vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Per què creus que Aguirre demana la suspensió del partit de Copa pels xiulets a l'himne?
Per què creus que Aguirre demana la suspensió del partit de Copa pels xiulets a l'himne?
9 %
79 %
11 %
53 vots
Fart d'escanya: Quedar en evidència és dur i fan de víctimes ...
Dimecres, 23 de Maig de 2012
Actualitat

Política

06/02/2012
00:00  h.
Entrevista a Joan Laporta, president de Democràcia Catalana
“Votaré ‘sí’ als pressupostos per facilitar l’acord CiU-ERC”
El president de Democràcia Catalana parla sense embuts sobre l'actualitat de la política catalana. Laporta es confessa còmode al Parlament tot i que lamenta la poca força que té a l'hemicicle. Respecte el Govern és clar: ha de treballar vers la independència mentre cerca el concert econòmic. Un treball en paral·lel que, assegura, no s'està fent mentre veu el país apropar-se a l'asfíxia nacional i econòmica.
Joan Laporta
per Manel Bosch
Quina valoració fa de la reunió entre Artur Mas i Mariano Rajoy?
Haurem d’esperar les conseqüències d’aquesta reunió per poder valorar-la. Per tant cal ser prudents. Ara veurem si el que es va parlar el Partit Popular està disposat a permetre-ho. M’hagués agradat que el president Mas, a l’hora d’exposar els resultats de la trobada, s’hagués referit a fets més concrets i que hagués establert un calendari per cadascun dels blocs plantejats. Va ser decebedor.

Mas va recordar que les corts espanyoles debatran el pacte fiscal enguany...

Aquest marge és massa ampli. La situació que estem vivint és crítica i requereix solucions ràpides, no podem esperar més perquè ja portem un procés de maduració suficient en aquest tema. Les solucions s’han de començar a aplicar.

Tem que aquest projecte s’aprovi després de ser rebaixat a Madrid?

El concepte ‘pacte fiscal’ pot ser una trampa. Del que s’ha de parlar és de concert econòmic, que Catalunya administri plenament el seus recursos. Hem d’evitar un pacte com el del tripartit, que ens ha portat a la ruïna, o un d’una mica millor que tampoc seria la solució. El que cal és canviar de sistema, que Catalunya recapti i si correspon pagar una quota a l’Estat. Ara mateix estem en respiració assistida: paguem a l’Estat i, si no vol, no ens paga i aleshores ens quedem asfixiats econòmicament. Això desencadena mesures que escanyen el poble català. Mesures que no s’haurien de produir perquè disposem de prous recursos per evitar aquestes retallades.

Mas va destacar una “bona entesa” amb Rajoy...
M’és igual la seva relació personal, es tracta d’una relació política. A l’ordre del dia tocaven propostes concretes, saber si Rajoy permetrà el pacte fiscal. Si és que no, i en això estic d’acord amb el president Mas, toquen altres camins. Em sobta que la prioritat sigui tenir ‘bon rotllo’ amb un govern que té el Govern segrestat, que no paga el que li deu. Quan ho faci encara els en donaran les gràcies. Les gràcies en tot cas s’haurien de cobrar en forma d’interessos.

Veu disposat el Govern per emprendre aquesta alternativa?

Es tracta de sentit comú, de sentit de la responsabilitat i de coratge polític. Vull que s’aconsegueixi el concert econòmic però ho veig molt difícil. Jo ja estaria preparant una altra estratègia i treballant en una altra direcció en paral•lel. Cal treballar-ho tot alhora perquè la situació és prou crítica. S’ha de convèncer la ciutadania dels beneficis de la independència, i cercar les aliances internacionals necessàries. Això s’ha de treballar i ho trobo a faltar en el Govern.

El que està passant a Escòcia és un exemple per a Catalunya?
Absolutament. Sembla que el Govern no vulgui veure per on va el món. Les nacions sense estat amb dignitat nacional, que creuen en elles mateixes, lluiten pel que es seu. Treballen pel que es mereixen, que no és altra cosa que la llibertat. Escòcia està fent el que ha de fer, el Govern prefereix reunir-se amb l’espanyol a veure si es cauen bé. El respecte només es guanya parlant clar.

Recentment Artur Mas ha parlat d’emancipació nacional a un mitjà de comunicació alemany...
Fa gràcia utilitzi aquest terme, un eufemisme, per no dir independència. A la vida no es pot anar amb aquests complexos. Quan jo era president del Barça anava pel món d’una manera desacomplexadament catalanista, i va ser el millor Barça de la història. Sembla que s’hagin de fer perdonar cada vegada que creuen que poden incomodar a Espanya. La cosa no va de broma: Endesa es va quedar Fecsa, Repsol es va quedar Gas Natural i ara volen que Bankia es quedi La Caixa. Ens han tret l’electricitat, el gas i ara ens trauran els calés. La dependència política ens du a l’empobriment econòmic.

Recentment ha vinculat l’Estat amb el fracàs d’Spanair...
Hi ha hagut errors de gestió, s’ha sigut massa crèdul i a segons quina edat això no és cap atenuant. No es pot pensar que un projecte com aquest es pot tirar endavant sense el poder polític necessari. Tot i així, hi ha hagut interferències claríssimes de l’Estat perquè això no prosperés i ha portat 4.000 persones a l’atur. Quan entren en conflicte els interessos espanyols amb els de Catalunya, o els dels seus treballadors, a ells se’ls en refot. Abans és Espanya que 4.000 aturats més.

El Parlament Europeu va defensar el Prat del boicot de Barajas, així com l’autonomia fiscal de territoris sense estat. El missatge català comença a entendre’s?
Sí, tot i que la independència no ens la donaran des de fora. L’hem de prendre perquè és el nostre dret. Hi ha molta tendència a alegrar-nos per notícies que ens poden afavorir però no aprofitem mai. A mi m’agrada ser eficient, sóc un home d’acció: quan faig una cosa vull trobar solucions, aplicar-les i encertar-la.

Per això ha entrat a la política?
No em sento polític, ni crec que ho vulgui ser. Treballo pel país i he pensat que ara l’instrument havia de ser la política. Sento que em trobo en un col•lectiu que els agrada crear problemes, anar pensant en solucions i no aplicar-les. Un col•lectiu que sempre té excuses.

Fins ara, malgrat les seves crítiques, ha donat suport al Govern...
He tingut una màxima comprensió, intentant la unió entre CiU i ERC per fer un front catalanista. Aquest marge de confiança fa un any que dura i, passats els pressupostos, s’haurà acabat.

Això explica el seu vot a favor dels pressupostos, junt amb el PP?
El meu ‘sí’ als pressupostos té tres dimensions. És un sí sense condicions i gens especulatiu. La primera dimensió: facilitar l’acord entre CiU i ERC perquè el meu vot sumava la majoria necessària. Pactar amb els segrestadors, amb el PP, és humiliant. L’altre dimensió és el marge de confiança que he comentat. La tercera és culpatòria: que consti que hi va haver un vot a favor que feia possible l’acord entre CiU i ERC.

Desconeixia la posició d’ERC?
La posició d’ERC encara no se sap, de fet Junqueras estarà negociant fins el darrer minut.

Se sent còmode fora de Solidaritat?

Em sento molt alliberat després d’haver-ne sortit perquè no compartia la seva estratègia política ni la seva forma de fer política. En aquest aspecte em sento bé, tot i que m’agradaria tenir més força. Sóc conscient que amb un vot tinc poca força. Aquest fet fa que tingui poca presència als mitjans i la meva posició quedi bastant silenciada.

Abans ha dit que no se sent polític. Això vol dir que quan s’acabi la legislatura no s’hi dedicarà més?
He fet un partit polític i aquest partit ha de tenir continuïtat. Des de qualsevol àmbit sempre estaré treballant pel país, per mi és una qüestió de dignitat.

Les enquestes indiquen que els partits petits perdran vots i el Parlament té més forces que mai. Com podrà DC entrar-hi?
La fórmula idònia seria una coalició de les forces catalanistes al Parlament on, com a mínim, hi hagués CiU i ERC. Si no, aniré sol perquè he vist que les coalicions de partits petits són poc eficients. La independència és en mans dels votants de Convergència. Cal convèncer-los perquè votin un nou partit o per forçar el seu partit a posar l’independència a la seva agenda. Les coalicions que volen aglutinar el moviment social estan molt atomitzades, hi ha molt d’individualisme i només representen 150.000 vots.

Veu possible aquesta coalició?
No ho puc dir. Evidentment que la vull. Qui l’ha de fer possible, però, és qui té el lideratge, qui és el partit majoritari. I si no ho fa és perquè no creuen en aquest país, perquè no creuen en la seva gent, perquè tenen interessos ocults que algun dia descobrirem. Voldrà dir que no només estan políticament segrestats, sinó també personalment.

Veu possible un escenari d’eleccions anticipades?
Hi ha dos motius pels quals el Govern hauria d’anticipar-les. Si no s’aprovessin els pressupostos, que s’aprovaran per assegurar-se seguir al poder, o que no s’obtingui el concert econòmic. Defenso, per cert, que es castigui qui no compleix amb una promesa electoral. És una irregularitat que no s’hauria de permetre.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
8Veure i/o afegir comentaris
Carme Ribalta:Endavant amb la política, Joan Laporta, i als socis del B...
Comentaris (8 en total)
Carme Ribalta
07/02/2012 14:53
Endavant amb la política, Joan Laporta, i als socis del Barça ja els val de votar al Rossell, s'ho mereixen, no així els seguidors del Barça, la majoria dels quals hauriem votat el Laporta segur. Però ara està en la política i pot fer molt més pel país, endavant Joan Laporta!
un cop més
06/02/2012 20:32
Miri... no dubto del seu interès per Catalunya ... però vostè ha canviat. Més intel·ligent que Jesus Gil ficat en política també , quan li han apretat amb coses fosques del Barça , vostè ha baixat les orelles i a baixat la pressió . Ja no és aquell independentista original i fresc. I s'ha refugiat en ERC , tripartit !!! ... ¿Es reconeix quan es veu al mirall? . I ara unes fregas a l'esquena de CyU ... ¿A veure si el fitxen com a Fernandez Teixido (CDS !!!)? . I apuntant amb el seu dit, vol avergonyir la forma de fer de SI !!! . Podem ser crítics amb ells, però tenen una cosa que cap altre polític en el Parlament té ... són congruents !!! .Les seves paraules, fets i accions coincideixen i tenen un objectiu constant IN-DE-PEN-DEN-CIA .... Tots els altres sou màrqueting de poltrona ...i vostè està fent el màster ...
Marta Coma
06/02/2012 18:07
Totalment d'acord però no se com podras fer que CiU vulgui la independència. Els veig com sempre sense anar en lloc i enredant a la gent amb paraules. I si et presentes sol amb DC no treuras representació ja que ells tenen molta més força. No queda clar el teu pla B.
Llorenç
06/02/2012 14:36
Preguem perquè faci tot el possible per aglutinar Ciu i ERC i posar la independència al capdavant de l'agenda de CiU!
ferran
06/02/2012 12:11
Ignoro si vostè recolzara els pressupostos per una mena de tacticisme personal o perquè és el menys dolent pel país...Com les raons de partit són impossibles, vull creure que ho fa per lo segon i sota PERSPECTIVA INDEPENDENTISTA. Per tant, aportant el seu gra de sorra, vostè demostra ser una persona intel·ligent que no vol fer de tonto útil de l'espanyolisme caspós (ppsoe) instal·lat en el parlament. Per la meva part, el felicito.
Eulàlia Miquel
06/02/2012 12:05
Jo també penso que no has de deixar de lluitar `pel País. Vaig quedar molt desconcertada de la teva "espantada" de SI als tres mesos d'haver guanyat 4 escons. Això no és dividir encara més l'independentisme?. No crec que aquest escó marginal i solitari sigui el teu lloc,però tu ho has triat i jo també perquè et vaig votar! La teva "guerra" no és la parlamentaria ni la de l'Ajuntament. Vas poder fer molt més al Barça que mai podras amb un tris vot solitari a cada casal de Catalunya. Has de complir amb el 4 anys i això pel teu tarannaà impacient no és massa bò. El perillés estancar-se- Portaves una carrera fulgurant i mediàtica i ra estas apagat i deliberadament ignorat pels mitjans. Esperem que la teva imaginació faci girar aquest aborriment d'ara.
Toni Arregui
06/02/2012 08:44
Subscric el comentari de'n Joan de les 07:41 fil per randa. Laporta, no pleguessis pas!!!
Joan
06/02/2012 07:41
Sr. Laporta, estic plenament d'acord amb vostè, tenim un país dominat des de fa 300 anys, en un període així hi ha temps de sobres per comprar voluntats, crear complexes d'inferioritat, assassinar, robar impunement i encara fer-se demanar perdó. Ah! i quan el Barça (que és el reflexa de Catalunya) té un president que planta cara i ens situa al mon, n'hi posen un altre que dissimuladament va acotant el cap i s'ho deixa passar tot, tal com sembla que fa CiU i el President Mas. Desitjo que ERC entengui i fagi seu aquest missatge, ah! i no deixi de fer política per Catalunya.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida