Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 24 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Agustí Colomines
02/07/2012
La pressió de la dutxa escocesa
“Les voladures cal saber fer-les bé. Perquè de xarlotades ja n’hem viscut masses en aquest país”
La dutxa escocesa és ideal per combatre l’estrès i és també un exfoliant natural, que contribueix a l’eliminació de cèl·lules mortes. Alternar dolls d’aigua freda i calenta ajuda a recuperar l’energia i a millorar l’estat d’ànim per recuperar la placidesa. La metàfora de la dutxa escocesa és recurrent en parlar de política. Ahir mateix, el sempre sagaç Jordi Barbeta titulava el seu article així: Els catalans sota la dutxa escocesa. Afirmava Barbeta, per arrencar, que “el Govern de la Generalitat i Convergència i Unió estan adoptant posicions tan contradictòries en assumptes d’enorme transcendència política i jurídica que comencen a fer dubtar de la sinceritat del projecte polític que lidera Artur Mas.” Paraules força gruixudes.

Es referia al fet de combinar el raig sobiranista, expressat en l’inflexible —i em sembla molt bé— defensa del model lingüístic a les escoles catalanes, amb el raig del sentit d’Estat, quan el líder de CiU al Congrés, Josep Antoni Duran i Lleida, ha reclamat la presència catalana en la renovació del Tribunal Constitucional. Afirma Barbeta, que reclamar la quota catalana en l’establishment polític i jurídic espanyol és avalar “la institució que nega valor polític a la voluntat democràtica dels catalans”. Déu n’hi do! Que els analistes polítics sovint hagin de fer de tertulians fa que de vegades es deixin anar sense matisar gens. El TC és, com gairebé totes les institucions de l’Estat, un instrument de l’statu quo, però mentre Catalunya pertanyi a Espanya és absurd renunciar a la quota. No és contradictori, sobretot si ja s’han donat mostres que la predisposició a la claudicació resultaria impossible i insensata.
 
En la dutxa escocesa, l’aigua calenta i el vapor dilaten els vasos sanguinis, afavoreixen la transpiració, relaxen els músculs i les articulacions i fan afluir sang i calor a la superfície del cos. L’aigua freda i el gel, en canvi, constrenyen els vasos, redueixen la inflamació i la congestió superficials, i també produeixen una major afluència de sang als òrgans interns. El procés de sobiranització dels catalans és l’aigua freda necessària per vitalitzar l’estovament al qual hem estat sotmesos durant anys. L’important, en aquest cas, en la intensitat de la pressió de l’aigua. Qui marca aquesta intensitat? Els polítics? Els mitjans de comunicació? Les grans corporacions? O és la gent qui ho determina?

És una combinació de moltes coses que no tenen perquè ser coherents. És que no és contradictori l’augment de l’independentisme, tal com va donar a conèixer el CEO fa uns dies, i que proliferin les banderes espanyoles en els balcons de viles i ciutats amb motiu de l’Eurocopa? A mi no m’ho sembla, la veritat. Aquest país és així. El nacionalisme banal és un gran instrument que recorre a les emocions per assolir els objectius perseguits. Molts catalans s’identifiquen amb “la roja” perquè, de moment, viuen a Espanya i la columna vertebral d’aquesta selecció és catalana i del Barça. Si canviessin les tornes i aquests mateixos jugadors representessin Catalunya oficialment i no pas en partits de costellada, l’entusiasme viraria i les identificacions també.
 
Ho torno a dir: el més important, doncs, és saber modular la pressió de l’aigua. Qui s’equivoqui en això, per defecte o per excés, s’estimbarà. I tan dolent és fer veure que ets una mena d’Estat en petit, que és el que hem estat fent fins avui dia, com estirar més el braç que la màniga, sobretot quan a la UE pinten bastos. Confesso que no veig cap contradicció entre refusar la sentència del Tribunal Suprem sobre la immersió lingüística i reclamar un seient al TC.

Les voladures cal saber fer-les bé. Perquè de xarlotades ja n’hem viscut masses en aquest país, i han estat protagonitzades, precisament, per l’esfera política. Cal fer política des de les conviccions, però no cal comportar-se com el típic hooligan que només veu les virtuts de qui vesteix els colors de la seva samarreta i, en canvi, menysprea l’habilitat de l’adversari per parar les estratègies del seu equip. Ens cal més intel·ligència emocional per no viure cada acció, per petita que sigui, des de la desesperació. Una mica de confiança amb el efectes terapèutics del tractament balneari no és cap traïció a res ni ens converteix en mesells. La sinceritat sobre el camí emprès pel president Mas es veu en aquesta seva habilitat, força semblant a la que té Alex Salmond (més avesat encara a la dutxa escocesa), de combinar els raigs d’aigua freda i calenta; de ser a la vegada un almogàver i un home d’Estat. De combinar Prat de la Riba amb Macià, si ho volen resumir d’una altra manera.   
 
Agustí Colomines
Agustí Colomines és professor titular d'història contemporània a la Universitat de Barcelona i director acadèmic de la Càtedra Josep Termes de lideratge, ciutadania i identitats. Especialista en historiografia i història del nacionalisme, pertany a l'ASEN de la London School of Economics. Va ser director d'Unescocat (2004-2007), president de l'Institut Linguapax (2005-2008) i director de la Fundació CatDem (2007-2013).
Seguir l'autor
@agusticolomines
(8 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Almogaver
02/07/2012 22:59
Perdo però si tinguessim una tv3 que fomentés la visió catalana de l'actualitat em creuria que CiU vol la indpendència, però veient el què veig cada dia, crec que l'únic que fa és pur tacticisme per no perdre la cadira i anar ralentint frenant i parant el procés tant com pot, per continuar visquent de l'autonomisme
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
02/07/2012 19:25
Ras i curt: si després de l'especejament de l'Estatut .. de l'espoli que patim .. de lleis que són per a afebli'ns-e .. del tracte sofert per tota mena de mitjans .. de voler teni'ns-s'hi com ' comarca ' .. de negar que res català esquitxi llur imperi .. d'insults/ ultratges sentits onsevulga d'espanya ( àdhuc ací) .. de l'animus necandi ( desig d'anihilà'ns-e encara que no ho aconsegueixin del tot) .. si després de tant d'enfilall a veure qui en pot més, ço és, si nostra integritat com nacionals de Catalunya, si més no, pel que fa a a la ' defensa pròpia ' davant tanta pirateria, o llur prepotència i pinxeria estatal, no hi fem res sonat/ de llei, quina iniciativa hi roman, potser, ' aparracà'ns-hi ' ? PD: per ventura, esperar que s'acabi l'aigua o l'aigua calenta o apugi sa preu o ben fideus no suportem cap pressió? Nota: l'única xarlotada és, a hores d'ara, no prendre'n cap de determinació que ens faci, si no dignes, sí sobreviure com catalans a ca nostra car defora no volen ni saber de nostra existència (tan sols els diners i òbviament el territori .. només caldria!)! Anotació al marge: quan pensa mullar-s'hi la gent .. quan acabem com València, com Les Illes/ simples fantasmes de la història així oblidada sa ' memòria '/ estimats/ sentiments/ familiars/ poble/ part nostra de la humanitat?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jaume d'Urgell
02/07/2012 18:40
Home! El fet de comparar Artur Mas amb Alex Salmond, vol dir que no deixa retratat el nostre President? (Sr. Colomines, li tocaran el crostó si no fa bondat!) ¿Cal recordar que a Escòcia ja s'ha iniciat el procés del refrèndum d'independència i aquí encara estem discutint sobre com ha de ser aquesta enganyifa del pacte fiscal? Mentre alguns van per feina, aquí ens pot la indolència. Si no ens afanyem, ja no hi serem a temps.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
estat propi ja
02/07/2012 15:47
El president Mas és cap i cor, però estic conveçuda que quan fa balanç veu que l'autogovern va a pitjor i Catalunya i els catalans cada dia son mès menystinguts i espoliats. Crèc que ha d'aprofitar la crisi per dir prou i abordar definitivament l'independència. No estará sol. Sigi valent.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
l'ase dels cops
02/07/2012 13:05
tot i k entenc el to de l'article; en discrepo. Si amb 35 anys després de Franco, o amb 300 des del 1714 no en tenim prou per veure k d'espanya no en podem treure res de res (RES), és k en el fons, la situació actual agrada. Crec que, ara x ara, no hi ha res de dir-nos, només adeu. #byebyespain
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
jgavaldà
02/07/2012 11:56
A les Cortes Españolas, el novembre de l'any 1918, Alcalá Zamora li va dir a Cambó: "No se puede ser Bolivar de Cataluña y Bismarck de España, al mismo tiempo"... Després de quasi un segle, els seguidors de CyU (antiga Lliga) segueixen jugant al mateix joc...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
pasbort
02/07/2012 10:53
Jo estic també cansat de que em prenguen el pél, creuran també que sóc IDIOTA?....el 2014, el 2014 quina serà l´escusa que ens donaran per arribar al 3014? CONSELLER SI NO VALS PER DONAR UN COP DE PUNY A LA TAULA.....PLEGA!!! mentides PIADOSES ja no en soportem més!!! de sang ja sols ens queda unes gotes!!!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep Bruch
02/07/2012 08:27
Tens tota la raó. Mentre hi siguem, a Espanya, hem d'aprofitar fins el més petit bocí del que sigui, per tal de poder-hi influir ni que sigui mínimament.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que CiU i ERC han de començar a fer actes conjunts per la independència?
Creus que CiU i ERC han de començar a fer actes conjunts per la independència?
14 %
0 %
86 %
246 vots
Pere: amb tothom, amb la mateixa unanimitat, salvades les dist...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida