Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 17 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Joan Ridao
10/07/2012
El nacionalisme banal de 'la roja'
"L’esport està contribuint a rearmar el sentiment de pertinença a Espanya i dóna als espanyols arguments per fer sedimentar el seu orgull"
Molts de vosaltres recordareu el terme nacionalisme banal, encunyat per Michael Billig, referit al discurs nacionalista implícit. O dit d’una altra forma, el nacionalisme que es percep com a normal, i que, per tant, no es mostra com a tal perquè, sota formes difuses, esdevé un mecanisme omnipresent que orienta les percepcions i fa aparèixer com a natural la identificació entre una llengua, una cultura, un territori i una comunitat política. En aquest cas, el nacionalisme està sempre darrere de coses aparentment nímies com els productes culturals, l'estructura dels diaris, els símbols esportius...

No calen massa estudis empírics sobre el nacionalisme banal per reconèixer a diari el nacionalisme espanyol, fins i tot en la indumentària de Rosa Díez. Tot i així, els catalans estem molt acostumats a sentir frases referides a nosaltres com "nacionalisme excloent", la darrera i més sonada aquest mateix cap de setmana en el Congrés del molt internacionalista i progressista partit Equo. També acostumem a sentir allò de "los españoles no somos nacionalistas", al costat d’ostentacions de nacionalisme espanyol de l’alçada d’un campanar com els fastos i les celebracions de la roja pels carrers de la capital d’Espanya. De tant repetir-ho, és possible fins i tot que s’ho acabin creient. Aquestes demostracions sempre hi han sigut: la macrobandera de la plaza Colón, la croada en defensa de la ñ o la insistència en l’expressió “Gobierno de la nación”... I és que el nacionalisme banal reprodueix quotidianament els esquemes mentals del nacionalisme. Ja sigui en rituals col•lectius com l'esport, o en petits detalls com la utilització de banderes per identificar les llengües en què s'escriuen els ingredients d'una caixa de galetes. Però, això sí, es nega a si mateix. De tan normal que és, no existeix. I quan aquestes mateixes demostracions les fem nosaltres, no passen de quelcom provincià, pròpies de “catetos” o “cantonalistes”...

Vagi per endavant que respecto els sentiments de tothom. A mi, les evolucions de la roja sobre el camp em deixen totalment indiferent. Ni fred ni calor. Entenc que l’espanyol mig se senti orgullós de que la seva selecció guanyi campionats, especialment en aquest context de desànim col•lectiu, en què la marca España no cotitza massa arran precisament de la crisi. No és per menys: dues recessions econòmiques en tres anys i una taxa d’atur del 24%. En aquest context, la pregunta que molts ens fem en aquests moments és si no és un contrasentit que molts catalans hagin seguit l’Eurocopa i festejat els èxits de la roja, al mateix temps es fa pública una enquesta que revela que el 51% dels catalans votarien a favor de la independència i que els partidaris de l’Estat propi (34%) superen el federalisme (28,7%) o l’autonomisme (25,4%). Fins i tot, un periodista esportiu del Finantial Times, Simon Kuper ha gosat afirmar que “Xavi és el camí per a sentir-se espanyol sense renunciar al sentiment català”. Altres, no sense certa ironia, han senyalat que el triomf de la roja és la principal victòria del catalanisme polític modern, que finalment hauria aconseguit catalanitzar Espanya ni que sigui per la via esportiva.

I és que aquest és un país d’interseccions. Hi ha molts sentiments encreuats: sentimentals, familiars, esportius... Tant és així que molts catalans que se senten nacionalment espanyols (37,3%) volen, des d’una visió materialista i pragmàtica, la independència o el Concert econòmic perquè aposten per viure millor ells i els seus fills: opten per ser ciutadans de primera en el seu país i no ciutadans de segona a Espanya. Molts seguidors del Barça, a més, no poden restar indiferents veient els Xavi, Busquets, Piqué i companyia o davant del patró de joc blaugrana de la selecció espanyola.

En el cas espanyol, els símbols nacionals formen part de la identitat i no de la tradició, tot i que la tradició, fins i tot la inventada, com deia Hobsbawm, també crea identitat. Es tracta ni més ni menys que l’esport està contribuint a rearmar el sentiment de pertinença a Espanya i dóna als espanyols arguments renovats per fer sedimentar el seu orgull prou malmès i reforçar la seva autoestima. Ho va dir Aznar: “Espanya és un esqueleto de nación”. I a fe que l’han musculada. Mentre tant, nosaltres continuem aspirant a que la nostra selecció competeixi oficialment o que es reconeguin els esportistes d’elit catalans, com el vencedor de la mitja marató als Sky Games, que s’ha quedat sense medalla per córrer amb Catalunya.
Joan Ridao
Joan Ridao Doctor en Ciències Polítiques i de l’Administració per la UB. Llicenciat en Dret per la UAB i diplomat en estudis avançats de tercer grau en Ciència Política per la UB. Professor associat del Departament de Dret Constitucional i Ciència Política de la UB i de la Universitat Rovira i Virgili. Ha estat diputat del Parlament de Catalunya (1995-2008) i membre dels Congrés dels Diputats (2008-2011) per ERC, partit del qual també n’ha estat secretari general. Ha escrit diverses publicacions, entre les quals destaquen Les contradiccions del catalanisme (L'Esfera Llibres, 2005), Així es va fer l'Estatut (Mediterrània, 2006); El Pla B. L'estratègia cap a la sobirania (Mina, 2007), i Catalunya i Espanya, l'encaix impossible (Proa 2011).
Seguir l'autor
@Joanridao / www.ridao.cat
(5 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
10/07/2012 18:27
Ara que hi penso .. arribat el cas tornaríeu a fer el ' tristpartit '? PD: per què no ens en deixem d'allò sabut fa munt d'anys ( segles) .. i sortim disparats d'aquest jou/ espanya? Nota: no us n'adoneu que nostre botxí, a hores d'ara, sap tot de nosaltres ( així no pas ignorància) .. continuant cercant-nos la misèria econòmica i cultural de Catalunya? Anotació al marge: espanya no hi pinta res en nostres vides .. sempre ha estat etnocidi/ genocidi de nostra ànima àdhuc físic com poble!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
10/07/2012 18:07
Què nooooo! Què nooooo paaas! Cap català ben informat/ de bona fe pel que fa al sentiment d'espanya envers els catalans té, ensenya i, menys, duu la bandera espanyola al rest! PD: sos colors representen el castellà, castellà broix .. espoli, anihilació i malvolença cap a nostra nació! Nota: de l'estupiditat i perversitat, qualsevulla apologia, publicitat, propaganda i màrqueting quin fos n'és d'allò més normal ( el pecat és la ' usurpació nacional ' de nostre treball o diners, de nostres esportistes i de nostre modus actuandi, modus actuandi català!)! Anotació al marge: ça com lla, el temps de la pedagogia ja és passat ( massa en sabem del joc brut d'aquesta gent) .. no cal que l'autor ens hi transcrigui res de la barra, cinisme, descaradura i desvergonyiment del país, malauradament, veí !
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Martí
10/07/2012 17:33
Home, Jordi, d'entrada se m'acut que almenys ara el CEO pregunta per la independència. Ara les subvencions de sempre a La Vanguardia almenys són perquè el diari sigui una mica més afí al seu país i a la ideologia i la llengua dels seus lectors. I el President de la Generalitat ja no va a la commemoració del puto 12 d'Octubre. Però va a Talarn, sí, d'acord, some like it hot.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jordi (de Manresa)
10/07/2012 17:14
De moment, el torero analfabet és a nivell nacional el mareix que el pijo economista que tenim ara. Ni el tripartit abans ni convergència ara han fet, o faran mai cap avenç decisiu cap a la independència.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
10/07/2012 00:19
Molt pitjor que el nacionalisme banal de la roja es que t'endinyin un torero analfabet de president.
S'està parlant...
Enquesta
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
98 %
1 %
0 %
236 vots
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida