vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Per què creus que Aguirre demana la suspensió del partit de Copa pels xiulets a l'himne?
Per què creus que Aguirre demana la suspensió del partit de Copa pels xiulets a l'himne?
10 %
85 %
5 %
178 vots
President: Ella és la primera que xiula i mira cap una altra b...
Dimecres, 23 de Maig de 2012
Actualitat

Política

 08/01/2009
00:07 
Entrevista a ENRIC CANELA, impulsor dels 10MIL A BRUSSEL·LES
“Cal posar Catalunya al mapa
dels conflictes internacionals”
Aquest professor de la Universitat de Barcelona va encendre la metxa des d’El Bloc Gran del Sobiranisme, i ara ja no hi ha qui l’aturi. El proper 7 de març, 10.000 catalans d’arreu del món, sobiranistes transversals ideològicament, estan convocats a Brussel•les. Volen prescindir d’Espanya i provocar els partits catalans.
canela
per Toni Aira
El promotor de la idea dels 10 Mil a Brussel•les s’esperava la resposta que ha acabat tenint?
Doncs la veritat és que sí. Ganes de moure’s hi són. La difusió de la xarxa arriba fins on arriba i nosaltres no tenim grans recursos però el retorn està sent espectacular.

Però 10.000 persones són moltes. És aquesta xifra més simbòlica que no pas un repte?
El plantejament en un principi era que evidentment la xifra era simbòlica, però a dia d’avui no tinc ni la més mínima idea sobre en quin punt de mobilització ens trobem. Això sí, he de dir que veig la gent molt engrescada. D’aquí a uns deu dies potser podrem tenir uns certs indicadors perquè començarem a posar a disposició el contacte amb els mitjans de transport que trobem i la reserva de bitllets. Entre el 12 i el 15 de gener estarà operativa la compra de bitllets.

Què hi busquen, a Brussel•les?
L’objectiu d’aquest acte és la internacionalització del conflicte català. Hi ha un desig d’independència a Catalunya, però està tancat dins les fronteres de l’Estat espanyol. És un fenomen no molt conegut internacionalment. I la nostra és una iniciativa més de les moltes que calen per posar al mapa dels conflictes internacional. Cal fer-ho. Cal cridar l’atenció sobre un conflicte pacífic però que demostra que hi ha un munt de gent que vol expressar que existeix com a país i que voldria tenir unes condicions com les del Quebec.

Condicions per poder decidir.
Evident. Nosaltres volem decidir la independència però si resulta que la majoria no hi és favorable volem poder constatar-ho i en cas de perdre volem poder tornar a provar-ho en una altra ocasió.

A dia d’avui troben que hi ha una massa més potent que anys enrere en favor de la sobirania a Catalunya?
El procés estatutari ha marcat un punt d’inflexió en els últims anys. El text que en va acabar sortint, l’amenaça del Tribunal Constitucional i ara el finançament suposen en conjunt la definitiva negació de cap possibilitat d’altra cosa que no sigui el regionalisme envernissat de folklore en l’actual context estatal espanyol. Tot depèn d’una manera fèrria de Madrid i per això cada dia li cau la bena dels ulls a més gent.

Guanya pes, doncs, el sobiranisme com a alternativa més plausible?

Sí, i tot plegat en els últims quatre anys d’una manera forta, casualitat o no, coincidint amb el govern tripartit.

Què vol dir amb això?
Que aquest moment no s’està vivint amb un govern de l’Aznar. L’interlocutor a Madrid en teoria era amic, i la realitat és que hi ha menys possibilitat de negociar amb els hipotètics amics que no pas amb els enemics oficials. Per tant, davant la constatació que a Madrid no hi ha amics de la causa catalana, és normal que el sobiranisme creixi.

Creu que els partits catalans hi respondran?
Aquest és un dels nostres grans objectius. Volem provocar-los. I en el moment que això comenci a agafar forma esperem alguna reacció del govern central respecte el nostre moviment. El clima hi és.

Fins i tot hi és com perquè vostès puguin acabar esdevenint alguna cosa més que un moviment?
Aquesta pretensió no hi és. Però és obvi que hi ha expectativa sobre com reaccionen els partits al moment present i sobre com s’organitzen de cara a unes eleccions. I aquí parlo de Convergència, d’Esquerra i d’un tercer partit, perquè aquí deixo de banda els partits espanyols i a Unió perquè la considero residual. Per tant, hi ha Esquerra, Convergència i hi ha una massa de votants orfes que necessiten sentir-se representats. Nosaltres no tenim cap aspiració a res de polític que no sigui demostrar, per la part que ens toca, que cal que els partits catalanistes es moguin. Han de demostrar que es refien del país i que mereixen que el país ho faci amb ells. Que deixin d’esbatussar-se entre ells i que parin d’engegar a rodar el país. Patim molt de misèries gairebé familiars, de pati de veïns, i el país no pot estar supeditat a aquestes petiteses.

En algun moment han vist amenaçada la transversalitat de la seva proposta? Perquè el cas és que van fer fins i tot un comunicat refermant-s’hi.

No, el primer escrit nostre sobre la iniciativa dels 10 Mil a Brussel•les ja hi constava aquesta idea totalment meva i compartida pels companys. Això és absolutament aliè als partits polítics. S’hi pot sumar qui vulgui, les plataformes més conegudes, per exemple, que ja ho han fet, i també la maquinària dels partits. Hi poden ajudar molt, i si venen polítics com l’Artur Mas o en Joan Puigcercós, fantàstic, però no com a organitzadors.

Per tant, estan oberts a tots els polítics.
Sí, sí, Mas, Puigcercós... Ernest Benach, que per cert és el nostre objectiu...

Per què?
Clar, perquè és el president del Parlament i representa institucionalment el poble de Catalunya.

Heu tingut algun retorn per part del president del Parlament?

De moment no, però és lògic que ell de moment no digui res perquè es deu al Parlament. Ara podria fer-ho només a títol individual, però segurament no pot fer segons quines manifestacions sense comptar encara amb un cert suport majoritari de la mesa del Parlament.

I retorn d’altres polítics n’han tingut?

Jo he tingut contactes amb polítics i tots els parlamentaris tindran la informació personalitzada. He parlat amb polítics de Convergència i d’Esquerra, però de moment a tall de sondeig. L’objectiu és que s’hi sumin a títol oficial, però transversalment.

I amb el PSC hi han parlat?
Nosaltres no negarem res si el PSC o el PP s’hi volen sumar oficialment, però evidentment dubtem que això passi.
Imprimir Enviar notícia
16Veure i/o afegir comentaris
Paret:Montserrat: Si d'acord però primer caldrà que...
Comentaris (0 en total)
Paret
08/01/2009
Montserrat: Si d'acord però primer caldrà que CiU recuperi la Generalitat i si tot continua com ara això no es produirà. Quelcom està fallant, i seria bo que els de CiU ens plantejesim què no rutlla.
almogaver
08/01/2009
jo si haves volgut els socialistes a la Generalitat ja els haurià votat jo, no calia que els hi posessin aquets altres per mi. E. és un engany pel poble català
Montserrat
08/01/2009
Això, Peret, ho veig molt complicat, per no dir impossible. No ens enganyem, mentre els del tristpartit sumin s’aliaran, indiferentment del preu que hagi de pagar Catalunya, perquè tenen un objectiu comú, destruir a CiU i concretament a CDC. No ho dic perquè sí, ho han reconegut els del tristpartit, és més, varen fer càlculs de com es repartirien els votants de CDC (això està contrastat i afirmat pel Sr. Corbacho), en fi, és la desaparició de Catalunya com a fet diferencial, i ja estem quasi bé a la cua de les espanyes en creació industrial. El que han fet els de l’E (exRC), amb Catalunya no té perdó.
AFOR
08/01/2009
La soberania nacional resideix en el poble espanyol; en conseqüència els habitants de la Comunitat Autònoma de Catalunya no poden decidir res, doncs, en tot cas ho hauria de decidir tota Espanya.
Joan P.
08/01/2009
AFOR 08/01/2009, No us poseu nerviosos home!! que això només es el principi. M'has alegrat el dia al veure que t'ho prens tan malament...hehehe, per aconseguir la Independència no hi ha més que el poble de Catalunya ho desitgi majoritàriament i passar-nos per l'arc de triomf el que vulgui un poble estranger, per a nosaltres, com l'espanyol, a ells i a la seva "consti". Salut i Independència. Visca la Pàtria
josep lluis
08/01/2009
Si el que molts, com jo, volem l'independencia del nostre pais, hara mateix, ho tenim magre. Esquerra ha decebut totes les esperançes i il.lussions que hi vam posar amb ells, han perdut tota la credibilitat, s'han entregat als socilaistes i han renunciat a lluitar per Catalunya (al menys per una Catalunya independent). Avans eren independentistas, hara ja son només d'Esquerra. Enhorabona! ja tenen el que volien, les cadires, la vicepresidencia de la Generalitat, la presidencia del Parlament i els sous.... que s'en aprofitin hara, que els hi queda poc. Peret i Montserrat, entenc molt be que els convergents i vegeu hara la possibilitat de tornar a agafar vosaltres les cadires, perque aixó es a l'unic que podeu aspirar, pero no serà contant amb el meu vot, jo no vull una Catalunya supeditada a Espanya, una Catalunya que només sigui (com per a vosaltres) un fet diferencial dintre d'Espanya. Jo no vull que el meu pais sigui sent més una regio d'Espanya. Catalunya es una nació sobirana i tenim dret a la nostra independència, i algún dia la majoria de catalans ho aconseguirem: la proclamació de l'independència, l'Estat català, la república catalana (digueuli com volgueu). Perro, hara mateix, quines possibilitats tenim de aconseguir-ho? la veritat, molt poquetes. Jo només veig 2 possibilitats: Una, que a ERC el moviment de revolta que hi ha a les basses aconseguixi donar-li la volta a la situació i tornin a reconduir el partit cap a la defensa de l'independencia, pero crec que han perdut l'oportunitat i la credibilitat i serà molt dificil que la tornin a recuperar. o 2: que surti algun partit que sigui capaç de unificar, amb un missatge clar i contundent a tots els independentistes de Catalunya que, estic convençut, som majoria. Mentres tant, em sembla molt bé l'iniciativa de 10.000 a Brussel.les, crec que hem de donar un cop de pit, i demostrar que som molts més dels que es pensen, i en quant a votar, doncs, hara mateix ho tinc clarísim: fins que aixó no es doni, votaré en blanc.
josep lluis
08/01/2009
AFOR, es veritat, ho diu la constitució espanyola, pero per a mi no es la meva constitució, jo no la vaig votar. Pots estar segur que el dia que a Catalunya la majoria de catalans volem l'independència, la proclamarem i... a vaura que pasa. Que fareu els espanyols? ens posareu els tancs a la Diagonal? si, segurament si, es l'unic que sabeu fer des de Felip V: imposar la força, però donat el cas, ja veurem que pasa. Per aixó també hem de anar a Brusel.les, perque el dia que pasi aixó a Europa diguin: els catalans tenen raó, tenen dret a ser sobirans, a ser un pais més dintre d'Europa
Montserrat
08/01/2009
Tens tota la raó, Josep Lluís, jo mateixa vaig votar a ERC i n’he sortit escaldada, enganyada, manipulada i estafada... ho he maleït mil vegades. Per la meva part, mai més!. Hi he reflexionat i, de fet, no cal ser cap analista polític, ni massa llesta, per copsar que s’han carregat tots els principis bàsics de l’independentisme, i, de pas, els democràtics, ja que la imposició de l’espanyolista, gris i illetrat Montilla (el gran perdedor de les eleccions, es a dir, els catalans majoritàriament vàrem dir no a aquest element), va ser amb nocturnitat. No et pots arribar a imaginar el merder d’endollats que hi ha a la Generalitat i Diputacions que estant xumant com desesperats del diner públic, és increïble. Vist el que han fet els uns i els altres, sincerament he perdut l’orgull de dir que soc catalana, en canvi amb el Pujol el tenia, i molt, aquest orgull. En fi, el vull recuperar, amb el tripartit és impossible i, si som realistes, ja estic tipa d’enganys, manipulacions i totalitarismes. He parlat amb companys que son convergents i m’han dit que volen dur el seu nacionalisme fins a les ultimes conseqüències, és a dir, una nació plena, ara bé, això vol temps, molt temps, perquè les adraceres, als catalans, sempre ens han anat fatals.
jAUME
08/01/2009
És vox populi, que ERC s'enfonsarà, molts no votarem per 1 cop a ERC. Jo particularment més que les CUP, prefereixo l'espai més transversal del PARTIT REPUBLICÀ CATALÀ
Em manca Actimel
08/01/2009
Veig que 25 anys de càstig de CiU no vos afecten als votants de J.Pujol que quan senten indepèndencia els entra el cagalló i li ho carreguen al Papus de ERC.Doneu-li a ERC els mateixos diputats que a CiU i guarde-vos el vostre folclore.Catalunya no és propietat de J.Pujol
Paret
08/01/2009
Fa 15 dies que en aquest diari, alguns articulistes parlaven que si els 21 diputats del PSC-PSOE amb els seus noms escrits, votaven els pressupostos del PSOE semblava que s'ensorrava el món. En molts diaris digitals si el PSOE incomplia de nou i abans del 31 no explicava amb xifres clares el finançament , es produiria la apocalipsi. Qui s'en recorda ja?
Drac
09/01/2009
Si CiU ens ha de dur a la llibertat anem arreglats .. ells van rebaixar l'estatut per eixir a la foto, i en25 anys no han ressolt res ... si el seu president ja diu que "l'independentisme català és residual" ja no cal dir res més .... ni CiU ni tripartit ens duran a la llibertat .. què va fer CiU amb majoria absoluta? Res!
Montserrat
08/01/2009
Ben cert Peret, i la collonada del Puigcercós de sortir al carrer el dia 1?. Entre els uns i els altres ens prenen per imbècils, i a fe de déu que ho som. En fi, el nivell dels polítics del tristpartit és patètic i el seguidisme dels periodistes, la manipulació dels mitjans de comunicació i la colla de seudo intel•lectuals que pul•lulen per les tertúlies dirigides de catradio i TV3, tot plegat... repugnant. Si mai CiU torna al govern de la Generalitat, tota aquesta colla d’oportunistes hauran quedat en evidència i per dignitat i ètica (si en tenen, és clar), hauran de callar. Catalunya ja no som exemple de res, ans el contrari, som la conyeta de tothom i el Montilla el ninot que ens representa (sic)... m’ho expliquen fa uns anys i no m’ho crec de cap de les maneres. Que trist el que ens està passant en aquesta caricatura de país.
Josep-Empordà
08/01/2009
Benvolgut Enric, És encomiable el teu esforç per possar pau a la familia catalanista, però hi ha una dita que diu que dos no es barallen si un no vol. Ahir, llegint l'entrevista que li feren a l'Emili Valdero, em vaig reafermar en la idea de que, malhauradament, és impossible, ERC no canviará mai d'aliats si no s'hi veu forçada pels resultats electorals, i és clar, a les hores, ja no caldrá perque voldrá dir que han assolit el seu gran èxit: la irrellevància politica. No hi haura pau ni treva, no és possible, el lliurament d'ERC al PSOE (no entenc que encara es parli de PSC) és total i el catalanisme, al meu parer, el catalanisme capaç de vencre, a hores d'ara només és CiU. No veure-ho és perpetuar el tripartit. En politica no hi ha lloc pel "bonisme". Com he dit, en cap cas, ERC cambiará d'aliat. Cada escú és lliure de fer el que vulgui i pensar el que li doni la gana, només faltaria, però no seré jo el que li faci el "brou gras" al tripartit, ni per activa ni per passiva. O más o Montilla, no hi ha més...per molt que dolgui.
Exvotant d'ERC
08/01/2009
A ERC no li ha de sortir gràtis l'haver lliurat la Nació al PSOE. ERC?, no gràcies!!.
David
08/01/2009
Estic d'acord en que ERC s'està abocant a la desaparició. És una llàstima però és així. L'espai que deixarà lliure suposo i espero que sigui ocupat per les CUP o algun grup similar.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida