Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 17 de Maig de 2013
Cultura
10/08/2012
14:21
10/08/2012
El dia que vam derrotar els espanyols
Dilluns s’inaugura el Centre d’Interpretació de la Batalla de Talamanca
El 13 d’agost de 1714, en plena Guerra de Successió, les tropes catalanes del Marquès de Poal i les forces espanyoles del Conde de Montemar es van enfrontar a la batalla de Talamanca. Van participar en aquesta batalla uns 10.000 soldats -entre membres de l’exèrcit del Principat de Catalunya i les tropes de Felip V- i la victòria catalana va ser total. De fet va ser la darrera victòria de l’exèrcit català abans de la caiguda de Barcelona l’11 de setembre d’aquell mateix any.

En aquell moment, Talamanca, juntament amb d'altres poblacions de la muntanya de la Catalunya Central, era un punt de gran importància geoestratègica. Per això tant, el Marquès del Poal, comandant de les tropes catalanes a l'exterior de Barcelona, com el Conde de Montemar, volien dominar-lo; un per mantenir comunicacions amb la Barcelona assetjada i intentar trencar el setge, i l'altre per tal d'impedir-ho.

El resultat de la batalla fou una indiscutible victòria de les tropes catalanes sobre les borbòniques. L’eufòria dels catalans, però, durà ben poc. Tot seguit, els oficials de l'Exèrcit Català de l'Exterior (respecte de Barcelona) es reuniren en un Consell de guerra a Olesa de Montserrat i decidiren anar a defensar Barcelona, però per molts que foren els esforços la capital va acabar sucumbint al setge borbònic. Aleshores, el mite de Talamanca, com a darrera victòria de l’exèrcit de Catalunya naixia.

Un centre d’interpretació

A partir de l’any 2007, el camp de batalla d’aquest enfrontament va ser excavat pel grup de recerca DIDPATRI de la Universitat de Barcelona amb la voluntat de confirmar les informacions escrites sobre aquesta batalla; el document més precís existent és la carta que una setmana després de l’enfrontament va escriure des d’Olesa el mateix Marquès de Poal i que va enviar als consellers de Barcelona.

Aleshores l’excavació va resultar per ella mateixa una altra gran fita per la història, concretament per tres motius: es tractava del primer camp de batalla del segle XVIII excavat a la Península, del primer camp de batalla de gran superfície excavat a Catalunya (6 quilòmetres quadrats) i per primera vegada es van utilitzar mitjans tecnològics fins aleshores no emprats (geomagnètics, gps i GIS, pensats per georeferenciar les peces trobades, especialment bales).

El 2011 l’Ajuntament de Talamanca i la Universitat de Barcelona ja van decidir construir un memorial en record dels combatents catalans caiguts en aquesta batalla, però també es va considerar necessari exposar els resultats de les excavacions al gran públic. I, amb aquesta finalitat dilluns, 299 anys més tard dels fets, s’inaugurarà el Centre d’Interpretació de la Batalla de Talamanca, ubicat a la sala gòtica del castell.

A més, el centre es caracteritza per disposar d’una tecnologia avançada en la presentació del projecte. Per exemple, si pot veure un audiovisual d’alta definició, una taula interactiva multiusuari i espais expositius dels materials compten amb descripcions digitals de les peces. Un forma pedagògica de demostrar el gran treball que s’ha fet en aquesta zona per recuperar la història de Catalunya.
Vict Talamanca
(13 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
13/08/2012 21:03
moranovenc, prendre mal per culpa nostre? .. per ventura vols dir que: ' els invasors, els entrats a mata-degolla, els anihiladors, els espoliadors, els etnocides - genocides de l'ànima catalana, els prepotents amb armes i sous pagats amb nostres robats diners, els que no fan/ han fet altra cosa que disparà'ns-e, canonejà'ns-e, assassinà'ns-e, els que no volen sentir res català a ta espanya, els que no paren de difamà'ns-e fins la calúmnia, els que no deixen de dir mentides/ falsedats i enganys sobre la realitat d'aquest estat, els que fatxendegen dins i defora de mèrits d'altri, els que abans de res et pregunten d'on ets per fúme't, els que deixen de banda catalans a ta espanya, els que tretze són tretze a mitjans de comunicació d'abast estatal contra nostra identitat, els que no respecten ni sos propis paisans per ser casats amb catalans àdhuc per viure ací, els que . . . . . són primitius, estúpids i, allò pitjor, perversos .. som nosaltres? PD: fes-t'ho veure .. has estat o/ i viscut a ta espanya ( no saps el pa que hi donen .. els cops àdhuc sense amagar-s'hi que hi gasten?)? Nota: o n'ets massa de beneit o de massa bona fe o ple d'ignorància o, senzillament, tant se te'n fum Catalunya/ PPCC, pitjor, voldries s'esfondrés del tot! Anotació al marge: per ventura n'ets d'aquells que tan sols et prends ca nostra com simple guardiola on fer diners i .. tururut?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Marques de Poal
12/08/2012 13:00
En que quedem, moranovenc? Guerres 'inventades' o conflictes reals que duen a ressentiment? Au, feu un passeig per alguna facultat d'Història i que us expliquin la Guerra, (si, GUERRA!!!), on Catalunya va ser derrotada per castellans, i en conseqüència les seves lleis derogades, i els dieu que no va ser una guerra on es van perdre les institucions d'Estat catalanes. A veure que us diuen... segur que us qualifiquen amb un "cero patatero", com al Ciudadano Cañas.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
moranovenc
12/08/2012 11:09
cuanta rao tens catalana...la ignorancia i el extremisme ho menja tot... pobrets de els que volen viure sempre en el resentiment... quina vida mes trista... catalans contra espanyolam...guerres inventades...tornem a repetir el mateix error de sempre. Esteu pirats i per culpa vostra pendrem mal....
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Marques de Poal
12/08/2012 00:11
Moranovenc i catalana, us aniria bé un repàs a la història de Catalunya i saber que la guerra de successió també va ser un enfrontament entre Estats, entre ells Catalunya. Llegiu una mica el que diuen catedràtics d'història i deixeu de somniar truites: http://elpais.com/diario/2011/09/16/catalunya/1316135243_850215.html
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
John
11/08/2012 23:55
L'espanyolum a Catalunya, com el "moranovenc", és format per analfabets que titllen de rucs els qui saben escriure. L'espanyolitat és més ridícula que mai. I és que encara que es vesteixi de 2.0, la mona mona es queda!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
11/08/2012 21:00
Catalana (!), deixa de dir ' baboiades ' .. qui no coneix gens ni mica la història de la nació catalana/ PPCC és castella, ta ampla és castella o .. França? PD: els catalans som d'on som i els castellans àdhuc gallecs sou d'on sou! Nota: hi som nosaltres a vostres terres (a banda que no ho permeteu .. tan espanyols vosaltres!)? Anotació al marge: aire, que vol dir vent .. teniu molt de món on ' espanyolejar '!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Catalana
11/08/2012 19:51
No et molestis en explicar història a qui no vol conèixer-la. La ingorància ho menja tot. Això és un joc per aprendre a fabular? Què bonic, l'objectiu del Centre de Fabulació ¡¡¡¡
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
moranovenc...
11/08/2012 15:22
Mare meva quin cacao metal que teniu... la guerra de succesio va ser una guerra civil... Part de l´arago, valencia, les illes, catalunya, y altres parts de Espanya se van achecar contra els borbons i defensaven la casa de Austria... no va ser una guerra contra els espanyols, va ser una guerra dinastica entre espanyols!! Dintre de Catalunya mateix havien multitud de territoris que defensaven els borbons (aran, Cervera, etc, etc) Al final, la generalitat es queda sola contra els borbons... i evidentment perd. Auguro que ara pasara el mateix ams el pacte fiscal... pero mira que son rucs els governants que tenim...
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Jorcat
11/08/2012 05:22
El "ridicol" tot teu. L'exèrcit de la Generalitat era un petit exercit profesional i la resta era civil. Dividits entre la columna interior (marquès de Poal), les guarnición de les fortalesses i ciutats enmurallades, i el destacament de Barcelona. Durant la guerra de succesió aquests se sumaven als aliats d'Austria, amb els defensors del país valencià i les Illes.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Honor1714
10/08/2012 19:45
Totalment d'acord amb Gustau
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
el nom
10/08/2012 18:48
Exèrcit catalaaa????? Doncs si això era un exércit català ja m'explico el concepte de país que teniu ¡¡¡ quin ridicol ¡¡¡¡
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Gustau
10/08/2012 16:53
Els hem derrotat un fum de vegades, el cas és que ens han esborrat la història. Per cert, sense l'ajut de francesos (Guerra de Sparació i de Successió) o d'alemays (Guerra del 36) i la traïció dels nostres aliats, els castellans mai se n'hagueren sortit. Com ara, sense l'ajut dels botiflers autonomistes, i la nostra por (autoodi), ja ha temps que seríem independents. Visca Catalunya!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingulardigital.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
magrab
10/08/2012 16:00
Ostres, és en Jordi Alba!
S'està parlant...
consulta
Enquesta
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
Estàs d'acord amb la imposició de l'escola en castellà, com diu Wert?
98 %
1 %
1 %
312 vots
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida