vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Per què creus que Aguirre demana la suspensió del partit de Copa pels xiulets a l'himne?
Per què creus que Aguirre demana la suspensió del partit de Copa pels xiulets a l'himne?
7 %
85 %
7 %
27 vots
Dimecres, 23 de Maig de 2012
31/01/2012
00:00  h.
Amb criteri
Ikea i Port Aventura contra la llengua catalana
"El racisme lingüístic que patim a Catalunya és fruit de la indolència del nostre govern i de la nostra pròpia resignació"
Ningú no sap quins plans té el govern davant les contínues agressions que pateix la llengua catalana, però fóra bo que es definís en aquesta qüestió i que explicités què pensa fer per defensar-la. La llei de política lingüística existeix, certament, però de què serveix una llei que pot ser vulnerada impunement? En el seu capítol cinquè, el de l’activitat socioeconòmica, la llei diu el següent: “Les empreses i els establiments dedicats a la venda de productes o a la prestació de serveis que desenvolupen llur activitat a Catalunya han d’estar en condicions de poder atendre els consumidors quan s’expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya”.

Tot i això, la vulneració de la llei, les agressions a la llengua i la discriminació dels catalanoparlants en tota mena d’establiments comercials són un fet perfectament constatable dia rere dia sense que les persones que en són víctimes rebin cap satisfacció ni vegin que les seves queixes tenen la més mínima utilitat. La llengua catalana, en ser abandonada a la seva sort pels diferents governs catalans, ha esdevingut aquell recipient que antigament es posava amb serradures en alguns llocs perquè la gent hi pogués escopir. Només cal moure’s pel país per veure la brutal marginació del català i la seva total invisibilitat fins i tot en les cartes de restaurants amb el nom en aquesta llengua. La situació, per tant, és molt greu. Tanmateix, des del govern, ningú no diu absolutament res.

Les agressions, a més, són transversals i provenen de tota mena de negocis. Ho hem vist recentment en la denúncia formulada pel senyor Salvador Ramon, membre d’una família que va anar a Port Aventura:
  • “Tant a l’entrada del pàrquing com a la taquilla de venda d’entrades, a informació, a la parada on maquillaven les criatures, a les entrades de les atraccions, als bars, a les botigues, a les paradetes de fira, preguntant horaris, comprant un gelat, ningú no em va voler respondre en la meva llengua. [...] S’hi negaven sistemàticament. Fa més de deu anys que cada any hi anem, i no hi tornarem més fins que l’empresa no respecti la terra que l’ha acollida i el poble que li dóna de menjar”.
Però fixem-nos en la cínica resposta de Port Aventura:
  • “Atès el creixent nombre de visites internacionals (actualment, un terç del total), també és necessari incorporar a l’equip persones que dominin una o més llengües estrangeres, com el francès, l’anglès o el rus. Sovint costa trobar persones que dominin al mateix temps el rus (per exemple) i el català. No podem descartar, doncs, que durant la visita al parc trobin algun treballador que no els pugui atendre en català, però en són l’excepció”.
D’això se’n diu barra, perquè va ser precisament per això, perquè els qui no parlen català a Port Aventura són una “excepció”, que la família denunciant no va trobar ningú, absolutament ningú, que parlés la llengua del país ni a la taquilla de venda d’entrades, ni al pàrquing, ni a maquillatge d’infants, ni a les atraccions, ni a les botigues, ni als bars, ni en la consulta d’horaris, ni en les vendes de gelats o en les parades de fira. Ni tan sols a informació!

Un altre cas és el del badaloní Jordi Ros, un treballador d’Ikea que ha estat acomiadat per haver defensat un client a qui un guarda de seguretat obligava a parlar-li en espanyol:
  • “Quan va entrar l’empleat de seguretat del torn nou li vaig explicar el que havia sentit i ell es va sentir orgullós del seu company. Sobtat, li vaig dir que per treballar aquí a Catalunya, com a mínim calia entendre l’idioma o almenys esforça-s’hi. Em va escridassar, em va dir a crits que això era Espanya i que jo era espanyol, i després va demanar a l’encarregada de caixes, la Sandra, que jo no treballés mai més allà, que no m’hi volia”.
El desenllaç d’aquest incident és que en Jordi Ros ha estat despatxat d’Ikea mentre que el guarda de seguretat continua treballant-hi. Algú s’imagina la mateixa situació en un establiment d’Estocolm? Algú s’imagina Ikea acomiadant un treballador per defensar un client a qui un guarda de seguretat no el deixava parlar en suec? Oi que no? Oi que l’acomiadat hauria estat el guarda de seguretat? Doncs el racisme lingüístic que patim a Catalunya és fruit de la indolència del nostre govern i de la nostra pròpia resignació. Pensem que totes les empreses necessiten els nostres diners per sobreviure –totes– i que els podem fer molt de mal si els tombem l’esquena i reaccionem amb dignitat. La dignitat, en aquest cas, es resumeix en una frase: si no hi ha català, no hi ha diners.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
51Veure i/o afegir comentaris
elis:Jo no vaig ni aniré mai a llocs que no m'entenguin en català. Jo s...
Comentaris (51 en total)
elis
05/02/2012 21:06
Jo no vaig ni aniré mai a llocs que no m'entenguin en català. Jo sempre compro a Bon Preu.
Quim
01/02/2012 23:45
No, Estrella. Port Aventura és de la Caixa Catalunya de Narcís Serra.
Tu ets l'estrella
01/02/2012 22:45
Port Aventura no és de la Caixa de CyU?... Una altra iniciativa de l'Obra Social, com els peatges?.
Jordi
01/02/2012 22:19
Jo no estic segur si fer boicot a empreses d'una mida tant gran, que a més monopolitzen els seus respectius sectors, serveix de gaire. Per a ells són com fer pessigolles. Crec que el que cal és no arronsar-se, ser ferm amb els nostres drets i no cedir ni un pam. Segur que si la resta de la gent ho veu, molts catalans acovardits poc a poc aniran seguint el mateix camí, i quan tots els catalanoparlants exigim els nostres drets amb total fermesa, ja no ens podran aturar.
Miquel
01/02/2012 21:07
Goita, tu. El Ciudadano i el socialista juntets donant-se suport l'un a l'altre. "No hasse falta dessir nada más". Ah, sí: "¡Viva España!"
Fermí
01/02/2012 19:52
Per part meva, jo ho arreglo desseguida. No m'acostaré més ni a Port. Aventura ni a Ikea. Si canviessin de tarannà, en tornariem a parlar, però hi confio poc.
CiUtadà
01/02/2012 19:43
Els catalans honests?... n'hi havia milers i milers que van quedar enterrats sota les runes financeres de Banca Catalana... d'altres, en canvi, els qui la van fer caure, en van sortir milionaris... et sona Liechtenstein?.
Ciutadà
01/02/2012 19:23
A la vista d'aquests comentaris: on són els catalans honests???? Quina pooooor¡¡¡¡¡
Giglio que Giglio
01/02/2012 18:39
exacte, els sociates són de dretes... i el PPciu sou de... d'on dius que sou Artur Schiotto?.
miguelito i su CiU
01/02/2012 16:35
És més, Banca Catalana era del tripartit. Els 22.000 milions d'euros anuals que el gran financer (amb els calés dels altres) Pujol va prometre als seus amic espanyols eren del tripartit. El cas Loteries, tripartit. El cas Turisme, tripartit. Els Fons d'Ajut Social Europeu, tripartit. Les Línies 5 i 9 del metro, tripartit. La Ciutat Europea de la Justícia, tripartit. Com al tripartit anàven a parar el 4% de comissió de tota quanta obra pública i privada s'ha fet a Catatònia durant els últims 32 anys de ... tripartit... ;ah, i és més, fins i tot Pujol, Millet, Alavedra i Prenafeta eren tots del tripartit i no em parlem més miguelito.
Miquel
01/02/2012 16:16
Al Costa Crucero Socialista li repeteixo que l'etapa més nefasta dels útilms 30 anys a Catalunya es concentra en els 7 anys de tripartit. Només cal veure com han deixat la Generalitat i el país.
CiUosta Cruceros
01/02/2012 14:04
A qui es fa dir "Miquel", li haurem de recordar que tots, TOTS, els "empresaris" de Spañair són membres de CiU i del Fomento del Trabajo Nacional Español (a Barajas, i amb sudacas). I sí, l'etapa més nefasta dels últims 30 anys a Catalunya es concentra en els 7 anys de tripartit, no en els 23 anys, ara ja 24, de Pujols que es van carregar Banca Catalana i Catalunya. Només cal veure com el geni de les finances Panxo Villa Pujol va deixar el Pacte Fiscal a la Generalitat i al país.
Guillem - Mataró
01/02/2012 12:27
Siguem valents i actius d'una punyetera vegada ! Jo sempre vaig provist d'unes enganxines perquè a la meva ciutat ja fa temps que es perd l'ús del català. En particular als restaurants, a les pisarres on s'anuncien els menús els hi enganxo: "Si no retoleu en català, no entrem..."
el nom
01/02/2012 09:44
Soc Salvador Ramon, qui va escriure l'article. La resposta a la meva carta es falta i sense fonaments, just davant meu, una familia rusa, va dirigirse en un angles perfecte a un punt d'informacio, i la resposta va ser "no te entiendo"....increible! parlem de falta de ganes i de despreci, de res mes.
Roser
01/02/2012 01:37
Josep, les coses com siguin: llegeixes i no t'enteres de res. La resposta d'Ikea ha sigut despatxar el treballador que defensava el client catalanoaparlant.
Miquel
01/02/2012 01:34
El que es fa dir "Amb il·lusió", li hem de dir que Spanair ve néixer amb el tripartit i no pas amb CiU. L'etapa més nefasta dels útilms 30 anys a Catalunya es concentra en els 7 anys de tripartit. Només cal veure com han deixat la Generalitat i el país.
TARA
31/01/2012 21:18
Tots a IKEA a parlà catalá, INDEPENDENCIA JA.
Josep
31/01/2012 19:23
Les coses com siguin: La setmana pasada vaig estar a IKEA i tots els anuncis, lletreros e indicacions eren en CATALÀ. Si un segurata s'ha portat així de malament cal denunciar-ho primer a l'empresa a veure què fà, doncs en principi sembla favorable al català. Quina ha estat la resposta de IKEA en aquest cas?
Moragues
31/01/2012 19:08
Rafa.Lleida 31/01/2012 15:47 . Noi , sembla que tens problemes de comprensió de lo escrit.En lloc he dit que només compri articles etiquetats en català sinó que : "no compro la leche Pascual o els vins de la Rioja, des que ENS VAN DECLARAR EL BOICOT fa ja uns anys i a sobre s'enventaven. Procuro comprar nomes productes catalans". No tergiversis els comentaris que no son del teu gust.
Amb il.l.l.l.l.lusió
31/01/2012 18:16
Spañair a favor de la llengua catalana i dels 150 milions llençats al pou sense fons pel llest del gran president Mas. Endavant CiU i els seus amics Sorianos!
Josep Bruch
31/01/2012 18:01
Pregunta: ¿el client afectat, va presentar una relcamació -per escrit-, contra el segurata i Ikea?
Gombau
31/01/2012 17:59
Quan t'hi adreces en català, la majoria actuen amb la insolència i mala llet del qui creu que té la guerra guanyada. Ens miren com si fóssim un especímen emprenyador i en extinció, perquè només se'n deuen trobar un parell cada dia. Si en comptes d'un parell fóssim mil...
veina
31/01/2012 17:58
Doncs, si no voleu PA envieu-la Valencia o Castella i tots els hotels de Salou / Pineda hauran de tancar. Així feu negocis en aquest "país". Per tal de parlar català arruinarieu qualsevol negoci. Només ens falta això, més aturats i a cobrar de l'autr.
David
31/01/2012 17:38
Jo vull un treball i no discutir d'aquestes bajanades.
Català
31/01/2012 16:39
El missatge del "Ciutadà/Ciudadano" és clar: Catalunya no pot ser com Suècia, perquè aleshores seria una nació lliure, i ell vol que Catalunya segueixi sent una nació sotmesa a Espanya. Ell, en definitiva, és la cobertura legal dels racistes com el segurata d'Ikea.
Joep Maria
31/01/2012 16:26
L'Albert (el lingüista que diu que la independència de Catalunya és "reprovable" (!!!!), com a bon col·laboracionista català, sempre surt en defensa d'Espanya blasmant els catalans que són vexats pel sol fet de ser-ho. Ell mai creu les agressions a Catalunya i a la seva llengua. És com els negres que que volien ser més blancs que els blancs.
Albert
31/01/2012 16:01
Dispenseu però en el cas d'IKEA crec que no es pot fonamentar la denúncia periodística que s’esgrimeix a aquestes línies, en un cas com el que es descriu. D’entrada em costa creure que a una companyia com aquesta sigui normal que un guàrdia de seguretat es posi agressiu amb un client per cap motiu (i molt especialment, el de la llengua), i se’l recompensi. Allà on la persona cívica, que defensa assertivament el dret de parlar el català a Catalunya, és castigada i fulminantment acomiadada. Potser si és tot patèticament veritat i aquesta és una situació paradigmàtica del que passa a aquesta empresa. Ara bé, en aquest cas s'haurien d'aportar testimonis més conclusius i, si més no, la versió d'Ikea. Finalment, com a fill d'immigrants, només puc afegir que si, és possible viure a Catalunya sense saber el català. Però és una forma d'auto alienació de la realitat del país que, personalment, trobo absurda. Salutacions.
Rafa.Lleida
31/01/2012 15:47
Moragues 31/01/2012 13:13, suposo que tampoc fas anar medicaments no etiquetats en català, no?? A veure si us ho poseu al cap, tot aquest tema s'ha acabat, ERC i ICV ja hi han estat al govern i no han fet absolutament res per a aconsseguir la independència, deixeu d'enganyar-vos, els "representants del poble" han passat de nosaltres. S'han carregat el català i ja no hi ha res a fer. Podeu continuar somiant.
Joan
31/01/2012 15:36
Absolutament intolerable. El cas d'Ikea m'ha sorprès perquè la botiga de Badalona, la que conec, té la retolació, el catàleg i (parcialment) la web en la llengua pròpia de Catalunya. Fins ara no he tingut mai problemes per parlar en català, que és el que faig sempre.
Ciutadà
31/01/2012 15:17
1.- Atendre en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya, espanyol i català, es fa entenent, atenent i servint les persones. No es necesita parlar en català o espanyol. I, s'incompleix aquesta llei citada pel articuliste si s'exigeix parlar en una o altra llengua. 2.- Catalunya no és Suecia. Cal esborrar els comentaris del final de l'article perquè són apòcrifs. Comentaris com els que hi fa a l'article comparant paísos independents amb Catalunya són la principal raó de l'ignorància de molts catalans.
Carles Viñals Casado
31/01/2012 15:12
La llengua catalana es troba combatuda per l'estat espanyol (cosa perfectament normal) i desprotegida per les institucions catalanes (cosa que no té res de normal). Cap llengua no pot subsistir en aquestes condicions. Si encara queden catalans disposats a lluitar per Catalunya i pel català en primer lloc, no poden votar cap partit que no defensi inequívocament la independència de país.
Moragues
31/01/2012 13:13
Ton , penso com tu. A part de que mai he comprat a IKEA per raons de desplaçament , ara tinc clar que mai i compraré, com no compro la leche Pascual o els vins de la Rioja, des que ens van declarar el boicot fa ja uns anys i a sobre s'enventaven. Procuro comprar nomes productes catalans i puc assegurar que no ens fan capfalta la majoria de 'made in Spain'. Podem viure sense EspaÑa , però espÑa no pot viure sense catalunya. .
Àngels
31/01/2012 11:52
Sense INDEPENDÈNCIA res de res
Pere Segura
31/01/2012 11:24
S'ha denunciat això? Quina resposta, si n'hi ha s'ha rebut del Gavern?
Joan-Marc
31/01/2012 10:42
El desempar dels catalanoparlants és total a cada experiència de vexació lingüística. Preguntar-se què fa el govern com diu el VA està bé, però perquè no anar al detall i preguntar què fan les organitzacions de defensa de la llengua CAL, Omnium i Plataforma per la llengua? Jo us ho diré: Fan poc. Entrampades en demanar subvencions o buscar socis per mantenir la infrastructura pròpia i la manca de voluntaris motivats per la pròpia associació que recela dels que tenen idees pròpies, les fan inoperatives. Ja seria hora de demanar responsabilitats a aquestes entitats que aconsegueixen que IKEA faci el catàleg en català però no es queixen del cas del treballador acomiadat. Calen entitats que facin por a les empreses que marginin el català com ha acabat fent McDonalds que, temerosa dels vells boicots dels 80, ha acabat rotulant només en català per si de cas.
J. Reig
31/01/2012 10:38
Gràcies JGavaldà per il·luminar-nos. Ni se'ns havia passat pel cap la independència. Gràcies, gràcies, gràcies. Així, ben calladets, mentrestant, seguint les teves ordres, farem el joc a l'amo.
ROSA
31/01/2012 10:04
Com es pot resoldre una situació que arrosseguem des de fa anys i que ara amb tot el que ens segueix entran enpixora per moments "com catalàna em sento envaida i maltratada a la meva terra "Victor si saps la solucío inmediata!exposala!
el nom
31/01/2012 09:49
Tots a IKEA a preguntar al segurata amb ganes que em digui espanyol !!!
Joan
31/01/2012 09:32
El temps de les reivindicacions s'ha acabat cal militar. Militar vol dir enfrontar-sem, entrar en conflicte, donar la nota, fer-se notar. Jo ahir vaig anar a un cinema de la cadena Yelmo i van tractar de donar-me un formulari en castellà; el vaig demanar en català i em van dir que no el tenien. Doncs mitja volta i adéu. Així de simple. Un client menys no compta, però si cada dia hi ha 50 persones que fan mitja volta per la mateixa raó, potser s'ho repensaran, encara que sigui de mala gana.
Narcís
31/01/2012 09:31
Compte!, no podem caure en la misèria, caure en el modus actuandi espanyol!, ço és, no podem permetre'ns, avui, ara i ací, que persona que no parli àdhuc no entengui el català .. no pugui treballar a ca nostra, atès que n'hi ha un munt que són de sang catalana nascuts - crescuts defora/ espanya així amputats d'allò més, i d'altres, sense herència catalana, considerats i afectuosos amb el desig, demanda pel que fa a la llibertat de Catalunya! PD: qui no domini el català el que ha de fer és ' excusar-s'hi humilment '/ fer-li un favor si li ho diu en castellà per raó quina fos! Nota: òbviament el ' segurata ' ha d'ésser cessat fulminanment pel to de sa resposta .. pur feixisme/ validar l'entrada a mata-degolla/ prevalença sanguinolenta! Anotació al marge: s'ha de pressionar pels tots mitjans possibles fúmer IKEA fora de ca nostra subratllant ser per .. la vexació el català així el client català que no pas per parla'l en castellà!
Sara
31/01/2012 09:22
A casa fa temps que no gastem els nostres diners en empreses que tenen actituds com les descrites. I la veritat, tenim alternatives i no les trobem a faltar.
Pau
31/01/2012 09:08
Aneu a l'hospital de Sant Pau (Barcelona) i a veure si trobeu cap infermera, o metge que us parli en català. Jo durant una setmana d'ingrés no hi he trobat ningú, i la majoria són nois joves. D'on han sortit i quina consigna han rebut?
Tip d'espanyols
31/01/2012 09:04
Estem pitjor que al temps del Franco!!! avui, sentir parlar el català a Barcelona, es un miracle; Els emigrants ens han guanyat, Franco ha guanyat
Maria-Sabadell
31/01/2012 09:04
Oblidem alguna cosa, encara. Som a Espanya oficialment, sentint-nos o no sentint-nos espanyols. I mentre això duri haurem de sentir aquests comentaris i aguantar fets inadmissibles que gent amb més o menys mala intenció ens faci als qui volem parlar i defensar la nostra llengua. Sempre dependrem de la sensibilitat lingüística dels nostres interlocutors.
jgavaldà
31/01/2012 08:56
Amb tot el respecte al Sr. Víctor Alexandre: Ja hem fet el ploramiques una vegada més... i ara que?. Esperar uns dies o setmanes a tornar-lo a fer?. Les seves intencions son bones, però a aquestes alçades insuficients i frustrants.. Sabeu prou que tant en el tema de la llengua, com en d'altres de la vida quotidiana l'eslogan ha de ser: "Si no hi ha independència, no hi ha futur".
Reagrupat
31/01/2012 08:50
jO NO VISITO PORT AVENTURA, NI IKEA. nI HE ANAT AL CINE FINS QUE RESPECTIN LA NOSTRA LLEI.tAMPOC PENSO FER SERVIR VUELING O IBÈRIA. m'HAURÉ DE QUEDAR A CASA AL PROPI PAÍS ?. ·COSAS VEREDES". i TOT PER CULPA D'UN ELECTORAT PORU i un govern pactat (?)
el nom
31/01/2012 07:51
Gran article Víctor, tens tota la raó!
Gloria Soler
31/01/2012 07:33
La situacio que explica el sr. Salvador Ramon es la mateixa que vam patir amb la meva familia aquest estiu quan vam anar a passar uns dies al Port Aventura. El meu marit es va arribar a encarar amb la recepcionista de l'hotel El Paso i va estar a punt de fer una reclamacio. No la va fer per la meva insistencia, mai mes tornare a callar!
Shaudin Melgar-Foras
31/01/2012 07:31
Totalment d’acord: “si no hi ha català, no hi ha diners”. És ben fàcil i les empreses de segur que reaccionarien. No entenc per què no ho fa tothom.
Ton - Barceloa
31/01/2012 02:11
Sóc soci de la Plataforma x la Llengua i fa 2 ó 3 anys els hi vaig proposar de fer una campanya semblant a la dels flamencs amb el lema: "Sense català, ni un ral". Tot i què no em van fer gens de cas, continuo pensant que la situació del català és prou crítica per què una iniciativa així podés funcionar aquí. I molt més del que ningú es podria esperar. Per dignitat.
Ton
31/01/2012 01:58
Aquesta última frase és la que una colla de plataformes cíviques flamenques van orgnitzar fa uns 25 anys, farts de trobar-se com ens passa aquí, per defensar l'ús quotidià del flamenc als comerços de Flandes:"Geen Vlaams, geen cent" / Sense flamenc, ni un cèntim.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
Tags
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida