Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 24 de Maig de 2013
Opinió
Opinió. Melcior Comes
13/07/2012
Radicals i religiosos
"L’indignat ateu i la monja inquisidora tenen molts punts en comú"
És ben curiosa l’afinitat que hi ha entre la mentalitat de l’ideòleg polític radical i certs discursos religiosos. Aquestes últimes setmanes la monja Forcades ha tornat a saltar al primer pla d’actualitat en virtut de les seves declaracions inflamades, que animen tothom a emprendre accions polítiques expeditives: vagues generals, manifestacions, judicis globals, etc., tota la panòplia d’accions tan estimades per la tropa antisistema.

El pensament polític radical, d’esquerra o de dreta, parteix d’una divisió binària del món, talment la que alimenta la mitologia religiosa. Els historiadors de les idees s’han fet un fart de posar-ho de relleu: els grans sistemes polítics totalitaris no són res més que visions religioses secularitzades, provatures de fer, sense la retòrica de déus i dimonis de la religió -però buscant déus i dimonis arreu-, un paradís terrestre com el que prometen, per a l’altre món, les velles religions monoteistes. Tot radical -tot religiós- estableix sempre una clara divisió entre el bé i el mal: sense matisos ni componiments.

L’indignat ateu i la monja inquisidora tenen molts punts en comú, doncs: la lògica de la seva ment s’assenta en categories semblants, sobretot en una temptació escatològica -la visió d’una catàstrofe imminent, de la qual volen salvar-nos- que els agermana d’una manera fascinant. Per això no ens ha de sorprendre que els radicals d’un cantó passin, potser durant l’edat adulta, a ser radicals de l’altre cantó.

Han canviat de bàndol, sí, però la lògica binària continua sent la mateixa: des del fervor revolucionari anticapitalista de la joventut fins a al fonamentalisme del lliure mercat de certes madureses pletòriques (aquest viatge ideològic l’han fet molts senyors honorables del nostre país). S’ha donat la volta al mitjó, però no s’ha sabut veure que és el mitjó -el patró rígid- la mare de tots els problemes. El filòsof Michael Walzer ha fet un llibre fantàstic sobre tot això: el religiós -i sovint també l’esteta- i el polític radical tenen més afinitats que les que voldrien admetre.

No ens ha de sorprendre, doncs, que el paper dels capellans puritans i perdonavides hagi caigut ara en mans d’uns certs polítics d’ultraesquerra, que ben enfadats ens volen culpabilitzar de continu, i que de continu ens recorden que anem cap a la destrucció de tot: el col•lapse mediambiental, la revolta popular, l’enfonsament de les borses, una Gran Transformació que ha de venir a capgirar-ho tot. Els neonazis grecs es diuen Alba Daurada per això mateix -i no per cap mena d’error conceptual-: fantasies permanents de renaixements purs.

L’espanyolista radical -i l’independentista català radical- també tenen visions escatològiques: la fi d’Espanya, o la fi de Catalunya i del català, un gran apocalipsi imminent al qual s’ha de posar remei amb una gran política també expeditiva i sense manies.

Al meu parer aquesta és l’arrel del problema, i no, com apuntava Salvador Cardús en un article al diari 'Ara', que els radicals es pensin -en l’estela de Rousseau- que l’home és bo per naturalesa. En primer lloc, discutir que Rousseau -un geni- estableixi una hipòtesi -una ximpleria- semblant; després de llegir-lo, prescindint dels seus divulgadors, anant directament als textos del ginebrí, trobem que Rousseau no diu una cosa com aquesta.

Rousseau ens parla de l’ambivalència de l’home -és bo i dolent, és lliure per al bé i per al mal, perquè si fos bo no seria lliure: només podria fer el bé-, i quan parla dels ‘bons salvatges’ tampoc no ho fa establint que l’home, abans de la civilització, sigui un ésser bonhomiós, al qual la societat moderna hauria corromput. Rousseau ens parla del ‘salvatge’ una mica en la línia de l’home com el concebia Baltasar Porcel: un ésser que podia agafar de l’estat de la naturalesa uns elements que la societat moderna -artificiosa i corrupta en moltes de les seves dimensions- ens hauria fet perdre. El ‘bon salvatge’ de Rousseau és un ésser ambivalent, també, que pot participar de la societat i alhora no perdre alguns atributs naturals, de desimboltura i vitalitat, de rauxa i de contacte franc -sense martingales- amb la veritat de les coses. Els personatges de Porcel participen d’aquests atributs -com el ‘jo’ dels llibres de Josep Pla, un jo que busca una visió natural, pura, simple i directe, sense artificis ni mentides hipòcrites, el pagès que coneix els secrets de la metròpoli, per entendre’ns-, i il•lustren millor les idees de Rousseau que molts d’aquests divulgadors que no acaben d’entendre la subtilesa d’aquest gran humanista.

Si els indignats i els radicals pretenen refer la societat en tot el seu conjunt no és per culpa de Rousseau sinó de les engrunes de pensament religiós que encara arrosseguen. Aquesta polèmica -la visió de la bondat natural de l’home contra la seva hipotètica maldat natural- es remunta a San Agustí -gran apologista del pecat original inesborrable que ens tacarà l’ànima per sempre- contra Pelagi, un pensador també religiós que li feia la contrària, i que volia fer creure als seus seguidors que els homes podien ser com déus si s’adaptaven als preceptes de la fe i de la veritat revelada.
Melcior Comes
Melcior Comes Escriptor. Llicenciat en Dret, irromp en el món literari a partir de 2003. Cadascun dels seus llibres de ficció ha recollit un premi literari, entre ells els Josep Pla 2008. En el camp de l’assaig, destaca la seva participació al manifest generacional Qui no mereix una pallissa?. Llibres que ha escrit: L’aire i el món (2003), L’estupor que us espera (2004), El llibre dels plaers immensos (2006) i La Batalla de Walter Stamm (2008).
Seguir l'autor
@MelciorComes
(11 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan
15/07/2012 13:41
és que el cristianisme és d'esquerra pur socialisme igualitari, el que no entenc és perquè la dreta poderosa n'és, potser per dominar els analfabets i morts de gana amb la promesa d'un futur millor en el més enllà mentre en aquesta vida fan d'esclaus servils sense revelar.se a mi personalment la senyora forcades no m'agrada gents perquè no sóc ni cristià ni socialista.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Fabelet
15/07/2012 10:14
Quina manera d'embolicar la troca, el sr. Comes. Ara resulta que dir la veritat en veu alta i clara és ser radical; és tenir i defensar una visió del món rígida i maniquea. Teresa Forcades, en el seu moment, tota sola, va fer allò que cap periodista no havia fet: una rigorosa denúncia dels tripijocs entre empreses farmacèutiques i institucions de nivell mundial que han de vetllar per la salut. Va deixar ministeris, tècnics i periodistes amb el cul a l'aire. I en lloc de rebre agraïment i reconeixement, va rebre de bon principi tota mena d'atacs, molts dels quals pretenien servir-se del fet que fos monja (la veritat és independent de qui la proclami, fins i tot la pot proclamar un periodista o un intel·lectual -a vegades passa. Per cert ara sembla que ser ateu, per al sr. Comes, també desqualifica per a poder opinar i fer propostes ). Ara l'estat del qual forma part el nostre país està en fallida gràcies als resultats de la llarga col·laboració entre uns banquers gens professionals i uns polítics corruptes. I, és clar, qui gosi denunciar això i suggereixi certes accions ha de ser una persona radical i maniquea. El sr. Comes pot posar-se una medalla. Malaguanyada ostentació de lectures filosòfiques: sembla que li han servit de ben poc.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Gerard
14/07/2012 02:15
En qualsevol cas, Pere, les propostes de la Teresa Forcades han de ser tingudes en compte per allò que són: reflexions ponderades, humanes, pacífiques i democràtiques. En cap cas és pertinent qualificar-la d'"inquisidora", un insult abjecte aquest, que només posa en evidència la por histèrica que tenen alguns davant de qualsevol perspectiva de canvi i alhora la manca d'empatia total que senten pel sofriment dels seus semblants.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Sobre el "progrés"
13/07/2012 21:25
M'imagino que els milions de pobres del món que van accedir a tenir un sostre i plat a taula,per ells el progrés és això.Recordo que a Cuba la gent més gran estava encantada del "progrés" que els havia donat Castro,però els joves éren contraris justament perquè el "progrés" és tenir més benestar.En aquests moments de la història,penso que el "progrés" ens l'hem de guanyar.El nou sistema que es genera,ens deixa més lliures: el progrés ha de ser individual i cadascú s'ha d'espavilar.Per uns el "progrés· és viure en una casa aïllada,i per altres viure en el centre d'una gran capital.La classe mitja rebrà de valent direcció a la classe baixa.i la classe baixa es queda fora del sistema.La classe baixa trempeja com pot en l'economia submergida,i encara té sort de que els porros són il.legals i es poden dedicar a la maria.La classe mtja té un problema de grans dimensions: la fan "retrocedir".S'ha de definir quin és el "progrés" d'aquesta classe,tinguent present que mai més pot ser com allò que hem tingut.S'ha d'inventar un nou "progrés",però té abast mundial i el sistema de la Xina comença a ser poderós: mentre a Occident,s'ha privatitzat tot, a la Xina són de control públic els serveis que no ténen competència:autopistes,aeroports,
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
13/07/2012 19:50
Deixant de banda que no n'entès res .. des del moment que qui fa les lleis són de diners o/ i d' ingressos públics superadors en demesia a l'aclaparadora mitja social, mai per mai faran lleis contra sos propis interessos! PD: llavors de què parlem .. quan progrés hauria d'ésser ' benestar ' ( òbviament amb ses respectives premisses basades en la responsabilitat de l'individu)! Nota: tanmateix, si la justícia no n'és conseqüent d'igual manera amb personatges àdhuc d'influència com amb ciutadà mil del carrer (el primer hauria de tenir força més d'agravants) .. de què xerrem? Anotació al marge: aquest estat hi és dut per nens i, a sobre, dolents o n'és normal el malbaratament econòmic que fumen ensems amb pagues de fiscalitzats diners nostres que són veritable pecat mortal .. quan sa terra no dóna sinó saecula saeculorum espoliant-nos la nostra ( de la resta .. siguem sobirans, presentin-se partits, votin nostres compatriotes i ben governi l'escollit!)?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Pere
13/07/2012 16:59
Consensuar que el progrés és bo sense consensuar què s'entén per progrés és quedar-se igual com estàvem. I segona, fins i tot en cas de consens cal mirar si la cosa funciona o no. Perquè si no funciona, a la merda aquells principis que ens durien al desastre i busquem un altre consens. Un exemple, la gratuïtat dels medicaments posada en pràctica en un país on la picaresca és la norma. Però ja veuràs que la picaresca ara es traslladarà a les exempcions. Tothom reunirà condicions per eximir-se del copagament.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Gerard ILL-Raga
13/07/2012 15:28
Estic d'acord, Pere. Però el fet que un metge impostor, sense títol, cometi barbaritats no invalida ni la bondat ni la necessitat de la medicina. El mateix passa amb la necessitat de progrés, que no queda anul·lada per moltes barbaritats que s'hagin pogut cometre en el seu nom.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Pere
13/07/2012 11:27
Convindràs, Gerard, que també se n'ha dit 'progrés' a coses com per exemple el socialisme real que ni de conya han significat cap 'món millor'. No descarto que algú també trobés un progrés els avortaments criminals del carrer Mandri.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
lector
13/07/2012 10:39
Patètic.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan
13/07/2012 09:58
Estic molt d'acord amb el Gerard!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Gerard ILL-Raga
13/07/2012 01:23
Afortunadament hi ha gent que és capaç de concebre un món millor, i fer-lo possible. Es coneix com a progrés. Si la teva actitud, estúpidament intel·lectual, fos prevalent, encara estaríem nedant en la merda: això sí, equilibradament i en cercles concèntrics.
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Creus que CiU i ERC han de començar a fer actes conjunts per la independència?
Creus que CiU i ERC han de començar a fer actes conjunts per la independència?
15 %
0 %
85 %
184 vots
Pere: amb tothom, amb la mateixa unanimitat, salvades les dist...
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida