Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 17 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Toni Aira
21/06/2012
Peruà oriental?
"L'espanyolisme tira d’una màscara d’analfabetisme funcional per tapar el que en essència no és més que odi"
Amb la que està caient amb l’economia, es penós que ens hàgim de veure perdent el temps i la poca paciència que encara ens queda amb debats absurds com el de l’“aragonès oriental” que ara s’ha empescat el govern del PP de Luisa Fernanda Rudi per venir a dir que a l’Aragó, a dues passes de Lleida, es parla una cosa clavada al català que vés per on no n’és. Manicomial.

Però és el que té l’espanyolisme, ja sigui tal com raja o revestit de regionalisme. L’anticatalanisme n’és essència. I tira d’una màscara d’analfabetisme funcional per tapar el en que essència no és més que odi incrustat en un encefalograma que no és pla del tot, perquè sap molt bé què fa i per què ho fa.

Ara surten els qui diuen que això passa per parlar de Països Catalans. Cínic i trampós argument. Més i tot que les paraules del vicesecretari d’Organització del PP, Carlos Floriano, rentant-se les mans estil Pons Pilat i dient que respecta les decisions i l’autogovern de l’Aragó com ho fa amb el de Catalunya. De quan, senyor Floriano? Quan ha defensat vostè que no es trepitgin competències del Govern català? Els caurà algun dia la cara de vergonya, a vostè i als de la seva escola? No, clar, dispensi l’absurda pregunta retòrica. Ben bé tan absurda com la relació de l’anticatalanisme amb el món real. De fora estant ho veuen claríssim.

Vaig conèixer una noia de Perú que es va enamorar d’un noi de la comarca de la Llitera (vegin que no dic de la Franja de Ponent per si això justifica que algú em cali foc o digui que parlo aragonès oriental). La noia el va venir a veure a Barcelona, on ell viu la major part de l’any. I també va anar amb ell al seu poble aragonès. Allà va viure les reunions d’aquest noi amb altres que com ell diuen que parlen lliterà, chapurreao, aragonès oriental o el que calgui per no assumir que parlen català.

La noia peruana va quedar esparverada: “No entenc com odien tant Catalunya i els catalans! Què els heu fet? De veritat que em van espantar. Us odien! I deien barbaritats parlant la mateixa llengua que critiquen!”. Poc després va emprendre camí de retorn a Perú i es va desentendre del noi que ara ens diuen que parla “aragonès oriental”. Em va dir això i jo em vaig veure temptat a preguntar-li si allà, al seu país, no amb pocs metres de distància sinó amb tot un oceà pel mig, tenien la temptació de dir que el peruà que parlen no és una variant de l’espanyol. En vaig desistir. Era de calaix que no calia. És evident que parlen peruà oriental, oi?
Toni Aira
Toni Aira Periodista. Doctor en comunicació per la Universitat Ramon Llull. Professor de Comunicació Política a la UOC i de Periodisme a la URL, ha col·laborat a mitjans com l'Avui, El Temps, Ona Catalana, Comunicació21 i Tribuna Catalana. Ha estat subdirector de la Revista Barça, i actualment col·labora a Catalunya Ràdio i a la revista Sàpiens. És autor del llibre La Veu de l'experiència. Testimonis del passat, pensant en el futur (2007), de Màrqueting polític: L'art de guanyar eleccions. Del cartell a Youtube (Trípodos, 2008) i co-autor del llibre col·lectiu De Pujol a Maragall (Documenta Universitaria). L'últim que ha publicat fins el moment: Els spin doctors. Com mouen els fils els assessors dels líders polítics (Columna, 2009). Ha guanyat el 12è Premi d'Assaig Polític Trias Fargas.
Seguir l'autor
@toniaira https://www.facebook.com/airatoni http://www.toniaira.cat/
(14 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
26/06/2012 06:47
Per al Perico: sí, però hi h una diferència: noslatres mo els hi hem fet cap mal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
ciutadà
22/06/2012 12:23
Perico: tens tota la raó. El que passa és que els "nacionalismes" no odien ningú, l'odi es personal, de persona a persona/s, per ser de tal o qual país, per no ser del meu, sense necessitat de conéixer aquestes persones que odien. JORDI: cal ser normal sempre, si per ser normal fa falta canvis i transformacions juridiques al país on viues, no serás normal mai, mai...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
21/06/2012 21:49
-- Qui, a hores d'ara, pot espetarrar-s'hi del que faci PPSOE ( uns per acció i d'altres ídem sinó per omissió!)? -- Per ventura, no diuen valencià ( pensaran que com no és castellà tampoc sigui català), mallorquí fins i tot n'hi ha que diu reusenc .. tortosí .. i ximplaries a dojo! -- Que és espanya sinó un artifici, damunt, d'invasor sanguinolent, professió del qual n'és la ' pirateria ' i destrucció d'altri? PD: no n'és pas que ho digui jo ni ningú .. són ells que de continu s'hi fan veure amb el suport de sa baixesa! Nota: quina llàstima!, pensar en catalans d'origen directe o indirecte o semidirecte que són amb nosaltres .. se n'adonen de no tenir res a veure amb aquesta gent? Anotació al marge: si us plau, anem's-en! .. què no passa res ( simplement lleis catalanes, diners catalans i dir al món de nostra existència .. pura defensa pròpia!)!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
El perico
21/06/2012 21:36
Tots els nacionalismes són una merda. Ja siguin nacionalismes anticatalans, antiespanyols o el que sigui. El nacionalisme és l'odi al diferent i l'exaltació de la tribu. Hi han tants espanyols que odien Catalunya com catalans que odien Espanya.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jordi
21/06/2012 20:35
No. Els espanyols, sí, que odien tothom. Odien tothom. Ser espanyol bàsicament consisteix a odiar tothom. Odien els anglesos, odien els americans, odien els francesos, odien els italians, odien l'estranger en general. Però a nosaltres només ens odien ells. La resta del món en general ens ignora bastant perquè, com que no tenim estat propi, és com si no existíssim. Tranquil que això canviarà. Tindrem estat propi, tindrem visibilitat i sobretot veuràs tu què és tenir ego com a poble. Si això d'ara, podrits com estem d'autoodi ja et sembla massa, calça't. Calça't perquè serem normals. Serem un país normal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
ciutadà
21/06/2012 18:33
De veritat, feu-us-ho mirar, l'ego. Es que penseu que tothom està pendent de nosaltres, els catalans, odiant-nos ?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
21/06/2012 15:52
Com és de llesta, la noia peruana. Li falta veure que això n'és res comparat amb l'odi per l'espanyol, anomanat castellá a Catalunya.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
21/06/2012 15:06
Hi ha casos per al psiquiatre: més Països Catalans! I la guerra la guanyeu també, oi?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
mini
21/06/2012 09:42
Estic completament d'acord amb Vd.Aira! Ara be! penso que estem amb un moment tan tan delicat que debatre aquest tema, em fa mal! I penso que quan menys siguem,millor ho tindrem!Am les nostres quatre províncies en tenim prou!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Empar
21/06/2012 09:24
Precisament, ara, més que mai, cal parlar de Països Catalans. La nostra excessiva prudència és el que ha donat ales als enemics de la nostra llengua i cultura.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Kary.
21/06/2012 09:02
Esto son globos sonda, como siempre, querer desviar la atención y así que problemas más graves, se dejen a un lado. No sé si los habitantes de la Franja serán tan tontos, lo que sí sé es que el catalán lo hablan el 70 % de la población y dudo sea tan fácil que cambien de forma de hacer. Es verdad, es una pena que, como está todo, pierdan el tiempo con estas cosas, que se preocupen de hacer llegar sus frutas a Europa, que es lamentable ver los mercados de Viena, Munich,Bristol (son las últimas ciudades que he visitado) donde todo viene de Italia, menos los fresones de Huelva, eso sí lo saben vender... Zapatero a tus zapatos, que dejen de hacer política.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
hernàn
21/06/2012 08:47
Toni no perdem mes temps amb ximpleries es el que pretenen, Si volem aquí parlem "aragonès oriental"
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
21/06/2012 01:20
"Ara surten els qui diuen que això passa per parlar de Països Catalans. Cínic i trampós argument." I amb això assumpte tancat. Magnífica anàlisi. Doncs potser passa no per parlar del Països Catalans sinò per demanar-ne la independència i només fer consulta sobre això a Catalunya. I només és un exemple.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Verónica Gómez J
21/06/2012 00:14
Por desgracia hablamos un castellano, llámalo castellano oriental, español oriental, sureño o como te venga en gana, pero de verdad crees que vale la pena pelearse ahora por estas estupideces? ah, y si me vas a decir que lo del castellano no es culpa de cataluña, te recomiendo que busques bien de donde salió el barquito de Cristobal, y quién lo financió. Y si quieres profundizar mas, hay documentales (catalanes, no lo quiero decir muy alto) que dicen (ojo) que Cristobal era de por aqui! en fin, que no te das de cuenta que el gobierno español, el catalan y todo lo que te rodea te la está metiendo, doblada y nadie se queja de eso?
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
98 %
1 %
1 %
344 vots
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida