Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 24 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Joan Ridao
29/05/2012
GOVERNAR ÉS PRIORITZAR
"Cal afirmar que l'increment d'un 20% de la ratio d'alumne per aula o la pujada d'un 66% de les taxes poden provocar un dany irreparable a tota una generació"
Governar és prioritzar. Si assumíssim fins i tot com a inevitable l'imperatiu d'austeritat que ens imposen els governs espanyol i català, d'acord amb els designis de la Unió Europea, és evident que hi ha coses i coses a l'hora de retallar. ¿Per què es consenten aberracions com un AVE que pretén arribar "desde Madrid al cielo", això és, a cada capital no de província sinó de partit judicial? Quin criteris d'eficiència justifiquen ara mateix l'AVE d'Olmedo a Ourense, més enllà de la condició de gallecs de l'actual i l'anterior titular del ministeri de Foment? A què treu cap construir o, pitjor, inaugurar trams d'autovies que no duen enlloc com l'Alguaire-Almenar? i aeroports fantasma com el de Castelló? O tapar el forat sense fons de Bankia amb diner públic, i ja van 12.000 MEUR en qüestió de pocs dies?

Si governar és prioritzar, per què els damnificats sempre són els mateixos? Ara un col•lectiu com els discapacitats que perden les ajudes per la seva inserció laboral, demà un sector com el de l'educació pública, estratègic per al futur, però que afecta també el present, en tant que, paradoxalment, es redueix el seu pressupost de forma dràstica quan hi ha més alumnes que mai. És tan absurd que, fins i tot, és legítim sospitar que darrere les destralades al pressupost de l'educació pública no només hi ha la voluntat d'estalviar sinó també algun prejudici ideològic. Perquè es retalla però no es veuen per enlloc les mesures de millora del sistema educatiu, per exemple, per pal•liar aquesta autèntica xacra que és l'abandonament escolar. Al mateix temps, el PP continua entestat en la seva croada per acabar amb l'"adoctrinament" que, segons la dreta espanyola, suposa l'assignatura d'Educació per la ciutadania, complint aquí sí de forma escrupolosa, el seu programa electoral i el mandat de la Conferència Episcopal, eliminant tota referència als drets humans, al racisme o l'homofòbia.

No es d'estranyar que fa uns dies assistíssim a un fet inèdit, fins i tot en els temps que corren: una vaga total en l'àmbit de l'educació pública. Total perquè va concitar la unanimitat de tothom, des de l'educació infantil fins a la Universitat, passant per la Formació Professional (FP). Mai en democràcia, pares, alumnes, professors o sindicats havien tingut consciència, com ara, de que s'ha tensat tant la corda que amenaça amb trencar-se. L'enuig i el descontentament és majúscul, degut no només al cop mortal que suposa un decret llei, i van vint, aprovat amb la majoria absoluta d'un PP pujat en el pedestal de seva arrogància, i que suposa una retallada de 1000MEUR per part de l'Estat i 3000 més per part de les comunitats autònomes. Ara, el Ministeri proposta, a més, endurir la política de beques i reformar la FP per centrifugar part dels costos a les empreses. I a Catalunya, és clar, plou sobre mullat. El pressupost de la Generalitat pel 2011 ja havia experimentat una retallada del 8% en Educació, acabant amb la sisena hora o els plans de digitalització de les aules.

En aquest cas ens equivocaríem si penséssim que el món educatiu es mobilitza per sortir de la seva letargia i fer una demostració de força que erosioni la imatge d'un o altre govern. La cosa és més dramàtica. El que està en joc sobretot és la traça d'una gruixuda línia vermella que no s'hauria de traspassar mai sinó es vol iniciar un camí sense retorn cap al desmantellament i el deteriorament irreversible d'un dels pilars bàsics de l'Estat del benestar. Contra el discurs oficial que diu que les retallades són conjunturals i inevitables, cal afirmar que l'increment d'un 20% de la ratio d'alumne per aula o la pujada d'un 66% de les taxes poden provocar un dany irreparable a tota una generació. Tenint en compte, a més, que no tenim precisament el millor sistema educatiu del món, com s'encarrega de certificar cada any l'informe PISA, que revela que som dels últims de la classe de l'OCDE, per raons tant econòmiques com metodològiques. Les retallades no ajudaran doncs a millorar la situació sinó que suposaran una regressió en termes formatius i, en termes de cohesió social, acabarà dualitzant encara més la nostra societat, dividida entre una escola privada per rics i una de pública per a pobres. I afectarà al nostre futur vigor econòmic. Perquè, pensem, quin tipus de qualificació estarem donant als futurs professionals o treballadors?
Joan Ridao
Joan Ridao Doctor en Ciències Polítiques i de l’Administració per la UB. Llicenciat en Dret per la UAB i diplomat en estudis avançats de tercer grau en Ciència Política per la UB. Professor associat del Departament de Dret Constitucional i Ciència Política de la UB i de la Universitat Rovira i Virgili. Ha estat diputat del Parlament de Catalunya (1995-2008) i membre dels Congrés dels Diputats (2008-2011) per ERC, partit del qual també n’ha estat secretari general. Ha escrit diverses publicacions, entre les quals destaquen Les contradiccions del catalanisme (L'Esfera Llibres, 2005), Així es va fer l'Estatut (Mediterrània, 2006); El Pla B. L'estratègia cap a la sobirania (Mina, 2007), i Catalunya i Espanya, l'encaix impossible (Proa 2011).
Seguir l'autor
@Joanridao / www.ridao.cat
(8 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Albert de Vic
30/05/2012 21:30
Completament d'acord amb el comentari del que baixa d'Arbeca. Amb quina credibilitat parla i alliçona el sr. Ridao? CiU es podria passar la legislatura mirant pel retrovisor i explicant les bestieses de l'obra de govern dels tripartits. Per contra, carrega amb el mort i assumeix les ratallades algunes de les quals són fetes amb presses i amb poc diàleg sectorial. Si s'haguessin fet abans sr. Ridao, la patacada no hauria estat tan forta. Coma mínim ara, per dignitat, no alliçoni a ningú, per favor
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
29/05/2012 19:22
1. No ens hi enganyem .. fa un munt de temps que surten llicenciats àdhuc de carreres d'allò més transcendentals amb saviesa zero ( me'n ric de jovent més preparat que mai .. sia metges, sia especialistes, sia quina fos)! 2. El malbaratament que ha fet, fa i, malauradament, continuarà fent espanya amb nostres diners .. sempre ha estat de mil dimonis, ço és, res nou a l'horitzó! 3. Tots aquests que fan aturades/ vagues per tanta de retallada i òbvies conseqüències, queixin-se a espanya, queixin-se al jou d'espanya, queixin-se a no deixà'ns-hi ser catalans amb tot el que implica, sinó .. callin ( com diu Binomi ' facin muts i a la gàbia!)! PD: aquestes veritats de llampada .. per què no les cantava ben alt - altíssim fora mida quan hi era al ' congreso dels invasors '? Anotació al marge: fora d'això .. per fi, només dir-hi ' per què no hi poseu querelles, si més no, denúncies, a tant de consells d'administració que han protagonitzat tanta desaparició de mils i mils de milions d'euros àdhuc a governs i gobiernos pel que sembla de no haver Reglament a l'hora d'assignar-s'hi emoluments al lliure albir així a dojo ( no us en dieu esquerres, llavors on és la recerca de la justícia ?) '?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Binomi
29/05/2012 17:29
Muts i a la gàbia. No vingui a donar lliçons: la gestió que van portar mentre eren al govern va ser pèssima. El mínim que pot fer és callar.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Baixo d'Arbeca
29/05/2012 17:16
Té collons el senyor Ridao! Qui va deixar Catalunya com un solar? Qui va deixar un endeutament pel qual paguem 6 milions d'euros diaris d'interessos? Qui va mentir en el dèficit públic del 2010 en més de 4.000 milions? Qui va fer obres i obres amb el mètode alemany que pagarem durant 50 anys? Qui va deixar l'estat del benestar català en fallida? Qui va hipotecar el pressupost de la Generalitat durant tota una generació? Qui va acceptar un sistema de finançament que és una porqueria? Qui va posar un espanyolista al Palau de la Generalitat? El TRIPARTIT senyor Ridao, el TRIPARTIT. El seu TRIPARTIT!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
29/05/2012 12:42
El senyor Ridao com quasi sempre la encerta amb el diagnosi i aporta possibles solucions. Es un gran polític que caldrà recuperar ben aviat per una Catalunya, mancada de polítics seriosos i preparats i que son tanta falta ens fan vist des del posicionament nacional independentista d'esquerra.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antidretà
29/05/2012 11:23
"el nom", suposo que el que proposa en Ridau és que CiU deixi de ser la dretona antisocial, ultraliberal i infumable que és ara. L'actual CiU fa fàstic.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
29/05/2012 00:37
Que proposes, Ridau? Tornar a endinyar-nos un Montilla?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Ramon, de CiU
29/05/2012 00:05
Això rai. Els qui votem Convergència i anem a missa els diumenges ja podem pagar-nos l'Escola de l'Opus. Els nostres fills aprenen a més a ser bons cristians i a com gestionar i obrir comptes bancàries a Liechtenstein.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que una Catalunya independent hauria d'estar a la UE?
Creus que una Catalunya independent hauria d'estar a la UE?
5 %
10 %
85 %
230 vots
Tres 14: A Noruega, o a Suissa, per citar algun exemple, els h...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida