Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Dijous, 23 de Maig de 2013
Política
10/05/2012
00:00
10/05/2012
“Per ser independents ens falta tot, excepte la voluntat”
Patrícia Gabancho (Buenos Aires, 1952) és periodista i escriptora. Entre d’altres llibres, destaquen "L'autonomia que ens cal és la de Portugal" i "Full de ruta". En aquesta entrevista ens parla sobre com veu la relació actual entre Catalunya i Espanya. Assegura que hi ha una gran consciència popular de la necessitat de la independència. Gabancho creu que estem en aquell punt que podem ser independents, o dependents tres cents anys més. Ens confessa que està en contra de l’expropiació d’YPF, i ho considera una salvatjada jurídica. És una argentina catalana que està convençuda que no hi ha cap cultura minoritària sense Estat que tingui la potència de la nostra.
Què ens falta per ser independents? Aliances internacionals?
Ens falta tot excepte la voluntat. Hi ha una gran consciència popular de la necessitat de la independència. Ens falta la determinació del govern i del Parlament per fer-ho realitat. I això comporta preparar-ho internacionalment.

Però creu que estem a prop de la independència?

Sí. Estem en aquell punt que podem ser independents, o dependents tres cents anys més. Ara no només hi coincideix la voluntat de Catalunya, sinó que també s’està desmuntant l’Estat espanyol. Tots els atributs de l’Estat estan fent fallida al mateix temps, és una situació semblant a la fugida de les últimes colònies el 1898.

Segons vostè no hi ha marxa enrere, o perdrem el tren?

Si no agafem el tren ara, serà molt difícil que es produeixi una altra oportunitat. Els fracassos s’acumulen, tenen un pes. Després costa més convèncer ala gent.

Abans hi haurà la sobirania fiscal?
No crec que ens la deixin fer. Seria útil tenir-la. Però és molt difícil imaginar-se que Espanya cedeixi. En les relacions Catalunya-Espanya, Espanya és prepotent, no intel•ligent.

Creu necessari el pacte fiscal recaptant tots els impostos?
El pacte fiscal és una etapa en el camí. El procés està tan accelerat que fer prediccions és molt difícil. Però és intel•ligent que el govern el demani. Podríem salvar algunes estructures de Catalunya. La crisi gestionada pel govern espanyol està desmantellant tot el que el procés català tenia de singular a Espanya. Ens estan deixant una estructura regional. Ens estan liquidant tot el que hi havia de nacional en el nostre projecte.

Si no s’aconsegueix què creu que s’hauria de fer?
Convocar eleccions anticipades apujant el llisto, claríssimament. I demanar al poble què s’ha de fer.

Creu que el país té prou fortalesa com per crear una Hisenda pròpia sense permís de Madrid?
Em temo que serà impossible. I tampoc és el camí. Si no volen pactar, haurem de cridar a la gent i que decideixi què vol.

I la gent respondrà?
És molt complicat que sigui unànime. És un camí frustrant absolutament.

Vostè creu que el govern català s'està desgastant per la crisi, com passa a la majoria d'executius europeus?
El govern català encara conserva el prestigi. S’han fet moltes campanyes contra les retallades però no han quallat. La gent li perdona les retallades, però no li perdonarà que no vagi més enllà. Artur Mas no es desgastarà per les retallades sinó per covardia. O executes la sortida, o et cremes.

Com descriuria la relació actual entre Catalunya i Espanya?
Zero. Amo i esclau. No donen marge. Per tant, l’autonomia s’ha acabat. I encara no n'hem vist ni la meitat. L’ofensiva és brutal.

I això és sostenible massa temps més?
El catalanisme es justifica perquè hi ha un projecte de progrés i de justícia. Si no pots fer això, no es pot justificar. I per tant, no necessites govern. Per gestionar les retallades no cal un govern. I tot just aquest camí acaba de començar. I encara cal tenir en compte el tema de la llengua i de TV3…

Per ser independents d’Espanya hem d’imitar els espanyols?
No hem de fer res com els espanyols. Perquè són un fracàs. El projecte català és totalment antagònic. Els AVE’s a Badajoz que se’ls facin ells.

Expliqui'm com és que té aquesta estima per Catalunya vostè que és d’origen argentí...
Jo ja vaig venir coneixent el tema català. Vaig descobrir la cultura catalana a Buenos Aires. És la cultura més potent sense Estat. Si hi ha una història, hi ha unes reivindicacions. De fet, vaig aprendre català abans de venir.

La més potent?

Sí, perquè l’Estat espanyol ha estat molt feble i la consciència catalana ha quedat molt vigent. És un cas únic. Espanya no ha tingut força per absorbir Catalunya, que està molt vertebrada per la cultura. No hi ha cap cultura minoritària sense Estat que tingui la potència de la catalana. I hi ha nacions amb Estat que no tenen aquesta potència.

I què opina de l'expropiació d'YPF?
Hi estic en contra. És una salvatjada jurídica. Però s’ha d’entendre, perquè el tema de la descolonització és molt calent a Sud-Amèrica i genera grans aplaudiments. El govern argentí necessita recursos, diners i suport popular… L’entusiasme per aquesta mesura a Argentina ha estat enorme, ni l’oposició s’ha atrevit a criticar-ho. Argentina és un país que no respecta les normes.

Segons vostè, quines són les raons: populisme o econòmiques?
Hi ha interessos personals. Hi ha una nova generació de peronistes que s’han de fer milionaris perquè ja els toca...

El peronisme segueix tan arrelat com sempre a l'Argentina? O té alts i baixos?
Absolutament. El peronisme és una identitat, no és una cosa que tingui relació amb la política. Qui ho és, ho és tota la vida, com la religió. Roben, però el 50% ho reparteixen al poble, i la gent està contenta.
Patricia Gabancho
(14 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
15/05/2012 00:24
Es difícil dir més tonteries en tan poc espai. Què entendrà aquesta senyora per voluntat i per gran consciència popular? Aquí els que voten independència quasi que caben en un taxi. SI, SI.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Txell
12/05/2012 00:09
Jo crec que falta que una part de la població faci el cop de cap. Hi ha gent encantada de la vida de ser española a Sarrià, a Sabadell i a Sant Quirze Safaja. Aquests no els convencerem pas ni cal. Però hi ha tota una massa tèbia, emporuguida o simplement, sense visió. Cal encomanar-los la confiança i l'entusiasme. Sense discursos àcids, hostils. Amb "bon to" i assertivitat.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
cati
11/05/2012 18:44
Totalment d'acord amb la seva opinió. Només diria que de "voluntat" real ens en falta encara un xic. La pitjor malaltia que petim és la UNITAT dels diferents partits nacionals catalans, per posarr-se tots a una. Ara tenim un President i un partit que ens hi estan portant, que té la majoria dels vots independentistes, doncs que Esquerra, SI i les CUP no facin la contra sempre i en tot. Si escoltes les sessions del parlament sembla que li tinguin que treure el fetge. !Penos!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Dídac Hac
10/05/2012 23:06
Bon anàlisi, Patrícia, gracies.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
10/05/2012 17:28
"Estem en aquell punt que podem ser independents, o dependents tres cents anys més." ...Molt hàbil la Gabancho. No s'equivoca, no. Ara o dins de tres cent anys!... Quan no surt a les tertùlies de la Tele déu fer horòscopes o altres semblants activitats cientificas. Fina analista la Gabancho!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
ferran
10/05/2012 15:17
L'argentina tanguista no s'en entera. L'ÚNIC que fa falta és voluntat. L'unica cosa de la qual careixen els de la menjadora i els seus caps.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Sergi
10/05/2012 14:24
Com sempre, la Patrícia, GENIAL. Gràcies :-)
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Renovem les patums
10/05/2012 14:04
Això sí que és una dona, i no la israelita la Rahola. (De totes maneres, la caga totalment. Lleugiu-vos el "From Usa" a les 03:00h, aquest sí que ho explica clar i català malgrat ser ianqui).
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Carles
10/05/2012 10:55
Molt bona entrevista a Patricia, estic d'acord amb el seu anàlisi i la meva enhorabona per la seva integració a la nostra causa.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
atlasac
10/05/2012 10:36
Mentres estiguem a casa d´un altre malament rai ! !, ARA ARA MATEIX demà serà tard em de futgir d´aquesta casa que sols saben manar-nos, escolteu que jo vull anar a veure el BARÇA-MADRID ! ! NOOOOO!!! i NOOOO i NOOOO ! ! ja està bé que tinc 50 anys i VULL ANAR A VEURE EL BARÇA-MADRID ADEU SIAU ! ! ! ----NOOOO no ten potas anar fins l´ayn ......PPROU REDEU PROU ! ! ! ---- senyors de C.i U - del P s o E d´e. r.C. dels FRANQUISTES d´del P.P. ETC. els que NO SOM ABORREGATS i tenim PLENA CONSCIENCIA D´AIXO estem farts de "HOY NO SE FIA MAÑANA SI" aixís es, que vostés estan assabentats NO ENS PRENGUEN COM TANTS ABORREGATS volem l´INDEPENDENCIA AVUI, AVUI MATEIX o.....vatgissen amb ELLS.....! ! ! VOLEM SER LLIURES DEIXAR L´ESCLAVITUT, en fí VOLEM LA INDEPENDENCIA sense escuses de mals pagadors!!!!. pagadors???? si....ho estem pagant TOT ! ! ! !
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
10/05/2012 10:24
Una crack! No ha pogut fer una millor analisi...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
10/05/2012 05:39
Un 10 per l'entrevista i per les opinions de la Gabancho. Fa goig de llegir-la. Jo sóc optimista i crec que som a tocar la independència, per uns és un somni recuperar la llibertat, per uns altres serà una simple alternativa al desastre. Ell poble es manifestarà majoritàriament a favor del procés d'independència. L'exemple del Quebec no serveix perquè Canadà no és Espanya (ni culturalment ni econòmicament).
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
From USA
10/05/2012 03:00
No hi estic d'acord. Ho tenim tot, ens falta la voluntat, la voluntat de votar partits que portan la independència al seu programa. La voluntat de CIU de votar-la al Parlament, la voluntat dels polítics de preguntar al poble en referendum, la voluntat política de treballar-la. Sense voluntat no és fa res de res. Molts països amb menys estructures i menys greuges de les que tenim han esdevinguts independents. Ho tenim tot.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Trinxaire
10/05/2012 00:21
M'agrada aquesta dona
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que Aznar tornarà a la política?
Creus que Aznar tornarà a la política?
52 %
13 %
35 %
150 vots
Laia Carrera: Completament d'acord amb el Víctor.Ara som al mo...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida