vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
Estàs d’acord amb Navarro que una Catalunya independent seria més pobre?
97 %
2 %
1 %
416 vots
Martí: Ferran: Aqueta cati del PPciu que canvia tot sovins de ...
Dimarts, 22 de Maig de 2012
Actualitat

Cultura

30/01/2012
00:00  h.
El Centre d’Història de Catalunya, tocat de mort
L'organisme fa més d’un any que no té direcció i el seu futur és incert. Línies de recerca han quedat estroncades i s’han anul•lat les ajudes a la història de Catalunya, escrita en català.
CHCC
Més d’un any de després de l’inici de la legislatura del govern d’Artur Mas el Centre d’Història Contemporània de Catalunya (CHCC), amb seu al Palau de Mar, encara no disposa de director, ni de cap òrgan de referència que faci de vincle entre els seus treballadors i el departament de presidència, del qual administrativament depèn.

Encara que segons la pròpia pàgina web de la Generalitat “el CHCC és un dels centres de referència de l’administració catalana en matèria d’història” aquest des de fa alguns anys està submís a la decadència i en el darrer ha quedat completament desemparat a l’espera que l’executiu convergent decideixi quin és el seu futur.

Davant aquesta incertesa, un grup d’historiadors vinculats al Centre han demanat al govern català mitjançant un escrit al qual ha tingut accés el Singular Digital que el CHCC es mantingui obert i independent, és a dir, que “no sigui absorbit per un altre organisme o ens, perquè això el reduiria a un centre de documentació, sense capacitat investigadora” i que sigui escollit amb urgència “un director de vàlua professional i no de caràcter polític”. Fins i tot, proposen, si no hi ha pressupost, que “un Consell Assessor interí, sense cobrar” ocupi temporalment el buit directiu.

Què fer amb el trencaclosques de la història?


De fet, el CHCC només és una peça d’un trencaclosques d’organismes catalans que treballen per la història de Catalunya i que durant el tripartit per qüestions partidistes van quedar dividits entre diverses conselleries: Museu d’Història de Catalunya i Arxiu Nacional de Catalunya (ambdós depenen de Cultura), CHCC (depèn de Vicepresidència) i el Memorial Democràtic (depèn de Governació).

Com a solució, l’historiador Jordi Oliva, un dels signants de l’escrit en defensa del CHCC, es mostra favorable a “tornar a l’estat anterior a la creació del Memorial”, és dir, quan “el Museu es dedicava a la memòria, el Centre a la recerca i l’ANC a la documentació”. Per tant, segons ell, “si algú ha de desaparèixer és el Memorial”, ja que neix per qüestions polítiques i adquirint competències d’altres organismes.

El darrer director del Centre, l’historiador Josep Maria Roig Rosich, que va dimitir el febrer del 2011 perquè “no volia ser corresponsable” de la situació del Centre i “d’un govern que no tenia un futur clar per aquest”, va proposar sense èxit que aquests dos anys de dificultats econòmiques servissin per “enfortir” el CHCC i convertir-lo en un veritable centre de recerca històrica de Catalunya, tipus el Collège de France.

En cap cas, però, Roig Rosich, va creure idoni, com plantejaven alguns historiadors vinculats amb el nou govern incloure’l en un gran conglomerat d’organitzacions – possibilitat que encara no ha estat descartada- perquè això suposaria la seva desaparició.

I, en la mateixa línia, Joaquim Albareda, que el 2006 va participar en la gestió del CHCC i en la redacció d’un pla de futur per garantir la seva continuïtat, també considera que “Catalunya ha de tenir un centre d’aquestes característiques, però s’hauria d’ampliar a altres èpoques” per trencar el procés de decadència en què es troba..

De fet, els historiadors i els treballadors només demanen que acabi aquest periode d'incertesa. Ara per ara, però, des de fonts del departament de Presidència es limiten a contestar que el pressupost del CHCC per aquest 2012, serà igual que el 2011, 50.000 euros –quantitat en la qual no estan inclosos el salaris dels quatre funcionaris adscrits- i, per tant, “seguirà funcionant”.

L’únic centre que ajuda la història de Catalunya en català

El CHCC va ser creat el 1984 amb la voluntat de recuperar la memòria històrica de Catalunya. El seu primer director, i durant un període de quinze anys, va ser l’historiador Josep Benet. Des del primer dia la seva principal tasca ha estat l’ajuda a la recerca històrica i a la publicació i difusió de la història de Catalunya feta en català, un suport molt ben valorat per a historiadors i editors.

Fins ara, perquè el 2011 ja no se’n van donar, el CHCC era la única institució que oferia ajudes a la investigació i recerca d’història de Catalunya en català. “La Universitat no dóna finançament a aquest tipus de recerca perquè sinó són en anglès i de temes més generals no ajuden a meritar”, adverteix l’exdirector.

Les editorials comptaven amb aquest suport i sense ell “alguns projectes s’han quedat al calaix”, segons Montse Ayats, directora d’Eumo Editorial. “Les ajudes eren fonamentals per les editorials que volem continuar treballant per la historiografia del país, per la microhistòria”, afirma. De la mateixa opinió és Anna Maria Macià, gerent de Publicacions de l’Abadia de Montserrat: “Malgrat eren petites aportacions ens permetien tirar endavant certs llibres, amb els quals no ens fèiem rics i pels quals ara no podem arriscar”.

Durant el tripartit el CHCC també va adquirir altres funcions: col•laborar amb la política de commemoracions de la Generalitat i fer recerques històriques per encàrrec, com ha estat el cas de la recopilació dels informes dels consolats a Barcelona durant la Guerra Civil; un estudi sobre el cost humà de la Guerra Civil, és dir, recopilació de totes les víctimes del conflicte a Catalunya; i un recull de tota la documentació anticatalanista del segle XIX. Tots tres, resten inacabats per la situació del Centre, segons el darrer director.

Un centre desconegut, però necessari per a una nació

Els propis implicats reconeixen que el CHCC és un organisme desconegut per la majoria de catalans, malgrat compte amb una biblioteca de 16.000 volums i custodia les fotografies dels bombardejos de Barcelona durant la Guerra Civil, entre altres donacions. “El Centre sempre ha estat un germà pobre dins l’organisme de la Generalitat”, es lamenta Roig Rosich, “però amb poc pressupost fèiem grans coses”.

En definitiva el clam és demanar al govern que lluiti pel Centre i la història del país. “Cal valorar el que s’ha fet i ser conscient dels que podem perdre si tenim en compte que la nostra identitat es basa en la llengua i la cultura”, afirma Oliva. I afegeixen des d’Eumo: “Un país com Catalunya necessita que la seva història sigui divulgada i els editors no ho podem fer sense ajuda”. “Cal fer un plantejament perquè un país que perd les institucions culturals no funciona”, conclou Albareda.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
7Veure i/o afegir comentaris
Laura Dans:Solidaritat ha fet una pregunta sobre aquest tema. Si no, qu...
Comentaris (7 en total)
Laura Dans
31/01/2012 09:56
Solidaritat ha fet una pregunta sobre aquest tema. Si no, què han fet els partits?
Jordi (de Manresa)
30/01/2012 12:08
Si això hagués passat en el temps del tripartit, els convergentets dirien que és un pas més en el procés d'espanyolització de Catalunya, i que volen esborrar la història. Ara com que manen els seus, callen i no diuen res, . . . d'això se'n diu sectarisme.
RSH
30/01/2012 12:07
I això no és tot, perquè el museu d'història de Catalunya també ha hagut d'aturar moltes de les seves activitats. Però per al Bilbeny sí que hi ha hagut diners!
Xarlicat
30/01/2012 10:20
Si voleu un poble mesell i sense identitat borreu-li la seva història. Aquesta és la raó per la qual CiU i el tripartit i tots els col·laboracionistes espanyols intenten evitar que s'investigui la Història de Catalunya. Ja hi ha qui diu que "Catalunya nunca ha existido"
Robert Surroca
30/01/2012 09:13
Es molt lamentable aquesta desidia en el manteniment del Centre i la seva continuitat. Gràcies al seu ajut vaig poder publicar "Premsa catalana de l'exili i l'emigració 1861-1976" i la meva vinculació amb Josep Benet em va fer conèixer de prop la gran quantitat d'investigacions que el Centre va promoure. Si això es talla serà un perjudici important per la nostra història i la nostra cultura.
REAGRUPAT
30/01/2012 07:56
És ben fàcil l'autonomisme és "TELE-DIRIGIT". Fins que els electors no ho entenguin i votin en conseqüència i sense pors, no s'acabarà.
català
30/01/2012 00:29
No ho entenc ni vull entendre-ho.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida