITAT ja es defensa Castella contra els CATALANS... ENS ESTAN...... AFRICANITZAN EUROPA !! els GADAFIS de TORN.....MAJORIA ABSOLUTA de GADAFIS? POBRES de nosaltres!! més ESCLAUS ENCARA DEL QUE EREM? mare....POR!!!
Reagrupat
02/12/2011 08:11
Molt ben descrita. Però és una situació patètica, ben lluny d'uns vasos comunicants. Ës per què encara hi ha una situació amb mentalitat decimonònica de dretes i esquerres i revolució no superada ?. La política de Franco i la democràcia primant la televisió i prefereint-la a una bona escola ha contribuït de segur a banalitzat i mantenir aquesta situació i enquistar el pensament.Potser caldria una segona transició vers l'autèntica democràcia
Tarsici Lianes
02/12/2011 00:32
Vols dir que el PPciu són dues Espanyes o només fas un acudit sobre Duran i Mas i su Gobierno Español de Concentración Nacional?
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida