vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
97 %
2 %
1 %
414 vots
Martí: Ferran: Aqueta cati del PPciu que canvia tot sovins de ...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
21/01/2012
09:11  h.
Pas a pas
“Titulítis” aguda
“Si acceptem que qualsevol persona no pot jugar al Barça, també hauríem d’acceptar que no tothom pot accedir a la Universitat”
El meu veí –un noi de 18 anys- no ha pogut accedir a la universitat. Aquest setembre, després de fer la selectivitat, va obtenir una nota de tall molt baixa que no li permetia realitzar la carrera que desitjava. Volia fer informàtica, però les places ja estaven plenes. Finalment ha acabat provant sort i s’ha apuntat a sociologia per la UOC. Diu que no li acaba d’agradar, però que tampoc hi perd res: al capdavall la universitat pública catalana és gairebé gratuiïta.

A l’any 2010 dels 24.000 estudiants que van superar l’examen de la selectivitat –el van superar més de 90%- 6.000 no van poder realitzar una carrera universitària. Com que les places són limitades s’estableix una nota de tall per accedir-hi i aquests estudiants no van arribar a la nota que se’ls demanava. Així de simple. Segons alguns sindicats universitaris, però, aquest fet “demostra que el sistema universitari està en crisi”. Segurament tenen tota la raó. Ara, no pel fet que 6.000 estudiants no puguin accedir a la universitat, sinó perquè n’hi accedeixen una quantitat desorbitant. Segons el Departament d’Universitats, l’any passat es van matricular més de 140.000 catalans al sistema universitari públic. Aquí no hi comptem les universitats privades perquè es regulen seguint els mecanismes del mercat. Per tant, si els sumem tots tenim que a Catalunya hi ha més de 225.000 persones realitzant estudis universitaris.

A casa nostre hem arribat a una delirant conclusió: si vols ser una persona de profit has de cursar una carrera universitària. El sistema t’hi empeny. L’oferta alternativa a la universitat és minsa, s’hi destinen pocs recursos i, per tant, els que escullen aquesta opció solen ser poc valorats. Aquest motiu força a la gent a optar, sense més remei, per la Universitat.

El problema sorgeix aquí. L’excés de titulacions universitàries fa que aquestes perdin valor i, tot i destinar-s’hi molts recursos, no acaben fructificant al mercat laboral. A més, el fet que tothom es vegi obligat a accedir a la Universitat fa que el nivell mig baixi i el nivell d’exigència es redueixi. És un peix que es mossega la cua.

Hauríem de començar a plantejar-nos que, de la mateixa manera que acceptem que qualsevol persona no pot jugar al Barça, no tothom pot accedir a la Universitat.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
10Veure i/o afegir comentaris
Escrivà de Balaguer:Ja ho deia la Ferrusola: "l'ensenyament ha de ser c...
Comentaris (10 en total)
Escrivà de Balaguer
23/01/2012 17:58
Ja ho deia la Ferrusola: "l'ensenyament ha de ser car i selectiu".
Teclaiguix
22/01/2012 18:17
Ho sento però el "progressa adequadament" va fer creure a tots (nens i joves) que estaven capacitats per tot. Però la toçuda realitat s'entesta en demostrar, dia rere dia, que no tots valem per tot, i que no tots estan disposats a fer l'esforç que requereix estudiar -en condicions- encara que vulguin el títol i creguin que en tenen dret.
fa pudor
22/01/2012 17:49
alguns dels opinadors del singular digital fan que cada vegada més sembli un pamflet de la abat olva" i del neocons d'esade. Voleu dir amb això que a la universitat només han d'anar els rics?? Això Comença a fer farum d'ultra-dreta
Loude
22/01/2012 16:12
Tot i que hi ha molta titulitis i s'ha de potenciar la FP de qualitat, també crec que l'accés a estudis superiors hauria de ser més obert, tothom hauria de tenir dret a l'educació universitària, el problema és que la gent hi va en massa per les raons equivocades (per vocació? no, s'hi va majoritàriament per raons laborals). Si amb una FP de qualitat n'hi hagués prou per tenir una feina de qualitat (res de mileuristes) no hi hauria aquest excés d'universitaris.
Loude
22/01/2012 16:08
El problema que hi ha actualment és el distanciament entre el món acadèmic i el professional. S'ha de fomentar i valorar la FP, conec molts tècnics que venen del FP de Grau Superior que els passen la mà per la cara a suposats "enginyers" a l'hora de treballar. Dona la impresió que la majoria de carreres tenen sentit si després la persona amb titulació universitària es dedica a la recerca, o bé a càrrecs de direcció... Salut, pd. Per cert, encara no entenc que hi hagin economistes de lletres. Les mates financeres no són trivials, si hem de confiar el futur de l'economia a gent que no sap càlcul, anem bé...
Narcís
21/01/2012 20:40
A) Partim d'una base falsa: nota de tall alta = universitat i .. tururut viola!, quan majoria de carreres són, justament, còmodes ( mateixa CCPP!)! B) Per contra, a la FP, molt sovint és on hom troba les fumudes, verament fumudes i, damunt, de força, resistència i risc físic, per no parlar de .. qualitat de vida! C) Conclusió: per què, a hores d'ara, encara hi ha aquesta cerimonia pel que fa a la universitat, i aquest estigma pel que fa a la FP .. serà perquè majoritàriament hom penca més, força més a aquesta? PD: òbviament què cal menys fatxenders o titolats universitaris, i més .. posar-s'hi! Nota: capgiri's la idea així les conseqüències econòmiques - laborals i socials de venir-hi d'un lloc o de l'altre ( però als polítics provinents de la universitat no els hi interessa així es senten pel damunt!)! Anotació al marge: no seria una manera dir-ne ' Formació Professional ' a qualsevulla preparació vers els coneixements i pràctica de professió escollida .. deixant-hi la ' vanaglòria ' d'universitària?
Catalunya Oberta
21/01/2012 18:23
Estudia, esforça't i apunta't a la cua de l'atur!
Cornellanenc
21/01/2012 15:53
Alemanya: 50% universitaris, 50% formació professional. Escandinàvia: 35%-65%. Ací el problema ve d ela LOGSE-LOE-ESO que obliga a fer el mateix itinerari i obtenir el mateix títol fins als 16 anys, quan el sistema anterior, que ho situava als 14 era millor, perquè permetia que els preuniversitaris tinguiessin 4 anys per formar-se en classes més homogènies (BUP-COU) i que també ho fessin els d'FP I i FP II. Però matenir dos itineraris és car. I l'esquerra política, pedagògica i sociològica van preferir convertir la Secundària en un sistema d'assistència social (tots a fer un BUP rebaixat) i desprestigiar i marginar l'FP. En denifitiva, els adolescents que fugien de l'ESO ja els acolliria la bombolla de la construcció. I ara què? Al País Basc, en canvi, han prestigiat l'FP i no tenen el mal anomenat fracàs escolar (és el de la LGOSE.LOE-ESO). Dic tot això amb 23 anys d'experiència a la Secundària (EGB, FP, BUP-COU i ESO-Batxillerat). Cal tornar a crear dos recorreguts als 14 anys i impulsar moltíssim l'FP. NO tothom ha de ser metge, advocat o filòleg. Calen tècnics mitjans, que els empreses els busquen i no els troben. Sobren universitaris i falten tècnics mitjans.
Jan
21/01/2012 14:55
Ai Guillem, com pots ser tan insensat per escriure aquestes coses? (encara que siguin veritat). No veus que se't tiraran al damunt els nostres neoprogressistes aliens a la cultura de l'esforç i amants del catecisme marxista, i et retrauran que ets un fastigós dretà neoliberal insensible a la justícia social i bla bla bla.....
el nom
21/01/2012 09:47
Estic en bona part d'acord amb tu, excepte en el comentari del subtítol. El Barça és un centre d'excel·lència, amb places extremadament limitades.La universitat hauria de tenir aquest nivell, més un de complementari que l'envoltés i permetés una disponibilitat de professionals suficients per a les necessitat de la nostra economia. Parlo de metges, professors, enginyers, advocats, economistes...
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida