Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Dimecres, 19 de Juny de 2013
Política
28/06/2012
00:00
28/06/2012
“La independència si no és ara, no s'aconseguirà”
Montserrat Nebrera (Barcelona, 1961) és doctora en Dret i professora de Dret Constitucional de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC), encara que sempre se l’ha coneguda més pels seu pas per la política com a diputada del PPC. Nebrera assegura que Espanya està fent reformes que pretenen recentralitzar l’Estat per la porta del darrere. Està convençuda que cada vegada hi ha més gent a Catalunya, que no eren partidaris de la independència, que comencen a sentir-se farts d'Espanya. Creu que no hi haurà una altra oportunitat com aquesta per a la independència, perquè amb la crisi la gent visualitza altres escenaris.
És possible la unitat europea com reclama Espanya, si no són capaços de mantenir-la amb consens a l’Estat?
El problema és que Mariano Rajoy parla de la unitat Europea, de la mateixa manera que ho fa de la unitat espanyola, però cap de les dues no és possible tal i com ell les pensa.

Per què no?
Perquè Rajoy parla de la unitat sense tenir en compte que aquesta s’ha de mantenir amb nous elements, amb les coordenades del segle XXI. En l’àmbit espanyol fins i tot s’estan fent reformes que pretenen recentralitzar l’Estat per la porta del darrere. I és impossible que amb aquest panorama hi hagi unitat.

Per què és insostenible l’actual situació entre Catalunya i Espanya?
Perquè cada vegada hi ha més gent a Catalunya, que abans no eren partidaris de la independència, però que comencen a sentir-se farts d'Espanya. Per tant, aquesta tensió i tibantor, fa que la gent es comenci a plantejar si no seria més fàcil començar de nou. Repensar-ho tot en una unitat més petita, i no tornar a cometre els errors del passat.

Només queda la independència?

Estem en un moment complicat, i d’aquí n'hem de sortir enfortits o en sortirem amb una coixera que no ens la traurem en dècades. La independència si no és ara, no es farà. Si no afrontem els problemes, ens quedaran seqüel·les futures. No és l'única solució, però és la més probable.

A partir d’ara, s’ho mirarà des de fora, o participarà per aconseguir-la?
Tinc un cert neguit sobre en què consisteix el compromís. No sé si aquest compromís seria començar a avaluar, de veritat, com anem i cap a on. Jo acceptaria la legitimitat de la resposta majoritària disposada a marxar. M’agradaria que això fos el resultat d’un procés informat, i si en aquest cas arribo a la convicció que és la millor opció, així ho diré. Aquest és el procés on estic ara.

Creu que hi ha una majoria suficient a Catalunya per proclamar la independència?
Ha canviat qualitativament el gruix de les persones que formen l’opinió pública, que no són la majoria social, però sí la majoria que compta des del punt de vista del discurs. Ha canviat l’espectre, s’ha ampliat i ha anat guanyant adeptes en àmbits que fa deu anys no eren imaginables. Ha quallat la visió, i com que estem en crisi hem de repensar la idea.

Per tant, segons vostè, estem en el moment clau? Si no ho fem ara, no ho farem mai?.
Jo crec que sí. No hi haurà una altra situació com aquesta. Amb la crisi, la gent visualitza altres escenaris. Els canvis polítics i estructurals es donen en moments de crisi. Per això serveixen, tenen aquest punt positiu.

Realment creu que ara una Catalunya independent seria factible?
És factible quasi tot. Si ho és Kosovo, ho és tot. Ara bé, la independència no només ha de ser factible, sinó que ha de ser bona. Tot i així, en aquest moment podem demostrar que es poden fer les coses d’una altra manera en el segle XXI. Per què no podem ser un Estat de referència? Hem de donar la campanada. No marxar simplement pels diners…

I com seria la separació amb Espanya?
Espero que sigui cordial. No només seria desitjable que fos així, sinó èticament exigible.

Realment creu que podria ser cordial?
Tinc els meus dubtes. Però el temps cura moltes coses.

Creu que perillen les autonomies tal com està ara la situació?
Sí. Ens posaran reformes davant la tessitura de per què serveixen els autonomies. Poder recentralitzar coses és una possibilitat, com per exemple ha fet Alemanya quan li venien maldades. S’ha tensat els discurs per la mateixa voluntat recentralitzadora tàcita que ha tingut l’Estat. Aquest ha volgut respondre a un mandat d’Europa, però ha provocat dues visions: o eliminem les autonomies perquè no valen per res, o marxem.

Com interpreta els últims atacs a la llengua catalana tant a l'Aragó com a les Illes Balears?
Això és “marcar paquet”. Si arribem a un moment de tensió màxima, el país es bifurcarà. Una part donarà suport a qui ara està començant a agafar la torxa per anar cap a un altre lloc, i un partit haurà de ser el reducte de les essències, tenint en compte que el PSC ni està ni se l'espera. El PP dirà llavors que es queda amb el no. És com si s’estiguessin preparant els actors: el sí i el no.

Vostè diu que és hora de modificar el projecte europeu… En quin sentit?
L’obstacle més important que ha tingut la UE des del començament ha estat la cessió de les sobiranies dels Estats. Hi ha determinades qüestions econòmiques que es poden concertar per l’interès de tothom, però quan arriba el moment de decidir, les instàncies de decisió que haurien de ser europees, no guanyen pes per la força dels Estats. A més, la crisi ha accentuat les desigualtats.

I, doncs, cap on anar?
Per a mi fer de veritat Europa és la capacitat dels Estats a sacrificar la paraula sobirania, com indica el seu sentit tradicional. Ara és el moment de reinventar la història d’Europa. Per tant, també és el moment de la reinvenció de la història dels actors que la protagonitzen.
Montserrat Nebrera
(31 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep Pagés Cardedeu
29/06/2012 02:36
Montserrat jo tambe sóc del 61 com tu , pero en tu esfa veritat allo que diuen el VI COM LES DONES Amb els anys estan molt millor molt mes bones més guapes . Amb un nom com el teu tan Català no podies pas ser una Espanyola del nacionalisme Espanyol que vol arruinar i perjudicar Catalunya
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep Pagés Cardedeu
29/06/2012 02:29
PENJEU LA ESTALADA AL BOSTRA BALCÓ Cal demostra que Catalunya es dels INDEENDENTISTES . Feu corra la veu tots amb LA Estalada ho Bandera Catalana penjades al Balco Tambe com a resposta per no respectar-nos la nostra llengua catalana
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
29/06/2012 00:16
No anem pas be, llegiu tots els comentaris i veureu el resentiment i l´enveja que hi ha entre nosaltres mateixos, be anirem units a demanar la independència però amb aquests resentiments, envejes i ganes de cadira i de poder, que pasarà a l´endemà, em sembla que a pesar de que fa 73 anys i se n´ha escrit ben prou pel dret i al revés, no hem après res de res, oblideu rencors, partidismes i afanys personals i penseu realment en Catalunya, si no som capaços d´oblidar-ho tot per Catalunya, mes val que no ens hi posem.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Catala-neta
28/06/2012 22:38
Sí, ella era una alternativa de govern tèbia però ara s'adona, com tothom, que això ja no es pot aguantar.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep Pages Cardedeu
28/06/2012 21:53
Conseguir la Independencia vivin aqui a Catalunya en persones que no la volem no es res facil . Volguer parlar en Català tinguen familia i amics que nomes parlem en castallà Costa molt defensar aixis EL TEU INDEPENDENTISME El Bilinguismo esba fer per eliminar la llengua catalana sense ferla pati molt i acabarien amb ella discretament . NO Poden SER INDEPENDENTISTES i tambe volguer Ser Espanyol com volem fe creura alguns , EL ESTAT ESPANYOL ES EL MALTRACTADOR Catalunya es la MALTRACTADA i ningu fa res er protejirla del Maltractador
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep Pagés Cardedeu
28/06/2012 21:20
Toni no me has entendido , JO Dic que tots fem falta per LA INDEPENDENCIA de Catalunya , pero lo que no fa falta esque cada Catala volgui tindra el seu proi partit Independentista Per qué aixis no anen be PROU de fer nous Partits politics Independentistes Aixo fa erdre vots al Independentisme Català els fa perdre força .UN LIDER Independentista Català que coje borracheras amb CHAMPANY DE FRANCIA de França menudo PATRIOTA CATALÀ . La himajen de un Politic tambe conta ala hora que sel te que votar . cal sumar tots en un sol partit una sola Força Independentista no 40 he
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Toni Arregui
28/06/2012 21:06
@ Josep CARDEDEU Amic meu, en Carretero és el polític que més ens cal, i en Carod tampoc ens sobra. No hi sobra ningú i encara ens en falten molts, començant pels que tenim a la Generalitat. En Duran s'hi tornarà a l'últim moment, amb allò de que els últims seran els primers transparentant-se-li a la calba... Faci el favor de mirar-se de tant en tant la web de Reagrupament havent-se tret les ulleres de no veure-hi
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Moragues
28/06/2012 20:31
estic amb en Pere ,que persones com la Nebrera és vagin afegin al carro, és molt bó, Ah no que abans era així i aixà, i ara si si torna és perque li convé, doncs perfecte ja que precisament d'això és tracta de que cada cop siguin més gent qui vegi que Catalunya li convé més que Espanya. Endavant Nebrera que si fàs un partit en una Catalunya independènt i ets coherent amb els teus discursos de regenerar els partits i no parlo d'aquesta entrevista, segur que tindras força vots, incloc el meu és clar
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Antoni
28/06/2012 17:37
Només un comentari: la intel·ligència es demostra quan s'és capaç de canviar d'opinió. Chapeau i benvinguda!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan C S
28/06/2012 17:20
Nebrera, guapissima, aixi m´agrades. No facis cas dels qui et critiquen, tot-hom i tot evoluciona, i tu tambe i tens tot el dret. Sigues benvinguda al Independentisme.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
de Cardedeu
28/06/2012 16:36
Visca en Josep Pagès i Canaleta.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep CARDEDEU
28/06/2012 15:58
LA INDEPENDENCIA Se conseguira cuan persones com LAPORTA I CARRETERO i altres no busquin poder personal . Sobren Partits Politics Independentistes en Falta un de Veritat Que no faixi Pactes amb el P.S.O.E. no faixi més TRIPARTITS Que nomes ban erjudica molt Catalunya Per tenir la INDEPENDENCIA Falta tenir un bon politic que pensi en Catalunya no amb el com fam alguns ques fam dir indeendentistes CAROD ROVIRA Te de independentista lo que te ARTUR MAS Per tenir Indeendencia no cal servir tan a Espanya com fam els Politics indeendentistes
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep CARDEDEU
28/06/2012 14:53
Sra Montserrat LA Independencia de Catalunya no la podren tindra mai , mentres sortin LAPORTAS ho CARRETEROS Sortin persones que ensen més amb els que no pas en Catalunya que buscan uder u fama i no tan ajuda a Catalunya Tenin masses partits Politics Indeendentistes , per pocs independentistes C.I.U. Frena el cami cap ala Independencia CAROD Rovira tambe ba perjudica la Independencia de Catalunya al fer al PACTA amb el P.S.O.E. i posarnos de President de Catalunya a un Ex--Ministro de Espanya EL ESTAT Espamyol vol acaba la feina de FRANCO eliminar la llengua catalana per sempre
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
ferran
28/06/2012 13:16
Montserrat, no estic d'acord amb la teva frase: “ La independència si no és ara, no s'aconseguirà”..Pensa que els espanyols, sempre ens escopiran a la cara perquè no perdem mai el desig d'obtenir-la. En canvi, sí que penso que sense un mitja audiovisual, que faci un tractament polític i sense ambigüitats per aquest fi, doncs serà molt difícil..No més cal veure els infectes telenotícies i l'absència de debats polítics a la tv3...Sota el punt de vista polític, sembla una tele programada pel ministeri de l'interior.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
28/06/2012 12:05
Nebrera, de veritat que no aconsegueixo entendret, fa quatre dies lluitaves per ser la líder d'un partit francista i nacionalista espanyol i ara no fas fàstics a la independència de Catalunya? En fí, benvinguda al Club i gràcies pel teu suport, en aquest moment en necessitem molts
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep Bruch
28/06/2012 11:57
Monse (i perdona'm la familiaritat), qui t'ha vist i qui et veu!! Ara ja gairebé et considero dels nostres, i no m'importaría recolzar-te si calgués. Salutacions
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
bauma
28/06/2012 11:10
TOTALMENTE DE ACUERDO JOSE Mª, . . . .perdo TOTALMENTE DE ACUERDO NEBRERA!!!!!.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Sheldon Adelson
28/06/2012 10:44
Dear mister Artur More, 3% o 4%?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
pasbort
28/06/2012 10:41
posem un eixemple, vosaltres creieu que el qvic....tindria que que dir el que diu? ES MES LLEST MES ESPAVILAT QUE EL MAS? si deuriem d´èsser tots nosaltres que els tinguessim que dir SIIIIII VOSTE TE TOTA LA RAO!!!!! Però com al màs potser no li reportaria diners a la seva BORJACA i sap que té als seus aborregats pues això!!!!.....
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
pere
28/06/2012 10:38
Els enemics de la independència,al meu entendre,no és la Sra.Nebrera,son tots aquells que diuen,-aquesta ha que vé ara,-ui! si ho diu és perqué li convé,-bah! no ha dit rés de nou.Aquestos son els que ens impediran primer la independència i si la aconseguim els que la malmetran.I no és rés disparatat.Som així.Ja ho va dir Espriu,en versos famosos
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
qvic
28/06/2012 10:22
Mas, a que esperes? Com deia Joaquim Maria Puyal, tens un poble al darrera. I jo afegiria: al darrera i ansiós per la llibertat de Catalunya i per plantar cara a Espanya!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
28/06/2012 10:03
Ho he llegit, i no diu res ni el contrari, ni tan sols es mulla cantant les quaranta als responsables ( espanya) de nostre sofriment, ço és, sí, però no, no, però potser sí, potser que sí, pot ser que no, podria ser, podria no passar .. ! PD: paradigma del clar i català! Nota: d'altra banda, estic d'acord en que Catalunya determini ja .. o esperem se'ns canonegi ( tanmateix, tot n'era obvi des de fa un munt de temps sinó de sempre!)? Anotació al marge: una cosa n'és clara, mai per mai defora/ amos d'espanya se'ns tindrà com el que diuen imperialment i falsa ... espanyols (llavors, què nassos hi fumem ací que no sigui fer el paper de ' mono de goma '?)!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Cagumtot locagable !
28/06/2012 09:18
La Montse deu estar fent comptes ... A Espanya no hi te res a fer, políticament es un cadàver, a Catalunya indepe podria fer un partit de dretes, prendre-li terreny al PP ... Just al reves que CiU que té més seguidors amb Espanya
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Antoni
28/06/2012 09:05
Excel·lent, Sra. Nebrera. Seguirem perdent el temps, senyor president? No ha arribat l'hora que el poble parli? Potser si esperem a estar madurs en excés haurem caigut de l'arbre i ja no ens podrem aixecar de terra.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan
28/06/2012 08:49
Chapeau, Sra. Nebrera, Cal que ens afanyem a fugir. Sr. Mas a que espera?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Pirineus
28/06/2012 08:29
La frase del titular és molt adient. De fet, ens esperona, als polítics i als catalans, a què aprofitem l'ocasió, perquè és única. Un altre cop, mercès senyora Nebrera.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jomateix
28/06/2012 08:10
Aquesta no vol la independència i amb aquest arguments només vol que ens neguitegem per a que no estiguem per la feina... Si no és ara serà més endavant, però no badem, i millor ja que demà...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
28/06/2012 07:42
Nebrera, molt bé!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
28/06/2012 02:56
Aquesta diona fa dos dies defensava el recurs del PP contra l'estatut. I ara ens ve a parlar d'independència? I a més, ens diu que les autonomies perillen. És clar que perillen, i fins ara ella hi ha col·laborat de manera entusista. Apa, nena, que et moqui la iaia.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Almogaver
28/06/2012 01:23
Si tu ens has de donar lliçons d'independentisme anem servits! Aquesta vendria sa mare per sortir en una portada
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Astruch
28/06/2012 00:39
Totalment d'acord, "em de donar la campanada" i em de començar a treballar-hi.
S'està parlant...
Enquesta
Què et sembla que el PSC boicotegi la primera reunió del Pacte Nacional pel Dret a Decidir?
Què et sembla que el PSC boicotegi la primera reunió del Pacte Nacional pel Dret a Decidir?
93 %
6 %
1 %
160 vots
Montse Verdeny: El PSC val mes que tregui la C hi possi una O ...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida