Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Dijous, 23 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Víctor Alexandre
08/05/2012
Carta oberta a Pep Guardiola
"Ets així, un malalt del compromís i de la responsabilitat, i sempre ho seràs. I això et fa feliç"
Déu n’hi do l’expectació que ha generat la teva renúncia a continuar entrenant el Barça, Pep. Ho has pogut veure en el ressò internacional que ha tingut la decisió que has pres i en el debat posterior que les emissores de ràdio i televisió han obert sobre el tema per analitzar-ne els aspectes positius i negatius i satisfer la necessitat de la gent de conèixer les teves raons. Unes raons que tu mateix has sintetitzat en aquestes paraules: “M’he buidat i necessito omplir-me”. Dubto que el desgast psicològic que has patit en aquests darrers quatre anys t’hagi vingut de nou. En absolut. Ets català i t’has format a la Masia, i, per tant, saps molt bé què significa ser l’entrenador del Barça i la càrrega simbòlica que té aquest nom. Tanmateix, per bé que el club sempre sigui el mateix, les circumstàncies varien i les que tu t’has trobat han estat especialment incòmodes, per no dir una altra cosa, en veure’t obligat a abordar temes extraesportius que consumeixen molt de temps i energia i que afecten inevitablement l’estat anímic i el treball de totes les persones que integren l’equip. Segurament no ho confessaràs mai, però em sembla que t’hauria agradat veure aquesta tasca una mica més repartida i que hi hagués hagut una veu encarregada de donar resposta a les mentides i a les injúries procedents de Madrid en lloc de trobar-te sol a l’hora d’afrontar-les.

Tanmateix, essent com ets, no hi ha dubte que el buit que ara experimentes no té relació només amb això. Tant de bo fos així, oi? El buit el continuaràs sentint cíclicament en diferents moments de la teva vida perquè no té a veure amb l’entorn, sinó amb tu mateix. Vull dir que no és allò que el món t’exigeix el que et xucla l’energia, sinó la teva pròpia naturalesa. I la teva naturalesa és autoexigent, compromesa, apassionada, afectuosa i noble, i, per tant, ets incapaç de tenir una actitud indolent davant la vida. T’agrada observar-la des de la finestra, sí, però només una estona, perquè mentre ho fas els ulls no et paren quiets i cerquen amb delit un motiu que et faci baixar al carrer i implicar-t’hi.

Segur que més d’un cop has pensat que aquesta manera de ser no pot ser bona per a la salut, que tanta dedicació i tant sentit de la responsabilitat fan que et perdis moltes coses valuoses que estan al teu voltant i que no són pas incompatibles amb allò que t’absorbeix. Segur que sí. Però és inútil. Ets així, un malalt del compromís i de la responsabilitat, i sempre ho seràs. I això, encara que molta gent no ho entengui, et fa feliç. Ets feliç amb els reptes, t’il•lusionen com un infant, i el temps se t’esmuny sense adonar-te’n fins al punt que, tot sovint, no entens que els altres no visquin allò amb la mateixa intensitat que tu. Però a la vida passa com en el futbol, que hi ha jugadors que es dosifiquen i d’altres que ho donen tot fins que es buiden. I això és el que et passa a tu, que no saps posar-hi el cervell sense posar-hi el cor, i acabes exhaust. En el fons, si t’ho mires bé, tu també et dosifiques. De manera diferent, però ho fas. Ho pots veure en la pausa que ara necessites per omplir-te de nou. Però no té cap importància, és una manera de ser com una altra.

Hi ha qui diu que aquests quatre anys t’han envellit. No ho sé. Potser sí, o potser exageren. La televisió passa contínuament imatges teves de la primera temporada, les comparen amb la darrera i et veuen diferent. Aquestes persones deuen pensar que elles estan exactament igual i que el temps només ha passat per a tu. En tot cas, el que compta al final del viatge no són les arrugues que has sumat o els cabells que has perdut sinó les coses que has après, el dolor que has suportat, les emocions que has sentit, la gent que has estimat i la felicitat que has donat. I tu has fet feliç molta gent, Pep. A mi segur. I no pas pels gols que hem cridat o per les copes que hem guanyat, ens has fet feliços per la manera com l’equip ha assolit l’excel•lència, pel talent i la plasticitat del seu joc, per la seva humilitat en la victòria i per la saviesa d’enriquir-se amb la derrota, pel respecte sincer i per l’elogi de les virtuts de l’adversari, pels valors humans que la teva tasca i els teus jugadors han transmès als infants i per la serena dignitat amb què has defensat el teu poble i la seva llengua. És per totes aquestes coses, no pas pel nombre de copes obtingudes, que el món diu avui que el Barça és el millor equip de la història. I tots nosaltres, gràcies a tu, hem tingut el privilegi de ser-ne contemporanis. Per tot això i per la certesa absoluta que un dia tornaràs, moltes gràcies, Pep.
Víctor Alexandre
Víctor Alexandre Escriptor i periodista. Ha estat director i presentador de programes a Ràdio 4 i corresponsal a Alemanya per al diari Avui, el setmanari El Temps i la Cadena SER. Entre els seus llibres hi trobem Jo no sóc espanyol (1999), Despullant Espanya (2001), El cas Carod (2004), El somriure de Burt Lancaster (2005), La paraula contra el mur (2006), TV3 a traïció. Televisió de Catalunya o d’Espanya? (2006), Nosaltres, els catalans (2008) Set dones i un home sol (2009), premi Mercè Rodoreda, Trifulkes de la KatalanaTribu (2009) i Una història immoral (2010). Aquest any ha publicat Cor de brau.
Seguir l'autor
@valex_cat http://www.victoralexandre.cat
(29 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Rosa Maria
12/05/2012 11:48
"El nom", la resposta a la teva pregunta és ben senzilla: perquè mentre el que fa Guardiola interessa arreu del món, el que fas tu només t'interessa a tu. Per això el món només et deixa el recurs de la llàgrimeta i l'enveja. Ja t'ho deia, fes com Mourinho, esperes a Guadiola en un parking i li dius que tot el que guanya no s'ho mereix. Per cert, potser estàs massa ben pagat per fer el que fas. No t'ho has preguntat mai?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
11/05/2012 15:02
Rosa Maria, si tothom qui treballa honradament guanyés tant com guanyen els futbolistes (juntament amb els banquers, els reis i tota aquesta gent), no hi hauria prou diners al món per a tothom. Si jo puc menjar cada dia i no em falta res, per què aquesta gent ha de guanyar 200 vegades més que jo (i no tothom menja cada dia ni té de tot en aquest món). I a sobre tot el país els llepa el cul!!!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Rosa Maria
10/05/2012 17:32
El nom, l'únic que es confirma és que ets incapaç d'entendre res i de reconèixer el talent. Per això dius el que dius i parles de diners i bla, bla, bla. Jo no parlo de diners (en parlava l'Oriol), només defenso qui se'ls guanya honradament. I Guardiiola sí que ho fa. En tot cas, si tens alguna cosa en contra de Guardiola, espera'l en un parking com Mourinho i li dius. Més que res perquè Guardiola et vegi, saps...?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
10/05/2012 15:31
Ara t'entenc, Rosa Maria! Els jugadors del Barça són tots 200 vegades millors que jo, perquè guanyen 200 vegades més diners que jo! Jo d'enveja cap ni una: m'agrada la meva feina, la faig tan bé com puc... i menjo cada dia (i a més a més mantinc dos mitjos fills). És inútil, Rosa Maria, em confirmes en el meu parer: el futbol és sagrat, i els futbolaires són intocables.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Rosa Maria
10/05/2012 11:00
Oriol Gil Sanchis, tu, en canvi, sí que respons als meus. Ets tal com t'he descrit: algú mogut pel ressentiment perquè el món no li fa cas i que enveja les persones que tenen èxit i que estan ben pagades. Per això no suportes que algú parli bé dels que són millor que tu. Un cas ben trist.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Oriol Gil Sanchis
10/05/2012 08:47
Gràcies, Rosa Maria! Contestes glòria a matines i no rebats cap dels meus arguments!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Rosa Maria
09/05/2012 21:08
Oriol Gil Sanchis, el que odies és el culte a una persona que no siguis tu. Per això parles del que guanya Guardiola. El dia que el món es fixi en tu en comptes de fer-ho amb ell potser guanyaràs el mateix. El problema és que ningú es fixa en tu. Ho sento per tu, noi. Potser en una altra vida... Ah, i pensa en el teu santoral. (Sembla mentida...)
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Oriol Gil Sanchis
09/05/2012 19:34
Rosa Maria, no odio els sants ni a ningú... només deploro el culte a la persona. Per cert, si els jugadors guanyen 6,5 milions d'euros l'any, quant deu guanyar Sant Pep Guardiola? Jo treballant tota la vida no arribo a guanyar ni 1/6 del que guanyen aquests en un sol any. Amb el sou d'un any d'un jugador salvaríem tots els sense sostre de la ciutat de Barcelona (que en són uns 2000 pel cap baix)!!! I a sobre, no es pot convocar cap reunió (ni d'independentistes) sense mirar si hi ha partit. Això sí: passegen el nom de Catalunya per tot el planeta...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
09/05/2012 11:10
Excel.lent article que dibuixa coloristicament l'adn del bon Català.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Blaugrana al vent
08/05/2012 19:57
La selección española no seria absolutament res sense Catalunya. Només un equipet com Malta. Mal que pesi a l'espanyolisme, el Pep no entrenarà mai l'odiada "roja". He, he, a Espanya sempre li quedarà Karanka.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Mercè P.B.
08/05/2012 19:41
Felicitacions per aquest article. Pep: Catalunya et necessita!! Pensa-hi.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
gracies pep
08/05/2012 19:35
Me ha emocionado el artículo pero no sufráis tengo entendido que sera el próximo entrenador de nuestra amada selección de España.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
ferran
08/05/2012 19:19
Molt bé, Narcís, tu sí que escrius bé el català i no, ço és, la consol.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
08/05/2012 18:45
-- M'ha sabut molt greu deixés d'ésser l'entrenador .. hauria d'haver estat grapat d'anys!, ço és, passar pel damunt de la ' central lletera ', caverna ' tombolera ' o, simplement, perversitat merenga ( punta d'espasa de la .. espanyola!)!, atès que tenia ( i té) el suport/ recolzament de munt de milions de culers sinó tots! PD: però ho comprenc i l'entenc d'allò més .. entre la baixesa/ misèria del rival; la mass media no pas anticuler sinó anticatalana o, simplement, fatxa; el famós entorn ensems amb un Sport passant ' teletips ' d'Efe .. o un Mundo Deportivo mig amagant o arraconant les crues dades de partits ( Diario Gol sembla més diàfan .. i el 9 Esportiu ha d'ésser més real o cru si cal!) .. ; els comités/ institucions del futbol professional sense cap mena de justícia àdhuc sabotatge i obstruccionisme fora mida; anar arreu dels camps d'aquest estat i no pas sentir-se coses lletges contra el Barça sinó contra Catalunya ( ' Put. Catalunya ' de constant); atracà'ns-e la del rei i aquesta lliga ( aquella amb un ' joc brut/ homicida sense romandre's amb 7 jugadors mínim, i aquesta, no solament afavorint vilment els d'allà a baix sinó a l'uníson perjudicant-nos (sabia que aquest any se'ls hi facilitaria la lliga); poca, ínfima quasi cap abrigall de la directiva .. que li costava a Zubi cantà'ls-hi les quaranta a la màfia espanyola! Nota: tanmateix, en Guardiola ha demostrat la ' classe ' culer, i per què no, la catalana ( quina necessitat de baixar-hi esglaons .. ja els hi hagués agradat a aquells ' cains ' perdéssim nostra personalitat!, així un hurra per ell, i, per extensió, pel que representa el Barça!)! Anotació al marge: sento que els milions de culers no hagin estat suficient per sentir-te aixoplugat així no pas tu sol contra el món .. però qui boxejaria 9 mesos amb ' tongo ' i, damunt, vés a saber si amb cacics d'origen quin fos ( sense oblidar allò ja explicat)?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Lluís Barracas
08/05/2012 17:20
En Pep Guardiola és el president que necessita Catalunya, i no li cal ser adscrit a cap partit, per defensar elos interessos del país. Simplement, l'hi volem!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Rosa N.
08/05/2012 16:29
El Pep ens ha ensenyat què és la decència, l'educació, l'estima a la feina, la constància, el respecte, el sentit de l'ètica, la generositat. I , sobretot, la pertinença indubtable a un país i l'amor a la seva llengua. L'estimem. El voldríem veure presidint Catalunya, però no pot ser: no és un home de partit polític, no ens enganyem.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
blau i grana
08/05/2012 16:22
En referència a les mentides i injùries procedents de madriz, algú creu que amb Joan Laporta haguès passat el mateix ? Algú creu que Guardiola s'haguès trobat sol ? Algú creu que no haguesin trencat relacions institucionals ?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Francesc
08/05/2012 15:56
Jo no soc futbolero, però, quan Laporta va triar en Pep, vaig donar un salt d'alegria. Quan va decidir posar a la samarreta Intermon, vaig fer una pausa de sorpresa positiva. Quan en Pep va decidir contestar les preguntes en Català, fos on fos, vaig tenir la certesa de que, en Pep posseeix una fusta especial i poc comú. He gaudit dels futbol del Barça aquest anys de forma especial. Penso que el Pep és la persona idònia per portar a Catalunya a altres estadis i no precisament per practicar el futbol.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Xesca
08/05/2012 15:31
He sentit molt la marxa del Pep, és difícil que un esportista demostri tanta sensibilitat cap al nostre país com ho ha fet ell. Contribuïa molt a fer país.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
El del 4rt segona.
08/05/2012 15:23
Seria fantàstic que en Pep, quan volgués, es presentés a president del Barça. A les properes eleccions o a les següents, arrasaria, doncs el votarien massivament. Vejam què passa...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Dolors Cruells Torel
08/05/2012 14:28
Estic tant d'acord amb aquesta carta!i jo puc afeigir que no m'agradava el football,fins que vaig descubrir aquest Barça i el seu entrenador..un mont apart.(educat intel.ligent.un catalá que ens honora.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Arnau
08/05/2012 13:49
El Pep, penso, ha sortit del Barça perquè no s'ha vist recolzat i no s'ha vist recolzat perquè a la directiva hi han mesells professionals que avantposen els seus interessos espanyols als interessos del Barça. Si en Sandrusco es mes amic del Florentino i del comte de Godó que de la gent com en Guardiola mala pesa al teler.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
08/05/2012 12:44
Estic d'acord amb la Laura, però em sap greu pel Pep perque la política acaba espatllant a les persones. De totes maneres, estaria molt bé que fes política. Esperarem el que convingui, Pep!!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Rosa Maria
08/05/2012 12:20
Oriol Gil Sanchis, ja que odies tant els sants, com és que no has renunciat al teu nom de sant? Et pots fer dir Lledoner o Cirerer, que són molt de la natura.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Ivantxu
08/05/2012 11:02
Totalment d'acord amb en Victor, tan debò, molta gent aprengués, sobretot els polítics, de la qualitat humana, l’ implicació, l’autosuperació, i les ganes de lluitar d’en Pep... Això si ara per ara crec que en Guardiola ni pensar en ser President (ni del Barça ini de Catalunya) amb ell el que l’il•lusiona és el futbol, no pas la política, i el que hauríem de fer en comptes de mirar de convènce’l per que ho sigui, és buscar hom què l’il•lusioni la política (que per mi és ajudar al Poble) com ell el futbol....Sempre PEP!!!!!!!!!!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Xarlicat
08/05/2012 09:38
Pep, el primer president dels Països Catalans.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Oriol Gil Sanchis
08/05/2012 08:59
Ja tenim un nou Sant al santoral; sant Josep Guardiola! (Sembla mentida...)
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Laura
08/05/2012 08:18
Llàstima que persones amb aquest perfil no es trobin, o poques vegades, entre els polítics. Si el Pep es presentés per liderar la independència de Catalunya, ho aconseguiríem, i amb excel·lència.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
H.R.C.
08/05/2012 00:44
M´agradat el seu article, sr. Alexandre. Llàstima que no hi hagi més Peps en aquest país. Ens en calen en tots els àmbits.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que Aznar tornarà a la política?
Creus que Aznar tornarà a la política?
53 %
15 %
33 %
120 vots
Laia Carrera: Completament d'acord amb el Víctor.Ara som al mo...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida