Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 17 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Quim Torra
19/07/2012
Moments estel•lars del provincialisme
"El document que s’ha fet públic aquesta setmana sobre el pacte fiscal és un peça memorable i que serà recordada en la futura Catalunya independent"
Hi ha poques institucions que representen de manera tan absolutament perfecta la seva idiosincràsia provincial com el Cercle d’Economia. És la sublimació de l’esperit regional, del seny –entès com a renúncia- i el sentit d’estat –espanyol, naturalment- encara molt present en certs àmbits del nostre país.

Recordo la polèmica, després d’anys de democràcia, sobre si calia canviar el nom de Círculo de Economía pel del Cercle. D’altra banda, ben comprensible. Si es llegeix en el seu web quina és la seva funció social, literalment fa referència a: “El Cercle d’Economia va néixer amb la voluntat de modernitzar i dinamitzar la societat espanyola i en l’actualitat segueix animat pels mateixos objectius”. Un petit detall que ajuda a situar aquesta associació en el camp de joc del tauler Catalunya/Espanya de manera precisa i clara.

Bé, d’una institució que vol dinamitzar la societat espanyola no cal fer-se massa interrogants sobre quina pot ser la seva opinió del pacte fiscal que Catalunya intenta plantejar amb la voluntat de modernitzar la societat catalana, i no pas l’espanyola. I potser més que modernitzar-se, seria millor deixar-ho senzillament amb la voluntat que la societat catalana pugui sobreviure.

M’he llegit amb atenció el document que s’ha fet públic aquesta setmana sobre l’esmentat pacte fiscal. És un peça memorable i que serà recordada en la futura Catalunya independent. Els nostres fills se’n faran creus que un document així, emès per una associació que pretesament aplega un nombre important d’economistes i empresaris, pogués sortir a la llum un temps abans que Catalunya es convertís en un nou Estat.

Caldrà explicar-ho molt bé a les generacions futures, perquè fins i tot a nosaltres se’ns fa difícil de creure. El document fa mans i mànigues per intentar no dir res i situar-se sempre en un espai central entre les “necessitats” d’Espanya i les “exigències” de Catalunya, però, esclar, al final alguna cosa ha de dir. Per descomptat que no esmenta les enquestes que actualment donen suport de manera abassegadora al pacte fiscal entès com a concert, ni la causa pel que es considera necessari aquest nou pacte: el dèficit fiscal (per què no citar les xifres que va donar el conseller Mas-Collell?). Es limita a parlar de què “hem d'avançar cap a un model que respongui a les nostres singularitats”, rebutja la solució d’un concert anàleg al de Navarra i el País Basc per inconstitucional (i es despèn del text que el Cercle està a favor de la seva eliminació per a bascos i navarresos), i fa pivotar la solució que proposa en el concepte de “lleialtat” institucional que reclama a l’estat i a Catalunya, esperant que així les coses vagin fent. Cito textualment: “Hi ha múltiples fórmules que haurien de sorgir de la negociació, encara que la diferència bàsica entre un sistema tributari basat en l'atribució de la gestió i recaptació a les Comunitats i el sistema vigent seria la mateixa que disposar o no de la “clau de la caixa”. En un marc de lleialtat constitucional, hauria de ser el mateix”. Només una pregunta: a juliol de 2012 hi ha qui pugui esperar cap “lleialtat institucional” per part del Regne d’Espanya?

Un pot entendre que el Sr. Piqué defensi un document així, però i la resta de la Junta Directiva? Estan també d’acord amb aquest document? Tots els vicepresidents i vocals hi estan d’acord? I els socis del Cercle, què hi diuen?

M’agradaria pensar que hi ha qui defensa que Catalunya pugui ser alguna cosa més que una província espanyola condemnada a un dèficit fiscal demencialment insuportable.
Quim Torra
Quim Torra Advocat i editor. Ha treballat durant 20 anys a l’empresa privada, dos dels quals a Winterthur (Suïssa). És autor de: Ganivetades Suïsses (2007) i Periodisme? Permetin! La vida i els articles d’Eugeni Xammar (2008). I ha editat l´epistolari de Pau Casals i Josep Trueta. Ha guanyat el Premi Carles Rahola d´assaig 2009.
Seguir l'autor
@quimtorra https://www.facebook.com/quim.pla http://www.acontravent.cat
(12 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Reagrupat
21/07/2012 08:46
Gràcies per haver editat el llibre "Catalunya estat propi, estat ric" del CCN
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
casany
20/07/2012 17:59
Te mes rao que un sant
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
mqcasany@gmail.com
20/07/2012 17:57
Te mes rao que un sant
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
sanscuito
20/07/2012 01:32
"Des d'un hipotètic futur jutjar el present. Hilarant. Trist. " T'equivoques. Lo que es jutja es el present. Diguem tu si aquestes instuticions son aqui i ara utils pel pais. No, son utils per mantenir el status quo de la provincia. Torras diu que si ara no ho veiem clar, ja ho veurem després.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
19/07/2012 21:36
Com poden parlar d'espanya, quan: A) no volen saber res de nostra llengua, cultura, història i ni tan sols de la quantitat de diners nostres que reben de franc? B) ens n'amaguen, silencien nostra existència pel que fa al món i, el que és pitjor, no deixen desenvolupà'ns-e com catalans a terra pròpia sinó com simple ' folclor casolà '? C) ens maltracten/ ofenen/ fumen tot i més procurant ferir-nos el màxim, tant de bo, matar-nos sinó deixà'ns-hi en la misèria ( moguin-se com ciutadà mil del carrer per ses terres àdhuc sent paisans d'ells .. se n'adonaran de llurs cops d'amagat i sense d'amagar!)? PD: ja n'hi ha prou de pedagogia .. amb frase infantil seria prou d'explícit: ' no m'estimes tu, no t'estimo jo '! Nota: la diferència n'és que nosaltres hi passem mentres que ells enganxats de continu, ' paparrajà'ns-hi fora mida fins nostra inanició! Anotació al marge: per ventura voleu que Catalunya perdi sa personalitat romanent-se'n de simple ' folclor casolà ' ( si n'és així .. no podeu ser ni catalans ni bons catalans, ni espanyols ni bons espanyols, ni bones persones, ni de bon tros bons fills!)?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Quim - Valls
19/07/2012 16:29
President: Josep Piqué, President de Vueling. Vicepresidents: Artur Carulla, President d'Agroalimen. Antón Costas, Catedràtic de Política Econòmica de la UB. Josep Oliu, President del Banc Sabadell. Director General: Jordi Alberich. Vocals: Silvia Ávila, Directora General de Bansabadell Vida. Rosa Cañadas, Presidenta de la Fundació Tanja. Joan B. Culla, Professor Titular d'Història Contemporània de la UAB. Javier Faus, President de Meridia Capital. Teresa García-Milà, Catedràtica d'Economia de la UPF. Jordi Gual, Sotsdirector General i Economista en Cap de "la Caixa". Francesc Homs, President de la consultoria d'empreses RJCE. Marta Lacambra, Directora de l'Obra Social de CatalunyaCaixa. José Manuel Lara, President del Grup Planeta. Juan-José López Burniol, Notari. Amancio López Seijas, President del Grup Hotusa. Miquel Nadal, Director de la Fundació RACC. Alfred Pastor, Professor de l'IESE Business School. Marc Puig, President Executiu de Puig. Josep Ramoneda, Director del CCCB. Ferran Rodés, Vicepresident d'Havas. Àngel Simon, President Executiu del Grup Agbar. Secretari Tècnic: Joan Ramón Borrell, Professor Titular d'Economia de la UB. Gerent: Albert Salvador (fins juliol de 2011) Jordi Jiménez (des de setembre de 2011). Secretària General: Marta Angerri.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
19/07/2012 15:57
Des d'un hipotètic futur jutjar el present. Hilarant. Trist.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
19/07/2012 15:56
Torsimany, per a mi la "singularitat" catalana es pot entendre com en la física.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
La cosa ve de lluny
19/07/2012 11:23
El Cercle d'Economia el va fundar, entre altres, Jaume Vicens Vives, després de Cambó el principal inspirador de l'encaix Catalunya-Espanya amb el molt lloable propòsit de modernitzar Espanya (o sigui, Castella). Aquestes dues idees han dominat el catalanisme polític del postfranquisme, des de Convergència fins a ICV, i a hores d'ara encara dubten de si enterrar-les definitivament (interessos particulars a banda). I així ens va
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Torsimany
19/07/2012 10:36
el nom, demencial és dir que la singularitat catalana és continuar així com estem
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Andrea
19/07/2012 10:30
El document s'exposarà algun dia, quan Catalunya sigui un estat lliure, en el "Museu de l'Ocupació Espanyola i del Col·laboracionisme" o "Museu de la Represssió Nacional", bé o un nom similar. Igual que els noms de molts senyors i senyores de catalaníssims cognoms.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
19/07/2012 08:23
Demencial és fer una demanda que una altra vegada, i aquesta amb claretat a priori, no és constitucional. No porta enlloc. Ah, perdó, ha de portar a la independència! Doncs ja s'entén lo demencial.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
98 %
1 %
0 %
234 vots
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida