vols rebre el Singular? Rebre elSingularDigital al teu correu electrònic Subscripció al butlletí
Divendres, 03 de Setembre de 2010
nivell c universitat
S'ha d'exigir el nivell C de català als professors universitaris?
88 %
12 %
67 vots
Actualitat

Cultura

 19/11/2008
12:40 
Les pressions obliguen Joan Martí, de l’IEC, a rectificar
“L’Institut d’Estudis Catalans no aprovarà cap mesura sancionadora perquè no té aquesta capacitat”
JoanMartiN
El president de la secció filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), Joan Martí Castell, ha fet marxa enrere de les declaracions que va fer ahir en què proposava als mitjans de comunicació sancionar “als periodistes que fan un ús incorrecte de les formes lingüístiques”. Martí ha declarat avui que parlava a títol personal i que en cap cas “l’IEC aprovarà res en aquesta línea perquè no té la capacitat per fer-ho”

Joan Martí Castell, ha volgut concretar que no només es referia als mitjans de comunicació catalans sinó que les seves paraules feien referència “a la competència lingüística de tots els comunicadors de l’estat espanyol”. El catedràtic de Filologia Catalana ha assegurat que “aquí hi ha menys sensibilitat que en altres països europeus respecte l’ús de l'idioma” tot i que considera que a Catalunya “hi ha eines més eficaces per aconseguir un bon ús de la llengua” que a la resta de l’estat.
Imprimir Enviar notícia
11Veure i/o afegir comentaris
Magalí T.:La baixada de nivell del català al teleno...
Comentaris (11 en total)
Jaume sj
19/11/2008
Els periodistes han reaccionat de la pitjor manera possible i corporativament defensen alló que és un atentat a la llengua i volent uns i sense voler altres potencien el catanyol. Estàn defensant la ignorància, la indolència, la negació a millorar, a usar indiscriminadament el traductor automàtic. Jo hagués volgut sentir les disculpes per tanta incapacitat. Voldria sentir dels responsables dels mitjans que posaràn més cura alhora de contractar nous professionals de premsa escrita i digitals , ràdios, televisions. I per descomptat els professionals de la comunicació han de ser avaluats segons les seva competència. Estic d'acord doncs amb el Sr. Martí i és ell qui té tota la raó. A la majoria de feines, l'incompetent és apartat de les seves funcions de la forma més extrema com és l'acomiadament o senzillament la no contractació.
Mercè
19/11/2008
No, home, no. Premiem-los. Els que no fan servir la llengua del país perquè ni en llegeixen llibres, ni la usen mai en les relacions personals ni tenen interès... pobrets! Exigir-los que facin bé la seva feina? I ara! Que us pensem que som en un país normal.
Magalí T.
19/11/2008
La baixada de nivell del català al telenotícies de TV3 és una evidència, i l'evidència no es pot negar. A més, sembla que hi disfrutin. Crec que Martí el que ha fet ha estat, sobretot, denunciar el que és un fet, la degradació de la llengua als mitjans de comunicació. Crec, també, que Martí el que planteja és que s'introdueixin els correctius necessaris perquè la degradació no vagi a més. Treure-ho tot plegat de context, com ha succeït en els mitjans, ja és malícia.
Dr, Muntades
19/11/2008
Primer que sancioni al molt mediocre Montilla, que destrossa el català constanment; realment, el tripartit i els seus tentacles fan por; el sectarisme montillesc arriba a tot arreu; Martí, et referies al Montilla?
Claudi
19/11/2008
Les sancions les haurien d'aplicar els mateixos mitjans, si tinguessin un mínim de decència. O directament tenir-ho en compte a l'hora de contractar algú. Fa pena de sentir els comentaris corporativistes del periodistes atacant aquesta proposta de l'IEC. Per què no reconeixen el baix nivell lingüístic de bona part del seus col·legues?
Jan
19/11/2008
I el Grup de Periodistes Ramon Barnils on és? Estan d'acord amb el linxament a què han sotmès aquest home? Qui en diu alguna cosa positiva i certa?
Gerard
19/11/2008
Un requisit d'aquells que treballen als mitjans audiovisuals hauria de ser la correcció i la normatització en l'ús de la llengua. És degradant sentir la quantitat de barbarismes, castellanismes i, fins i tot, paraules castellanes, que molts d'aquests professionals utilitzen impunement. Això no succeeix a cap mitjà del món, començant pels espanyols, inclosos els tele-brosses. Adéusiau i sobirania. Una salutació al senyor Martí.
Joal Campos
19/11/2008
L'altre dia vaig veure com una periodista deia el barbarisme brutal de "averiguar" que tothom sap que no existeix i en català es diu esbrinar. A aquesta dona se li hauria de picar la cresta i si no és bona treballadors (no s'entén el que expressa i ho expressa malament) ni multes ni ximpleries: al carrer! Serà que no hi ha periodistes. Per cert, ja n'hi ha prou de proclamar coses i tirar-se enrere. Val més que no proclamin i que facin.
Dani PiB
19/11/2008
És deplorable el nivell lingüístic de molts periodistes, però també de moltes personalitats públiques de tots els àmbits de la nostra vida. Fa vergonya escoltar-los com fan malbé la nostra llengua. Quina cara vols posar als estrangers que volen aprendre la nostra llengua amb aquests exemples. Per liar més la troca, la majoria de catalans els parlen castellà quan veuen que no són nascuts aquí.
Ramon
19/11/2008
El que ha dit en Joan Martí no és cap bajanada i no cal crucificar-lo tant! Alguns periodistes trepitgen el català i encara els fa gràcia i riuen en antena!
David
19/11/2008
L'únic en el que no hi estic d'acord és amb el tema de les sancions. Trobo que és exagerat i difícil d'aplicar perquè voldria dir que s'han de quantificar les errades. Ara, el que sí que em sembla que seria efectiu és tenir una mena de pàgina web on s'hi puguessin penjar les pífies (abundoses) del ramat de funcionaris de la lletra que surten de les facultats.
Envia'ns el teu comentari
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Has de copiar, en el camp de text, els 6 caracters, del 0 al 9 i de l'A a la F
Informaciówww.elsingulardigital.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingulardigital.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
© ElSingularDigital.cat S.L. 2008
CONTACTA AMB NOSALTRES | QUI SOM | PUBLICITAT | AVÍS LEGAL
Generalitat de Catalunya
Associació Catalana de Premsa Gratuïta RSS XHTML vàlid CSS vàlid CMS ComitiumSuite
desenvolupament: BabSoft disseny gràfic: l'eixida