Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 24 de Maig de 2013
Política
16/04/2012
00:00
16/04/2012
“Estic pensant presentar-me de candidata a la Generalitat”
Montserrat Tura (Mollet del Vallès, 1954) és secretària segona de la mesa del Parlament de Catalunya. Parlem amb ella sobre la situació actual del PSC després del congrés del passat desembre. Tura considera que cal donar temps al partit, ja que encara és aviat per jutjar-lo. I en l’àmbit més personal, anuncia que està pensant en presentar-se a les primàries per ser candidata socialista a la Generalitat. La decisió definitiva dependrà de si el reglament garanteix fer-ho obertament.
En aquesta situació excepcional de crisi, el PSC no hauria de fer pinya amb el govern?
Sí, però no de manera incondicional. Catalunya està immersa en una crisi mundial. Per tant, està en una situació molt complicada. Si només ens mirem Catalunya, tenim una visió parcial de les coses perquè no estem exempts del que està passant al món. Hauríem de mirar més enllà per entendre què està passant.

I creu que el govern no ho fa?
El govern sempre cau en la temptació de dir que la culpa és dels que governaven abans, perquè els han deixat una situació difícil. No és veritat que l’esquerra no sigui conscient de la gravetat de la crisi, com diu el president Mas.

El pacte fiscal ha de reivindicar la recaptació de tots els impostos?
Els percentatges que tenim ara poden anar creixent de manera que cobreixin directament la valoració de les competències que té atorgada Catalunya. Nosaltres en tenim més que cap altra comunitat autònoma. Per tant, hauríem de ser els que més diners rebéssim i poguéssim gestionar un percentatge més elevat dels nostres ingressos.

I què li sembla el “pacte fiscal” presentat per Pere Navarro, que es limita a modificar l'actual model? Satisfà el que vostè tenia en ment?
Els partits polítics encara no han explicat en què consisteix el seu model de pacte fiscal. El pacte fiscal que s’aprovarà, no ho sap ningú. Però tinc la sensació que serà fruit d’aproximacions per arribar a un acord. Per tant, tothom ha d’estar disposat a escoltar molt les propostes dels altres i buscar el comú denominador.

Es presentarà com a candidata a la presidència de la Generalitat a les pròximes eleccions catalanes?
El fet que el PSC hagi afegit en les seves conclusions les primàries com un fet normal, té molt a veure amb el procés de primàries que es va fer a les municipals. Per tant, vull que el reglament que es va configurar al passat congrés, faci que les pròximes primàries siguin molt similars a les franceses. Per exemple, si hi ha dos candidats es fa una segona volta…

Això vol dir que es presentarà?

Hem de veure com es desenvolupa. No nego que estic pensant en presentar-m’hi, si el reglament garanteix fer-ho obertament. Però és una cosa massa important. Vull fer les coses com les he fetes sempre, amb seriositat i rigor.

Què li sembla l'opció de l'alcalde de Lleida, Àngel Ros?

Bé, no hi ha cap problema. Fins i tot, si hi ha segona volta s’haurien de produir suports entre els uns i els altres. Això és una cosa que França té molt assumida.

Està contenta del resultat del darrer congrés?
És massa aviat per dir alguna cosa. Encara no podem dir que això no va enlloc, o que és extraordinari. Jo no estic en cap de les dues posicions. No s’està fent tot el que la societat espera de nosaltres. Però hem de tenir en compte la complexitat de la situació. Segurament faran falta uns mesos per definir el camí. Espero que la nova direcció ho aconsegueixi.

Per què creu que Pere Navarro la va deixar fora de la direcció actual del partit?
Suposo que va considerar que el que jo podia pensar i aportar no li era prioritari. Té dret a decidir quin equip vol organitzar.

Com veu el lideratge de Pere Navarro?
Tot just formulant-se. El final el sabrem d’aquí un temps.

Que Navarro sigui poc conegut entre l’electorat, i a més no sigui diputat, no juga en contra del PSC?
Tots els que vam començar un dia a tenir un paper rellevant en matèria política érem desconeguts. Per tant, aquest no pot ser el motiu pel qual una persona no pugui ser vàlida en el futur. Una altra cosa és que se’l jutgi pels fets com a primer secretari els propers mesos.

El darrer CEO situa Oriol Junqueras (ERC) com el líder més valorat de l'oposició... Això què li diu?
...Que no ho fem prou bé. I que no sabem fer arribar el missatge a la ciutadania.

El nou PSC podrà ser l’alternativa a Catalunya?
Sí, podem ser alternativa a la política conservadora de CiU. Som un partit progressista, d’esquerres i catalanista, que en algun moment d’aquesta etapa democràtica hem estat importants. Hem de tornar a tenir un paper central del catalanisme polític, adaptat als nous temps i a les noves maneres de pensar.

I el PSC va en línia de ser l’alternativa?
Per ara, les enquestes d’opinió diuen que no aconseguim obrir l’escletxa suficient entre la relació del partit i la societat. Per tant, hem de treballar de valent.

Què van fer malament perquè el PSC perdés les catalanes i les generals?
No donar seguretat en un moment de grans inseguretats.

I s’han assumit prou responsabilitats?
Les va assumir el primer secretari, que era qui representava en aquell moment el partit. A la política municipal, encara que amb retard, Jordi Hereu va presentar la seva dimissió quan es va produir la gran derrota. A les autonòmiques es va produir la renúncia de José Montilla…

Jordi Hereu també ha deixat el seu lloc de regidor. Ho fa massa tard?
Des del meu punt de vista, ho fa dos anys massa tard. Però les coses arriben quan arriben, a vegades hi ha persones que necessiten més temps per arribar a una conclusió.

Si hagués competit vostè amb Xavier Trias per l’alcaldia de Barcelona, els resultats haurien estat diferents?

No ho sabrem mai. Haurien estat diferents perquè s’hauria fet una campanya diferent. Però de cap de les maneres puc dir que si m’hagués presentat jo, hauria guanyat.

El partit s’ha recuperat després del fracàs de l'operació Chacón per dirigir el PSOE?

Jo parteixo de la idea que el cas Chacón no va ser de cap de les maneres una operació dels socialistes de Catalunya. Una altra cosa és que a nivell personal, membres del partit s’hagin identificat amb aquesta candidatura. Nosaltres no podem tenir una missió que vagi dirigida a decidir una candidatura a secretari general del PSOE. Si hem defensat la nostra sobirania i independència com a partit, és per alguna cosa. No em consta que cap membre del partit hagi pres cap decisió al respecte.

Montserrat Tura vol un PSC més catalanista que el que hi ha ara?

Jo sóc fidel al PSC al qual em vaig aproximar quan era jove. En els seus orígens i gestació, ha estat un partit que ha defensat les llibertats nacionals de Catalunya, alhora que ha defensat una Catalunya més justa. No puc arribar a entendre la política catalana sense tenir en compte les llibertats col•lectives. Els pobles també tenen dret a què les seves llibertats es vagin aprofundint.

I què opina del nou col•lectiu crític que vol dur a terme Ernest Maragall? Està amb ell?

No ho conec amb profunditat. No hi participo. Maragall volia revitalitzar una fundació de pensament polític que ja existia. Totes aquelles coses que siguin elements que ajudin a l’elaboració intel•lectual en aquests moments, seran benvingudes. Un dels grans problemes que viu Catalunya, la política i el món Occidental, és que es volen resoldre amb discursos massa senzills, qüestions que són extraordinàriament complexes. La reflexió és imprescindible.
Montserrat Tura
(15 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
fofito
18/04/2012 20:20
jajajajajaja,....jajajajajaja,....jajajaja
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
18/04/2012 14:54
M'encanta!! Tura for presiedent !! :)
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
sóc jo
18/04/2012 09:08
Doncs estem ben arreglats tots plegats, espero que no torni a cercar a n'en Montilla perquè li faci costat, espero que tingui la intel·ligència d'anar sola, tot i que no sé perquè fa aquestes manifestacions, ara forma part de la mesa de la presidència del Parlament de Catalunya, i ho fa bé, doncs que continuï així i es deixi estar d'altres temes, perquè anirà malament i això pot ser cruel.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Pau Llobet
17/04/2012 13:41
però si aquesta progre que diu defensar les llibertats nacionals va demanar l'abstenció a la consulta popular sobre la independència!! bla, bla, bla, rigor diu? el rigor exigeix coherència senyora!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Un independentista
16/04/2012 23:28
Llegint els comentaris entenc que ens costi tant avançar cap a l'estat propi, a la vista del nivell cultural d'alguns 'patriotes'. Kant: TOTALMENT D'ACORD AMB TU!!! Martí: TSA: Tontet sense arguments Què es un PSC?: un que fa acudits imbècils i es pensa que fa gràcia
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Martí
16/04/2012 22:33
És un Partidet Sense Catalans. Abans en tenia. Abans tenia botiflers. Ara ja no. Ara ja pràcticament no n'hi queden. Ara ja només hi ha colons igual que també ja només conserven vot estrictament espanyol. Vot dels habirtants de Catalunya que ells van fer de tot per evitar que s'integressin. I espera, que ara fins i tot estan perdent aquest vot en favor de l'altre sucursalisme: mira Badalona!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Que es un PSC?
16/04/2012 19:11
Ostres, ultimament llegeixo per aquí notícies sobre ítems que em sonen vagament i no se de que. L'altre dia feien una enquesta sobre una tal Chacona o algo així... i ara parlen d'un PSC. Hmmmm... no se, igual te quelcom a veure amb un nom d'embotit castellà que de tant en quant em ve al cap, la Morcilla.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jan
16/04/2012 14:08
Estic d'acord. El PSC és mort i podrit i no ho volen reconèixer!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
santma
16/04/2012 13:13
No se quiere dar cuenta que a vivido demasiado tiempo de todos nosotros. No te doy mi voto ni cobrando. Tengo una paella de arroz hecha hace dos meses y esta mejor que tu, anda ya y desaparece de la politica.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
scolanus
16/04/2012 12:38
amb tot el respecte Sra.Tura ,si no declareu independentiste al PSC no tornareu al poder,la gent no vol federalismes dins de Espanya ,si es dona al cas Estat d EUROPA i prou.al sr Pere que digui allo que volgui ,pero no tindra ni el recolament de la ugt VOLEM ESTAT CATALA o es tan dificil de poguer entendre la fita que casi te tothom Camvia i benvinguda ,quedat amb el Pere i al atur..
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Ramon A.
16/04/2012 10:59
Si senyor, aixo es el Nou psc.......
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Reagrupat
16/04/2012 08:37
Quan aprendreu els polítics a ocupar-vos de la viga del vostra ull no pas de la palla dels ullls dels altres ?. Els soialistes en sou mestres !.En vàreu aprendre amb Pujol i Convergènciandapp winc,
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Trinxaire
16/04/2012 01:21
Nena veste'n cap a casa que ja se t'ha passat l'arroç. No volem saber'hi res de "Nous Psc's" ni enganyifes semblants.ESTAT PROPI JA!!!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Kant
16/04/2012 00:48
En aquest món tan complex hi ha una cosa molt fàcil d'entendre: Catalunya necessita la independència. Al PSC estan a la lluna.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
16/04/2012 00:06
Es allo que diuen del "Nou PSC" ...
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que una Catalunya independent hauria d'estar a la UE?
Creus que una Catalunya independent hauria d'estar a la UE?
5 %
11 %
83 %
175 vots
CAT //*//: Islàndia té 2/3 de persones contra l'entrada a l'UE...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida