Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 17 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Víctor Alexandre
20/03/2012
En vaga de fam per la llengua
"En aquests moments, Espanya esmola les seves eines per consumar el genocidi de la llengua catalana"
És molt greu el que està passant al País Valencià, a les Illes i a la Franja de Ponent amb la llengua catalana. Molt greu. Però a mi encara em sembla més greu la indiferència amb què s’ho agafen les autoritats del Principat. Deuen pensar el mateix que pensa Europa quan anem a Brussel•les a exclamar-nos de les agressions espanyoles que patim, que es tracta d’un afer intern de l’Estat espanyol. Deuen considerar que l’operació del Partit Popular, d’esborrar definitivament la llengua catalana del País Valencià, de les Illes i de la Franja, és un afer intern d’aquelles terres i que no ens hi hem d’immiscir. En ambdós casos és un greu error, tanmateix. S’equivoca Europa i s’equivoquen els nostres governants amb aquesta indiferència, perquè el desistiment de responsabilitats davant d’una agressió no n’evita els efectes. I l’intent, per part d’Espanya, d’aconseguir al segle XXI allò que no va poder aconseguir al segle XVIII, afectarà Europa sigui quin sigui el resultat. Negativament, en cas que Espanya aconsegueixi anorrear Catalunya, perquè desapareixerà un patrimoni cultural mil•lenari, i positivament, en cas que Catalunya se’n surti, perquè la consecució d’un Estat català voldrà dir que hi ha hagut un poble europeu que ha recuperat la seva llibertat.

En aquests moments, Espanya esmola les seves eines per consumar el genocidi de la llengua catalana. Ho fa al País Valencià, eliminant escoles de línia en llengua catalana –a Alacant, per exemple, ara fa tres cursos, ja només deu dels cinquanta-set centres públics i només un dels trenta-tres concertats tenien línies en aquesta llengua. A la Franja de Ponent, per decisió del govern aragonès, la llengua catalana deixa de dir-se “català i passa a dir-se “modalitat lingüística”, es fixa la titularitat de l’espanyol com a única llengua oficial, s’eliminen les acadèmies de català i s’impossibilita que els ciutadans puguin adreçar-se en català a l’administració, ja sigui oralment o per escrit. I pel que fa a les Illes, per decisió del govern balear, el català deixa de ser un requisit per treballar a la funció pública i passa a ser un simple “mèrit”. Diu el seu president, José Ramón Bauzà, que ho fan perquè el català “no sigui un obstacle que impedeixi l’accés de persones que superin les proves amb més nivell”. Quin cinisme. Primer van arribar a les Illes i van imposar-hi la llengua espanyola, després van perseguir la llengua catalana i els qui la defensaven i, finalment, ara que ja li tenen el peu al coll, la satanitzen qualificant-la d’“obstacle”. La llengua catalana, per tant, no és una llengua, és un “obstacle”. I qui vol obstacles en el camí de la vida, oi?

Davant d’aquesta violència ferotge, uns jubilats de Mallorca –Jaume Bonet i Moll, Bartomeu Amengual i Josep Company– estan fent vaga de fam. Jo no sé si se’n sortiran, perquè la seva mort per aquesta causa no crec que amoïni gaire el nacionalisme espanyol. Però cal que tinguin el suport del Principat no sols com a defensors de la nostra llengua, sinó, sobretot, com a defensors de la nostra dignitat col•lectiva. La pregunta és: el nostre govern no té res a dir sobre el fet que en ple segle XXI, gairebé quaranta anys després de la mort d’en Franco, la llengua catalana hagi de ser defensada amb vagues de fam? No l’amoïna gens, això? No hi té res a dir? No hi té res a fer? Jo crec que sí. Jo crec que aquest odi i aquesta violència contra el nostre poble són motiu més que suficient per aïllar el Partit Popular. I perquè això sigui possible cal que el govern de Convergència i Unió no formalitzi cap més pacte amb una formació política l’objectiu prioritari de la qual és l’anorreament de la nació catalana i el genocidi de la seva llengua. Tenim territoris o espais vitals diferents, és cert, però som un sol cos. Pensar que Catalunya pot viure al marge del que passa a les Illes, al País Valencià i a la Franja de Ponent és tan ingenu com considerar que els habitants d’una casa poden viure al marge del que passa a les seves habitacions.
Víctor Alexandre
Víctor Alexandre Escriptor i periodista. Ha estat director i presentador de programes a Ràdio 4 i corresponsal a Alemanya per al diari Avui, el setmanari El Temps i la Cadena SER. Entre els seus llibres hi trobem Jo no sóc espanyol (1999), Despullant Espanya (2001), El cas Carod (2004), El somriure de Burt Lancaster (2005), La paraula contra el mur (2006), TV3 a traïció. Televisió de Catalunya o d’Espanya? (2006), Nosaltres, els catalans (2008) Set dones i un home sol (2009), premi Mercè Rodoreda, Trifulkes de la KatalanaTribu (2009) i Una història immoral (2010). Aquest any ha publicat Cor de brau.
Seguir l'autor
@valex_cat http://www.victoralexandre.cat
(25 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Màrius
22/03/2012 10:52
L'espanyolet que signa "en Víctor" ens indica la seva profunda espanyolitat.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
en Víctor
21/03/2012 23:06
Catalunya està espanyolitzada, qui la desespanyolitzarà? El desespanyolitzador que la desespanyolitzi, bon desespanyolitzador serà!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
21/03/2012 17:02
"Ai", més de dretes i espanyolista que tu és impossible ser-ho en aquesta vida.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
ai
21/03/2012 16:10
Alexandre. tu no has parlat malament en ta vida dels burgesos de CiU i l'entesa amb el PP. Potser deu ser perque ets tant de dretes que ja t'has tret el carnet de Convergència.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
21/03/2012 15:48
Antidretà, no cal que ningú parli de CiU, ja ho fas tu en nom d'un altre partit autonomista i de dretes com Esquerra.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antidretà
21/03/2012 14:54
CiU obre la porta al PP a TV3.La portaveu del grup parlamentari d'Esquerra, Anna Simó, creu que "el PP vol liquidar nacionalment el paper que té TV3 i Catalunya Ràdio" i "treure el ferro nacionalitzador" dels mitjans. També ha recordat que, respecte al nomenament del consell de govern de la CCMA, "ERC no ha participat en la tria de cap ni un dels set noms que es votaran, no hem pactat cap nom, no hem entrat a negociar cap nom, no entrem en això ni hi entrarem". "No hi entrarem -ha afegit- perquè el pacte entre el PP i CiU amb el PSC, com a convidats de pedra, en les lleis Òmnibus de l'audiovisual comporta la fi d'un model existent de mitjans públics de la Generalitat, comporta el control polític i partidista de la CCMA i aquests noms són fruit d'un pacte per activa o per passiva per restar pluralitat a l'òrgan rector de la CCMA". "Votarem en contra de tots els noms i no entrarem a negociar-ne cap. Hi ha l'origen clar, que és aquesta llei Òmnibus de l'audiovisual, que ha començat a carregar-se un model de mitjans públics que era el model que havíem triat entre tots per una amplíssima majoria". Simó també ha dit que el PP a més vol "carregar-se el paper de l'impuls de la indústria audiovisual de Catalunya, vol descapitalitzar aquest paper, per repartir el paper d'indústria i per treure el ferro nacionalitzador que té TV3 i Catalunya Ràdio i en això ERC no hi entrarà". // Alexandre, quan ens dedicaràs un article a les barrabasades i botiflerades que estan fent avui els teus amics de CiU amb suport del PP?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
21/03/2012 13:24
En el no volgut cas que els vaguistes de fam morin, els únics que hi sortirien guanyant serien els nazis del PP, doncs comptarien amb dos administrats menys que parlen català. El
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Reagrupat
21/03/2012 08:36
I això no es pot portar a l'Haia per incompliment sde Tractat sobre Llengues Minoritàries, suscrit per l'Estat espanyol ?. No tenim experts en el tema ?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Marisol
20/03/2012 23:36
Ara es hora segadors, ara es hora d`estar alerta , per quan vingui un altre juny , esmolem ben fort les eines,...bon cop de falç bon cop de falç defensors de la terra
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan
20/03/2012 21:51
L'estat propi és indispensable si volem salvar la llengua. I és absurd parlar de majors drets dels castellanoparlants respecte als privilegis que ja tenen actualment. Amb l'estat català l'única llengua oficial seria la catalana.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Albert
20/03/2012 20:35
El senyor Branchadell és el profeta de la por paralitzant.Ell sap que en aquest país n'hi ha molta i alguns s'hi enganxen com a mosques i es queden tranquils. Els seus arguments són diferents dels del PP, però la base (el més important) és la mateixa.Seria llarg demostrar això.Nosaltres, els que no pensem com ell,tenim un desig que ens fa avançar.Quin és el seu i cap on ens faria avançar...o recular?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Paula
20/03/2012 20:28
Davant tot el que està passant i en honor a aquest home de Mallorca -crec que cal tenir clar que tot el que DIGUEM serà molt poc. Cal passar a l´acció. Cadascú a la seva manera. Cadascú en el camp on sigui més competent. No perdem més el temps. El nostre país i la nostra llengua estan en perill i cal ACTUAR.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
20/03/2012 20:26
Totalment d'acord amb els dos primer paràgrafs .. òbviament ( a més d'ésser un holocaust, si no físic, sí de nostra anima o principi vital, així com d'assassinat de nostres estimats traspassats/ nostra memòria!)! Pel que fa al darrer o obligació de saber català a l'Administració .. anem-hi amb cura!, ço és, quants compatriotes són casats defora àdhuc amb fills nascuts i crescuts allà/ espanya i mai per mai podrien demanar Catalunya/ PPCC per manca de coneixement, prou coneixement així .. català ' bandejat ' de per vida? PD: se'ls hi pot fer cursets a posteriori de durada raonable i superà'ls-e .. Nota: però no podem passar l'arada davant els bous!, ço és, subjectats/ subordinats/ subjugats en tots els ordres a espanya i nosaltres .. allunyant nostra gent/ posant-los traves per a ser a ca nostra, a ca seva? Anotació al marge: tant de bo els srs. Bonet, Amengual i Company deixin la vaga, car ja han complert sobrerament .. no els hi dongui a espanya la joia de ' tres menys '!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Carles Viñals Casado
20/03/2012 18:36
Que 37 anys després de la mort de Franco i 33 de suposada democràcia, els catalans hagin de defensar la seva llengua amb vagues de fam, ens dóna la mesura de la iniquitat dels nostres enemics de sempre i de la incompetència i covardía dels polítics catalans.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Sara
20/03/2012 17:25
Branchadell és aquell espanyolista que va escriure literalment que "la independència de Catalunya és èticament reprovable". Quina vergonya!!!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
20/03/2012 14:07
20 dies portem donant suport, difonent i denunciant la indiferència del Principat (mitjans, representants i institucions pretesament defensores de la llengua) des d'aquest grup: https://www.facebook.com/groups/198432120262974/202876253151894/?notif_t=group_activity També podeu consultar tota la informació trobada sobre la vaga, inclòs aquest aricle: http://boladevidre.blogspot.com/2012/03/insisteixo-i-amplio-vaga-de-fam-per-la.html
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
20/03/2012 14:03
20 dies portem donant suport, difonent i denunciant la indiferència del Principat (mitjans, representants i institucions pretesament defensores de la llengua) des d'aquest grup: https://www.facebook.com/groups/198432120262974/202876253151894/?notif_t=group_activity També podeu consultar tota la informació trobada sobre la vaga, inclòs aquest aricle: http://boladevidre.blogspot.com/2012/03/insisteixo-i-amplio-vaga-de-fam-per-la.html
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
felicià
20/03/2012 13:47
Visca Branchadell!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
A pastar fang !!!.
20/03/2012 13:14
CyU com a bon partit regionalista espaÑol, està encantada de pactar amb el PP (anticatalà a lo bestia) o amb el PSOE (anticatalà amb vaselina)... depèn de qui mani a la seva España.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Brauli
20/03/2012 13:07
El professor Branchadell ha explicat reiterades vegades que la independència no és cap garantia per a la supervivència del català. Al contrari. Hi hauria un previsible retrocés al haver de reconeixer els drets dels castellanoparlants. Només cal recordar el cas d'Irlanda, tant citat pel professor Branchadell, amb l'extinció del gaèlic. No enganyis amb la independència, Alexandre!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
20/03/2012 11:33
Aquest de CIU i PSC i de la resta de partits són uns indignes, posen els seus interessos econòmics, per d’amunt del interès del poble, i després parlen de honorabilitat, se’ls hi tindria que caure la cara de vergonya, son uns colla de botiflers
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
20/03/2012 10:08
Vigila el teu autoodi, Jordi. Ara ves i digues als jubilats de Mallorca que són uns ximples. És l'últim que et falta per coronar-te.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Gustau
20/03/2012 09:10
Sr. Aleixandre, Talment com va fer Erc que va traïr Catalunya amb el PSOE, ara CyU traeix Catalunya amb el PP. Li commine a dir-ho obertament, faria un gran bé.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
xavi123456789
20/03/2012 08:43
CyU no defensa la llengua, perquè el que vol defensar és l'espanya regionalista. El més important per CyU és a qui col·loquen a la Corpo i com es reparteixien les cadires amb el PP.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jordi
20/03/2012 00:42
Ssshhhh, calla, home, que no veus que si defensem el català els immigrants ja no es faran independentistes? És que se li ha de dir tot!
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
98 %
2 %
0 %
132 vots
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida