Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 17 de Maig de 2013
Política
11/05/2012
11/05/2012
“Espanya està en un punt decadent, similar al 1898"
Oriol Pujol (Barcelona, 1966) és secretari general de CDC des del darrer congrés d'aquest partit. En aquesta entrevista repassa la situació política espanyola i catalana. Analitza si Espanya es troba en una situació similar a la del desastre del 1898, que va provocar l'auge del catalanisme polític. I aposta per tirar endavant el pacte fiscal amb Hisenda pròpia, encara que el PSC no s'hi afegeixi. Però alerta, segons com vagi l'economia no descarta un govern de concentració a Catalunya.
Tornem a ser en el desastre del 1898, veient com està Espanya i amb l'efervescència del catalanisme?
No és del tot simètric, però hi ha alguna similitud. Espanya està en un punt decadent, algunes coses es desmoronen, perquè s'havia construit sobre pilars més febles del que es pensaven. Un és l'econòmic, l'altre el social i també l'administratiu amb l'Estat de les autonomies. Molts pilars forts trontollen. I hi hauríem d'incloure també l'orgull de ser espanyol. Tot plegat apunta a una Espanya decadent. Però hem de ser cauts i astuts. Una Espanya que pot tenir aquestes similituds amb la del 1898, alerta!, es pot rebel·lar amb molta duresa cap al que considera terreny propi. Compte que no es reconcentri i empetiteixi encara més.

Què vol dir?
Una mica ja ho estem veient. De forma maldrestre, Espanya resol la seva feblesa amb teràpies equivocades. No analitzen què fan les administracions sinó quantes n'hi ha, i no parlen dels ministeris d'Ensenyament, de Cultura o de Salut, quan les competències estan transferides.

Si Unió aposta per l'Estat confederal en el seu congrés del cap de setmana, això serà un problema amb l'Estat propi que va aprovar CDC?
No, no serà un problema en la mesura que les estacions a curt termini siguin comunes. El que seria un problema seria que la Hisenda pròpia o el pacte fiscal, que és un instrument d'Estat, ells això no consideressin una prioritat. Llavors tindríem un problema greu dins la federació. 

Digui'm. Recuperaran l'impost de successions?

Un tram molt important d'aquest impost el va suprimir el tripartit, i una altra part important la va suprimir CiU per evitar un greuge, i a més complir una promesa electoral. I som aquí. Si hi ha raons per reinvertir aquestes decisions preses en els darrers anys, que ara per ara no hi són, qui ho ha d'explicar és el govern. Si considera que l'excepcionalitat del moment ho aconsella, ho ha de fer ell. 

Si quedés justificat per l'agreujament de la crisi econòmica, alhora facilitaria un canvi d'aliats a Catalunya, no? Tant el PSC com ERC demanen la recuperació d'aquest tribut...
El govern en cap cas s'ho replantejarà per una qüestió d'aliances polítiques, eh?. Nosaltres no hem estat mai partidaris que el percentatge d'IRPF a Catalunya estigui en el 56%. Les decisions no estan encabides en un preu polític per pactar, seria tenir poca sensibilitat amb la gravetat del moment.

Ara s'abordarà el pacte fiscal similar al concert. Tenen ja el suport d'ERC i ICV-EUiA. Però el tiraran endavant encara que no s'hi sumi el PSC?
Sí. El procés del pacte fiscal és irreversible i hi ha suficient majoria política, i una amplíssima majoria social... Però li ho dic al revés. Seria una pena no poder incorporar el PSC en una línia de pacte fiscal similar al concert econòmic. Emplaço també ERC i ICV-EUiA a fer tots els esforços possibles per afegir-hi els socialistes. La negociació política tindria un punt de feblesa si no s'hi incorporés el segon partit del país. Però tampoc sé com el PSC argumentaria quedar-se fora del pacte fiscal, no li seria senzill. Si aparquen una mica la tàctica política, no els veig gaire marge perquè es quedin fora.

Quan entrin en negociacions, la línia vermella serà no renunciar en cap cas a la recaptació de tots els impostos?
El cor del model, la línia vermella, és una Hisenda catalana que recapti tots els impostos del país. No acceptar això alteraria de manera fonamental el que estem plantejant.

El Parlament votarà al juliol la proposta, i al setembre el president Mas la presentarà al president Mariano Rajoy. Si el govern espanyol no l'accepta, la Hisenda catalana es crearà si o si?. Com ho faran?
Es farà. Però en una negociació ajuda poc explicar la carta que es jugarà si aquell amb qui negocies rebutja els teus postul·lats. El plantejament del president Mas és prou clar. D'alguna manera o altra aquest país tindrà Hisenda pròpia. A més no donem per segur que la negociació del pacte fiscal no vagi bé, tot i que serà difícil.

I en aquesta negociació amb el govern espanyol a partir del setembre, hi inclouen fer una consulta?
Mai no hi hem renunciat. Però a parer nostre no s'ha de fer mai abans de la negociació. Hi ha qui considera que la reforçaria, però a parer nostre l'enterboliria i la dificultaria. Nosaltres ho preveiem com un possible mecanisme davant una negociació fallida.

Amb tot això que ha de venir, l'entesa preferent amb el PP està arribant al seu final?
Nosaltres l'entesa la intentem fer amb tothom. Els pressupostos els intentem tirar endavant amb tots els grups, però hi ha qui se'n despenja perquè considera excessiva la política d'ajustaments, i de fet altres com a màxim fan una abstenció. Aquí no s'arremanga ben bé ningú. Aquesta és la realitat. Però tinc esperança.

Quina?
El que està succeïnt aquests dies és molt significatiu. La gent no entendrà que els partits estiguem en el joc estrictament tàctic de cara als pressupostos del 2013. PP i PSOE governen en altres llocs de l'Estat, i la gent d'ERC tot sovint practiquen aquí amb l'exemple de saber que calen ajustaments. Seria molt bo de cara als pressupostos del 2013 que la política col·labori més.

I si l'economia empitjora no serà el moment d'un govern de concentració a Catalunya?
És un plantejament possible, però si abans la política ha donat mostres d'encaix i d'entesa. De cara als temps que ens venen, no només no hem de rebutjar un govern de concentració, sinó que hem de treballar per ell. I s'hi treballa de forma prèvia amb acords polítics. Els partits han d'entendre el moment que vivim, han de poder discrepar del que s'està fent i han de poder plantejar algunes coses a fer.  

Si Espanya quedés invertinguda, o Espanya intervingués Catalunya, quedaria justificat, no?
Jo francament no veig una intervenció d'Espanya sobre Catalunya. No veig què podria fer una intervenció espanyola per reduir el dèficit que no fa ja el govern català. I a més seria un conflicte polític d'una magnitud que no saben on ens abocaria. Altra cosa seria si Espanya fos la intervinguda. Aleshores sí que hi hauria una concatenació d'intervencions. 

Parlant d'economia, què li sembla la nacionalització de Bankia?
Hem de conèixer el detall. D'entrada però cal evitar l'efecte dominó i s'han de preservar els dipòsits dels contribuents. El govern espanyol probablement no tenia més marge que actuar així. Ara cal veure la deriva que prendrà. S'articula un ens que dipositi els actius immobiliaris que generen minusvàlues a Bankia? Es buscarà un soci industrial? Es posarà a subhasta? Nosaltres estarem amatents que no es crei un greuge amb les caixes catalanes. Ara s'inicia el procés d'ofertes per a Caixa Catalunya.

Ara aparegut el moviment del #novullpagar, que centra la crítica a les autopistes de peatge atacant les concessionàries. Vostè és partidari que els posin multes? Se n'han anunciat 6.000.
Si hi ha una acció punible i algú creu perjudicats els seus drets pot executar una sanció o el que sigui. Jo no tinc ganes d'enemistar-me amb la gent del #novullpagar, però sí que els dic: Compte, no us equivoqueu d'objectiu. Aquí hi ha concessionàries privades i públiques. I el problema és per què hem hagut d'arribar al règim de concessió. L'objectiu és el maltracte que l'Estat ha tingut envers els catalans en matèria d'infraestructures. Els catalans som especialistes a tirar-nos cendra al cap. A Madrid es fan un fart de riure amb el #novullpagar. Es fan un fart de riure al veure com els catalans fem la guerra entre nosaltres. I tot això a més està farcit de politiqueria molt baixa.

Quina?
Aquests que diuen tot això són els interessos de CDC amb Abertis. O bé interessos amb La Caixa. Quina bestiesa! Si una formació política de l'oposició creu que l'agressió ha de consistir en això... Que expliqui que hi ha hagut una falta d'inversió crònica de l'Estat i que les concessions amb peatge han estat el remei per suavitzar aquest ofec estatal en infraestructures. La concessionària té la culpa que no hi hagi una autovia per anar de Barcelona a Girona? La resposta intel·ligent és la que ha aprovat per unanimitat el Parlament demanant a Madrid un fons per rescatar els peatges.
Sense títol
(14 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Voltaire
12/05/2012 12:28
Ja els va pasar al segle XVI amb les bancarrotes de Felip II, despres del desastre de l'Armada Invencible (com Rato i el Guindos aviu dia, que diuen que la culpa de l'enfonsament de Bankia es degut a la coiuntura econòmica mundial, com si ells no en fossin responsables), a l'epoca de l'Alatriste (tot el segle XVII sencer va ser pavoròs), gairabé tot el segle XIX sencer i el franquisme i ni així deixen de sentir-se orgullosos de ser espanyols. Ells, mentre ens tinguin a nosaltres com ruquets que paguem i callem, mai no canviaran.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
artista
11/05/2012 19:11
Increïble. Ara resultarà que Abertis és una empresa catalana. No ens enganyeu, Abertis és una empresa espanyola. Com totes les empreses d'aquests estat menys Euskadi i Navarra tributem a l'estat espanyol. La reivindicació no és contra Abertis sinó contra els polítics que han firmat les concessions, en comptes de reclamar els diners que ens corresponen a Madrid, els hi fa pagar al poble (paguem doble).
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
cartanya
11/05/2012 17:09
I vosaltres que feu que no estireu la estaca fort per aquí?, per que si espereu que caigui corcada, es que sou uns inútils(que una mica si que o sou), per que el que no es pot, es esperar que el drac es curi de les ferides, per atacar-lo, s-ha de fer avanç de que san guareixi, que es el que faria qualsevol amb dos dits de seny; però vosaltres el que no voleu (i això es covardia), es fer res que os pugui portar a la presó,com li va passar al patriota Macià, proclamant allò que el poble fa cert temps que esta demandant.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
pere
11/05/2012 10:51
Ara és el moment de reclamar els nostres drets,que son justos i ademés necessaris
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Trinxaire
11/05/2012 10:49
Sincerament penso que aqusest noi no va amb malícia com d'altres. Simpement és que és tonto.Espanya va cap al desastre. I nosaltres també.CiU es troba completament en mans del PP. No hi haurà ni pacte fiscal (això és una enganyifa que ni tan sols ells s'ho creuen) ni independència. No ho diuen però se saben derrotats. El PP els ha guanyat la partida i ells tan panxos. No paren de ser humiliats i no reaccionen. Tenim un govern passiu,covard, sense sang ni coratge i això és letal. Així ens ha anat, així ens va i així ens anirà.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
atlasac
11/05/2012 10:43
Un dia tindran vergonya aquesta gent i diran PROU!!!! (creute-ho) REITERO!!!!! Per favor REFLECXIONEU Si podeu......perque els......us han pervertit el cervell de tal manera que..... Avui en dia les enquestes encara son majoria els que estan a favor dels que manen.....aquesta gent.....son humans? o discos de repetició del que els han posat al cervell ! ! !..... tan, tan, tan, sou? ETA, ETA, ETA, la malvada....a hon s´ha vist que defensen als seus......els BONS SON AQUELLS QUE AMB EL SEU VOT MATEN DE FAM ALS POBRES (matar de fam....no es d´ASSASSINS....sino de gent ben assenyada....) i la gent ben assenyada a de VOTAR ALS QUE MATEN DE FAM ! ! ! !) ----escolta i....el que saben PROMETE NO TE PREU AIXÒ?).....sòc un IMBECIL ho sé...........mira que parlar en XINES ! ! ! ....que voleu que us diga,
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Torsimany
11/05/2012 10:39
Doncs, si en 1898 van perdre les dues últimes colònies d'ultramar, ara haurien de perdre les dues colònies d'ençà de mar.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Bernd
11/05/2012 10:04
Sort en tenim de vosaltres. La resta molt garlar i res de res. Endavant amb la independència fiscal. El país sencer us seguirà.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Vicenç Ramoneda
11/05/2012 09:01
Pacte fiscal? Amb lo jove que es i encara esta amb el "pacte fiscal"? Que estarà 33 anys més amb el "pacte fiscal", o què? La llibertat no es pels covards! Visca Catalunya estat!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Anna
11/05/2012 07:50
Molt bé, Oriol, algú ho havia de dir.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
11/05/2012 06:56
Doncs a veure si en 115 anys n'aprenem una mica i ens preocupem per salvar-nos a nosaltres mateixos i no per salvar al nostre botxi.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Rim
11/05/2012 05:38
També vosaltres, els de CiU, esteu en un moment molt crític. Ara és l'hora dels resultats, en cas contrari vindran uns altres a fer la feina. D'altra banda, em sembla que no enteneu el #novullpagar. Aquesta acció no és altra cosa que una estirada d'orelles dels polítics catalans per la seva inacció durant anys i panys. Sense el #nocullpagar les coses seguirien com sempre. Si voleu el meu vot espavileu!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Almogaver
11/05/2012 03:03
El fart de riure s'el feien quan pagavem com xaiets.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Almogaver
11/05/2012 01:35
El fart de riure s'el feien avans quan pagavem com xaiets, cal mirar la intervenció del Lopez Tena a youtube per adonarse de fins a quin punt ens domina una classe que està per sobre del bé i del mal, que han manat a la dictadura, amb CiU i amb eltripartit d'esquerres, a base de comprar les voluntats dels el.lectes del poble cartalà, i sino que expliquin la reunió amb avertis de CiU psoeNE PP etc al parlament per tractar aquest tema
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
98 %
1 %
1 %
279 vots
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida