Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Dijous, 23 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Jaume Clotet
13/07/2012
Les retallades no estructurals de Rajoy
"El govern espanyol no aprofita la crisi per fer cap reforma de l’arquitectura insitucional del país"
El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha anunciat aquesta setmana un nou paquet de mesures d’austeritat. Com tots sabeu, bàsicament són l’increment de l’IVA del 18 al 21 per cent, la retallada salarial dels funcionaris, les retallades de les prestacions dels aturats, la finalització dels incentius als emprenedors i la liquidació de la desgravació per la compra de l’habitatge habitual. També va anunciar la supressió per decret d’un 30 per cent dels regidors dels municipis.

Passada la polseguera del moment, i vist amb una mica de perspectiva, queda clar que Rajoy no ha pres cap mesura d’estalvi de caràcter estructural i que totes les mesures que ha pres es podran corregir o modificar quan la situació econòmica ho permeti o quan a ell li surti del barret. Dit d’una altra manera: el govern espanyol no aprofita la crisi per fer cap reforma, alguna de les quals és imprescindible i urgent, de l’arquitectura insitucional del país.

En posaré alguns exemples. Rajoy podria haver aprofitat per suprimir, o com a mínim aprimar, el Senat espanyol. L’any passat va tenir un pressupost de 55 milions d’euros, que no és poca cosa tenint en compte que és una cambra que no té cap utilitat. El president espanyol també podria haver endreçat el mapa competencial i suprimir les diputacions decimonòniques; doncs no, ha fet exactament el contrari i les ha reforçat en detriment dels municipis, que són l’ens democràtic més proper al ciutadà. Ja posats, sí que podria haver forçat la unificació dels municipis petits, però no ho ha fet i hem perdut una ocasió fantàstica de racionalitzar el nostre mapa municipal, tal com fan la resta de països europeus.

Rajoy no ha fet res de tot això perquè, des del seu punt de vista, la crisi econòmica és conjuntural però l’Estat és estructural i no es pot tocar. També són conjunturals les Comunitats Autònomes, que tenen tot just 30 anys, però no pas les diputacions provincials, que en tenen quasi 200. Hi ha les coses passatgeres, entre les quals hi ha la Generalitat de Catalunya; i hi ha coses immutables, com la Diputación de Badajoz o la Diputació de Girona. Aquesta crisi no servirà per modernitzar l’Estat ni liquidar-ne les càrregues feixuges; servirà per escanyar les autonomies i recuperar competències.
Jaume Clotet
Jaume Clotet Periodista per la UAB i historiador per la UB. És col·laborador de diversos mitjans, entre els quals els diaris AVUI, Público, Ara i TV3. Anteriorment ha estat cap de Política del diari AVUI, subdirector de l'Agència Catalana de Notícies (ACN), cap de premsa del departament de Governació i corresponsal al País Basc durant tres anys. És coautor de l'assaig Les millors obres de la literatura catalana (comentades pel censor) (A Contravent 2010). Membre fundacional del Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB)
Seguir l'autor
@jaumeclotet
(7 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
CIU = PP
15/07/2012 00:34
Com va dir en Duran al Parlament, totalment d'acord amb les mesures presses. L'única cosa en la que discrepava, era que el PP de Catalunya votava en contra de retallades del govern CIU. On s'ha vist aixó. Si s'ha d'espremer als ciutadans més desvalguts fins que arribin a la misèria més absoluta, Catalunya ha de ser la primera.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
PP=PSOE
13/07/2012 21:52
Ni suprimex el Senat, ni rebaixa pressupost de Defensa, ni suprimeix el Ministeri de Cultura, ni Diputacions, ni deixa de licitar AVE's .... és a dir, igual que el PSOE abans que ells.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
13/07/2012 18:35
Res a afegir ( o potser massa) .. n'hi ha un munt d'ens, entitats, institucions, de ' paga morta ', altre tant de càrrecs eventuals, designats, funcionaris de grup A o B sense cap funció de mínim interès social, i no ens n'oblidem del munt de delegats o representants o polítics d'estar per casa . . . . . però això és espanya: denigració, perversitat i perfídia fora mida! PD: de què nassos serviria administrà'ns-e millor progresant -hi d'allò més si ve madrid i .. ens ho fum? Nota: què més cal dir d'espanya que no sigui ser una ' reserva india ' limitada en tots els sentits .. bàsicament primitiva que no dóna més de si? Anotació al marge: quan ha rebut d'aquest estat nostra nació àdhuc PPCC així nostres compatriotes .. res de bo/ positiu que no pas fos, de bell antuvi, mort, i, després, misèria?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
ferran
13/07/2012 15:12
La fotografia que fa Jaume Clotet de l'estat espanyol, és exacte. Penso que per simples raons genètiques, l'estat espanyol de matriu castellana, li és impossible evolucionar cap un estat federal eficient. Per tant, ens veurem arrossegats cap el col·lapse, a menys que no ens independitzem abans..Estic bastant d'acord amb l'antidretà, llevat de les excepcions de sempre, els departaments d'urbanisme dels ajuntaments, han estat els nius de la corrupció més absoluta durant els últims vint anys. Han estat els col·laboradors necessaris, del complex mafiós: totxo/turisme/traficants que ens ha portat cap el desastre actual...Em sap greu, de que ningú parli d'una altre bombolla que està creixent d'una manera exponencial. Com és, la dependència econòmica de Catalunya, gairebé absoluta, pel fastigós turisme de saturació/borratxera/eurovegas. Quan esclati aquesta bombolla, haurem de marxar tots corrents.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Xavier
13/07/2012 10:57
Un detallet: En català diem "Posats a fer...". En espanyol, "Ya puestos".
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Ramon
13/07/2012 10:09
Doctor, no sé què em passa: avui estic bastant d'acord amb l'Èinstein. Vostè creu que pot ser greu?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
antidretà
13/07/2012 00:23
Els municipis són nius de corrupció. Jo començaria per treure totes les competències d'urbanisme als ajuntaments i que aquestes passesin a ser gestionades per un grup de tècnics qualificats sense filiació política determinada. Així potser ens estalviariem tot aquest vergonyós i repugnant espectacle de les requalificacions de terreny, de la complicitat d'especuladors i ajuntaments i de les alcaldades urbanístiques amb carnet del partit de torn.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que Aznar tornarà a la política?
Creus que Aznar tornarà a la política?
54 %
11 %
35 %
81 vots
Laia Carrera: Completament d'acord amb el Víctor.Ara som al mo...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida