Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Dimecres, 19 de Juny de 2013
Opinió
Opinió. Jaume Clotet
30/04/2012
La via quebequesa del PP català
"No és fàcil ser l’Alicia Sánchez Camacho en cap aspecte, però deu ser especialment dolorós saber que el teu partit té majoria absoluta a Espanya però només té 18 escons sobre 135 al Parlament de Catalunya"
El proper cap de setmana hi ha el congrés del PP de Catalunya (que més correctament hauríem d’anomenar PP a Catalunya, però vaja). El cas és que la factoria d’idees d’aquesta formació unionista treu fum a la recerca d’un corpus ideològic nou de trinca, que li permeti fer forat en una societat, la catalana, que històricament ha vist el PP com un partit que menja en una altra taula separada de la resta de partits. No és fàcil ser l’Alicia Sánchez Camacho en cap aspecte, però deu ser especialment dolorós saber que el teu partit té majoria absoluta a Espanya però només té 18 escons sobre 135 al Parlament de Catalunya.

Entre les idees que cuinen els xefs ideològics del PP català n’hi ha que són sensacionals. M’imagino els més llestos del grup (ara no em facin dir noms) buscant idees i conceptes amb una pissarra Vileda, d’aquelles que s’esborren amb la mà. Un concepte que ha triomfat és “autonomisme diferencial”, que és una manera de dir que els catalans som diferents i necessitem un tractament diferent del que puguin rebre els murcians o els extremenys (cosa que la resta ja fa dècades que sabem). Aquests del PP sempre van adjectivant conceptes claríssims, suposo que per la necessitat que tenen d’articular un discurs possible sobre una realitat impossible. Em recorda allò de “patriotisme constitucional”, aquella gran idea de Jürgen Habermas que el PP va retorçar per adaptar-la als seus interessos espanyolistes.

Però allò que crida l’atenció és que el PP català ha posat com a exemple, dins d’aquest sac de l’”autonomisme diferencial”, el cas del Quebec. Diuen els populars que els quebequesos han “arraconat el separatisme” i que són “un exemple de sentit comú”. Es nota que ni hi han anat i que tampoc no han consultat massa llibres, per fer aquestes afirmacions temeràries. Els referèndums sobiranistes no han quedat arraconats ni van ser conjunturals: la lliure determinació al Quebec és un fet estructural i, més d’hora o més tard, en tornaran a fer un. I els canadencs ho respectaran, no s’ho perdin!

A banda, hi ha trets de la realitat quebequesa que el PP català no deu conèixer. Es dóna el cas que l’any passat vaig estar al Quebec i em va agradar molt tot el que hi vaig veure. Per exemple, una jove dependenta d’una benzinera de la península de la Gaspésie que ens va dir que no entenia l’anglès, com tanta d’altra gent al seu país. El francès és l’única llengua oficial del Quebec i l’anglès només té espai públic als edificis i les instal•lacions propietat del govern federal. La resta del país és monolingüe amb tota la naturalitat del món. Potser cal celebrar que el PP català opti, per fi, per entendre que el castellà és una llengua aliena a Catalunya imposada únicament amb la força de les armes i la legalitat forània. O potser és que el PP català, com amb tantes altres coses, no sap de què parla.
Jaume Clotet
Jaume Clotet Periodista per la UAB i historiador per la UB. És col·laborador de diversos mitjans, entre els quals els diaris AVUI, Público, Ara i TV3. Anteriorment ha estat cap de Política del diari AVUI, subdirector de l'Agència Catalana de Notícies (ACN), cap de premsa del departament de Governació i corresponsal al País Basc durant tres anys. És coautor de l'assaig Les millors obres de la literatura catalana (comentades pel censor) (A Contravent 2010). Membre fundacional del Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB)
Seguir l'autor
@jaumeclotet
(6 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
30/04/2012 16:20
D'acord, el Clotet descriu bé la realitat del Quebec (rectifico), però no estic d'acord quan diu "el francès és la única llengua oficial del Quebec...". I ja no diré res més.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
30/04/2012 16:12
Raimon, deixa't de donar lliçons. Visc a Canadà, i he estat al Quebec, i la realitat no és com la descriviu el Clotet i tu. A Montreal (on es concentra el gruix de la població del Quebec) la gent parla francès i anglès amb tota naturalitat. La millor universitat de Canadà, la McGill, és anglòfona i està a Montreal. Evidentment que les lleis de Quebec només reconeixen el francès. Però també tenen una constitució per sobre que els fa la guitza (obra del Sr. Trudeau, que sabia el que feia per fotre'ls). Sí estic d'acord que Canadà no és Espanya.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Raimon
30/04/2012 15:23
el nom: deixat d'oficialitats! Evidentment que tant l'anglés com el francés són idiomes oficials, peró la realitat és exactament com la descriu Jaume Clotet. L'únic idioma que es viu i es parla a tot el Quebec és el francés- La gent no parla, per res, l'anglés, i tots els retols són exclusivament en francés, tret els dels organismes governamentals, Correus per exemple, que són els únics en que hi pots veure una convivència de l'anglés amb el francés. Res a veure amb Catalunya, entre d'altres raons, perque -afortunadament pels quebequesos- Canadà no te rés a veure amb Espanya.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Magda
30/04/2012 12:10
El problema real és que aquesta gent del PP no té l'educació general bàsica ni el coneixement de res de res. Per això han acabat al PP i no en un partit normal com la resta.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Siimplicimus
30/04/2012 11:42
Perquè és tan difícil entendre el concepte? L'anglès i el francès són oficials de l?Estat canadenc, igual que del suís ho són el francès, l'alemany, l'italià i el romansch, i a Bèlgica, el neerlandès, el francès i l'alemany; però l'anglès és oficial a les províncies anglòfones, el francès al Quebec, l'alemany a Zúrich, el francès a Ginebra, el neerlandès a Flandes i el francès a Valònia (només Brussel·les és oficialment bilingüe).
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
30/04/2012 08:41
Tant el francès com l'anglès són oficials a tot Canadà, segons la Constitució (Article 16 del Charter of Rights de 1982, la Constitució de Canadà). Per tant l'anglès és oficial al Quebec i el francès és oficial a la resta de Canadà. Altra cosa és que les lleis de Quebec no reconeguin l'anglès com a oficial, però la Constitució està per sobre. Desitjaria la plena sobirania dels quebequesos, però la situació legal és aquesta.
S'està parlant...
Enquesta
Què et sembla que el PSC boicotegi la primera reunió del Pacte Nacional pel Dret a Decidir?
Què et sembla que el PSC boicotegi la primera reunió del Pacte Nacional pel Dret a Decidir?
94 %
5 %
1 %
309 vots
endavant: l'hora de la veritat cada cop es mes aprop i tots i ...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida