Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Dijous, 23 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Jaume Clotet
02/05/2012
Algunes lliçons de #novullpagar
"El poble català té un enorme nivell de maduresa i capacitat de mobilització: ja no és tan fàcil prendre'ns el pèl"
La campanya en contra de pagar els peatges de les autopistes està posant al descobert tota una sèrie d'actituds molt interessants de les quals en podem extreure algunes lliçons. La primera és que el poble català té un enorme nivell de maduresa i capacitat de mobilització. Dit d'una altra manera: ja no és tan fàcil enredar els catalans ni prendre'ns el pèl. Un exemple: abans era molt difícil saber que la concessió del peatge de Montgat-Mataró finalitzava el 2004 i que se'n va ampliar la concessió fins el 2021. Aquesta mena d'informacions corren com la pólvora que encén el polvorí. La gent va molt per davant de les seves organitzacions representatives i les xarxes socials han accelerat un procés popular que té una energia extraordinària. La llibertat d'informació, i la velocitat amb la qual circula, està provocant un moviment sísmic subterrani en la nostra ancestral manera de ser: els catalans estem perdent la por perquè sabem que junts som imparables. Abans, quan jo era jove, llegia pintades amb el lema: "Poble armat, poble respectat". Ara el lema és un altre: "Poble informat, poble respectat".

La segona lliçó és que la companyia Abertis ha quedat molt malament en tota aquesta història. No sé si tenen responsable de comunicació o si no li han fet cas, però estan complint el decàleg de tot allò que cal fer per donar una imatge pèssima. A més, molts dels seus empleats han demostrat una submissió als interessos empresarials dels seus caps digna d'un gos envers el seu amo quan està a punt d'abocar-li el pinso al plat. Per no parlar, és clar, de l'actitud xulesca i amenaçadora d'alguns dels treballadors dels peatges. I els seus sindicats, bàsicament CCOO i UGT? Veient els seus comunicats i el to dels seus missatges, em sembla que haurien de canviar el color roig dels seus logotips per un groc més ajustat a la seva condició de sindicats comprats per la companyia. A partir d'ara, quan escolti Josep Maria Álvarez i Joan Carles Gallego criticant els empresaris no podré deixar de pensar que només fan comèdia per garantir les seves prebendes i privilegis pagats, és clar, per la butxaca de tots. Ara entenc que no només no critiquen mai l'espoli fiscal: tampoc critiquen gaire els empresaris i sempre centren els seus atacs en el PP, ai las!

La tercera lliçó és que, en tot aquest afer, l'actitud del Govern ha estat, com a mínim, erràtica. Costa d'entendre que el portaveu Francesc Homs mostrés un dimarts una certa comprensió envers els activistes i el següent dissabte, mitjançant un comunicat, el departament d'Interior anunciés multes de fins a 100 euros contra els infractors. Aquest comunicat va ser un error còsmic des dels punts de vista estratègic i tàctic, i per això Felip Puig, que és un gat vell, es va apressar de seguida a deixar clar que les multes només es posaran si prèviament hi ha denúncia per part d'Abertis i que els Mossos d'Esquadra, en cap cas, prendran cap part activa en tot aquest afer. Com deia Vicent Partal, tot el crèdit acumulat per CiU des de fa uns quants mesos en el front sobiranista va quedar esquerdat des del mateix minut que es va enviar aquell comunicat. Jo no espero, evidentment, que el meu Govern es posi de part de #novullpagar, però sí que espero una certa neutralitat entre una empresa privada i els seus usuaris, de la mateixa manera que si deixo de pagar el rebut de Vodafone espero no tenir problemes amb els Mossos.

Intueixo que la campanya s'anirà esfilagarsant amb el temps i que d'aquí unes setmanes ja serà història. Per sort o per desgràcia, el nostre país es mou a cops de foguerada. Com que no tenim cap pla conjunt ni ningú que organitzi res, el poble va disparant trets de trabuc aquí i allà. Quina enorme quantitat d'energia malgastada que es podria aprofitar en una única i correcta direcció. La quarta lliçó l'hauria d'aprendre, sobretot, el president de la Generalitat. Té un país llest i preparat, amb el motor engegat i disposat a anar fins el final. Només cal que surti al balcó del Palau de la Generalitat i veurà que, si vol, té un exèrcit. El tancament de caixes als peatges d'avui podria ser demà un tancament de caixes nacional. O encara pot anar més lluny. Artur Mas no ha de tenir por de tirar-se a la piscina perquè no s'hi tiraria sol: al seu costat s'hi tirarien centenars de milers de persones, algunes de les quals ja s'hi han tirat.
Jaume Clotet
Jaume Clotet Periodista per la UAB i historiador per la UB. És col·laborador de diversos mitjans, entre els quals els diaris AVUI, Público, Ara i TV3. Anteriorment ha estat cap de Política del diari AVUI, subdirector de l'Agència Catalana de Notícies (ACN), cap de premsa del departament de Governació i corresponsal al País Basc durant tres anys. És coautor de l'assaig Les millors obres de la literatura catalana (comentades pel censor) (A Contravent 2010). Membre fundacional del Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB)
Seguir l'autor
@jaumeclotet
(14 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
03/05/2012 19:59
Les Lleis. el govern diu que s'han d'obeïr les lleis, volen dir que s'han de pagar els peatges. En canvi es deixen xulejar pel govern central per la questió de les partides que se li deuen a la Generalitat, per llei, en què quedem?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
eyrikur
03/05/2012 19:53
Peatges. Si durant anys et putegen i et diuen que n'hem de parlar, quan finalment n'estàs tip, has prendre mesures que facin mal, i quines mesures fan mal? les que afecten a la bossa, doncs això!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Abertis Aberrant
03/05/2012 08:57
Aixó d'Abertis es com el Zar; sense fotre res de res s'inflen d'euros i omplen les butxaques dels necessitats Alemany, Fainé i familia, i la Caixa dels Estraperlistes; Mas, tu cobres dels peatges de la Mafia Abertiana? No som una nació, som una ABERRACIO D'ABERTIS, club de lladres
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
02/05/2012 23:08
N'atenció, son ull viu, no és en Narcís !! 19.41 . és el ' trollet ´ejpanyol/ ejpanyolero, cuca, patufet, rei meu, bordegàs, vailet, no et canses mai, ço és, trollejar et fa sentir ' realitzat ', no ser un no ningú?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Cervell
02/05/2012 20:21
Yo crec que si ens independitzem, pero deixem que la caixa segueixi governant, seguirem igual de malament. El pitjor enemic es el que dorm a casa.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
02/05/2012 19:41
-- Demanes ' pal de paller ' doncs .. ' SI ' i amb aquest tema anar a l'una amb els organitzadors de #no vull pagar! -- No ho nego, però mai he vist aquesta pintada .. en quin any i on ( tinc entès d'una de Sandokan volem un fill teu!)? PD: no crec aquesta iniciativa es descusi .. són nostres diners que se'ls xuclen defora! Nota: amb els espanyols no podem pas anar de bons .. és quan s'envalenteixen ( quan més sa en Guardiola .. més injúries i calúmnies àdhuc gossades de la ' central lechera '!)! Anotació al marge: un tancament de caixes, així de sobte, els hi abaixaria els fums als matadors de civils .. així d'antuvi!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Esteve - Pensionista
02/05/2012 18:56
El que passa es que el govern tambè "mama" de les concesionarias a part dels diners que se estalvia amb obres,, Si no fixeus-he amb les obres de la N II.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Xavier de Valls
02/05/2012 14:22
Jo no crec que vagi diluint-se. De fet, crec que d'aquí a uns mesos veurem com Abertis anuncia una baixada de peatges o hi ha una reunió amb el Govern català per eliminar peatges. És clar que hem de persistir, però és possible.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Toni Arregui
02/05/2012 14:13
El problema que tenim els catalans és que en Masell no vol pas fer res del que el poble ja tot nedant reclama. Els seus amos volen seguir sent escanyols...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jordi
02/05/2012 14:09
És més, el PPciu volem els impostos, els peatges i el canon de l'aigua (entre d'altres coses, totes pagant-les vosaltres, rucs) perquè ens hem compromés a pagar 22.000 milions als nostres grans amics ecscañols.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jordi
02/05/2012 13:26
Vistos el precedent del cànon de l'aigua i el No Vull Pagar Peatges que mentre hi va haver Tripartit va convertir-se en Sí Vull Pagar Peatges -la primera mesura de l'experiment sucursalista va ser apujar-los per damunt de l'IPC-, vistos els precedents, dic, no sé jo si és gaire bona idea que la Generalitat recapti els impostos. Mentre tinguem una esquerra així quasi millor que no.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Françesc
02/05/2012 09:16
Estic d'acord amb tot però desitjaria que te equivoque-sis quant dius que aquest moviment s'anirà desinflant... M'adhereixo al teu propi raonament; i perquè els catalans estem farts, ja em dit prou i tenim que créixer fins fer desaparèixer els peatges; si som capaços de "trencar" aquestes barreres, el camí a la independència serà mes aprop. No tindrem pau interior mentre no es faci justícia. @fra6qnet
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Reagrupat
02/05/2012 08:28
Que el poble anava per davant de políticis, partits i institucions es va veure a la manifestació de 10 J. Curiosament ningú públicament no n'ha tret aquesta concuclusió i es veu una clara intenció de diluir l'opinió del poble, manifestada
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
02/05/2012 01:25
No s'esfilagarsarà, afecta a la butxaca de la gent i la gent que avui no paga dubto que ho faci demà o demà passat, es mantindrà i anirà augmentant paulatinament amb el temps, que molta gent que avui te por vegi que no passa res s'hi apuntarà ja que veurà que pot estalviar-se uns calerons i el dia que Abertis o el Govern gosin prendre alguna mesura tot plegat s'inflamarà de nou i resoldrà la situació a favor del final de la discriminació dels peatges a Catalunya. Podem ben dir que Abertis, si no te fonts d'ingressos alternatius, és morta.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que Aznar tornarà a la política?
Creus que Aznar tornarà a la política?
57 %
12 %
31 %
58 vots
Laia Carrera: Completament d'acord amb el Víctor.Ara som al mo...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida