Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 24 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Joan Ridao
17/04/2012
Hi ha marge?
"Si no varien les directrius de la política econòmica europea la recessió es perpetuarà i la misèria anirà en augment"
Un dur editorial del New York Times de la setmana passada (“Una sobredosi de dolor”) culpava Merkel de la situació econòmica al sud d’Europa a causa de la mala gestió de la crisi del deute. Segons el prestigiós rotatiu americà, cap Estat pot pagar els seus deutes asfixiant el creixement econòmic, de manera que cal preconitzar una política econòmica menys austera i donar més suport al creixement. No en va, la cura de cavall prescrita per Merkozy no està funcionant enlloc. A Europa, després de setmanes d’una calma enganyosa als mercats a causa de la inundació de liquiditat per part del BCE, tothom va de cap a la recessió segons els indicadors avançats que vaticinen que l’atur augmentarà, que les previsions de dèficit es desbocaran. Els mercats del deute ja evidencien el seu histerisme, es dispara la prima de risc...

Conclusió: si no varien les directrius de la política econòmica europea, en mans d’una dreta neoliberal encara hegemònica (cal veure que passarà en breu a les presidencials franceses), la recessió es perpetuarà i la misèria anirà en augment. No cal ser un Einstein precisament per veure que cal flexibilitzar la política de consolidació fiscal que emana del vigent Pacte d’Estabilitat de la UE quan tots els analistes coincideixen en que no serà possible assolir objectius de dèficit del 5,3% el 2012 o del 3% el 2013, tenint en compte que l’economia es continuarà contraient i baixant els ingressos de forma paorosa.

Caldria doncs un canvi de paradigma europeu, començant per assajar a curt termini un canvi de prioritats que passi per estimular el creixement i restaurar la competitivitat amb reformes estructurals que modifiquin el nostre patró de creixement econòmic sense obsessionar-se amb el dèficit públic. Exactament el contrari del que està fent el correligionari espanyol de frau Merkel, Mariano Rajoy, que actua al seu dictat i del dels mercats. Igual que el que, de retruc, es veu obligada a fer el govern de Catalunya, que, deixant de banda el debat sobre les prioritats en les retallades i les seves aliances polítiques, apareix encara més encotillada a causa de l’incompliment sistemàtic de les obligacions financeres de l’Estat i l’espoli fiscal descomunal que pateix. En definitiva, retallar brutalment la inversió, disminuir les partides en polítiques actives d’ocupació, escapçar la despesa en sanitat i educació ens empobrirà cada dia més i ens portarà al col•lapse. Temps al temps.

A casa nostra, el debat que es va viure al Parlament sobre les retallades va ser un agre enfrontament entre un Mas que va donar la cara com no ho fa un Rajoy sumit en els seus silencis mourinhistes, però en el que no hi va haver concessions a l’hora de cercar grans acords de país a favor de la reactivació econòmica. Només es va presentar el caos (el naufragi o l’enfonsament en els mariners termes habituals) com a única alternativa a l’actual política econòmica.

Certament, mentre no canviïn les polítiques a Europa, el Govern té un marge discret. Però seria necessari el consens per consensuar almenys les prioritats en les retallades i plantejar els termes de la negociació del Pacte Fiscal. El resultat del debat, a més, ha evidenciat cruament que sense majoria absoluta CiU no es pot controlar l’agenda política. La geometria variable té les seves limitacions: els pressupostos hauran de tornar a passar d’una o altra forma pel Parlament. Ésclar que això alimenta encara més les ànsies dels qui desitgen una convocatòria electoral anticipada perquè CiU reforci encara més la seva actual majoria, especialment en un moment en què no té cap adversari polític que li faci la més mínima ombra. Una altra cosa és si les eleccions són bones per un país que malfia més que mai de la política i de les seves institucions. Un excés de càlcul partidista pot ser mal entès i contraproduent.
Joan Ridao
Joan Ridao Doctor en Ciències Polítiques i de l’Administració per la UB. Llicenciat en Dret per la UAB i diplomat en estudis avançats de tercer grau en Ciència Política per la UB. Professor associat del Departament de Dret Constitucional i Ciència Política de la UB i de la Universitat Rovira i Virgili. Ha estat diputat del Parlament de Catalunya (1995-2008) i membre dels Congrés dels Diputats (2008-2011) per ERC, partit del qual també n’ha estat secretari general. Ha escrit diverses publicacions, entre les quals destaquen Les contradiccions del catalanisme (L'Esfera Llibres, 2005), Així es va fer l'Estatut (Mediterrània, 2006); El Pla B. L'estratègia cap a la sobirania (Mina, 2007), i Catalunya i Espanya, l'encaix impossible (Proa 2011).
Seguir l'autor
@Joanridao / www.ridao.cat
(14 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
x curiositatfemenina
18/04/2012 23:17
coni, el Narcís pensa... encara que confongui Zimbawe amb Botswana.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
18/04/2012 00:24
Ara que hi penso .. tens tota la raó: continuem malbaratant, endollant, arreglant el món i comprant amistats espanyoles ( quan sempre seran catalanòfobes) .. PD: per curiositat femenina .. sempre ha viscut de diners públics? Nota: anem's-em a arreglar, jo què sé, la mateixa Zimbawe, per exemple? Anotació al marge: què ve a explicà'ns-e .. què ens hi endeutem més perquè s'ho quedin els ' bones peces ' ?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
18/04/2012 00:10
Crisi?, quina crisi? .. no n'éreu vosaltres qui dèieu vingui tothom regular o no ( àdhuc millor no) així garantiran les prestacions/ les pensions / les .. i, guaita per on! seria bo saber quants de diners de despesa han representat, continua representant! PD: no n'éreu vosaltres i d'altres adlàters professionals de partits que us fumíeu de nostres compatriotes dient-los .. dròpols? Nota: per ventura, qualsevol per molt curt de gambals que fos no se n'adonava d'ésser d'allò més impossible el que passava amb la construcció? Anotació al marge: parleu de la Merkel àdhuc d'en Sarkozi com els espanyols parlen de nosaltres els catalans ..!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antidretà
17/04/2012 23:51
Convergència mai desapareixerà perque és el partit que representa el catalanisme de dretes i, malauradament, a Catalunya sempre hi haurà gent de dretes disposada a votar a la dreta. En quant els partits d'esquerres, bàsicament liderats per una socialdemocràcia desorientada i en crisis, poden acabar per desaparéixer en el futur o esdevenir residuals si no són capaços de dur a terme una profunda renovació i donar una resposta a allò que s'espera que fagi l'esquerra, enlloc d'esdevenir una còpia barata d'un neoliberalisme "progressista".
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antidretà
17/04/2012 22:35
Tots els partits que integraven l'anomenat tripartit, incloent-hi ERC, varen perdre vots a les passades eleccions. El problema no era només Montilla i va molt més enllà. En definitiva es resumeix en la falta de credibilitat dels partits d'esquerres actuals i d'aquesta partitocràcia corrupta i ineficient que tenim, falsament anomenada "democràtica", de la que la gent ja no n'espera. Si bàsicament governa la dreta és a causa del fracàs i l'incapacitat de l'esquerra actual per plantejar una alternativa amb cara i ull al sistema neoliberal, comú a la resta d'Europa, i a la manca de credibilitat nacional d'un partit com el PSC-PSOE, que lidera l'esquerra catalana. Per la meva part ja fa temps que he resolt el dilema: no vaig anar a votar a les darreres eleccions al Parlament ni ho penso fer en les futures perque no em sento representat per cap dels partits que actualment hi ha al Parlament ni per la pantomima partitocràtica.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
ferran
17/04/2012 17:33
Criticar a la senyora Merkel, argumentant que hem de retornar al sistema de crèdit fàcil i barat per anotar-ho a d'alt del sostre i després emblanquinar, no porta a cap lloc..Res serà igual com abans de l'esclat de les bombolles especulatives. Nomes sortiran endavant els estats que treballin en xarxa, que practiquin l'austeritat i que siguin eficients...Molt lluny d'una Catalunya que pateix un tracte colonial i segrestada per un model econòmic que la prostitueix des de la Jonquera fins Salou. I encara menys d'uns espanyols inadaptats geneticament per evitar la seva autodestrucció, com conseqüència del centralisme d'un forat negre anomenat madrid, que succiona i malbarata totes les energies de la península.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Martí
17/04/2012 14:48
També vaticinaves que Convergència no tornaria a governar mai més, antidretà. Els teus vaticinis solen ser garantia que passarà el contrari. Vaticina'ns que avui el Madrid guanyarà o empatarà a Munich, vinga, sí, home, vaticina-ho, què et costa?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antidretà
17/04/2012 12:31
El futur ja no està en una socialdemocràcia morta que fa temps que ha traït els seus electors i els seus principis sino en els partits anticapitalistes que estan sorgint i sorgiran en el futur. Temps al temps.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Almogaver
17/04/2012 12:27
antidreta aquests van fracassar per venguts i no pels motius que dius. Estic d'acord en l'analisi que fas de l'esquerra europea en general però aquest no és el cas d'erc, un partit al qual havien foragitat del 1er tripartit va tornar a vendres al psoe sense exigir res a canvi, per mi va ser una desilusió molt grossa, per això ja no els voto, ara voto si o les cup quan puc perquè no sempre es presenten. Si erc hagués fet la seva feina les cup no farien falta, però a erc quan veuen una cadira es tornen bojos, ja va passar amb en Hortalà i ciu . Parlant de l'esquerra europea la única sol.lució és fer un partit paneuropeu perquè sense moneda no es pot fer pol.lítica d'esquerres
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antidretà
17/04/2012 11:47
Sr Ridao, la socialdemocràcia actual és un projecte que està mort i que no ofereix cap alternativa amb cara i ulls al desolador panorama neoliberal en el que vivim, com tota l'esquerra actual Anys de claudicació i renúncies davant els mercats i el neoliberalisme han portat a la socialdemocràcia a una via sense sortida. Pallassos com el neoliberal Tony Blair, el deixeble "laborista" de Margaret Thatcher, el sr Zapatero i altres dirigents europeus en certifiquen la mort de la socialdemocràcia. Actualment només es pot escollir entre liberalisme de dretes o "progressista". L'esquerra actual ja no significa res per a molts dels seus antics electors. Actualment ja no es tracta de fer reformes cosmètiques a un sistema que ja no funciona, sino accelerar la seva defunció i plantejar un altrec sistema més humà, just i eficient que l'actual.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antidretà
17/04/2012 10:46
El tripartit va ser una decepció pels mateixos motius que fracassa avui arreu d'Europa el conjunt de l'esquerra; per la incapacitat de dur una política que vagi més enllà del social-liberalisme i dels límits que marca el neoliberal. Quan no són els polítics escollits pels ciutadans els qui governen i gestionen l'economia, sino els directius de les gran empreses i la tecnocràcia del BCE, les diferències entre partits d'un i altre color s'esvaeixen i el tràmit de les eleccions queda reduït a una simple pantomima que serveix per legitimar un sistema partitocràtic que te molt poc de veritable democràcia. Com bé han assenyalat gent com la Naomi Klein, el model neoliberal i la democràcia són conceptes incompatibles. Davant aquest fet, resulta decepcionant i penosa la claudicació de l'esquerra europea davant la dictadura dels mercats i el model neoliberal. Que després no s'estranyin si acaben perdent el gruix de la seva clientela electoral com està passant arreu d'Europa.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Almogaver
17/04/2012 01:54
A erc encara són els mateixos del tripartit i si no mireu la directiva i aquest assessor personal d'en Junqueres. M'és llastimós veure com es va esvair aquella alternativa a ciu, però van acabar fent el mateix que ciu amb l'agaravant que donaven el govern a un partit escanyol. Dit això i parlant de l'article haig de dir que cau en els errors de tants de pensar que escanya és Europa i que la crisi va igual a totarreu. Bé doncs no! a Alemanya o a França van prou bé. Allavors com que el bce ha de fer una pol.litica europea global, és el què fa. Aquí hi ha hagut una festa d'aquests dits d'esquerra, que ni son d'esquerra ni de dreta sino de les seves butxaques, dreta i esquerra tant li fa. I ara volen que els que son més seriosos paguin el què ells han dilapidat amb aves que van buits i aeroports que s'han de tancar per insostenibles mentre els accessos al port de bcn que són ben baratets no els fa ningú. Als alemanys que la moneda no s'enfili més ja els hi va bé per exportar i per tant totes aquestes crisi no els hi fan cap por, al mateix temps no deixaran caure cap pais del tot però si que els faran passar per l'adreçador. a/ una Grècia que va mentir sobre deute i inflació per poder entrar a l'Euro, és evident que hi ha d'haver càstig, b/ una Irlanda amb un impost de societats superbaix que feia la competència deslleial als demés socis i que ara ha hagut de demanar a aquests socis que la salvin. c/ una Escanya que en èpoques de vaques grasses i reben un 1% del pib en ajudes europees (és a dir alemanyes) es va atrevir per boca del sr Aznar a anar a dir els hi allò de apreneune de com ho fem nosaltres de bé ( per qui no ho sàpiga ells s'estaven estrenyent el cinturó i guanyant competitivitat) quan lo únic que havien d'aprendre és que no es pot viure d'una bombolla especulativa com la inmobiliària escanyola, per acabar ho d'adobar un Rajoy acabat d'investir diu que no complirà mab el deute pactat amb Europa i que ell no ho ha dit a ningú perquè és un estat sobirà, és evident que els europeus li volen fer veure on acaba la seva sobirania, allà on comença la seva incompetència. Demano disculpes per la llargada, però algú ho havia de dir!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
17/04/2012 00:52
Mirate'l l'estadista internacional. I pensar que quan estava a la cadira nomes sabia dir si a tot el que digues el PSOE...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antidretà
17/04/2012 00:19
La UE és una dictadura neoliberal i ha estat una immensa decepció. Els polítics que varen negociar el nefast tractat de Maastrich varen perpetrar un immens frau contra els seus pobles al entregar el control de les seves economies a la tecnocràcia antidemocràtica del BCE, cosa que explica la desafecció que genera en molts ciutadans l'actual projecte europeu i l'elevat índex d'abstenció a les eleccions europees. Per mi ja se la poden confitar aquesta Europa neoliberal i la dictadura tecnocràtica del BCE.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que CiU i ERC han de començar a fer actes conjunts per la independència?
Creus que CiU i ERC han de començar a fer actes conjunts per la independència?
15 %
0 %
85 %
354 vots
Moragues: A Marisa 24/05/2013 11:11 ..: No et referiràs a la...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida