Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Dijous, 23 de Maig de 2013
Opinió
Opinió.
07/05/2012
Si al món hi hagués més gent com Pep Guardiola
"Perpetuar-se en una càrrec és una filosofia antiga, però aquesta tendència està canviant"
Veni, vidi, vici. O en català: vaig arribar, vaig veure, vaig vèncer. Amb questa locució llatina, atribuïda a Juli Cèsar després de les seves èpiques gestes, podríem resumir el pas de Josep Guardiola pel FC Barcelona. Però hi ha quelcom més. El de Santpedor ha rescrit aquesta màxima amb un “i vaig marxar”. I és que més enllà de les tretze copes que ens ha deixat al llegat barcelonista, Guardiola també ha donat una important lliçó de savoir faire que no tothom pot entendre.

L’encara entrenador blaugrana ha fet un acte que l’honora: marxar quan estava al cim de la muntanya. Ha dit adéu quan ja ho havia aconseguit tot. Ha sabut fer la seva feina ajudat per la gent de la Masia. En la seva discreció hi ha hagut moments per a ser passiu, ofensiu, conservador i innovador. Ha sabut parlar, i sobretot, callar. Guardiola ha demostrat que en un món dominat per la hipocresia es pot ser un mateix sense fer un show de tot plegat, i aconseguir un èxit impressionant i difícilment repetible sense molestar el veí.

Tant debò més gent sabés arribar, treballar bé i marxar. Però no. En política i en d’altres àmbits la norma imperant és la de la perpetuació. Una molt mala costum, alhora símptoma d’una societat narcisista i egoista. I és que la prolongació dels càrrecs difícilment dur a res bo. No dic que tothom n’hagi de tenir prou amb quatre anys. Un pot trigar més o menys a consolidar un projecte. Però fet això, no tothom sap marxar amb la mateixa elegància. Guardiola, en canvi, ens dóna una lliçó. Marxa enmig d’una bona situació, amb el cap ben alt i cedint a qui ningú espera el seient més preuat del món sencer. I això aquí costa molt d’entendre.

Imaginem-nos per un moment què hagués passat si Felipe González hagués marxat després d’obrir Espanya al món i abans d’estancar l’ocupació. O si José Maria Aznar hagués deixat el seu seient a algú altre, quatre anys després de fer baixar l’atur als seus mínims i sense posar-se en cap guerra. O si Zapatero hagués marxat després dels seus primers quatre anys plens de lleis progressistes i polítiques que van posar el govern espanyol d’exemple al món sencer, i abans de perdre tota credibilitat amagant-nos la recessió. Sense dubte el record que tots en tindríem, i el que escriurien sobre ells els llibres d’història, seria molt diferent.

Perpetuar-se en una càrrec és una filosofia antiga, però aquesta tendència està canviant, segons em comenten els meus amics psicòlegs. La fornada de joves talents que les universitats estan produint tenen una nova mentalitat. Gent a la que no els fa por anar d’un lloc a un altre, inclús fora del seu país d’origen. Gent que busca nous reptes a diari i que ens deixa un món millor. Però la cultura d’asseure’t a una cadira i no marxar-ne ni amb aigua calenta encara és ben present a casa nostra. I es reflecteix, per exemple, quan les enquestes ens diuen que una gran part del país té com a objectiu ser funcionari. Agafar un lloc i no perdre’l mai. La meta és el principi, no el final. No hi ha desig de millora, no hi ha risc, i per tant, no hi ha evolució. Només conformisme. Un conformisme que ha dut a un país sencer a confiar els seus models de negoci en una o dos àrees i prou, amb les nefastes conseqüències que tots coneixem, i a crear una administració gegant que lapida els fons públics per camuflar la incapacitat d’avançar en altres camps.

Res m’agradaria més que, com diu el President, fóssim el Massachusetts d’Europa. Però no ens enganyem, tenim el caràcter mediterrani en contra nostra. Hem estat anys rient-nos dels tripijocs de les elits italianes i de cop i volta ens hem adonat que la corrupció és tan espanyola com allò que més. Hem menyspreat l’Europa de l’est quan el seu atur juvenil no és ni la meitat que el nostre. Hem ignorat els veïns del nord quan aconseguien situar-se al capdavant de l’educació mentre que aquí jugàvem a programar setmanes blanques, quan el que ens hauria de preocupar és que som a la cua dels rànquings. Tot per no saber donar pas a les noves idees. No saber dir prou, no saber marxar. I això passa a la política, a l’empresa, i a tot arreu. Quants càrrecs porten anys estancats al seu lloc? Doncs això. Estic convençut que tot funcionaria millor si al món hi hagués més gent com Pep Guardiola.
(16 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Francesc
08/05/2012 21:16
Aquest article és una perfecta definició de l'actual i crua realitat. Un llegeix i escolta la premsa en general i troba tota mena de comentaris negatius a l'actitud i decisió final de Pep Guardiola. De sobte llegeixo aquest article i veig que algú ha estat capaç d'extreure el positiu d'aquest comportament ia més ho ha reportat al món polític com a exemple. Sabem que són moltes les coses que funcional malament, però no podem entrar en el debat de qui, com i quan. En realitat és tota la piràmide de la societat la que s'ha voltejat. Ara el vèrtex superior a passat a substituir als dos inferiors, però no ha fet el mateix amb els seus ocupants. És a dir, a l'estrènyer l'espai inferior, a expulsat a la majoria dels seus ocupants (atur, etc.), En canvi en trobar una major cabuda a la part superior, s'ha omplert de conformistes vividors-corruptes o simplement apoltronats. Que algú m'expliqui com pot subsistir un país on per cada formiga treballant, cent elefants s'alimenten (ia més, en gran) Estic totalment d'acord amb l'exposició d'aquest article, tant de bo siguem capaços d'escoltar, aprendre i actuar conseqüentment. Felicitacions
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Toni
07/05/2012 23:37
"una administració gegant que lapida els fons públics per camuflar la incapacitat d’avançar en altres camps". Ara ho has dit! És el problema de Catalunya i Espanya: creure que amb el que tenim ja n'hi ha prou. Les universitats produeixen milers de gent preparada per "noves professions" que després marxen a Alemanya perquè aquestes professions aquí no existeixen ni els hi posen facilitat per muntar ells mateixos. Què és més fàcil pels governants? Duplicar institucions públiques, crear-ne de noves, el Pla E... Tot menys invertir en I+D, nova indústria tecnologica, etc. Després volem diners i crèdit i viure com la resta del món sencer però de produïr res de res...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan
07/05/2012 23:15
Les universitats privades, com les públiques, donen les beques en funció del cúrriculum. Ara mateix no sé qui vol estar per damunt de qui, però a tots aquests progres amants del gran Estat se us vue el llautó...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
07/05/2012 22:55
Gràcies, anònim, no hi havia caigut! PD: l'he atrapat al vol! Nota: sembla mentida parli així l'autor .. davant tanta misèria! Anotació al marge: doncs ja pot anar deixant son lloc .. compte que hi ha cua fora mida ( o és imprescindible?)!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
07/05/2012 22:47
Joan, ha parlat de ' funcionaris '! PD: i de mediterranis .. res de res ( quin percentatge hi ha ca nostra?)! Nota: tanmateix, l'autor ' té raó ' .. pul·lulem-hi pertot amb les butxaques buides fins acabar en ' pasteres '! Anotació al marge: n'estic fart de molt baliga-balaga que diuen ser qui són per ells mateixos, quan per ells mateixos .. haguéssin anat despullats, morts de fam i dormint al carrer!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
07/05/2012 22:46
No tens ni idea Narcís. La Universitat de l'autor no és pas pública, no cal cap oposició ni res semblant. Entres a dit, no cal tenir ni gran expedient ni res.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
07/05/2012 22:36
Ahhhhhh!, que l'autor ens està dient: ' siguem tots un Rato ', ço és, deixem el FMI ( la raó .. vés a saber!) o Caja Madrid/ Bankia ( la raó .. ídem) .. ! PD: ja els hi diré qui hagi estudiat un munt .. durant anys .. sense treballar així no guanyar ni cotitzar .. pagant-se llibres/ temaris .. potser acadèmies .. fins aconseguir l"èxit ' de treure plaça, sia per un sou baix o mitjà ( o es referia als d'emoluments grossos sota excusa de ' títol '?) .. ho deixi estar i se'n busqui altra cosa ( òbviament, si la troba!)! PD: per què no parles de la bestiesa de persones que s'hi presenten així com de 100 o 200 o 300 o més a 1 possibilitat? Nota: per què no dius cru i net que una oposició de debò/ neta si que n'és una ' carrera ', atès que per molta bona nota que hom treu pot ser superat així romandre's fora ( la universitària és anar fent i .. tururut!)? Anotació al marge: la llàstima, l'única llàstima són els entrats de franc així com molt de titolat sense res a fer .. cobrant fins 4 o 5 o 6 o 7 vegades més que la gran/ aclaparadora majoria ( un exemple de tants seria la pompós càrrec de ' Tècnic d'Administració General ' sota pretext de tenir Dret .. sense cap funció a acomplir!)!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan
07/05/2012 22:16
Per cert, pel Narcís: Jo entenc que aquest article no diu que tota la població es mogui d'un cantó a l'altre. Diu que quan tens un CÀRREC que paguem tots hauries de ser més conscient que no t'hi pots gronxar eternament o no apotar-hi res de bo. No crec que parli de bombers o mestres sinó de regidors i alcaldes i ministres. Però com també diuen per aquí abaix, aquesta mentalitat no té cabuda al nostre sistema, per desgràcia. I creure que un acadèmic té una posició còmoda és no coneixer el món universitari, més precari que cap feina. T'ho dic perquè a la família n'hi ha un.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan
07/05/2012 22:10
Els polítics son un molt bon exemple d'aquesta pràctica. En qualsevol país et dimiteixen tots al mínim escàndol. Aquí tothom s'aferra fins a l'últim moment. Caràcter mediterrani, molt ben dit. Amb una mica de decència en Duran ja s'hauria jubilat...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
07/05/2012 18:49
Àlex, però de quins funcionaris en parles: dels de llei així aconseguint plaça per oposició neta/ partint-hi de zero o .. d'endollats via concurs - oposició àdhuc mateixa ' consolidació de treball temporal ' i, no diguem-ne, dels posats a mà? PD: també col·leccioni adhesius, calcomanies, tatuatges, cromos, àlbums, pòsters, tot plegat, diplomes/ títols i .. a fatxendejar sense fúmer ni brot donant lliçons als darrer de la cua! Nota: ara que hi penso, per qui comencem .. pels jutges, pels professors, pels metges, pels policies, pels bombers, pels administratius, pels . . . . . ? Anotació al marge: què senzill és jugar a autosuficient .. amb les esquenes cobertes omplint-se de currículum acadèmic procurant passar pel damunt de la resta ( sens dubte, hi ha treballadors públics i d'altres de privats de ' mira'm, però no em toquis ' que mereixerien viure entre els treballs penosos/ forçats fora mida i l'atur .. en lloc de donar lliçons de res, i, damunt, no explicar sa idea pel que fa a l'organització de l'Admó. Pública i llur ingrés on només caldria demanar igualtat davant temari quin fos!)!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Àlex
07/05/2012 15:43
Doncs jo crec que el símil és molt encertat i d'actualitat, i l'explicació la compro gairebé del tot. Puc entendre que un funcionari es vulgui quedar on és ara i per sempre, però precisament aquesta és la mentalitat que ens ha dut on som. Quan uns pares et diuen que "ojalá" el nen es col·loqui ràpid a l'Ajuntament, és per agafar i fer les maletes. Si l'objectiu d'aquest país es crear castes que visquin dels diners públics no tenim cap futur.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Alex
07/05/2012 14:38
Què més voldríem tots, però aquí potser només un 1% dels polítics té vocació i idees pròpies. La resta volen viure bé i endollar els seus al meravellós món de l'administració i la burocràcia...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
AC
07/05/2012 14:34
Molt bo! Enhorabona per l'artcile!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
07/05/2012 14:29
1. Simil del tot absurd el fet amb entrenador ( sobretot amb nostre Pep) i polític ( majoria aclaparadora vivint de la ' moma '!), ço és, afinitat .. zero! 2. D'altra banda, els exemples posats no valen, car qualsevol polític pot fer ' meravelles ' .. però que es puguin mantenir! 3. N'és curiós de persona relacionada amb universitats ( a saber perquè i .. despeses públiques que comporta!) parli així de treballadors que procuren guanyar-s'hi el pa .. sense més contemplacions! PD: per acabar de res i de ningú .. per acabar d'indigent/ mendicant/ pidolaire/ rodamón .. per acabar de mestre de res i aprenent de tot .. per acabar sense horitzó/ perspectiva/ futur .. , tot plegat, per ser un desgraciat, llàtzer d'allò més .. sempre hi és a temps ( no et preocupis!)! Nota: millor seria parlesis de ' rebaixadors/ baixistes - potiners ' ( especuladors barroers) que no pas de ses víctimes, damunt, soterrant-les del tot! Anotació al marge: què bé t'aniria un picó i una pala suant la cansalada fora mida per a la butxaca de ' pistoler ' qualsevol del carrer fins romandre esguerrat i després si t'he vist no me'n recordo ( fas molt bé treure't ' pòsters ' .. és molt espanyol que no pas català!) ..!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Krilin
07/05/2012 14:14
Molt cert tot el que dius. Però esperar que el comportament del Pep sigui generalitzat dins d´aquest sistema en que vivim és d´inocents. en un sistema corrupte i on tot és a la venda, comportaments ètics en trobaràs de tant en tant, però mai seran generals. És més senzill canviar el sistema. ZEITGEIST
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Carme
07/05/2012 10:48
El millor que t'he llegit fins avui aquí al Singular! Et secundo.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que Aznar tornarà a la política?
Creus que Aznar tornarà a la política?
54 %
11 %
35 %
81 vots
Laia Carrera: Completament d'acord amb el Víctor.Ara som al mo...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida