vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Per què creus que Aguirre demana la suspensió del partit de Copa pels xiulets a l'himne?
Per què creus que Aguirre demana la suspensió del partit de Copa pels xiulets a l'himne?
10 %
85 %
5 %
178 vots
President: Ella és la primera que xiula i mira cap una altra b...
Dimecres, 23 de Maig de 2012
Actualitat

Política

 05/02/2009
02:30 
Entrevista a

Bernat Joan, secretari de Política Lingüística de la Generalitat

“De ganduls, trepes i friquis
n’hi ha a tot arreu”

El secretari de Política Lingüística, Bernat Joan, critica que el president del Parlament Europeu sigui contrari a l’ús del català als plens de l’Eurocambra. No obstant, considera que el nucli del problema és l’Estat espanyol. Joan, que també ha estat eurodiputat d’ERC, analitza les pròximes eleccions europees i valora les recents declaracions del president del partit, Joan Puigcercós, en una trobada amb militants.
Bernat Joan 475
per Tià Torras
El president del Parlament Europeu, Hans-Gert Pöttering, és contrari a l’ús del catalana en els plens de l’Eurocambra. Què en pensa?
És un error. Però l’arrel de la qüestió no parteix de Pöttering o de les institucions europees. El principal problema és la manca de reconeixement per part de l’Estat espanyol.

No obstant, el màxim representant del Parlament Europeu sustenta que amb “una trentena de llengües el sistema no podria funcionar”...
L’oficialitat del català no significaria un allau de llengües a les institucions europees. No podem suposar que altres comunitats lingüístiques també reclamarien el mateix rang.

I les declaracions de Pöttering poden fomenten l’euroescepticisme?
Evidentment l’insuficient reconeixement de Catalunya i el català a Europa pot fer minvar l’europeisme. És una preocupació que legítimament hem de tenir, però alhora hem de saber fer pedagogia per explicar que el nucli del problema és l’Estat, i no a la Unió Europea (UE).

La delegada del Govern davant la UE, Anna Terrón, opina que Catalunya “no pot ser un cas empipador a Brussel•les”. Ho comparteix?
És cert. A Europa, les causes particulars incomoden i creen rebuig. No obstant, hem d’intentar presentar la nostra situació sense complexos per poder ser acceptats amb normalitat. Això passa per treure llastos i la pitjor càrrega que ara tenim és l’Estat espanyol.

De fet, un estudi del Cercle d’Estudis Sobiranistes (CES) revela que el Govern espanyol incompleix el 90% dels acords que permeten l’ús del català a les institucions europees...
L’Estat actua sense entusiasme i amb desídia. Hem pressionat perquè reivindiqui davant les institucions europees qüestions que no reconeix per si mateix. Les institucions espanyoles no tenen assumit que som un estat plural des del punt de vista lingüístic.

Per tant, seria lògic que primer es pogués utilitzar el català al Congrés i al Senat?
Seria elemental. És molt difícil exigir a Brussel•les aquelles demandes que no aconseguim en el propi Estat. Espanya té el virus de la uniformitat. Cadascú sabrà si ha dedicar més esforços a canviar-lo o si és millor intentar aconseguir-ne un de propi.

En tot cas, els autors de l’estudi denuncien la “inhibició” del l’Executiu català per reclamar al Govern espanyol el compliment dels acords. És així?
Al contrari. Hem treballat perquè el català sigui plenament reconegut a Europa. El problema no havia tingut mai tanta visibilització com ara i, precisament, no és per l’entusiasme de l’Estat.

Terrón ha afirmat que la xifra de l’estudi del CES és falsa.
No m’he dedicat a comprovar què incompleix l’Executiu espanyol. Procurem que els drets lingüístics dels ciutadans, també en la seva relació amb l’Eurocambra, siguin atesos. Hem tapat els forats que hem pogut.

La ministra Mercedes Cabrera ha tornat a reclamar l’aplicació de la tercera hora de castellà a les escoles catalanes. Compliran la demanda?
La decisió correspon al departament d’Educació. En tot cas, el sistema educatiu ha de garantir que tots els estudiants acabin la formació obligatòria amb un domini perfecte, oral i escrit, de les llengües oficials al país.

Ha dimitit com a secretari general del partit que integra Esquerra a Brussel•les, l’Aliança Lliure Europea (ALE). Per què?
Per coherència. Una altra persona encapçalarà la llista d’ERC a les pròximes eleccions europees. El partit ha de replantejar qui ha de ser el representant a l’executiva de l’ALE. No obstant, en continuaré formant part.

Està dolgut per no tornar a ser el candidat republicà a les europees?
No, en absolut. Cal mirar endavant, hi ha molta feina per fer a la secretaria de Política Lingüística. Cadascú des del seu lloc, ha d’intentar fer-ho el millor possible.

Alguns analistes consideren que amb l’elecció dels caps de llista, CiU i ERC plantegen les eleccions europees exclusivament en clau catalana. Què en pensa?
Seria molt negatiu. Sempre ha existit la temptació de convertir-les en les primàries d’alguna cosa. Els temes de dimensió europea són els que haurien de centrar la campanya electoral, però hi ha partits i sectors de la societat que no creuen en Europa.

El dirigent republicà Josep Bargalló veu Puigcercós “amb més dret” que Carod a ser el pròxim candidat d’ERC als comicis catalans, després de guanyar el congrés del partit. Hi està d’acord?
No vull entrar en aquest debat. Però, com a norma general, els partits haurien de reduir la partitocràcia, en favor de la participació més àmplia de la militància i la societat en decisions importants, com la designació del cap de llista.

Puigcercós va dir en una trobada amb militants que a Esquerra “hi sobren ganduls, trepes i friquis”. Ho comparteix?
És una frase que tendeix a fer-se cèlebre. De ganduls, trepes i friquis, n’hi ha a tot arreu. En tot cas, esperem que el friquisme sigui sobre coses interessants, que els trepes esdevinguin bones persones per servir a la societat i que els ganduls es tornin una mica més treballadors.

Imprimir Enviar notícia
16Veure i/o afegir comentaris
Joan:En Bernat, especialista a fer focs d'encenalls...
Comentaris (0 en total)
Joan
07/02/2009
En Bernat, especialista a fer focs d'encenalls, no deixa d'éser un vividor. És molt útil als de l'Esquerra perquè els serveix per a arreplegar vots de gent de bona fe que encara es creu els estirabots "independistes" que els de l'Esquerra deixen anar d'una manera calculada de tant en tant.
Oriol
06/02/2009
No serà que tu....?
Marc
05/02/2009
Per a mi el més destacat d'aquesta entrevista és la foto que la il·lustra: ARA ESQUERRA ADOPTA ELS COLORS DEL PSOE???
Catatònia
05/02/2009
Això dels friquies a tot arreu és ben veritat, amic Joan, el que passa a esdevenir preocupant són les proporcions d'aquests espècimens amb què es reprodueixen en diferents ambients i en segons quines agrupacions humanes. És que a vegades alls mateixos fan ó aquells refrany castellà que diu que "Dios los cria y ellos se juntan". Està científicament comprovat que, de molt, la irracionalitat és el mal que més s'encomana. I, ¿què és el friquisme sinó irracionalitat militant exercida per un clan humà que vol imposar la seva visió del món a la resta de societat, com a única, normal i absolutament lògica forma de pensar i de viure? Ai senyor, que patirem!
Manel
05/02/2009
En Bernat Joan té totes les acracterístiques descrites per en Puigcercós, i axí va la política lingüística del govern. Tolerada per aquest senyor i dissenyada per les seves directores generals que són militants insignes del PSC.
Josep Salou
05/02/2009
Sí Marc, no sols el color, si no, què és deixin enrera republicana i Catalunya.
pet
05/02/2009
de joans, joseps i ases n'hi ha a totes les cases. a can erc només queden els ases.
inda
05/02/2009
Manel, si coneguessis al bernat no ho diries aquestes bestieses, a Catalunya tant de bo n'hi haguessin milions com el Bernat
js
05/02/2009
Els colors de la delegació del PSOE a Catalunya ho omplen tot i arreu. El magenta i negre està als logos, són els colors corporatius de la propia Generalitat, de l'Ajuntament de BCN, de Tv3, Catalunya Ràdio, Metro i auobusos de BCN... i ara, tens raó, també als d'ERc. Casualment, els de Madrid han recuperat el groc i vermell també arreu amb alló de "gobierno de españa"
Manel
05/02/2009
Senyor Joan, l'Estat castellà-espanyol no ens reconeixerà mai res, absolutament res, i Europa només ens respectarà si som un Estat independent: ¿hi arribeu, fins aquí? ¿Sí? Aleshores, ¿què hi fa ERC governant a Catalunya amb PSOE-psc i ICV, que són partits espanyols i estan en contra de la independència de Catalunya? ¿Hi arribeu fins aquí? ¿Sí?
Marc de Palamós
05/02/2009
Manel ets un ignorant i probablment més curt que en puigcercos!!! Renta´t la boca abans de parlar d´en Bernat. Ell és un gran patriota, gens sectari i molt treballador!!
Mercè
05/02/2009
Inda, jo no dubto del Bernat, peró com està amb el cistell de les pomes podrides si no treus la podrida es podreixen totes les demes.
Ester
05/02/2009
En Bernat no tenia perquè cremar-se presentant-se a unes eleccions al Parlament d'Europa. Després de negatives i dubtes ERC ha acabat exigint a Junqueras que fos el cap de llista. En Bernat seguirà en el tercer tripartit ocupant la direcció de la política lingüística d'acord amb el que mana el PSOE. Per altra banda continuarà escrivint llibres sobre independentisme retòric, una tasca que fa molt bé ERC i que el PSC l'importa un rave perquè ningú els llegeix.
sergi
05/02/2009
Quanta, quanta raó..
Que pleguin tots
05/02/2009
El problema de fons és que els nostres partits polítics no tenen més que ganduls i trepes, i algun friki. Han de dimitir tots.
Tomas
06/02/2009
Bernat del PSOE i d'Ecspànya? Esquerra, del PSOE i Arriba Ecspanya i el Banco de Santander! Votar Ecsquerra es votar PSOE, es votar Ecspanya retrograda i tercermundista com el seu estimat Montilla
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida